بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
خبرگزاری تسنیم: معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه گروه مپنا در مقطع کنونی نماد اقتصاد مقاومتی است، گفت: اقدام‌هایی که در مپنا انجام شده و کارهای بزرگی که توسط این مجموعه به انجام رسیده، موجب غرور ملی است و همه ایرانیان باید به مپنا افتخار کنند.
کد خبر : ۱۴۵۰۳۷

به‌گزارشخبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری در آیین رونمایی و بهره‌برداری از دستاوردهای جدید گروه مپنا، با بیان اینکه هم‌اکنون در شرایط ویژه‌ای از نظر اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: تحریم‌های دشمنان برای کشور هم آسیب به همراه داشت و هم موجب سود شد.

معاون اول رییس‌جمهوری افزود: آسیب‌هایی که تحریم بر کشور وارد کرد، به سیاست‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد و مدیران کلان اقتصادی کشور نتوانستند سیاست‌هایی تنظیم کنند که آثار منفی تحریم را به کمترین میزان برسانند.
وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته با سوء‌مدیریت، تورم در کشور بالا رفت و رکود بر اقتصاد حاکم و درآمدهای هنگفت نفتی از جیب ما خارج شد و برای واردات کالاهایی که در کشور امکان تولید آن وجود داشت، هزینه شد.
جهانگیری گفت: تحریم‌ها برای ما سود نیز به همراه داشت و این سود در جایی بود که دشمن تصور می‌کرد با اعمال محدودیت در قطعه‌ها و زیرساخت‌های تجهیزات صنعتی کشور می‌تواند ما را زمین‌گیر کند؛ اما با توانمندی و خلاقیت متخصصان کشور توانستیم با کمترین آسیب‌ها از این مرحله عبور کنیم.
معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه متخصصان کشور توانستند هم توان صنعتی را بالا برند، هم رتبه صنعت کشور را افزایش داده و هم با اتکا به توانمندی و خلاقیت خود توطئه‌های دشمنان را با شکست مواجه کنند؛ خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی‌ها امروز می‌گویند تحریم‌ها اثر زیادی بر ایران نداشته و ایران توانسته است کار خود را انجام دهد، به همین دلیل است؛ زیرا دشمنان افزون‌بر تحریم‌های هسته‌ای، کالاهای اساسی، کالاهای دارویی، صنعتی و زندگی مردم را تحریم کرده‌ بودند.
وی ادامه داد: در همین یکی دو سال اخیر که کمی تدبیر چاشنی سیاست‌های اقتصادی شد، گام‌های مهمی در کاهش تورم و خروج از رکود برداشته شد و این درحالی است که هنوز هیچ‌یک از تحریم‌ها برداشته نشده است.
معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جهان باید با ملت ایران با زبان گفتگو سخن بگوید، تصریح کرد: ایران کشور بزرگی در منطقه است و می‌تواند در آرامش منطقه و حل‌وفصل مشکلات آن نقشی اساسی داشته باشد.
جهانگیری اضافه کرد: ما علاقه‌مند به تعامل و گفتگو با جهان هستیم زیرا ازطریق تعامل
می‌توانیم توسعه خود و کشورهای منطقه را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امیدوارم که غربی‌ها دست از لجبازی بردارند تا بتوانیم به توافقی خوب دست پیدا کنیم.
وی دیپلمات‌ها و اعضای مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای کشورمان را افرادی کارآمد و قدرتمند توصیف کرد و افزود: غربی‌ها نیز به این موضوع اعتراف کردند چراکه آنان در مقابل مذاکره‌کنندگان کشورهای قدرتمند با اقتدار کافی از حقوق ملت ایران دفاع کرده‌اند.
معاون اول رییس‌جمهوری سپس با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در یک سال اخیر برای خروج از رکود بر شرکت‌های بزرگ تکیه کرده است، گفت: البته از ویژگی‌های رشد شرکت‌های بزرگ این است که وقتی آنها رشد می‌کنند، واحدهای کوچک‌تر و صنایع جانبی نیز به حرکت درمی‌آیند.
جهانگیری ادامه داد: وقتی گفته می‌شود که شرکت ایران خودرو 70 درصد رشد داشته، این بدان معناست که ده‌ها واحد صنعتی و قطعه‌ساز نیز در کنار آن رشد کرده‌اند.
وی افزود: رشد شرکت گروه مپنا نیز به همین معناست که در کنار آن واحدهای جانبی و کارخانه‌های قطعه‌سازی رشد خواهند کرد و ما باید تلاش کنیم سال آینده در زمینه صنایع غذایی، صنعت پوشاک و سایر بخش‌ها‌ نیز رشد و توسعه داشته باشیم.
معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به وجود منابع طبیعی فراوان در کشور، گفت: ایران از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است اما این منابع سرانجام روزی تمام خواهد شد و آنچه تمام‌نشدنی است، فکر و اندیشه و دانش متخصصان و دانشمندان کشور است که موجب ایجاد چنین دستاوردهایی درشرکت مپنا شده است.
جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه آینده ایران برای توسعه نیازمند فعال شدن سه بخش برق، نفت و گاز و ریلی است، خاطرنشان کرد: گروه مپنا نیز امروز در این سه زمینه فعالیت می‌کند و محور برنامه‌های خود را بر این سه بخش متمرکز کرده است.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در صنعت برق ایران نظیر بدهی وزارت نیرو به پیمان‌کاران و همچنین طلب‌کاری شرکت مپنا از دولت، ابراز امیدواری کرد: با تدابیر و راهکارهای مختلف، مشکلات موجود در صنعت برق از میان برداشته شود.
معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صنعت برق کشور نیازمند آن است که هر سال چند هزار مگاوات نیروگاه اجرا شود، افزود: بخش نفت و گاز نیز از زمینه‌های مهم توسعه ایران است و باید چند ده میلیارد دلار در یک برنامه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.
جهانگیری با بیان اینکه بخشی از این سرمایه‌گذاری باید در میادین مشترک نفت و گاز انجام شود، گفت: اگر در این زمینه تعلل کنیم، طرف مقابل بیش از ما برداشت خواهد کرد و این موضوع بازار مناسبی را در اختیار شرکت‌هایی نظیر مپنا قرار می‌دهد تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
معاون اول رییس‌جمهوری همچنین یکی از تصمیم‌های مهم در دولت تدبیر و امید را تلاش برای توسعه بخش ریلی کشور برشمرد و با تاکید براینکه این حجم فراوان از ماشین و کامیون در جاده‌ها و نیز تلفات فراوان جاده‌ای برای ما قابل قبول نیست، بر لزوم تلاش هرچه بیشتر بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه توسعه ریلی کشور تاکید کرد.
وی با انتقاد از برخی افراد که دولت تدبیر و امید را به عدم اجرای اقتصاد مقاومتی متهم می‌کنند، گفت: آنچه این دولت از آغاز به‌کار تاکنون انجام داده، همه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است زیرا کاهش تورم، خروج از رکود و توسعه صادرات همگی ازطریق اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود.
جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه کاهش تورم، خروج از رکود و رشد اقتصادی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون که در پایان سال 93 هستیم، می‌توان گفت که امسال سال خوبی برای اقتصاد کشور بوده است و امیدوارم با تلاش هرچه بیشتر دولت، بتوانیم گام‌های بلندتری برای توسعه و پیشرفت کشور برداریم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
بهتر است شرکتی مثل مپنا تعداد شاغلان خودرا افزایش دهد و در حوزه های مختلف که به شدت مورد نیاز کشوراست ورود کند.
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
پیامبر اسلام می فرمایند به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد ،حالا کی میتونه اقتصاد مقاومتی را معنا کنه ؟
ناشناس
UNITED STATES
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
همش تبلیغات پوچ است

اگر کشور را 1 سال بدون فروش قطره ای نفت اداره کردین مردین و حرفاتون درسته