بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
در پی عملکرد ضعیف صندوق ذخیره فرهنگیان با بیش از 900 هزار عضو

سرمایه مردم در بانک سرمایه چه شد ؟ / رمز و راز صندوق ذخیره فرهنگیان چیست ؟

در آبان ماه 1393 طی جلسه مطبوعاتی شهاب­ الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام نموده که حدود هزار میلیارد تومان بابت عملکرد 93.6.31 به اعضا پرداخت شده است که بیانگر بازده بسیار ضعیف 14 درصدی صندوق و با توجه به حجم بسیار بالای سرمایه در اختیار صندوق است.
کد خبر : ۱۴۵۱۶۱
نویسنده :
واصله

هدف از این مطلب که در دو بخش تنظیم شده است بیان عملکرد ضعیف و توام با روابط ناصحیح در یکی از بزرگترین نهادهای مالی مردمی متعلق به فرهنگیان کشور است. بخش اول به صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان شرکت هلدینگ و بخش دوم به بانک سرمایه که بیش از 70 درصد سهام آن بطور مستقیم و غیرمستقیم متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است اختصاص دارد. البته مطالب زیر تنها بخشی از اتفاقات به وقوع پیوسته است که تاکنون افشا شده است.

یادداشت های توضیحی همراه، جزء لاینفک صورت های مالی محسوب می شوند اما سازمان بورس بنا به دلایلی نا معلوم از انتشار یادداشت های همراه صورتهای مالی منتهی به 29/12/1392 و 31/6/1393 شرکت خودداری کرده است البته این احتمال داده می شود که دلیل این امر ذکر نام دریافت کنندگان مبالغ هنگفت تسهیلات طبق استانداردهای افشای موارد بااهمیت حسابداری بوده است که عدم افشا در سامانه کدال موجبات ضرر و زیان سهامداران خرد را فراهم کرده است

صندوق ذخیره فرهنگیان در خرداد 74 بر اساس مصوبه مجلس و در راستای اجرای تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه با هدف حمایت و کمک به تامین مالی فرهنگیان پس از دوران خدمت، تاسیس شد و فعالیت آن بر اساس مواد 147 و 53 قانون برنامه‌های توسعه سوم و چهارم استمرار یافت. 

صندوق ذخیره یک صندوق کمک‌ بازنشستگی است. فرهنگیان می‌توانند جهت افزایش قدرت مالی خود در دوران بازنشستگی ماهانه حداکثر مبلغ 5 درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند و دولت نیز موظف است همه‌ساله معادل مبلغ فوق را که به‌همین منظور در بودجه‌های سالانه منظور می‌شود، به صندوق واریز کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان در انتها، سهم‌الشرکه فرهنگیان که عبارت است از جمع پرداختی عضو و پرداختی دولت به علاوه سود متعلقه را در هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد می‌کند.

صندوقی مستقل اما زیرنظر وزیر آموزش و پرورش 

این صندوق در ظاهر مستقل است و متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست اما انتخاب اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره و بازرس از وظایف و اختیارات هیات امنا است و رییس هیات امنا وزیر آموزش و پرورش؛ نائب رییس هیات امنا، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و در این میان پنج نفر از فرهنگیان شاغل و یا بازنشسته و یا متخصصان اقتصادی کشور به انتخاب وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان اعضای هیات امنا انتخاب می شوند بنابراین تمامی تصمیمات و خط مشی موسسه از سوی وزارت آموزش و پرورش و بطور قانونی اتخاذ می شود.

صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

در حال حاضر صندوق در رشته های مختلف اقتصادی از ساخت و ساز مسکن و خرید و فروش زمین تا کارخانه­ داری و بیمه و بانکداری و خرید و فروش سهام و صادرات و واردات و.... بدون رعایت تشریفات قانونی معاملات (مزایده و مناقصه) فعالیت می کند.

دلالی مسکن اصلی ترین درآمد صندوق ذخیره فرهنگیان 

ظاهرا دلالی زمین و ساخت و ساز مسکن اصلی ترین منبع درآمد صندوق است. این صندوق متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست.

هیات امنا نقش مجمع عمومی را به نیابت از اعضا برعهده دارند. یکی از انتقادهای اعضای صندوق، فقدان مکانیسمی برای نظارت اعضا بر فعالیت ده ها شرکتی است که توسط این موسسه اداره می شوند. پیرامون میزان سرمایه، میزان سود، نوع فعالیت و وظایف این موسسه اطلاعات دقیقی منتشر نمی شود و همین امر به شایعات گوناگون دامن می زند. 

صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

اعضای صندوق، مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس از موسسه صندوق ذخیره توقعات متفاوت و متناقضی دارند که اغلب با اساسنامه و فلسفه تاسیس این موسسه مغایر است. در گذشته مکررا از نقدینگی صندوق برای رفع مشکلات مالی وزارتخانه استفاده شده است. تلاش مجلس برای نظارت بر این موسسه تا کنون بی نتیجه بوده است. 

صندوقی پر رمز و راز و نا پدید شدن سایت صندوق و اساسنامه !

معلمان از این صندوق به عنوان صندوق پر از راز و رمز نام می برند. لازم به ذکر است که موسسات مضاربه ای مانند صندوق ذخیره به اقتصاد ملی کشور آسیب می­زنند. 

اساسنامه صندوق ذخیره که نحوه فعالیت هیات مدیره و رابطه اعضا با موسسه را توضیح می دهد مدتی است که از روی سایت صندوق ناپدیدشده است، مضافا اینکه چند صباحی است سایت صندوق ذخیره فرهنگیان بطور کلی از دسترس خارج شده است. این نگرانی وجود دارد که احتمالا بدون اطلاع ٩٠٥,٤٠٢ نفر عضو صندوق (طبق آمار تا پایان آبان ماه 1393)، اعضای هیات امنا تغییراتی در اساسنامه صندوق داده باشند.

از آنجایی که این صندوق بر اساس مصوبه قانونی مجلس تصویب شده هر گونه تغییر در اساسنامه باید با مصوبه و حداقل اطلاع مجلس انجام شود و فرهنگیان هم در جریان آن قرار گیرند.

عدم شفافیت، نبود نظارت اعضا، حجم بالای سرمایه (بیش از 7 هزار میلیارد تومان به ارزش روز) و انجام فعالیت های گوناگون از صادرات تا واردات و تولید و ساخت مسکن و خرید و فروش سهام بورس و وجود ده ها شرکت تو درتو در زیرمجموعه این موسسه که حتی مدیرعامل صندوق هم از وجود برخی از آنها بی اطلاع است، موسسه صندوق را به محیط مناسبی جهت رشد تخلفات و رانت تبدیل کرده است.

اغلب اعضا از فعالیت صندوق ناراضی و به سلامت مالی آن مشکوکند. با توجه به نقش مخرب این موسسات در اقتصاد کشور شاید بهترین کار نظرخواهی از اعضا در باره انحلال یا ماندگاری این صندوق باشد.

برای مثال، در آبان ماه 1393 طی جلسه مطبوعاتی شهاب­ الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام نموده که حدود هزار میلیارد تومان بابت عملکرد 93.6.31 به اعضا پرداخت شده است که بیانگر بازده بسیار ضعیف 14 درصدی صندوق و با توجه به حجم بسیار بالای سرمایه در اختیار صندوق است. زیرا کافی بود بجای تشکیل چنین دستگاه عریض و طویلی، وجوه اعضا را نزد یکی از بانک­های دولتی سپرده­ گذاری می­نمودند تا بازده بالاتری کسب نمایند.

قصه پر غصه بانک سرمایه و دور باطل تغییرات مدیریتی 

اما قصه بانک سرمایه پر غصه ­تر از صندوق ذخیره فرهنگیان است. بانک سرمایه که به عنوان ششمين بانك خصوصي ايران و اولين بانك خصوصي با بيشترين سرمايه اوليه در كشور به مبلغ 353 ميليارد تومان براساس مجوز شماره 4613/ه مورخ 18/10/1384 صادره از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران عملاً فعاليت خود را در عرصه بانكداري كشور آغاز نموده است.

از بدو تاسیس تا کنون دچار تغییرات متعدد و پیاپی مدیریتی شده به نحویکه تاکنون شاهد تغییر 9 مدیرعامل یا سرپرست در این بانک در کمتر از مدت 9 سال بوده ایم. عدم ثبات مدیریتی و تغییرات بی پایان آن به یکی از عوامل تخلف و تضعیف جایگاه بانک بدل شده و صدمات جبران­ ناپذیر و مهلکی را بر پیکر آن وارد کرده است و دور باطل تغییرات بدون مطالعه و عدم آسیب شناسی و ارائه راهکار در جهت برون رفت از مشکلات این بانک با راحت ترین کار یعنی پاک کردن صورت مسئله و تغییر مدیران روزگار گذرانده است.

مقایسه  دو بانک خصوصی 

برای مثال بانک "پ" و بانک سرمایه در فاصله کمتر از یکماه و تقریبا با یک سرمایه از یکدیگر آغاز بکار نمودند.

بانک "پ" با ثبات مدیریتی مناسب با ایجاد شرکت های بیمه، لیزینگ، سرمایه گذاری و… به یکی از سودآور ترین بنگاه های اقتصادی کشور تبدیل شده و بانک سرمایه متأسفانه با عدم ثبات مدیریتی و تغییرات پی دی پی روزگار نامناسبی را در حال سپری کردن است.

در حال حاظر بانک "پ" با سرمایه 4200 میلیارد تومانی دارای ارزش بازار 6700 میلیارد تومان می باشد، اما بانک سرمایه بنا به دلیل ضعف عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان در اداره شرکت­های زیرمجموعه خود دارای سرمایه 400 میلیارد تومان و ارزش بازار 740 میلیارد تومان است.

وامهای مسیله دار و تحقیق و تفحص مجلس از بانک سرمایه 

البته موضوعی که این روزها دامن­گیر بانک سرمایه شده است اعطای وام 220 میلیارد تومان به بانک زنجانی و وام 125 میلیارد تومانی به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی (به احتمال زیاد آقای ریخته ­گران سهامدار 37 درصدی بانک سرمایه که به دلایل فساد اقتصادی، پولشویی و رانت­خواری در بازداشت به سر می­برد چون در مجمع اخیر در 14 بهمن سال جاری هم وکیل ریخته گران در مجمع حضور داشت و خبری از خودش نبود) بدون دریافت وثایق کافی است.

در واقع این امر یکی از مهم‌ترین محورهای تحقیق و تفحص مجلس مربوط به معوقات بانکی بانک سرمایه است. به بیان دیگر 50 درصد از معوقات بانک سرمایه دست 4 نفر است که به صورت تسهیلات بدون پشتوانه به آنان داده شده است. این در حالی است که حدود 73 درصد از سهام این بانک متعلق به فرهنگیان است و با حقوق ناچیز آنان فعالیت دارد.

البته دادستانی دستور خوبی در این خصوص صادر کرده که فعلا سود آقای  ریخته گران و اشخاص وابسته  پرداخت نشود

 صندوقی پر رمز و راز به نام صندوق ذخیره فرهنگیان /

چرا یادداشتهای توضیحی در کدال منتشر نشده است ؟

البته از نقش ضعیف نظارتی سازمان بورس در ارتباط با گزارشگری بانک سرمایه و بستن طولانی مدت نماد معاملاتی سهم نیز نباید غفلت ورزید.

برای مثال بانک سرمایه سود هر سهم خود را برای سه ماهه منتهی به خرداد 1393 مبلغ 91 ریال اعلام نموده است اما در گزارش 6 ماهه و 9 ماهه سود خود را به ترتیب 30 ریال و 54 ریال اعلام کرده است.

 از طرف دیگر یادداشت های توضیحی همراه، جزء لاینفک صورت های مالی محسوب می شوند اما سازمان بورس بنا به دلایلی نا معلوم از انتشار یادداشت های همراه صورتهای مالی منتهی به 29/12/1392 و 31/6/1393 شرکت خودداری کرده است البته این احتمال داده می شود که دلیل این امر ذکر نام دریافت کنندگان مبالغ هنگفت تسهیلات طبق استانداردهای افشای موارد بااهمیت حسابداری بوده است که عدم افشا در سامانه کدال موجبات ضرر و زیان سهامداران خرد را فراهم کرده است.

 در نهایت انتظار می رود در روزهای آتی باید شاهد انتشار گزارشات تعدیل های منفی سنگین در سود سال 93 و 94 بانک سرمایه باشیم تا موجبات باز شدن نماد سهم پس از گذشت 8 ماه و بلوکه شدن سرمایه افراد فراهم شود. به همین خاطر از سهامدار عمده انتظار می رود به دلیل اینکه ضعف مدیریتی و نظارتی آنها موجبات چنین حیف و میل اموال سپرده گذاران، سهامداران و فرهنگیان زحمت کش خود را سبب شده اند  با فروش سهام متعلق به آقای ریخته ­گران با حکم دادگاه هر چه سریعتر نسبت به تسویه اصل و فرع و جریمه تاخیر بدهی نامبرده اقدام عاجل به عمل آورند تا بدین ترتیب از منافع سهامدار جز دفاع شود .


فرازهایی از صحبتها مسوولان و اخبار این دو مجموعه را اینجا بخوانید 

تسنیم 12 بهمن 93 -  86 درصد از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره هستند و تا پایان مهر ماه از تعداد یک میلیون و 15 هزار و 957 نفر از فرهنگیان، 876 هزار و 974 نفر عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بودند.

اما عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌هاست که با اعتراض جامعه فرهنگیان مواجه است که به تعدادی از این سوالات و ابهامات در ذیل اشاره کرده‌ایم.

صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه معلمان اقدام به فعالیت‌های اقتصادی می‌کند و املاک و سهام‌هایی که صندوق خریداری کرده، افزایش قیمت داشته‌اند که باید سهم این ارزش افزوده به اعضا پرداخت شود اما هم‌اکنون این سهم به اعضا پرداخت نمی‌شود.

جبار کوچکی‌‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ارائه گزارشی از صندوق ذخیره فرهنگیان به این کمیسیون و موافقت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان،‌عنوان کرد:‌بررسی ابعاد مختلف عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز شده است. در بررسی‌های اولیه انجام شده از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ابهامات بسیاری شناسایی شده است.

انتخاب 22 دی 92 - با گذشت چندماه از بازداشت «ریخته گران» سهامدار اصلی بانک سرمایه، جزئیاتی از شیوه نقل و انتقال سهام این بانک به این متخلف اقتصادی فاش شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «انتخاب»، سهام بانک سرمایه که عمده آن متعلق به شهرداری تهران بوده است در جریان یک نقل و انتقال جنجالی به ریخته گران یکی از دانه درشت های اقتصادی منتقل شد.

ریخته گران که تابستان امسال توسط نهادهای نظارتی بازداشت شده است در جریان این انتقال صدها میلیارد تومان بدست آورده است.


پایش پرس 9 شهریور 93 -   دردسرهای بابک زنجانی نه تنها گریبان صنعت نفت که گریبان بانک سرمایه را هم گرفت تا احمد درخشنده به عنوان مدیرعامل و پرویز کاظمی در مقام رئیس هیات مدیره این بانک پاسخگوی پرداخت های نامعلوم به این مشتری ابر بدهکار خود باشند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص تخلفات این بانک گفته بود: «این بانک تخلفاتی را که عمدتاً‌ در تسهیلات ریالی بوده، داشته و این موضوع توسط برخی از اعضای کمیسیون مطرح شد و به همین دلیل نیز تقاضای تحقیق و تفحص از بانک سرمایه مطرح شد. اصلی‌ترین تخلفاتی که متوجه بانک سرمایه است در پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به اشخاص مختلف به طوری که بسیاری از تسهیلات به افرادی که واجد شرایط دریافت نبودند اعطا شد. همچنین وثیقه‌هایی که برای بازپرداخت تسهیلات گرفته شده است، متناسب با مبالغ آنها نبود و این خود نوعی تخلف است.

نـام بـانــک

نوع تـخـــــلـف

بانک سرمایه

پرداخت تسهیلات به بابک زنجانی بدون اخذ ضمانت

بانک سرمایه

پرداخت تسهیلات به اشخاص فاقد شرایط دریافت

بانک سرمایه

دریافت وثیقه های نامناسب با میزان تسهیلات

بانک سرمایه

کشف تخلفات متعدد توسط سازمان بازرسی و تایید آن توسط آن سازمان

بانک سرمایه

تائید تخلف بانک توسط بانک مرکزی











ایسنا 13 مرداد 93 - ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مصوبه کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از بانک سرمایه گفت: این بانک تخلفاتی را که عمدتاً‌ در تسهیلات ریالی بوده، داشته و این موضوع توسط برخی از اعضای کمیسیون مطرح شد و به همین دلیل نیز تقاضای تحقیق و تفحص از بانک سرمایه مطرح شد.

وی افزود: اصلی‌ترین تخلفاتی که متوجه بانک سرمایه است در پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به اشخاص مختلف به طوری که بسیاری از تسهیلات به افرادی که واجد شرایط دریافت نبودند اعطا شد. همچنین وثیقه‌هایی که برای بازپرداخت تسهیلات گرفته شده است، متناسب با مبالغ آنها نبود و این خود نوعی تخلف است. اما همانطور که گفته شد در هر دو حوزه ارزی و ریالی تخلفاتی در این بانک صورت گرفته است که بخش اعظم آن مربوط به تسهیلات ریالی می شود.

نماینده مردمی کلیبر در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: درخواست کمیسیون برای تحقیق و تفحص از این بانک به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است و در نوبت طرح در صحن علنی قرار گرفته است و پس از تصویب در صحن علنی طی جلسه‌ای، اعضای هیات تحقیق و تفحص اعلام شد.


تابناک 23 آذر 93 - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع پرداخت وام 220 میلیارد تومانی به بابک زنجانی بدون دریافت وثیقه لازم توسط بانک سرمایه را مطرح کرده است.

رحیم زارع با بیان اینکه تحقیق و تفحص از بانک سرمایه در جلسه کمیسیون اقتصادی مصوب شده است، اظهارداشته است: موضوع پرداخت 2200میلیارد ریال تسهیلات بانکی بدون دریافت وثیقه به بابک زنجانی در کمیسیون مطرح و همچنین علت ارائه این وام بانکی در قبال چک شخصی زنجانی بررسی شده است.


موضوع پرداخت تسهیلات 1250 میلیارد ریالی بانک سرمایه به یکی از بدهکارن بزرگ بانکی هم روی میز پارلمان قرار گرفته است تا پس از تحقیق و تفحص در این باره هم کنکاش بیشتری شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
-
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
صندوق ذخیره محلی است برای برداشتن حقوق معلمان
دانش آموز
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
صندوق ذخیره منبع بخور بخور بوده است. زمان وزارت ..... برادران محترمشان مشغول و همه کاره بودند و تا حالا این وضع هر وزیری آمده از خودش نورچشمی هائی داشته و داستان پر آب چشم فرهنگیان ادامه دارد و متاسفانه خواهد داشت ....
محسن افراشته
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
سید مهدی .... در صندوق ذخیره فرهنگیان چه کارهایی کرده و چرا سهام بانک سرمایه در دوره وی به ثمن بخس به شهردار تهران واگذار شده تا درد سرهای امروز را بوجود آورد
میثم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
خوبه سقف خرید 10میلیون تومانی داشت وگرنه من بیچاره 50میلیون میخواستم بخرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
صندوق ذخیره حیات خلوت عده ای از افراد شده است که تمام سرمایه های یکی از زحمتکش ترین اقشار این جامعه یعنی فرهنگیان را به باد یغما برده اند. نمونه بارز این گفته هیات مدیره بانک سرمایه در تاراج سپرده های مردم و سهامداران است. امید است هر چه زودتر مسببان آن به دست قانون و عدالت سپرده شوند تا درس عبرتی باشد برای سایر
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
تو موقع نوشتن طرح توجيهي تأسيس امثال اين صندوقها، بهانه اصلي اينست كه مي‌خواهيم به معاش قشر كارمندان/معلمان زحمت كش كمك كنيم .... و امتيازات قانوني مناسبي هم از دولت و وزارتخانه دريافت مي‌كنند ولي بعد از مدتي مي‌شود سفره بي صاحبي كه ميهمانهايش بسته به اينكه چه نوع غذايي در سفره هست متفاوتند ...! دولت محترم در اسرع وقت سري هم بزند به شركتهاي اقماري سازمانها و نهادهاي اقتصادي دولتي كه در اين چند سال گذشته به بهانه كمك به كاهش طبعات تحريم با كمترين نظارت و بصورت زنجيره‌اي تأسيس شده‌اند و در فضاي كاملا" محرمانه و غير شفاف در حال توليد مفسده هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
ممنون از بورس نیوز به جهت پیگیری حق فرهنگیان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
تمام این بدبختی بانک سرمایه مربوط به شهرداری تهران می باشد.

شهرداری توسط شرکت فجر ش آ که صد درصد متعلق به شهرداری تهران است بارهای عجیب و غریبی انجام داده.یکی از این کارها فوش سهام بانک سرمایه بصورت قانونی و خرید آن بصورت غیر قانونی همزمان می باشد.

خرید بنام شخص آقای آ.... مدیرعامل شرکت فجر ش با ترفندهایی عجیب و غریب صورت پذیرفته.بعد از آن دست نشانده خود را بنام آقای احمد .... بعنوان مدیر عاملی ...... قرار داده تا آن همه زدو بند ها و رانتها را توسط ایشان لا پوشانی کنند.

از آن همه بدتر نماینده خود فرهنگیان هم متاسفانه ....بله..از آب در آمد. اصلا بابک زنجانی یار و شفیق آقایان است.

هیچ وقت چاقو دستشو نمی بره.این را همه می دانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
بورس نیوز تحویل بگیر تالار معاملات سهام های غیر بورسی!!!!!!!!!!!!!!
اینم سایتش
http://www.sahmiran.com
ناشناس
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
خوب که چی؟ سایت بسیار خوبیه که دست دلالایی مثل تورو کوتاه کرده . مشکلی داری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
در قسمت پیوندهای منتخب چرا سایت کدال را حذف کردید؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
عالی بود بورس نیوز
همین طوری پیگیری کنید تا مشخص شود در آموزش و پرورش که می گویند بودجه نیست چه خبر است
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
متاسفانه تو ایران سعی میشه بدون هیچ کارشناسی تمام زحمات ارگانها و افراد به دید بد گرفته شه که جای تاسف داره بانک سرمایه در یه یه دوره به فعال اقتصادی جهت دور زدن تحريما خیلی کمک.کرد و فعالیت های ارزی زیادی انجام داد اما حالا.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
می گویند در قدیم دزد سر گردنه هم معرفت داشت....
روزی دزدی در مجلسی پر ازدحام با زیرکی کیسه ی سکه ی مردی غافل را می دزدد، هنگامی که به خانه رسید کیسه را باز کرد دید در بالای سکه ها کاغذیست که بر آن نوشته است:
خدایا به برکت این دعا سکه های مرا حفاظت بفرما...
دعا:بسم الله الذی لا یضر مع اسمه شیی فی الارض و لا فی السماء و هو السمیع العلیم.
اندکی اندیشه کرد سپس کیسه را به صاحبش باز گرداند.
دوستانش او را سرزنش کردند که چرا این همه پول را از دست داد.
دزدکیسه در پاسخ گفت:
صاحب کیسه باور داشت که دعا دارایی او را نگهبان است. او بر این دعا به خدا اعتقاد نموده است .
من دزد دارایی او بودم نه دزد دین او.
اگر کیسه او را پس نمیدادم، باورش بر دعا و خدا سست می شد.ان گاه من دزد باورهای او هم بودم.
واین دور از انصاف است...!
و این روزها در این سرزمین عده ای هم دزد خزانه مردمند و هم دزد باورهای شان لامصب اگر می بری سکه ها را ببر نه باورها
ﻣﻲ ﺗﺮﺳﻢ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺮﺳﺪ ﻛﻪ ﻏﺎﺭﺕ ﺑﻴﺖ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻭ ﻓﻘﺮ ﻭ ﻓﻼﻛﺖ ﻋﺎﺩﻱ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺣﺴﺎﺱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺸﻮﺩ ﺩﻭ ﺗﺎﺭ ﻣﻮﻱ ﺯﻥ ﻛﻪ
ﺯﻳﺮ ﺭﻭﺳﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻥ ...............................................
ﺯﻧﺪﻩ ﯾﺎﺩ ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻃﺎﻟﻘﺎﻧﻲ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ،
ﻣﻮﺭﺥ
2 ﺍﺳﻔﻨﺪ 1357
بنده خدا
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
ازخدا برگشتگان را کار چندان سخت نیست سخت کار ما بود که از ما خدا برگشته است به امید روزی که برکات ونزولات اسمانی برما باز گردد
علی محمدیان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
گه قانون بود که تو این مملکت اینطور بخوذ وبخور نبود اینها به بچه صغیر هم رحم نمی کنن چه برسه به فرهنگیان
لاماسیا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
مرسی بورس نیوز از این گزارشات بیشتر بنویس
معلم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
چرا هیچ کس از صندوق ذخیره وبانک سرمابه تحقیق وتفحص نمی کند و معطلی درکار جای سوال دارد؟؟؟؟؟ عملیات مالی مشکوک +عدم شفافیت عملکرد و..........!!!!!!!!!
shoko
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
تکلیف سهامش چی میشه کی باز میشه 8ماه پولمون بلوکه شده خواهشا پیگیری کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
خواهشا در مورد عملکرد بد شرکت سرمایه گذاری سایه گشتر زیر مجموعه فرهنگیان که افست پر پتانسیل را از بین برده هم بنویسید
تبریزی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
یک امر طبیعی در این مملکت است و بزودی خواهیم شنید و این را برادر عزیزمان ...نژاد در این مملکت باب کردند
حسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹
بانک سرمایه مرکز دلالی یک عده ای شده که حقوق ضعیف ترین و مظلوم ترین قشر جامعه یعنی فرهنگیان را براحتی به یغما می دهند و در صورتی که هیچ فرهنگی را به بانک راه نمی دهند که هیچ و حتی از دادن حداقل تسهیلات به فرهنگیان نیازمند عضو صندوق ذخیره خود داری می کنند . این واقعا" عجیب است. چون پول مال خودت ولی حق نگاه کردن هم به ان نداری.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
بانک سرمایه بروکراسی بسیار پیچیده‌ای برای باز پس گیری سهام فرهنگیان وضع نموده تا آنها را از فروش سهام وباز پس گیری حقشان منصرف نماید.
بنابراین ما فرهنگیان باید با مراجعه به بانک به هر نحو ممکن پول هایمان را از بانک خارج نماییم.
مهدی
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
من معلم و سهامدار این بانک . سهام خود را در فرابورس فروختم . این بانک علنا دارد تخلف می کند .
بازنشسته93
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
مردیم ازاین عدالتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
من وهمسرم 19سال معلم هستیم دو سال پیش که این بانک که الاهی پول ما تو شکمهایشان اتیش بشه با توجه به تبلیغاتی داشتند درخواست وام 5میلیونی داشتیم در بجنورد ولی به خاطر ضامن این وام را به ما ندادند بعد سال بعد مجبور شدم ماشینی که قصد خریدن اون رو داشتیم 5میلیون با سودش گران تر بخرم اون هم از همین صندوق امانت دار......پول خودمان....از ماست که برماست.
ناشناس
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
خخخخخخخ- عزیزم کجا بدون ضامن بهت وام میدن - عجب توقعی داری تو
سهامدارفرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
اینجانب بادروغهای این بانک چندهزارسهم به صورت افزایش سرمایه خریده ام‌ چندسال است که برگه سهام باتوجه به درخواستهای مکررمن هنوزصادرنشده همچنین دوسال است سودسهام راندادهاندظلم تاکی؟
سهامدار فرهنكي
United States of America
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
از رهبر معظم انقلاب خواها نم كه از داراييهاي به يغما رفته اين قشر زحمتكش جامعه ايران اسلامي تدبير بيانديشد ولطفي بفرمايد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
اگه مثل چین اختلاس کننده را اعدام میکردن .....حالا این همه دزد نداشتیم!!!
عدالت کجاییییی؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
دزدی شاخ و دم ندارد. سال 84 مثلا خواستند به استادان دانشگاه هم امتیاز بدهند و گفتند استادان هم می توانند سهام بانک را بخرند. آن سال 4 ملیون تومان سهام خریدم و الان بعد از 11 سال معلوم نیست همان 4 ملیون را هم بتوانم پس بگیرم.

البته فقط مدیران بانک مقصر نیستند. هرجای دیگر دنیا هم اینقدر مسئولین دستشان در دست هم برای بالاکشیدن مال مردم باشد همین طور خواهد شد..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
16 سال پیش سهام گرفتیم نان بچه مارا گرفتند واه وناله دادند دم از حکومت علی می زنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
سلام.با تاسیس این بانک آموزش وپرورش ۳۰۰ سهم برای ماخرید بدون اطلاع ما حالا بعداز گذشت این همه سال نه افزایش سرمایه ای داشته ونه سودی با پول فرهنگیان یه مشت دزد به پول وپله رسیدند وضررش برای ماشد ..خدا خودس حق مارو بگیره
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
سلام ،بانک سرمایه وصندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری فرماید بیش از بیست سال است سهام بانک سرمایه گرفتم ولی برکتی برایم نداشت.
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
سلام ،بانک سرمایه وصندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری فرماید بیش از بیست سال است سهام بانک سرمایه گرفتم ولی برکتی برایم نداشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
خدا خیر از کارتون برداره
خانی
United States of America
سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
روسای آموزش وپرورش عده ای بیسواد هستند وهیچوقت به فکر فرهنگیان نخواهند بود .دزدانی کت وشلواری
خانی
United States of America
سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
روسای آموزش وپرورش عده ای بیسواد هستند وهیچوقت به فکر فرهنگیان نخواهند بود .دزدانی کت وشلواری