بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
کارشناسان و تحلیلگران برداشت های متفاوتی از میزان پی بر ای صنایع و شرکت های بورسی دارند، بطوریکه نسبت پی بر ای بالا را بیانگر خوش بینی و مقدار پایین آن را بدبینی سرمایه گذاران در خصوص روند آتی سودآوری شرکت بر می شمارند و برخی نیز عقاید عکس آن را دارند.
کد خبر : ۱۴۵۰۱۰
نویسنده :
جمشیدی
نسبت قیمت به سود هر سهم یکی ابزارهای مهم برای ارزش گذاری سهام شرکت های فعال بورسی است و همواره نسبت پی بر ای مبنای تصمیم گیری تحلیلگران و سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس به شمار می رود. این نسبت نشان می دهد که قیمت سهام شرکت نسبت به سودی که برآورد کرده و میان سهامداران تقسیم می کند ارزنده است یا نه

براساس گزارش بورس نیوز، کارشناسان و تحلیلگران برداشت های متفاوتی از میزان پی بر ای صنایع و شرکت های بورسی دارند، بطوریکه نسبت پی بر ای بالا را بیانگر خوش بینی و مقدار پایین آن را بدبینی سرمایه گذاران در خصوص روند آتی سودآوری شرکت بر می شمارند و برخی نیز عقاید عکس آن را دارند.

همچنین نسبت پی بر ای نشان دهنده ریسک سرمایه گذاری در سهام شرکت است، براین اساس هرچه پی بر ای شرکت بالاتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در سهام شرکت نیز بیشتر خواهد بود.

براساس اطلاعات موجود، نسبت پی بر ای صنایع مختلف بورسی توسط شرکت بورس مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته که طی آن نسبت مذکور برای 35 گروه محاسبه و اعلام شده است.

البته در این محاسبات 25 شرکت که دارای سود برآوردی صفر هستند یا زیان برآورد کرده اند در کنار 16 شرکت سرمایه گذاری که الزامی جهت ارایه بودجه سال مالی خود ندارند، لحاظ نشده است. از این رو محاسبات نسبت پی بر ای 35 صنعت براساس موارد ذکر شده و نیز بر مبنای ارزش بازار 274 شرکت به مبلغ بیش از دو هزار و 859 میلیارد ریال و سود پیش بینی شده به مبلغ 564 هزار و 261 میلیارد ریال محاسبه و ارایه گردیده است.

براساس اطلاعات موجود، از میان 35 گروه مورد بررسی نسبت پی بر ای تنها چهار صنعت طی بهمن ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده و این نسبت برای مابقی صنایع یعنی 30 گروه با کاهش مواجه شده و در این بین همچنین نسبت پی بر ای محصولات چوبی با تک نماد "چفیبر" نیز لحاظ نشده است.

به گونه ای که نسبت پی بر ای گروه ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی طی بهمن سال گذشته 6.99 مرتبه بوده که این رقم با رشد بیش از 359 درصدی طی بهمن ماه امسال به رقم 32.15 مرتبه افزایش یافت.

جایگاه دوم نیز از آن گروه منسوجات با رشد بیش از 131 درصدی نسبت پی بر ای طی بهمن ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته شد.

علاوه بر این، گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن با رشد حدود 14 درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص می دهد و در ردیف چهارم نیز صنعت خودرو و ساخت قطعات با افزایش 12.5 درصدی طی دوره مورد بررسی قرار می گیرد.

کاهش نسبت پی بر ای 85 درصد از صنایع/پتانسیل سهام شرکت ها برای صعود قیمتی

این در حالی است که گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با کاهش حدود 63 درصدی طی دوره مذکور بیشترین کاهش نسبت پی بر ای را به ثبت رسانید.

بعد از آن گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با افت حدود 49 درصدی و استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با کاهش بیش از 47 درصدی مواجه شده است.

کاهش نسبت پی بر ای 85 درصد از صنایع/پتانسیل سهام شرکت ها برای صعود قیمتی

علاوه بر این، کاهش نسبت پی بر ای برای صنایعی همچون واسطه گری های مالی ساخت محصولات فلزی، سایر محصولات کانی غیر فلزی، ماشین آلات و تجهیزات و نیز انبوه سازی املاک و مستغلات کمتر از 10 درصد محاسبه می شود.

براساس این گزارش، نسبت پی بر ای بازار سرمایه نیز در حالی طی بهمن ماه سال گذشته 7.45 مرتبه بوده که این رقم با افت 32 درصدی طی دوره مشابه امسال به 5.07 مرتبه کاهش یافته است.

برهمین اساس می توان گفت همراه با تداوم روند نزولی و کاهش ارزش سهام شرکت های بورسی از دی ماه سال گذشته تاکنون و نیز افت نماگرهای بازار سرمایه، نسبت پی بر ای صنایع نیز با کاهش مواجه شده و در نهایت این نسبت برای 85 درصد از گروه ها افت یافته که این میزان در برخی از صنایع نیز قابل توجه بوده است.

در پایان این گزارش می افزاید، اگرچه افت قیمتی سهام شرکت ها و کاهش نسبت پی بر ای بازار طی این مدت موجب تحمیل ضرر و زیان های هنگفت بر سهامداران و فعالان بازار سرمایه شده، اما از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که اکنون با کاهش نسبت پی بر ای و جذاب شدن قیمت ها، بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در سهام شرکت ها ایجاد شده و از پتانسیل رشد سودآوری و در کنار آن صعود قیمتی برخوردارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر