بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر : ۱۴۵۸۶۰
یووال استاینیتز؛ وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل یکشنبه به فرانسه سفر کرد؛ تا در مورد مذاکرات جاری قدرت ها با ایران در مورد برنامه اتمی این کشور با مقام های فرانسوی گفتگو کند.
اییال باسون؛ سخنگوی او گفت که وزیر اطلاعات "از سوی نخست وزیر (بنیامین نتانیاهو) به این ماموریت کوتاه اروپایی رفته تا برای «نفوذ بر جزئیات» توافقی که بر سر مساله اتمی ایران در حال شکل گرفتن است تلاش کند."
او پیش از این سفر گفت:"این تلاشی برای جلوگیری از توافقی بد و پر از منفذ است یا حداقل... تلاشی برای بستن یا ترمیم این منفذهاست" و افزود که او "برای دیداری برق آسا" به پاریس رفته اما نگفت که در آنجا با چه مقامی دیدار خواهد کرد.
انتظار می رود یووال استاینیتز با لوران فابیوس؛ وزیر خارجه فرانسه و اعضای تیم فرانسه در مذاکرات با ایران دیدار کند.
لوران فابیوس روز شنبه گفت:"فرانسه خواهان رسیدن به توافق است، اما توافقی واقعا محکم که تضمین کند ایران به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دست پیدا می‌کند اما به بمب اتمی نه."
سفر وزیر اطلاعات رژيم اسراییل، تلاشی دیگر از سوی این رژیم به ویژه پس از محرز شدن پیروزی دگرباره نتانیاهو در انتخابات داخلی آن رژيم برای رخنه اطلاعاتی به ساختار توافق احتمالی میان ایران و قدرت های جهانی است.
این تلاش برای «نفوذ بر جزئیات» توافق هسته ای از سوی رژ‌يم اسراییل در حالی صورت می گیرد که امریکا پیش از این رسما اعلام کرده بود که از دادن برخی اطلاعات و جزئیات حساس هسته ای ایران با اسراییل، پرهیز می کند.
کاخ سفید همچنین پیش از سخنرانی چندی پیش نخست وزیر رژیم اسراییل در کنگره امریکا که علی رغم میل واشنگتن انجام شد، به نتانیاهو هشدار داد که از افشای اطلاعات سری درباره برنامه اتمی ایران خودداری کند. بر همین اساس بود که شماری از رسانه های اسراییلی و امریکایی گزارش دادند که متن سخنرانی نتانیاهو، در آخرین ساعات منتهی به سخنرانی وی در کنگره امریکا «تعدیل» شده است.
با این حال، بازداشتن نتانیاهو از افشای اطلاعات حساس هسته ای ایران از سوی امریکا، مانع از آن نمی شود که این رژیم برای رخنه اطلاعاتی و جاسوسی به روند مذاکرات اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، تلاش نکند.
کارشناسان می گویند اکنون که رژیم اسراییل از همکاری اطلاعاتی امریکا در این زمینه ناامید شده و به دنبال پیروزی مجدد نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژيم اسراییل که تیرگی و تنش بیشتر در روابط اسراییل و امریکا را به دنبال خواهد داشت، این رژیم بار دیگر در یک عقبگرد تاریخی، تلاش می کند به فرانسه روی بیاورد.
این رویکرد، ریشه های نیرومند تاریخی دارد. اسراییل امروزی به نوعی پیش از آنکه مدیون کمک های امریکا باشد، مرهون خدمات فرانسه است. این چیزی است که در سال های اخیر کمتر به آن توجه شده است.
برای وجود رژیمی به نام اسراییل در خاور میانه که همه ساله به خاک همسایگانش تجاوز نظامی می کند، بمب اتمی و سلاح های کشتار جمعی و یک ارتش جنایتکار و غیر پاسخگو در قبال قوانین بین المللی دارد، بیش از امریکا باید فرانسه را سرزنش کرد؛ زیرا در ۲۰ سال نخست بعد از تاسیس رژیم اسراییل (۱۹۴۸) فرانسوی ها مهمترین تامین کننده اسلحه اسرائیل بودند. این انجنیران فرانسوی بودند که رآکتور هسته ای برای اسرائیل ساختند و آن رژيم را در ساخت بمب هسته ای کمک کردند؛ اما این وضعیت یکباره با وقوع جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و با دستور جنرال دوگل؛ رئیس جمهور فرانسه در مورد تحریم فروش اسلحه به کل منطقه، دگرگون شد.
جان اف کندی؛ رئیس جمهور امریکا قبل از جنگ ۱۹۶۷ از اسرائیل خواسته بود که اجازه دهد بازرس های آن کشور از مرکز اتمی اسرائیل در دیمونا بازدید کنند؛ اما امریکایی ها امکان بازدید از بخش بازیافت پلوتونیم که در ساخت بمب به کار می رود را پیدا نکردند.
رویداد دیگر مربوط به ماجرای جنگ بر سر کانال سوئز در سال ۱۹۵۶ است. در این سال پس از اعلام ملی کردن کانال سوئز توسط جمال عبدالناصر؛ رئیس جمهور وقت مصر، نیروهای اسرائیل به کمک ارتش فرانسه و انگلیس به مصر حمله کرد؛ اما دولت آیزنهاور هر سه کشور را در صورت ادامه عملیات نظامی، به تحریم اقتصادی تهدید کرد که نهایتا موجب عقب نشینی نیروهای سه کشور شد.
با این حساب، اکنون رژیم اسراییل در پی یک عقبگرد تاریخی برای روی گرداندن از امریکا و روی کردن به فرانسه است؛ اما آیا فرانسه دنباله رو امریکا این استقلال و انتخاب را دارد که در مذاکرات هسته ای با ایران، برای ارضای اطلاعاتی اسراییل به امریکا پشت کند؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حاج حسین اوباما
FRANCE
دوشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
درود بر ولایت فقیه و درود بر ایران و مرگ بر اسراییل و مرگ بر کنگره و مرگ بر امریکا
اولاند از فرانسه
FRANCE
دوشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
کی بود کی بود... من نبودم!