بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۱
سال 93 به عنوان یکی از بیادماندنی ترین سال های بورس در خاطر اهالی بازار باقی خواهد ماند، اگر بگوییم که سال 93 برای اغلب اهالی بازار در حسرت 92 گذشت شاید بیراه نگفته باشیم اما امسال یک شباهت بسیاری زیادی با سال 92 برای بورسی ها داشت، سال 93 اکثر سرمایه گذاران بازار سهام یکی از بزرگتری آرزوهایشان همانی بود که در سال 92 داشتند
کد خبر : ۱۴۵۷۷۱
نویسنده :
بابک آموخته
سال 93 به عنوان یکی از بیادماندنی ترین سال های بورس در خاطر اهالی بازار باقی خواهد ماند، اگر بگوییم که سال 93 برای اغلب اهالی بازار در حسرت 92 گذشت شاید بیراه نگفته باشیم اما امسال یک شباهت بسیاری زیادی با سال 92 برای بورسی ها داشت، سال 93 اکثر سرمایه گذاران بازار سهام یکی از بزرگتری آرزوهایشان همانی بود که در سال 92 داشتند، "ای کاش یکبار دیگر زمان به عقب باز می گشت"، اگرچه آرزو یکی بود اما تصمیمی که قرار بود با برآورده شدن آرزو بگیرند قطعاً تفاوتی 180 درجه ای با سال قبل آن می کرد، سال 93 اگر به اول باز می گشت شاید اکثر قریب به اتفاق بورسی ها سرمایه خود را درون چمدانی به زیر بغل می گرفتند و به مرخصی می رفتند.

بنابر گزارش بورس نیوز شاید در کوچه و خیابان از کسی بپرسی سال 93 چگونه گذشت؟ با لبخندی بگوید خوب و بد گذشت اما اگر همین سوال را از یک سهامدار بپرسی با نگاهی پر از بیم و امید بگوید "گذشت اما خیلی سخت". کاری نداریم که در سال 93 چه اتفاقی افتاد هرچند که از مهمترین عوامل سخت گذشتن این سال همین اتفاقات بود، اتفاقاتی که شروع سخت گذشتن آن بر بورسی از داخل شروع شد و در نهایت نیز به خارج ختم شد حالا آن اتفاقات چه بود، همه شما به خوبی می دانید و تکرار آن ذکر مصیبتی است برای بورسی ها که نگفتنش بهتر است.

اما این سال یک مزیت هم داشت، اینکه آه و حسرت عدم استفاده از فرصتی خاص و یا فرصت های از دست رفته برای کسی نماند و همه یک جور بودند کهنه کار و تازه وارد، حرفه ای و غیر حرفه ای یک سرنوشت را داشتند و فقط میزان آن تفاوت داشت. یکی 10 درصد زیان دید و یکی 70 درصدی سرمایه اش از بین رفت، چون سال 93 اصلاً فرصتی نداشت که کسی بتواند از آن استفاده کند ولی بدتر از همه آن بود که آنچه بر سر سرمایه ها آمد از هیچ دستی برای احیاء آن کاری برنیامد.

اما نقطه امید و روشنی که در این آشفته بازار سرمایه وجود داشت تدابیر ظریف و ماهرانه مردی بود که به همراه تیمش هرگاه که برای مذاکره از کشور خارج می شد نگاه همه اهالی تالار را به خود می دوخت، نگاهی که بعدها به علت تبعات و نتایج به دست آمده در مذاکرات، عکس العمل هایی را از خود در معاملات برجای می گذاشت که در بین بورسی ها به "نگاه نوسان گیری" معروف شد و در آخر شد بلای جان سهامداران و شرکت های بورسی.

باید بی تعارف بگوییم که هرچه بورسی ها در سال 93 دیدند و کشیدند اغلب از عدم مدیریت صحیح و تصمیماتی بود که یا گرفته نشد و یا اگر هم گرفته شد زمان مناسبی برای آن انتخاب نشد به عبارت ساده تر اغلب این تصمیمات یا خیلی زود بود یا خیلی دیر.

حمایت عملی و همه جانبه از بورس حلقه مفقوده دیگری بود که در سال 93 اهالی تالار در حسرت آن ماندند و روزگار سپری کردند، زمانی که دست یاری دولت دراز می شد جای دست بهارستان نشینان خالی بود و جایی که نمایندگان مردم بودند جای خالی دولت حفط می شد که البته این جای خالی بیشتر از سمت بهارستانی ها حس می شد تا دولت.

اما سهم خودمان در آنچه که طی سال 93 در بازار سرمایه بر سرمان آمد چه بود؟ سرمایه های ما به خاطر خوش بینی و زود باوری ما بر باد رفت یا به علت توهم و دوری از منطق عقلانی؟ شاید هیچکدام و شاید هم هر دو.

شاید نیمه اول سال با امید و خوش بینی به تکرار روند سال 92 سپری شده و نیمه دوم با ترس و توهم از افزایش روند منفی نیمه نخست سال که این نیز خود به اتفاقات منفی سال 93 خصوصاً در نیمه دوم دامن زد. هرچند که در سه ماهه سوم و چهارم امسال اهالی تالار با حراجی از سهام مواجه بودند اما ترس از عدم حمایت ها، تصمیمات دفعتی و از همه مهمتر نتیجه مذاکرات اجازه خرید و ماندن در سهام پرپتانسیل را به اهالی تالار نداد.

در این بین رسانه ها نیز نقش کم رنگی نداشتند، قطعاً ما هم با کاستی های فراوانی همراه بوده ایم چراکه یکی از مهمترین وظایف ما اطلاع رسانی دقیق و شفاف در جهت ارتقاء فرهنگ سهامداری است موضوعی که بازار سرمایه در نبود آن دچار مشکلات و چالش های فراوانی شده است وب اید کوشید تا در سال جدید برای رفع آن اقدام ویژه و عملی به کار ببندیم.

به هر حال هر طور بود سال 93 هم به پایان رسید، سالی که اگرچه برای بورسی ها منفعتی در بازار سهام نداشت اما کوله باری از تجربه را بر دوش آنها نهاده اکنون با امید به خدا می خواهیم پا به سال 94 بگذاریم سالی که به نظر می رسد امیدهایش بیشتر از ترس و یأس باشد، در سال جدید بازار سرمایه ای پیش رو داریم که از هر نظر آماده حرکت است، آماده شروعی دوباره برای آنچه که در سال 93 کم گذاشته بود، قیمت سهام اغلب شرکت ها حتی از ارزش ذاتی هم پایین تر است، گزارشات پیش بینی درآمد 94 اکثر نمادها امیدوارکننده و مطلوب بوده است.

کاهش نرخ ارز جذابیت بازار سرمایه را بیشتر کرده، اراده تیم اقتصادی دولت بر حمایت از بازار سرمایه است و دولتمردان وعده کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر مبنای تورم 16 درصدی را داده اند عملاً ریسک سیستماتیکی بازار سرمایه را تهدید نمی کند و فقط می ماند تنها یک ریسک غیر سیستماتیک که آن نتیجه مذاکرات هسته ای است که امیدواریم این نیز با همت و کوشش تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بزودی مرتفع شود.

در پایان آرزو داریم سال 94 همان سالی باشد که آرزو دارید.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
mld46
ROMANIA
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۵
عيد تمامي ايراني هاي عزيز مبارك باشه
به اميد خدا سال94 همان سالي باشه كه منتظرشيم. فانوس اميد هميشه روشن است حتي در ايران
mehrdad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
سال 93 خیلی به یاد ماندنی بود ؟؟؟؟ دوروغ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
عید عاملان بد بختی ما به عزا تبدیل شود انشاالله
ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
نوروز مبارک.درود به شما زحمت کشان بورس نیوز.مدتهاست همراه شما هستم و سر زدن به سایت شما دوستان هر روز و به دفعات کارمه.دوستتون دارم و سال خوبی براتون آرزو میکنم.خوب و بد گذشت آنچه ماند این بود که همه با هم درآن خوشحال شدیم و با هم ناراحت.با هم بودیم و این ارتباط مجازی برای من شخصا ارزشمنده.من علی هستن و با نام مستعار ایران کامنت میگذارم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
تنها یک ریسک سیستماتیک هست که ان نتیجه مذاکرات هسته ای است
مهدی
ROMANIA
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
سال 93 بدترین سال زندگی من بود امیدوارم هیچوقت تکرار نشه ...
تمام زحمات یک عمر کارگری من نابود شد
آرزو میکنم باعث و بانیش عید 94 رو نبیننو اگه هم میبینن سالم و تن درست نباشن
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
سال نو رابه همه بورس نیوزی ها و سهامداران مالباخته تبریک میگویم وسالی سرشار از بهروزی را برایتان از خداوند منان ارزومندم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
میشه لطفا بفرمایید چیش به یادماندنی بود؟
فقر و نکبت و بدبختی و نزول شاخص بورس و سکته سهامداران محترم به یاد ماندنی است؟
یک مال باخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
سال نو بر آن کسانی مبارک باشدکه برای مملکت وملت عاشقانه وبرای رضای خدا خدمت ودلسوزی میکند.
غ م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
سال نو را به دست اندرکاران بورس نیوز به سهامداران جزء حقیقی که سرمایه آنها توسط یک تعداد مسئولین هاپلو شد تبریک میگویم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
آرزو می کنم قیمت سهام های پالایشی به قدری بالا بره که اونایی که امسال ضرر کردن سال دیگه با سود بفروشن.
آرزو می کنم تمام سهام ها سال آینده رشد خوبی داشته باشند و همه سود کنند.
آرزو می کنم با ورود پدیده به بورس سهامدارای پدیده هم سود خوبی بکنند.
آرزو می کنم امسال تورم زیر 10 درصد و رشد اقتصادی بالای 5 درصد باشه.
آرزو می کنم توافق هسته ای صورت بگیره.
آرزو می کنم سالی شاد برای همه ما باشه.
الهی آمین
نوروزتان پیروز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
مجریان بورس نیوز . می دانید که ساختار های بورسی خیلی برای سهام داران جزء دوستانه نیست و ایراد های اساسی دارد . اینکه شما نظر های انتقادی مراجعین به این سایت اقتصادی را منتشر نمی کنید جفا در حق مردم عادی است که به مطالب شما اعتماد می کنند و پس انداز های اندک خود را به هزاران امید و آرزو وارد بورس می کنند . رسانه های گروهی خواه چاپی یا الکترونیکی برای اداره خود نیاز به درآمد زایی دارند و طبعا وزنه موسسات مالی بزرگ به مراتب بیشتر از مردم عادی است ولی قدری رسالت اخلاقی هم داشتن منافاتی با اهداف درآمدزایی رسانه ها ندارد . لااقل این نکته را چاپ کنید تا مردم عادی این همه از این بورس بی در و پیکر آسیب نبینند مادامکیه اصلاحات ساختاری در بورس صورت نگرفته هیچ تضمینی وجود ندارد که حوادث 93 در بورس در سال های آتی تکرار نشود و این اصلاحات ساختاری هم به آسانی در بورس اتفاق نمی افتد . بورس برای مردم عادی حکم جاده لغزنده ایست که هر زمان ممکن است به دره سقوط کنند . اگر به هیچ اصولی پایبند نیستید یک جو معرفت و شرف داشته باشید و اینقدر مردم را سروکار نگذارید
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
بورس نیوز سال نو را به شما وتمام زحمت کشان سایت تبریک می گویم واز خداوند می خواهم سال پر برکت وعزتی برای هم وطنانم بخصوص سهامداران باشد
قطره ی از دریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
من سهام داره پالایشی هستم یه سال پولم بولکه شد بعدش تقسیم بر 4 تمام دارایی من عجب نوروه سیاهی دارم - دست مسئولان و دولت مردان درد نکند که به فکر ملت هستن
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
بدلایل مختلف ازجمله حضور امثال بابک زنجانیها که با رفع تحریمها منافعشون بخطر میوفته, توافق نهایی حاصل نمیشه و در نتیجه تحریمها برداشته نمیشه و متاسفانه بورسم رونقی نخواهد داشت. البته امیدوارم پیش بینی من اشتباه بشه. امروز اول فروردین 94
عادل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
درودوصدسلام بربورس من های عزیز...من از برج 8وارد بورس شدم وتاکنون25درصدسودکرده ام تعجب میکنم اینقدراز ضررصحبت میشه...من تازه بورس را کشف کرده ام خیلی جذاب وهیجانیاست.هم سود انهم ضرر ان...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
فقط به مردم بگویید ریزش بورس چیزی نبود جز ساخته دست دولت که مردم رو فدای خودشون کردن اینه که مردم میان مینوسن که خدا ازشون نگذره وروز خوش نبینند من خودم خونه ام رو فروختم 160میلیون 120میلون تواین بازار رفت تمام زحمت یک عمر کارمندی ام رو وبا توجه به اینکه خودم تواین بازار سالهاعلم وعمرو سرمایه تلف کردم اگه یک دنیا تحلیل بگه علتش مذاکرات ونرخ خوراک وامثالهم بود باور نمیکنم چون روزهای بدتری رو تو سالهای گذشته داشتیم که این چنین نشده بود به یقین و با دلیل معتقدم که این ریزش باعث وبانی داشت وساختگی بود