بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
کد خبر : ۱۴۵۰۴۳

آذرماه سال جاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد تمامی ارائه‌دهندگان اینترنت پرسرعت را موظف خواهد کرد که با راه‌اندازی سامانه سنجش سرعت و کیفیت، امکان نظارت بر کیفیت اینترنت خریداری‌ شده را به مشتریان خود بدهند.

به گزارش ایسنا، در حالیکه بنا بر اعلام وزارت ارتباطات تعداد مصرف‌کنندگان اینترنت پرسرعت طی سال اخیر افزایش پیدا کرده ، برخی از کاربران در کشور از سرعت اینترنت و عدم تطابق آن با بسته خریداری شده، شکایت دارند.

اگرچه وجود برخی مشکلات زیرساختی در زمینه پهنای باند در ایران یکی از عوامل ایجاد کننده قطعی‌هایی است که کیفیت اینترنت نهایی که به دست مشترک می‌رسد را نامطلوب می‌کند، اما از سال‌های گذشته مسئله دیگری نیز با نام «کم‌فروشی» شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی مطرح شده است.

اصطلاح «کم‌فروشی» اینترنت به این معناست که شرکت اینترنتی، میزان پهنای باندی را که از شرکت ارتباطات زیرساخت خریداری می‌کند در اختیار تعداد بیشتری از افراد می‌گذارد که این امر در نهایت باعث ایجاد ترافیک بیشتر و در نتیجه کاهش سرعت و کیفیت اینترنت برای همه خریداران می‌شود.

درواقع بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویس ADSL باید با ضریب اشتراک 1 به 8 ارائه شود اما گاهی این ضریب از سوی اپراتور ارائه‌دهنده تغییر پیدا می‌کند.

در حالیکه بخش‌های مختلفی در وزارت ارتباطات مسئول رسیدگی به این امر و نظارت بر کار شرکت‌ها‌ی اینترنتی‌اند، وجود فضای رقابتی نیز باعث می‌شود خود شرکتها کم‌تر دست به چنین فعالیت‌هایی بزنند.

اما شکایت‌های بسیار از کیفیت پایین اینترنت در نهایت باعث شد که رگولاتوری در اقدامات اخیر خود، برای نظارت راحت‌تر بر کار شرکت‌های اینترنتی مصوبه جدیدی را اعلام کند.

در این اقدام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که تمامی اپراتورهای ارایه‌دهنده سرویس اینترنت پرسرعت موظف هستند سامانه سنجش سرعت و کیفیت را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود راه‌اندازی کنند تا به این ترتیب احتمال تقلب در فروش اینترنت از سوی این اپراتورها کاهش پیدا کند و البته درصورت بروز هرگونه مشکلی در کیفیت اینترنت کاربر بتواند منشا اشکال پیش آمده را راحت تر شناسایی کند.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در آذرماه سال جاری ضمن اعلام این خبر، درباره کاربرد این سامانه تصریح کرد که مشترکان سرویس اینترنت پرسرعت می‌توانند سرعت و کیفیت سرویس مورد استفاده خود را در بازه‌های زمانی مختلف از طریق این سامانه تست کنند و ضمن ثبت نتایج آن، مشخصات سرویس دریافتی خود را با آن مقایسه کنند.

غلامرضا داداش‌زاده هدف از راه‌اندازی این سامانه را حمایت از حقوق کاربران دانست و اعلام کرد که مشترکان می‌توانند درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تست‌های سامانه مربوط به اپراتور (لینک سنجش سرعت و کیفیت در سایت اپراتور) در مرحله اول، موضوع را از اپراتور ارایه‌دهنده سرویس پیگیری کنند و درصورت رفع نشدن مشکل، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ثبت کنند.

اما پیش از این و در تابستان سال جاری، مخابرات، برای مشترکان اینترنت پرسرعت خود امکان سنجش سرعت و کیفیت اینترنت را به وجود آورده بود. این شرکت با راه‌اندازی سامانه‌ و اعلام نشانی آن این امکان را به وجود آورد که کاربران کیفیت و سرعت سرویسی را که دریافت می‌کنند آزمایش کنند.

در حال حاضر و پس از گذشت نزدیک به سه ماه از اخطار رگولاتوری به ارائه ‌دهندگان سرویس اینترنت پرسرعت برای راه‌اندازی چنین سامانه‌ای، بیشتر شرکتهای PAP، ISP، ISDP در وب‌سایت خود لینکی را با عنوان سنجش سرعت اینترنت قرار داده‌اند.

شرکتها راه‌های مختلفی را برای تست سرعت اینترنت برای دو سیستم عامل ویندوز و مک ارائه می‌دهند که برای انجام تست لازم است برنامه‌های مربوط را از طریق لینکی که خود سایت معرفی می‌کند، دانلود کنید که این برنامه‌ها معمولا شامل نرم‌افزار‌های java، flash player و Microsoft fix می‌شود.

پس از انجام بررسی توسط هر کدم از برنامه‌ها، نتیجه تست سرعت به صورت هر کیلوبایت بر ثانیه (KBps) نشان داده‌ می‌شود، در حالیکه سرعت سرویس خریداری شده معمولا بر اساس هر کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) به مشتری فروخته می‌شود. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن این نسبت که هر 8 بیت برابر با یک بایت است، این دو شاخص با یکدیگر انطباق پیدا کند.

بهتر است در زمان استفاده از این سامانه صفحه دیگری در مرورگر باز نباشد زیرا این امر می‌تواند نتیجه نهایی را نامعتبر کند.

منبع:ایسنا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
اول صف کم فروشان خودِ شرکت مخابراته
که ADSL اون اصلا سرعت نداره یا خرابه
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
قراره بخاطر فریب دادن مشترکین اونهارو محاکمه کنند ووزیر ارتباطات استعفا بده . الکی یعنی اینجا ژاینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
چرا راه دور میروید همین مخابرات خودمان ADSL پرسرعت فروخته چند سال است وماهیانه مبلغ قراردادی را کم میکند ولی سرعت ان بسیار پایین است باها بارها به مسولین ان که بعداز ده وبیست دقیقه پشت خط بودن وصدای مزیک گوش کردن گفته شده اقدامی اساسی نکرده اند فقط درلحظه تما بمدت یک ساعت وضعیت درست میشود وتمام حتی بحراست مخابرات هم گفته شده ولی کو گوش شنوا فقط مخابرت پول را بموقع کم میکند اگر یک روز تاخیر شد فورا خط قطع می شود وزمانی که پول را هم پرداخت میکنید باید یک روز وقت رفتن بانجا بگذاری تا خط را بر قرار کنند من بمسولین وحتی رییس مخابرات منطقه گفتم شما بشرکت های دیگر چه فرقی می کنید ابتکار انترنت باشما بوده مثل شرکت های دیگر سیستم فقط دکور است باید دستی کار ها را انجام دهید پس این طور است تجار باید با کشورهای خارجی مراوده دارند انترنت را کنار بگذارند وخود بدنبال خرید جنس مرد نظرشان در خارج بگردند
مصرف کننده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
اینترنت خود مخابرات افتضاهه. من بعد 6ماه رفت و امد به خاطر خرابی میگن منطقه شما ایراد داره چه خوب میشد مثل شرکت های خصوصی اول تو ساتشون میگن که میتون سرویس بدن بعد اقدام به ثبت نام میکنند.
ایرانی
-
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
مخابرات علاوه بر این، حجم اینترنت را هم میدزدد، زمانیکه به صفحه مقدار مصرف ماهانه اینترنت مراجعه کردم متوجه شدم که 750 مگ بیشتر از اون حجم اینترنتی که استفاده کرده بودم از من کم شده،چهارپنج بار بامخابرات تماس گرفتم ولی هرکدوم ازاپراتورها یک چیزمیگفتند تا اینکه یکیشان پس از بررسی، حرف مرا تأیید کرد وگفت بایدبه اداره مراجعه کنید واعتراض خود را مکتوب بدهید؛ از آنجا که مراجعه به اداره جات درایران مساوی است با خراب شدن اعصاب وازبین رفتن وقت دیدم که 750 مگ ارزش این راندارد ولی این راگفتم که بدانید دزدی فقط ازدیوارمردم بالا رفتن نیست!