بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
در بررسی بورس نیوز به دست آمد:

پرتفوی "وگستر" زیر ذره بین کارشناس

ما برخی از سرمایه گذاری های انجام شده در بعضی شرکت های سرمایه گذاری که ادعای در اختیار داشتن نیروهای کارشناس و توانمند را نیز دارند به گونه ای است که نه تنها قابل قبول نیست بلکه ...
کد خبر : ۱۴۵۰۰۸
نویسنده :
آموخته
شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان از جمله شرکت های فعال در بازار فرابورس می باشد که یکی از فعالیت های تخصصی آن خرید و فروش سهام در بازار است، در اینکه سال جاری برای بورس سالی پررونق نبود و برآیند اغلب فعالیت های شرکت های سرمایه گذاری و حتی خود سرمایه گذاران یا سودی را در برنداشته و یا اگر هم همراه با سود بوده اما چندان قابل توجه نبوده شکی نیست و آن را قبول داریم. 

بنابر گزارش بورس نیوز، اما برخی از سرمایه گذاری های انجام شده در بعضی شرکت های سرمایه گذاری که ادعای در اختیار داشتن نیروهای کارشناس و توانمند را نیز دارند به گونه ای است که نه تنها قابل قبول نیست بلکه شبهات بسیار زیادی را هم در نوع نگاه مدیران آنها به بازار سرمایه به وجود می آورد. یکی از همین شرکت های مورد نظر شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان است که با نماد "وگستر" در بازار سرمایه در حال فعالیت می باشد.

این شرکت در آخرین پرتفوی سرمایه گذاری خود منتهی به 30 بهمن ماه سال جاری که به سایت کدال اعلام نموده است خبر از وجود سهامی درون پرتفوی خود داده که شاید کمتر تحلیلگر و کارشناس بازاری بتواند رابطه منطقی و عقلایی برای خرید آنها در قیمت های اعلامی پیدا کند اما نکته جالب توجه در این موضوع آن است که در برخی از این سرمایه گذاری ها مبلغی وارد شده که توجیه آن کمی سخت است.

به عنوان مثال این شرکت اقدام به خرید 550 هزار سهم شرکت قاسم ایران در نرخ 1753 تومان نموده که در آخرین گزارش اعلامی خود به سازمان خبر از تعدیل منفی 19 درصدی سال 93 و کاهش 17 درصدی سود سال 94 نسبت به سال جاری داده است.

کاری به این موضوع که "وگستر" تا همین امروز با قیمت1332 تومانی به ازای هر سهم 421 تومان در سهام این شرکت روی زیان است نداریم، سوال اصلی از مدیران این شرکت توجیه خرید سهام این شرکت در نرخ فوق است. واقعاً با چه استدلالی مدیران "وگستر" حاضر شدند بیش از 960 میلیون تومان از نقدینگی شرکت را در سهامی سرمایه گذاری کنند که با سرمایه 36 میلیارد تومانی تنها 10 درصد آن در بورس ارزشی بالغ بر 63 میلیارد تومان را داشته است؟ واقعاً مفهوم ریسک و بازده را در این اقدام متوجه نشدیم.

از سویی دیگر این شرکت اقدام به خرید دو میلیون و 600 هزار سهم شرکت فولاد آلیاژی یزد نموده که اگرچه از پی بر ای مناسب پنج بهره می برد اما با توجه به نرخ خرید هر سهم که 4029 ریال بوده و امروز در نرخ 2970 ریال در حال معامله است رقمی در حدود 280 میلیون تومان ضرر به پرتفوی این شرکت وارد کرده که اگر فرض را بر تقسیم تمام رقم سود پیش شده شرکت فولاد آلیاژی یزد که 55 تومان می باشد قرار دهیم، "وگستر" تنها سود نقدی 145 میلیون تومانی عایدش خواهد شد که تفاوتی 135 میلیون تومانی با زیان وارده مذکور دارد.

اما مهمترین قسمت پرتفوی این شرکت خرید 809 هزار سهم فرآورده های نسوز پارس است سهامی که هم اکنون به دلیل مشکلات مدیریتی متوقف بوده و گفته می شود قرار است به بازار پایه بورس منتقل شود. حال با کدام استدلال منطقی سهام "کفپارس" در قیمت 680 تومان و با سود 19 تومانی و با پی بر ای 35 در پرتفوی "وگستر" جای گرفته موضوعی است که باید مدیران آن پاسخگو باشند.

گفتنی است که مدیران این شرکت فرابورسی در شاهکاری عجیب تر اقدام به فروش سهامی در پرتفوی خود نموده اند که نسبت به مابقی شرکت های موجود در سبد سرمایه گذاری از پتانسیل بالاتری برخوردار بوده اند که شرح آن در جدول ذیل آمده است.

منطق پرتفوی

اگر بخواهیم به پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت نگاهی عقلایی و واقع بینانه داشته باشیم باید گفت که در پرتفوی این شرکت بیش از آنکه تحلیل و کار کارشناسی جای داشته باشد بیشتر شایعه و جو روانی بازار تأثیر داشته است که این موضوع به خوبی در سهام انتخاب شده، قیمت خرید و حجم خریداری شده به خوبی نمایان است.

در پایان پیشنهاد می شود مدیران این شرکت خصوصاً در رأس آنها تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو نظارت دقیق تری بر نحوه عملکردشان در بازار سرمایه داشته باشند. چراکه اگرچه آنها مدیران این شرکت هستند اما عمده سهامداران این شرکت کارگران و کارکنان شرکت ایران خودرو به همراه عده زیادی از سهامداران حقیقی و خرد بازار سرمایه هستند که سرمایه یک عمر تلاش و زحمت خود را به امید کسب سود در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند.

شاید یکی از دلایلی که این شرکت در سال جاری به زیان 159 ریالی به ازای هر سهم دست پیدا کرده همین بی توجهی مسئولین "وگستر" به عملکردشان باشد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
با تشکر از بورس نیوز بسیاری از شرکتها از همین گماشند به امید روزی که سهامدار فعال بتواند شرکتهارا فاش کند به کمک همین دوستان
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
بیش از 90% مدیران و تحلیلگران این شرکتهای سرمایه گذاری صرفا بواسطۀ کمک "از ما بهتران" پشت این میزها می نشینند. تمامی سودهایی هم که کسب می کنند صرفا از طریق دسترسی به اطلاعات پیش از افشا یا امکان خریدهای غیر رقابتی هست. وگرنه از حیث قابلیت های سرمایه گذاری چیزی در چنته ندارند. در همین سایت شما هر روز با یکی از آنها مصاحبه می کنید و آنها هم توان تحلیل خود را نشان می دهند که تا چه اندازه تحلیل گرا هستند
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
از وقتی یادمه خود وگستر هم با شایعه بالا پایین شده ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
با سلام
بدون قصد توهین و افترا صرفا به عنوان یک تجربه از برخی شرکتها مبحثی را مطرح میکنم شاید به کار دوستان در هر سطحی برسد
متاسفانه چند سالیست به خاطر تاکید بیش از حد فعالان اقتصادی بر این جمله که اقتصاد اخلاق ندارد هر گونه حرکت و عملی در هر موقعیت و مقامی نوجیه میکنند غافل از اینکه اگر کتابهای اقتصاد را بیشتر ورق میزدند متوجه میشدند که اقتصاد اخلاق ندارد اما دست نامرئی دارد که در نهایت کلیت امر را به تعادل میرساند اما در این بین برخی شاید به نتایج دلخواه برسند که بازهم تاوان ان را مدیران و مجموعه سهامداران به دلیل عدم نظارت و برخورد با متخلف میدهند.
در اکثر مواقع وقتی با معاملات اینچنینی در یک شرکت مواجه میشوید با نوجه به سطح تحصیلات و تجربه کارشناسان ان شرکت باید چند نکته را مد نظر قرار دهید پیگیری کدهای فروشنده به این شرکت در این قیمتهای بالا و همچنین کدهای خریدار از شرکت در قیمتهای پایین باید شرکتها دقت بیشتری در انتخاب افراد و نظارت دایم بر عملکرد انها داشته باشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
با سلام
بدون قصد توهین و افترا صرفا به عنوان یک تجربه از برخی شرکتها مبحثی را مطرح میکنم شاید به کار دوستان در هر سطحی برسد
متاسفانه چند سالیست به خاطر تاکید بیش از حد فعالان اقتصادی بر این جمله که اقتصاد اخلاق ندارد هر گونه حرکت و عملی در هر موقعیت و مقامی نوجیه میکنند غافل از اینکه اگر کتابهای اقتصاد را بیشتر ورق میزدند متوجه میشدند که اقتصاد اخلاق ندارد اما دست نامرئی دارد که در نهایت کلیت امر را به تعادل میرساند اما در این بین برخی شاید به نتایج دلخواه برسند که بازهم تاوان ان را مدیران و مجموعه سهامداران به دلیل عدم نظارت و برخورد با متخلف میدهند.
در اکثر مواقع وقتی با معاملات اینچنینی در یک شرکت مواجه میشوید با نوجه به سطح تحصیلات و تجربه کارشناسان ان شرکت باید چند نکته را مد نظر قرار دهید پیگیری کدهای فروشنده به این شرکت در این قیمتهای بالا و همچنین کدهای خریدار از شرکت در قیمتهای پایین در اکثر مواقع شرکت به کمک پرتفوی افراد رفته است بدون در نظر گرفتن منافع عمومی شرکت حال باید شرکتها دقت بیشتری در انتخاب افراد و نظارت دایم بر عملکرد انها داشته باشند
آرین حسابرس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
خیلی از حقیقی ها فکر میکنند حقوقی استاد خریدوفروشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
نه اینکه پرتفوی ها دیگه 100 درصد تو سود هستند ، وگستر هم یکی از 200 شرکتی که در بازار نابود شده ، شما که می گی چرا سهم های خوب رو فروخته شاید تو سود بوده فروخته سهم که تو زیان هست نفروخته و منطقی هم هست ، اصلاً تو این بازار امسال کسی سراغ داری سود کرده باشه!
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
واقعا مطلب بجا و درستی بود. متاسفانه بنده یکسان است از سهام وگستر دارم و متحمل کلی ضرر شده ام. قیمت تعدیل شده این سهم درسال 89 بالای 300 تومان بوده و الان رسیده به 120 تومان و این نشان از مدیریت عالی!!! این شرکت است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
خرید و فروشهای بعضی حقوقیهای دیگر هم همینطوری است نمونه اش آتیه دماوند است چه اصراری است که این شرکتها خرید و فروش می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
بعد از صرافی سمند حالا نوبت وگستر شده . از مدیریت ارشد تعاونی خاص تشکر میکنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
البته وگستر گین های خوبی هم گرفته . مشکل اصلیش هزینه مالیشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
چرا وگستر را زير ذره بين بايد برد............ نه اينكه اكثر نماد ها و شركت هاي بنيادي بازار سرمايه از جمله معادن، فولاد، پتروشيمي و..... در سال جاري سود ساخته اند حالا گير داديم به وگستري كه از خيلي از آهن ها كمتر به سهام دارانش ضرر زده.......... با توجه به اخبار خوب مذاكرات وگستر در آستانه اقبال بازار هست ............ جو سازي بورس نيوز هم كار اممروز و ديروز اين سايت وزين نيست.......خواهيم ديد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
سلام . من خودم از فعالای فولاد آلیژی هستم . اتفاقا این تعداد فولای که وگستر جمع کرده خیلی خوبه . جمع کردن این تعداد سهم با توجه به اینکه این شرکت کلا فروشنده نداره خیلی مهمه . فولای یه تعدیل مهم داره که تو سال 94 میده و قیمت تقریبا 500 باز خواهد شد . انشاله . البته اگر بازار خوب باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
بورس نیوز جوسازی خوبی رو انجام داده عملکرد شرکت وگستر بد بوده ولی نویسنده این مقاله با کینه ورزی تمام این مسائل رو بیان کرده
این نیز بگذرد...................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
در حال حاضر مدیر ارشد تعاونی خاص از مدیرانی در شرکتهای گروه استفاده می کند که اصلا صلاحیت مدیریتی ندارند و اینکه متاسفانه مدیر عامل حاضر وگستر مدیران اسبق را دزد میداند و خود را یک انسان شریف در صورتی که الان از سهامداران میخواهم که بروند و از نزدیک ببیند که چه بلایی دارد بر سر ما سهامداران خرد می آید.