بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
عضو کمیته دانشجویی معدن با اشاره به بیکاری بخش عمده ای از فارغ التحصیلان بخش معدن در کشور تصریح کرد: براساس آخرین آمار مرکز آمار موسسه پژوهش های وزارت علوم از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در مقطع کاردانی ۶۹۲۱ نفر و در مقطع کارشناسی ۴۴۲۰ نفر در رشته معدن تحصیل کرده اند اما بخش اندکی از آنها توانسته اند در رشته مرتبط با تحصیلات خود جذب بازار کار شوند.
کد خبر : ۱۴۵۰۷۲
به گزارشافکارنیوز، دارابی در نشستی اظهار کرد: این میزان براساس برآوردها کمتر از ۵۰ درصد تعداد دانش آموختگان بخش های معدنی است و این طبیعی است که برای توسعه بخش معدن نیاز به برنامه ریزی دقیق و استفاده از نیروی کار توانمند وجود دارد تا به کارشناسان خارجی در این رشته نیازی وجود نداشته باشد.

وی یکی از دلایل عدم جذب فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار را کمبود تکنسین و کاردان در این رشته عنوان کرد و ادامه داد: به ازای هر پنج کارشناس تنها یک تکنسین و کاردان وجود دارد و کارشناسان حاضر نیستند با سطح حقوق و درآمدی که تکنسین ها دریافت می کنند مشغول به کار شوند.

عضو کمیته دانشجویی معدن با بیان اینکه عدم آشنایی دانشجویان از پتانسیل های شغلی موجب شده تا اطلاع رسانی کافی صورت نگیرد، اظهار کرد: دانشجویان در دوران تحصیل تخصص و مهارت اجرایی لازم را به دست نمی آورند و براساس سرفصل ها توان کارآموزی به دانشجویان داده نمی شود.

دارابی خاطرنشان کرد: معدن تامین کننده مواد اولیه بسیاری از بخش های صنعتی در کشور است و این ذخایر معدنی و پتانسیل قوی می تواند راهگشای بسیاری از معضلاتی باشد که در بخش اقتصادی کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود تحریم ها و بحران مالی در کشور، بخش معدن از جمله بخش هایی در اقتصاد است که کمتر دستخوش بحران مالی و مشکلات ناشی از تحریم شده و وابستگی کمتری به خارج از کشور دارد.

دارابی با اشاره به اینکه ۵۳۲۱ معدن فعال در کشور وجود دارد که ۸۵ درصد آن در اختیار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: درسال گذشته حدود ۳۴۰ هزار تن ماده معدنی در کشور استخراج و رشد ۶.۵ درصدی در این بخش حاصل شده است.

به اعتقاد وی ادامه رشد بخش معدن نیازمند فارغ التحصیلان کارآمدی است که بتوانند این رشد را افزایش دهند؛ بنابراین نیازبه تقویت دانشجویان و دانش آموختگان در بخش معدن وجود دارد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
40 میلیون بیکار و مصرف کننده داریم!