بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹
سال 93 در حالی پایان یافت که فضای رخوت و کسل کننده بازار سهام کمتر حوصله ای را برای سرمایه گذاران و فعالان بورس باقی گذاشته بود وبا توجه به ادامه این فضا و نبود ثبات در روند معاملات همزمان با ذوب سرمایه سهامداران در نتیجه افت بیش از حد قیمت سهام، مناسب به نظر می رسید در فرصت به دست آمده در تعطیلات نوروزی سال 94 اشاره ای به اشتباهات متداول سرمایه گذاری در معاملات سهام داشته باشیم که متن آن را در قالب هفت اشتباه نابخشودنی در سرمایه گذاری که برگرفته از کتاب مارک تایر است، در ذیل می خوانید.دت.
کد خبر : ۱۴۵۶۳۸
نویسنده :
کیوان فر
سال 93 در حالی پایان یافت که فضای رخوت و کسل کننده بازار سهام کمتر حوصله ای را برای سرمایه گذاران و فعالان بورس باقی گذاشته بود.

به گزارش بورس نیوز، با توجه به ادامه این فضا و نبود ثبات در روند معاملات همزمان با ذوب سرمایه سهامداران در نتیجه افت بیش از حد قیمت سهام، مناسب به نظر می رسید در فرصت به دست آمده در تعطیلات نوروزی سال 94 اشاره ای به اشتباهات متداول سرمایه گذاری در معاملات سهام داشته باشیم که متن آن را در قالب هفت اشتباه نابخشودنی در سرمایه گذاری که برگرفته از کتاب مارک تایر است، در ذیل می خوانید.

اشتباه بزرگ اول:

باور داشتن این موضوع که برای دست آوردن بازده های بیشتر باید حرکت بعدی بازار را پیش بینی کرد.

واقعیت: سرمایه گذاران بسیار موفق در پیش بینی حرکت بعدی بازار، هیچگونه برتری نسبت به من یا شما ندارند.

اشتباه بزرگ دوم:

باور: اگر من نمی توانم بازار را پیش بینی کنم، حتماً شخصی هست که بتواند این کار را انجام دهد تمام کاری که باید انجام دهم پیدا کردن آن شخص است.

واقعیت: اگر شما بتوانید واقعاً آینده را پیش بینی کنید، آیا آگاهی خود را از روی پشت بام ها به همه اعلام می کنید؟ یا آن را به هیچکس نمی گویید؟ با ارایه درخواست خرید به شرکت کارگزاری و انجام معامله پول زیادی به دست می آورید؟

الاین گارزارلی، یک تحلیلگر تکنیکال ناشناس بود که در 12 اکتبر 1987 "فروپاشی مالی قریب الوقوعی در بازار سهام" را پیش بینی کرد این پیش بینی دقیقاً یک هفته پیش از دوشنبه سیاه اکتبر بود.

اشتباه بزرگ سوم:

باور این موضع که اطلاعات داخلی راه به دست آوردن پول کلان می باشد.

واقعیت: وارن بافت ثروتمندترین سرمایه گذار دنیا است منبع مورد علاقه او برای کسب رهنمودهایی برای سرمایه گذاری معمولاً به طور مجانی در دسترس است: گزارشات سالیانه شرکت ها!

اشتباه بزرگ چهارم: تنوع بخشی (متنوع سازی پورتفو)

واقعیت: سابقه خیره کننده وارن بافت، از تشخیص تعداد محدودی سهم های برجسته و سپس سرمایه گذاری کلان تنها در همین چند شرکت ناشی می شود.

اشتباه بزرگ پنجم:

باور این موضوع که برای به دست آوردن سودهای بزرگ باید ریسک های بزرگ انجام داد.

واقعیت: همچون کار آفرینان سرمایه گذاران موفق نیز به شدت مخالف ریسک هستند و هر کاری بتوانند انجام می دهند تا از ریسک اجتناب کنند و زیان را به حداقل برسانند.

اشتباه بزرگ ششم:

باور داشتن به وجود یک سیستم؛ شخصی در جایی سیستمی به وجود آورده است با برخی از پیچیدگی های خاص در تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، معاملات کامپیوتری، مثلث های گان یا حتی طالع بین که سود سرمایه گذاری را تضمین می کنند.

واقعیت: این باور یکی از پیامدهای باور داشتن کلام مشاور است، اگر یک سرمایه گذار بتواند تنها به سیستم یک مشاور دسترسی پیدا کند، قادر خواهد بود به همان میزانی که مشاور می گوید پول درآورد. آسیب پذیری منطقی گسترده در مورد این گناه نابخشودنی در سرمایه گذاری این است که چرا افرادی که سیستم های مربوط به معامله را می فروشند، پول خوبی به دست می آورند.

اشتباه بزرگ هفتم: باور به اینکه شما می دانید در آینده چه چیزی رخ می دهد و مطمئن بودن از اینکه بازار باید "بطور اجتناب ناپذیر" درستی باور شما را اثبات کند.

واقعیت: این باور یکی از ویژگی های عادی کسانی است که اشتیاق بیش از حدی به سرمایه گذاری دارند. تقریباً همه با ایروینگ فیشر موافق بودند، هنگامی که او مدعی شد "سهام به سطح بالای جدیدی رسیده است" دقیقاً چند هفته قبل از فروپاشی مالی بازار سهام در سال 1929! هنگامی که در دهه 1970 ارزش طلا افزایش یافت، باور اینکه به وجود آمدن تورمی حاد غیر قابل اجتناب است، آسان بود. با توجه به اینکه قیمت های ebay, yahoo.com, amazon.com و صدها شرکت اینترنتی دیگر که هر روز افزایش یافت، شعار وال استریت در دهه 1990 "سود مهم نیست" درست به نظر می رسید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
الان بازار توافق رو پیشخورکرده خدایی نکرده توافق نشه یا تمدید بشه 40درصد ریزش قیمتها رو داریم...
شکرستان
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
با همین ترفند است که جیب مردم خالی شده و خواهد شد.
ناشناس
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
شاخص 65000 چیرو پیشخور کرده؟؟؟ چشم که داری، میتونی یه نگاه به شاخص بندازی
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
خیلی خوب بود
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
ديروز بوهينر رئيس كنگره سوتي داد كه توافق شده و بعد عوض كرد حرفشو كه قراره بشه، زنده بود برنامه سوتي داد. اين 2 3 روز هم ميره اسراييل نتانيابو سكته نكنه! 2 نفر ديگه هم تو سي ان ان، يكي از كنگره و اون يكي از سازمان روابط خارجيشون هر دو مثبت بودن رو مذاكرات. به نظر همه چي اوكيه
مجید
ROMANIA
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
در کشوری که اقتصاد آن وابسته به بودجه دولت است و قانون آن منطبق بر خواست دولت مردان، در نتیجه هر دولتی که روی کار می آید منابع اقتصادی را به سمت افراد خودی سوق می دهد و شرکت های دولت قبلی خواه ناخواه باید با ترفندهای ممکنه خود را به دولت فعلی نزدیک کنند و یا منتظر شکست و کاهش سود تولیدات خود باشند، حال با کدام امید به سود آوری، سرمایه گذاران در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند؟ بازار کنونی قانونی را می طلبد تا شرکت ها بتوانند حداقل با تورم سود خود را افزایش دهند نه اینکه همراه با تورم از سود خود کاسته و برای افزایش نقدینگی با استمداد از سرمایه سرمایه گذاران به افزایش سرمایه دست بزنند، امروزه شرکت ها با توسل به سرمایه زیر مجموعه خود دست به افزایش قیمت می زنند و در نیمه دوم سال برای تأمین کاهش بودجه دولت و خود قیمت ها پائین می آورند، این چه اصلی است که در این بازار رواج دارد؟ سهامدار حقیقی نیز در نیمه اول سال به دلیل صف خرید یارای خریدن ندارد و در نیمه دوم سال بعد از مهرماه نیز توان فروش ندارد، پس دولت و حقوقی ها برنده اصلی بازار هستند، سازمان بورس به کمک شرکت های بیمه می تواند سرمایه سرمایه گذاران حقیقی را نگهبانی کند تا سرمایه ما حقیقی ها همانند سال گذشته تا یک چهارم تنزل نکند و البته شرکت هایی نیز بودند که رفتند و باز نگشتند و از سرمایه حقیقی ها همچنان خبری نیست.
احسان
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کامنت ها به مبحث مربوط نیست
من اولین معاملم توی بورس در عرض چند هفته یه ماشین هدیه داد! ولی... اشتباهات و جو زدگیم همشو گرفت.شانس اوردم متاهل نیستم وگرنه سکته زده بودم. دوستان اعتماد به نفس کاذب کار را خراب میکنه.من ضرر هنگفتی دادم و تازه الان فهمیدم غرور و تعصب روی سهم خاص و پیروی از جو عمومی و کامنت ها چیزی جز ضرر نداره. رعایت کنید تا موفق بشید .من چند ماهه تصمیم گرفتم نه به شایعات این سایت ها گوش بدم نه به کامنت شما و دیگران توی این سایت و اون سایت.بهترین موقع سرمایه گذاری را انتخاب کردم و از جو زدگی مردم توی بورس که بی دلیل و هیچ خبری یه سهامو میبرن بالا به نفع خودم استفاده میکنم. با تشکر
ناشناس
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
مقاله نوشتی یا نظر دادی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
نوشته شده در تاریخ 1929 ارزش سهام تغییر کرد!!!! یعنی غربیها در 1929 سهام معامله میکردن؟!!! و تحلیل سهام میکردن؟!!! اون موقع کشور عزیزمون رادیو هم نداشت. الان ببین چه میکنن.
ناشناس
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
عزیز دلم هسته اولیه بورس در قرن پانزدهم تشکیل شد و در قرن 19 اکثریت کشورهای اروپایی نهاد هایی برای خرید و فروش اوراق سهام شرکت ها وجود داشت
شعباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
گزارشات ساليانه شركت ها اصلا قابل اعتماد نيست سهامداران عمده از همه چي خبر دارن قبل از ما اقدام به خريد وفروش مي كنند
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸
مردم عادی و جو زده همینطور جیب اقا زاده ها را دارن پر میکنن . راهش اینه که تمام مدیران و هیت مدیره و ردس امور مالی شرکتها و بورس و سایر شرکتهای سرمایه گزاری عوض بشه. تا این رانتها هم از بین بره . باید صدای مردم به گوش مسئولین دولتی برسه. قوه قضاییه باید کسایی که دستشون تو جیب مردمه را اعدام کنه
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸
اشتباه بزرگ هشتم
باور. به اینکه همه کسانی که در بورس (ایران) سرمایه گذاری میکنند به صورت کاملا عادلانه و مساوی و برابر به اطلاعات دسترسی دارند.
واقعیت. این است که نورچشمانی هستند که هم به لحاظ حجم و محتوا و هم به لحاظ زمانی بسیار بیشتر از شما به اطلاعات دسترسی دارند و شما فقط باقلاواهای چرب و شیرینی هستید که توسط آنها بلعیده میشوید.

اشتباه بزرگ نهم
باور. به اینکه اگر حق و حقوقتان پایمال شد میتوانید با مراجعه به قانون و مراجع مربوطه احقاق حق کنید.
واقعیت. اینجا قانون فقط ویترین است و هم به لحاظ ماهوی و هم در اجرا به شکلی است که جیبتان را خالی کنند و حقوقتان لگد مال شود. و اگر مالتان رفت دستتان به جایی بند نیست.

اشتباه بزرگ دهم
باور. به امید و اینکه در آینده همه چیز روبراه و درست خواهد شد.
واقعیت. اینجایی که هستید باتلاق است و هر چه بیشتر صبر کنید و یا تقلا نمایید بیشتر فرو خواهید رفت و آنچه در دورستها میبینید و یا به شما القا میشود فقط سراب است.
ehsan
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
الحق و النصاف این 3 باور حقیقتی تلخ در بازار ایران است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
با توجه به تمایل به پنهان کاری اکثر شرکتها جهت فرار مالیاتی و غیر واقعی بودن گزارش سالیانه آنها این راهکارها در ایران جواب نمیده من همیشه برای سرمایه گذاری در بورس یاد فیلم مردی که زیاد می دانست می افتم! چون معمولا یک قشر خاص که از همه چیز خبر دارن در بورس موفق هستن و جیب بقیه معمولا خالی میشه و اگر هم سودی هم کسب کنن در جای دیگه با جوزدگی! از دست میدن اگه کسی راهکاری علمی برای سرمایه گذاری بورسی می شناسه اطلاع رسانی کنه!
مسعوئ قاسمی
GERMANY
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
سزمایه گذاری در روانشناسی انسان بزرگ ولی کم اهمیت هستش