بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
مدیر عامل مرکز مالی ایران عنوان کرد:

صندوق سپاس تخطی قانونی ندارد

در پی عرضه صندوق پاداش سهامداری طی معاملات روز شنبه در بازار سرمایه، برخی اشکالات و انتقاداتی از سوی فعالین و کارشناسان بازار سرمایه به ساز و کارهای قانونی این صندوق وارد آمده که سبب ایجاد شائبه و سؤالات زیادی در ذهن سرمایه گذاران شده است.
کد خبر : ۱۴۵۰۷۷
نویسنده :
آموخته
در پی عرضه صندوق پاداش سهامداری طی معاملات روز شنبه در بازار سرمایه، برخی اشکالات و انتقاداتی از سوی فعالین و کارشناسان بازار سرمایه به ساز و کارهای قانونی این صندوق وارد آمده که سبب ایجاد شائبه و سؤالات زیادی در ذهن سرمایه گذاران شده است.

در همین راستا نقوی مدیر عامل مرکز مالی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به نحوه فعالیت صندوق سپاس در بازار سرمایه اظهار داشت: در روز شنبه 100 میلیارد تومان از این صندوق در بازار سرمایه در قیمت پایه 10 هزار ریال عرضه خواهد شد که بر طبق برنامه ریزی انجام شده محدوده دامنه نوسان در روز اول 10 درصد و در مابقی روزها چهار درصد خواهد بود.

وی افزود: صندوق توسعه ضامن این صندوق خواهد بود و 30 درصد سود تضمینی که برای آن پیش بینی شده براساس قیمت پایه است که این رقم براساس افزایش نرخ صندوق کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر مشکل قانونی موجود به علت ممتاز نمودن تنها دو واحد از صندوق توسط مؤسسین علیرغم تأکید قانون بر سپرده کردن 10 درصد از مبلغ سرمایه گذاری نزد بانک ها به صورت سهام جایزه خاطر نشان کرد: صندوق سپاس به علت دارا بودن اوراق تبعی به عنوان یک صندوق جدید محسوب شده و طبق قانون از آنجاییکه ما آورده غیر نقدی یعنی همان سهام صندوق توسعه بازار را وارد این صندوق کردیم نیازی به سپرده کردن 10 درصدی مبلغ سرمایه گذاری نیست مضاف بر اینکه این صندوق (سپاس) غیر فعال بوده و پرتفوی آن تا پایان زمان سررسید ثابت خواهند ماند.

نقوی با اشاره به یکی دیگر از اشکالاتی که فعالان بازار به صندوق سپاس می گیرند یادآور شد: در بازار عنوان می کنند که نهاد نظارتی خود نیز مدیر صندوق است در صورتیکه در حال حاضر هر دو صندوق سپاس و توسعه با مدیریت مرکز مالی ایران اداره می شوند و این مرکز زیر مجموعه شرکت بورس است که ذینفعان بازار سرمایه سهامدار آن هستند و نه سازمان بورس لذا این صندوق با مدیریت مرکز مالی و با نظارت سازمان بورس اداره خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف صندوق توسعه، افزایش ابزارهای مالی بازار سرمایه است که در راستای همین هدف ما صندوق سپاس را با در اختیار داشتن اوراق تبعی منتشر کردیم.

نقوی در پایان با اشاره مجدد به جدید بودن صندوق سپاس سود آن را با توجه به اختبار داشتن اوراق تبعی تضمین شده است و عنوان کرد: به همین جهت نیازی به اختصاص 70 درصد پرتفوی به اوراق مشارکت نیست و سود این صندوق را صندوق توسعه تضمین می کند به همین منظور در این خصوص نیز محدودیت وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
الحمدالله برای هر کارشون یک توجیهی دارن