بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
در پی شفاف سازی بورس نیوز و با پیگیری مسئولین بازار سرمایه

چوب قانون کارساز شد!/جلوگیری از بروز تخلفی دیگر در یک سایت

با توجه به پیگیری های بورس نیوز و انتشار اخباری جهت شفاف سازی نسبت به فعالیت غیر قانونی این قبیل سایت ها، چندی پیش شاهد اظهارنظر مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس نسبت به اقدامات به عمل آمده توسط این سازمان برای فیلترینگ سایتی تحت عنوان Saham-sms.ir بودیم که ...
کد خبر : ۱۴۵۶۰۶
نویسنده :
کیوان فر
این روزها فعالیت برخی سایت های مجاز و غیرمجاز در اعلام قیمت سهام شرکت های غیر بورسی خاص همچون "پدیده"، "پردیسبان"، "تبرک" و "گرند" و ... در حالی رو به فزونی گذاشته که طبق بند یک ماده 49 قانون بازار اوراق بهادار هرگونه اقدامی مثل بورس، فرابورس، کارگزاری، پردازش اطلاعات مالی، خرید و فروش سهام مستلزم اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش بورس نیوز، در میان این سایت ها برخی حتی پا را فراتر گذاشته و علاوه بر اعلام قیمت های این قبیل سهام، حتی اقدام به راه اندازی سامانه و تابلوی معاملاتی نیز کرده اند.

اما با توجه به پیگیری های بورس نیوز و انتشار اخباری جهت شفاف سازی نسبت به فعالیت غیر قانونی این قبیل سایت ها، چندی پیش شاهد اظهارنظر مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس نسبت به اقدامات به عمل آمده توسط این سازمان برای فیلترینگ سایتی تحت عنوان Saham-sms.ir بودیم که در پی آن سایت های دیگر همچون سهمیران با توجه به نظارت و پیگیری های مسئولان ذی صلاح، طی روزهای اخیر فعالیت های خود را در انجام معامله سهام غیر بورسی متوقف و بخش مربوط به تابلوی معاملات را از سایت خود حذف کردند تا دوباره به رعایت قوانین موجود احترام بگذارند.

اقدامی که جای تقدیر دارد و نشان می دهد مدیران سایت سهمیران نگاه مسئولان و مقامات ذی صلاح را ناظر بر عملکرد خود می دانند، برهمین اساس فعالیت های غیر قانونی خود در راه اندازی تابلوی معاملات سهام غیربورسی و اعلام قیمت آنها را متوقف کردند.

علاوه بر این، غیر فعال کردن تابلوی معاملات و ممانعت از انتشار قیمت سهام توسط سایت هایی همچون سهمیران پس از پیگیری های بورس نیوز می تواند نشان دهنده آن باشد که نقش رسانه ها تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از بروز برخی تخلفات و ایجاد فضای شفاف تر برای سرمایه گذاران اثرگذار باشد.

همانند افشاگری ها و شفاف سازی هایی که در پرونده هایی از جمله فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی و فعالیت های غیر قانونی بابک زنجانی و مواردی از این دست انجام شد و رسانه ها پرده از اقداماتی برداشتند که فضای اقتصادی کشور را نیز درگیر خود ساخته بود.

برهمین اساس می توان گفت رسانه ها نیز اگر در مقابله با چنین مواردی ساکت نمانده، به رسالت خبری خود به درستی عمل کنند و مسئولان نیز نظارت های خود را با دقت نظر بیشتری اعمال نمایند، می توان شاهد شکل گیری فضای سالم تر و شفاف تری به ویژه در بازار سرمایه باشیم.

این در حالی است که سایت Saham-sms.ir که حتی بحث فیلترینگ آن نیز از سوی مدیریت نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس مطرح شده، دیروز در حالی تابلوی اعلام قیمت سهام شرکت های غیربورسی، نمودارهای آن و نیز درگاه های پرداخت هزینه اشتراک پیامک جهت ارسال قیمت ها به صورت روزانه خود را غیر فعال و از دسترس خارج کرد که نشان می دهد تا زمانی که چوب قانون بر سر برخی متخلفان نباشد، باز هم به اقدامات و تخلفات خود ادامه می دهند، اما به نظر می رسد با این رویه سایت مذکور که از هیچ یک از مراجع و نهادهای قانونی لازم مجوز فعالیت های مربوطه را دریافت نکرده است، مدتی بعد به طور کلی از دسترس خارج خواهد شد.

چوب قانون کارساز شد!/جلوگیری از بروز تخلفی دیگر در یک سایت

ضمن اینکه این سایت که در مقابل فعالیت های خود نه تنها اقدام به فرافکنی و انتشار مطالب سخیف کرده، بلکه حتی هنوز هم تبلیغاتی از سهام مجموعه های "پدیده" و "پردیسبان" نیز در این سایت مشاهده می شود. حال آنکه تبلیغات مجموعه های مذکور طبق دستور مراجع قضایی ممنوع شده است.

چوب قانون کارساز شد!/جلوگیری از بروز تخلفی دیگر در یک سایت

در این میان، مدیران این سایت نه تنها در رعایت قوانین کوتاهی کردند، بلکه حتی در مقابل انتشار خبری پیرامون برخی فعالیت های خلاف و غیرقانونی خود در سایت بورس نیوز قلدر مآبانه برخورد کردند. به گونه ای که به نظر می رسد چنین سایت هایی که این روزها تعدادشان به صورت قارچ گونه در حال افزایش است، در فضای کنونی اقتصادی کشور که به سمت هرچه شفاف تر شدن پیش می رود، به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند.

در پایان گفتنی است شاید در سال های گذشته و نگاه مدیریتی حاکم بر آن زمان چنین سایت هایی که حتی اقتصاد را نیز دچار اختلال و مشکلاتی کردند، امکان فعالیت داشتند، اما در شرایط کنونی دولت تدبیر و امید که نگاه اقتصادی آن بر شفافیت هرچه بیشتر است، اجازه عرض اندام را به این قبیل اتفاقات و اقدامات نمی دهد و فیلتر شدن سایتهایی از این قبیل می تواند از برخی سودجویی ها و تخلفات احتمالی در فضاهای غیرقانونی و غیرمجاز جلوگیری به عمل آورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
جناب بورس نیوز !
شما که اینقدر اصرار داشتی پالایشیها باز بشن ، حالا به نظرت با این گزارشهای 4 حالته میشه اصلا فکر کرد که این سهامها در چه حالی هستند؟

بجای بستن این سایتها صدای مردم بیچاره باش در همین بورس مسخره ی خودمون.

یه گزارش در مورد این صورتهای مالی مبهم و فرمایشی و بی پشتوانه ی پالایشیها و اصرار معنا دار سازمان برای باز کردن این نمادها در اوج شرایط مبهم و سردرگم بازار بنویس
علی
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
اگه راست میگین دنبال بی عدالتی در گشایش پالایشی ها باشین

همه دروغ میگن انگار دروغگویی عادت شده
ای خدااااااااااا
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
سلام بورس نیوز
شپنا به بدترین وجهی قیمت گذاری شد الانم صف خریده 6 میلیونی داره.معلوم بود که مدیریتش با اون گزارش اآخری که داد مشکل ساز میخواست بشه.رسالت رسانه ای فراموش نشه.ممنون
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
نکته اموزشی 2
در ایران ودر محاسبه شاخص معامله 8 میلیون سهم شبندر با معامله 20 میلیون سهم هییچ فرقی نداره
میدونید چرا ؟چون ما اول مقدار تاثیر رو محاسبه و شاخص رو فیکس میکنیم بعد سهم رو باز میکنیم حالا قیمت سه م هر جا دوست داشت بره!!
آخ کیف داره این بازار ....آخ کیف........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
سقف گشایش شپنا را 70 درصد ضرر برای سهامدار گذاشته بود !!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
بیخیال این خبرهای چرت پرت درباره سهام های خارج بورس باش.
بورس رو بچسب امروز به فنا رفتیم.
داریوش
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
از ضرر هموطنان متاسفم ولی همین پالایشیها روزگاری 1500 واحد شاخص را بالا می بردن بورس همین هست متاسقانه در آن زمان اطلاع رسانی درست به مردم نشد و فقط تشویق کردن
afsar
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
داداش طور برا ما پهن میکردن
محمد
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
دیدار به قیامت روزی که رازهای نگفته آشکار خواهد شد روزی که بالا پائین میاید و پائین بالا خواهد رفت درآن روز صورتهای بعضی ها از شرمندگی سیاه خواهد بود ولی دیگر جای هیچ عذری و بهانه ای برای ظالمان نخواهد بود من تا اون لحظه صبر میکنم
afsar
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
خدا جواب شان رو بده ماهم صبر میکنیم
afsar
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
خدایا به کی بگیم این همه ظلم رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
خرید وفروش دیروز نشان داد که دیگر سهام داران قید تحریم را زده اند فقط بدنبال سهمی بنیادی هستند منتها کمی وسواس گرفته اند خود را باین شاخه وان شاخه می زنند در صورتیکه هر چند سال هفت وخیز سهم نمود می کند چه بادلیل چه بی دلیل