بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
مستطیل شیشه ای تالار

سرانجام سوت پایان نواخته شد

سوت پایان معاملات بازار سرمایه در سال 93 امروز در حالی نواخته شد که این بازار نشان داد تمایل بسیار زیادی برای روند صعودی و جبران مافات سال جاری را در سال آینده نماید.
کد خبر : ۱۴۵۷۳۰
نویسنده :
آموخته- بابک

سوت پایان معاملات بازار سرمایه در سال 93 امروز در حالی نواخته شد که این بازار نشان داد تمایل بسیار زیادی برای روند صعودی و جبران مافات سال جاری را در سال آینده دارد هرچند که سهامداران برنده بازی بورس در سال 93 نبودند.

بنابر گزارش بورس نیوز، معاملات بورس در روز جاری به نحوی آغاز شد که اگرچه اغلب اهالی تالار پیش بینی مطلوب بودن معاملات امروز را کرده ودند اما کمتر سهامداری توقع ایجاد صف خرید برای نمادهای پالایشی که دیروز با آن حال به بورس بازگشتند را داشت.

پالایشی ها امروز نشان دادند که اگرچه پر از ابهام و حرف و حدیث هستند اما با همین وضعیت هم هستند سهامدارنی که همچنان به این شرکت ها اعتقاد دارند. به هر حال از بدو ورود این شرکت ها به بازار سرمایه یک دو دستگی خاصی در بین اهالی تالار ایجاد شده، آنهایی که سهام پالایشی دارند و آنهایی که پالایشی ندارند و انصافا هم که سهامداران دوستدار پالایشی در تمامی شرایط همراه این صنعت بوده اند که امروز نمونه ای از آن را دیدیم.

چراکه خرید سهام شرکتی که همچنان سود و پی بر ای آن در ابهام می باشد و حتی سایت مدیریت فن آوری بورس نیز در اعلام اعداد آن قاصر است کار هر سهامداری نیست و مرد کهن می خواهد.

در مجموع آخرین روز از معاملات سهام در سال 93 با طعم شیرینی همراه بود و هیچ سهامداری را دست خالی به استقبال سال 94 نفرستاد.

البته فراموش نکنیم که تمامی این اتفاقات و این خوش بینی ها به خاطر اخبار خوبی است که تا این لحظه از مذاکرات هسته ای به گوش رسیده است. اخباری که امیدها را برای رسیدن به توافق سیاسی تا پایان مهلت زمان تعیین شده افزایش داده و نوید رسیدن روزهای خوب اقتصادی را می دهد.

سال 93 برای اهالی تالارسالی بود که هرچه اتفاق افتاد بر خلاف آن چیزی بود که تصور می کردیم به عبارت ساده تر و به قول جملات پشت وانتی " روزگار بر خلاف آرزوهایمان چرخید".

امسال یک شباهت اساسی با سال 92 داشت و آن غافلگیری سهامداران بود. سال 92 همه بد می گفتند ما فقط رشد و خوبی میدیدیم و امسال همه خوب گفتند و ما فقط سقوط و بدی در بازار سرمایه دیدیم. نه آن سال فهمیدیم که کدام واقعیت است و نه امسال متوجه شدیم کدام درست است. اما سال 94 ظاهرا قراره واقعیت ها را آنگونه که هست ببینیم حداقل روند این روزهای بورس که این موضوع را نشان می دهد.

شاید بتوان گفت در حالی اهالی بازار سرمایه به استقبال سال 94 می روند که ریسک سیستماتیکی خاصی بازار را تهدید نمی کند و ما مانده ایم تنها یک ریسک مذاکرات که آن نیز امیدواری زیادی برای حلش وجود دارد به عبارت ساده تر در سال آینده همه چیز مهیای آغاز بهار بورس پس از یکسال خزان است.

جالب است که امسال اکثر اهالی تالار نیز در انتظار رسیدن پایان زمان تعیین شده برای مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 5+1 ترجیح داده اند تا مسافرت های نوروزی خود را به بعد از مشخص شدن نتیجه مذاکرات موکول نمایند و این یعنی حساسیت بالایی که در آغاز سال 94 برای بازار سرمایه وجود دارد که هیچ سالی اینگونه نبوده است.

البته این حساسیت بالا می تواند یک پیش زمینه ای به اهالی تالار برای پیش بینی جو بورس بعد از روشن شدن نتیجه مذاکرات بدهد که باید در این خصوص باکمی تامل بیشتر اقدام به اتخاذ تصمیم نمود.

به هر حال هرجور بود سال93 رفت سالی که خیلی از اهالی تالار انتظار چنین روزی را می کشیدند و برای آن لحظه شماری می کردند. حال سال 94 پشت در است صدای پای آن امروز بیش از دیروز نزیک تر شده شاید بد نباشد برای به استقبال رفتن این سال بدون هیچ پیش داوری و قضاوت عجولانه ای ابتدا در را بر روی آن باز کنیم.شاید بهتر باشد اجازه بدهیم خوش از آینده برایمان بگوید هرچند که ما بورسی ها خیلی سال است که با این گونه نگاه ها غریبه شده ایم.

دقت کرده اید که سال 93 سالی بود که آرزوی خیلی از سهامداران برآورده شد. یادتان است که سال 92 خصوصا مرداد و شهریور اغلب ما چه آرزوی مشترکی داشتیم؟ می گفتیم که می شود یکبار دیگر قیمت ها به سال قبل برگردند؟ به هرحال در دوران جیک جیک مستان آرزویی کردیم که از قضا برآورده شد. قیمت ها بعضا در سال 93 به رقم های سال 90 رسیدند ولی همه به آن با نگاه مصیبت نگاه کردند نه آرزویی که برآورده شد.

بیش از این سرتان را درد نمی آورم، قطعا سالی که پشت سر گذاشتیم همراه با کاستی های فراوانی از سوی تحریریه بورس نیوز بود که ضمن تشکر از صبر و شکیبایی شما امیدواریم تا در سال جدید با راهنمایی ها و یاری های شما بتوانیم نقصان های موجود را جبران و بر طرف نماییم.

با امید به فرداهای بهتر کنارتان باز خواهیم گشت.

پیشاپیش عید نوروز بر شما و خانواده محترمتان مبارک.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
ای بابا هفته دیگه ضرر وزیان کردن شروع میشه سال نو مبارررررررررررک
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
سال 93 سال نکبت و بدبختی بود. امیدواریم سال 94 بدتر نباشه، به بهتر بودنش امیدی نیست.
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
انشاالله کابوس سال 93 تموم شده و من امیدوار هستم که سال 94 سال خوبی خواهد بود.
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
بورس نیوز جان دست شما و هیات تحریریه هم درد نکنه. دمتون گرم. عید نوروز هم بر شما و خانواده محترم مبارک. پیشاپیش.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
باتشکر و خسته نباشید و تبریک سال نو برای تمامی زحمت کشان بورس نیوزی ها.
سهامدار نا امید معدنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
امروز همه شادو خوشحال بودن ای کاش بازار به این گروه با ارزش،روی خوش،نشان میداد.کنور،2340 تومانی شده340تومان وهنوزم صف،فروشه سنگینی داره،واقعا،برای سازمان وومعادن خجالت اورده
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
با تشکر از بورس نیوز غزیز که در همه ی لحظات چه در ریزشها چه در صعودهای بورس همراه سهامداران بودید . سال نو بر شما بورس نیوزی های غزیز مبارکباد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
بورس نیوز جان عیدتان مبارک /امیدواریم در سال 94 همه شاد تندرست بوده و از بد روزگار بدور باشیم . یک خواهش اگر میشه واسه اینکه دیگه رو اعصابمون راه نری قول بده از کیهان چیزی ننویسی مگر تو روزهایی که بازار کاملا سبزه و ما درجه تحملمان بالاست
كلاه قرمزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۳
بورس نيوز، ،سال نو را به پرسنل و خانواده محترمتان تبريك عرض مينمايم و براي همه شما سالي همراه با سلامتي و پيروزي و سعادت و بركت از خداوند منان ارزو دارم.
به اميد روزهاي خوب .
يا حق.
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
عیدبر شما و خانواده محترم تمامی دست اندرکاران بورس نیوز مبارک
کاشف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
با بلایی که بر سهامداران پالایشگاهی درآوردند زحمات چندساله ی آنها را در عرض یکساعت حیف و میل کردند عید آنها را خراب کردند. مطمئناً در پیشاپیش این حوادث بستر خبرهایی بود که ما ز آن بی خبریم مثل سکوت مدیران پالایشی و تسلیم آنها در برابر وزارت نفت و دوبرابر شدن ابهام این صنعت. خدا عید باعث و بانی اش را خراب کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
عید غارتگران به عزا مقرون گردد
saeed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
سال نو بر همه مخصوصا بورس نیوز مبارک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
عید سهامداران پالایشی به عزا تبدیل شد
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
بورس 94 هم چنگی به دل نمیزنه اوضاع نفت خرابه حتی اگه تحریمها برداشته شه
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
فعلا که سخت ترین قسمت مذاکرات باقی مونده
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
بعد از توافق باید دسد تحریمها کی برداشته میشه
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
هنوز تا بورس به رشد واقعیش برسه را زیادی نوتده
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
با سلام و آرزوی بهترین ها برای همگی شما سال 94 و نوروز را تبریک عرض میکنم خداوند نگهدارتان.