بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
رئیس قوه قضاییه طی مرداد ماه سال گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: اگر کسانی از فتنه برگشتند، اشکالی وجود ندارد چون انسان جایزالخطاست اما قابل‌پذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر مواضعشان پافشاری می‌کنند در دستگاه‌های حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار بگیرند.
کد خبر : ۱۴۵۸۷۱
به گزارشخبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضاییه طبق روال همیشه چهارشنبه‌های هر هفته با مسئولان عالی قضایی تشکیل جلسه می‌دهند و در ارتباط با مهمترین مباحث حقوقی و سیاسی کشور رهنمودهای قضایی ارائه می‌دهند، که مطالب زیر مشروح جلسات وی در مرداد ماه سال گذشته است.
در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا افزود: بیعت مجدد خود را با مقام معظم رهبری در انجاز اهداف نظام جمهوری اسلامی، چه اهدافی که در قانون اساسی بیان‌شده است و چه منویات رهبر معظم انقلاب در راهبری این نظام اعلام می‌داریم.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه بیانات اول تیرماه مقام معظم رهبری و حکم انتصابی که اخیراً صادر فرموده‌اند، «مسیر روشنی» را برای دستگاه قضا ترسیم کرده است، تصریح کرد: مطمئناً مسئولان قضایی در دوره جدید با نیروی بیشتری در تحقق اهداف ترسیم‌شده همراهی خواهند کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار کرد: هرچند مسئولان قضایی خود به برخی کاستی‌ها معترفند و می‌دانند مردم از دستگاه قضایی انتظار بالایی دارند که همه آن‌ها هنوز برآورده نشده است، اما در عین حال اعلام می‌کنیم که این دستگاه توفیق‌های بسیاری هم در سال‌های اخیر داشته است.

رئیس قوه قضاییه بابیان اینکه همان‌گونه که پیش‌ازاین هم اعلام کرده‌ام « سخنان خلاف واقع و سیاه نمایی» رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب نمی‌تواند زحمات و تلاش‌های کارکنان دستگاه قضایی را تحت‌الشعاع قرار دهد، «جمع‌کردن جریان فتنه» از کشور را «کار مهم» این دستگاه دانست و گفت: برخی فتنه را جریانی زمان‌دار می‌دانند که اینک تمام‌شده است؛ اینکه بساط فتنه برچیده شد حرف درستی است اما مهم این است که مشخص شود ما از فتنه چه تحلیلی داشته‌ایم و اصلاً جریان فتنه را فتنه می‌دانیم یا نه؟

آیت‌الله آملی لاریجانی با انتقاد از برخی اظهارنظرات راجع به فتنه تأکید کرد که اگر کسی اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید «اصحاب فتنه» را به کار بگمارد و افزود: اگر کسانی از فتنه برگشتند اشکالی وجود ندارد چون انسان جایزالخطاست اما قابل‌پذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر مواضعشان پافشاری می‌کنند در دستگاه‌های حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار بگیرند.

رئیس دستگاه قضا با انتقاد از دیدگاهی که آثار فتنه را پایان‌یافته تلقی می‌کند یادآور شد: انقلاب اسلامی نیز پدیده‌ای تاریخی بود اما اهدافش تا امروز زنده است و همچنان دنبال می‌شود. ممکن است کسی بگوید فتنه جریانی تاریخی بود و گذشته است اما آثارش وجود دارد و باید دید آیا کسانی که این جریان را ساختند از آن عدول کرده‌اند یا همچنان همان مواضع را تکرار می‌کنند؟ این برای ما معتقدان به انقلاب و مسئولان کشور بسیار مهم است.

آیت‌الله آملی لاریجانی « عادی‌سازی چهره‌های فتنه» در برخی رسانه‌های کشور را حرکتی برخلاف «امنیت» ارزیابی کرد و گفت: کسانی که بعد از اتمام‌حجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی ایشان در مقابل ولی‌فقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد مجال تصدی سمت‌های مدیریتی داده شود.

رئیس قوه قضاییه یکی از دلایل تلاش برای تخریب دستگاه قضایی از سوی نهادهای ضدانقلاب و رسانه‌های رسمی دولت‌های آمریکا و انگلیس را نقش قوه قضاییه در برخورد با فتنه دانست و اظهار کرد: البته در برخورد با فتنه نقش اصلی با مردم بود و دستگاه قضایی تنها به وظایف قانونی خود عمل کرد.

**دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی کارنامه قابل قبولی دارد

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی نیز از «کارنامه قابل قبولی» برخوردار است خاطرنشان کرد: فراموش نمی‌کنیم در جریان رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بسیاری تبلیغ می‌کردند که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد اما دیدیم که باصلابت و دقت به آن رسیدگی شد.

رئیس دستگاه قضا برخورد این دستگاه با مفاسد اجتماعی را نیز «قاطعانه» توصیف کرد و افزود: البته ریشه‌کنی مفاسد صرفاً کار قوه قضاییه نیست، بلکه باید همه دستگاه‌ها دست‌به‌دست هم بدهند و ریشه‌های مفاسد را شناسایی و خشک کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی دنبال کردن سیاست «پیشگیری از وقوع جرم» و « برخورد جدی با جرائم خشن» را از دیگر ویژگی‌های عملکرد دستگاه قضا در سال‌های اخیر برشمرد که اقبال عمومی را نیز در پی داشت و تصریح کرد: برخورد قوه قضاییه در برابر جرایمی که با امنیت مردم سروکار دارد مانند سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، قاطعانه و شدید است و در این زمینه به سروصداهای حقوق بشری نیز اعتنایی نداریم.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه قوه قضاییه با ادعاهای حقوق بشری از موازین شرعی و قانونی عدول نمی‌کند افزود: کسی که بر روی مردم اسلحه بکشد محارب است و مطابق با این عنوان با او برخورد می‌شود. همچنین برخی از مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق افساد فی‌الارض است.

رئیس قوه قضاییه در پایان این بخش از سخنانش اعلام کرد که در دوره جدید تحولاتی در ساختار و تشکیلات دستگاه قضا و همچنین تغییراتی در سطوح مدیریتی قوه قضاییه ایجاد خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از اینکه درباره مفاسد با انگیزه‌های سیاسی اظهار نظر می‌شود، گفت: گاهی به نظر می‌رسد به جای آنکه مبارزه ریشه‌ای با مفاسد از جمله مفاسد اقتصادی مطالبه شود، بحث‌ها در این باره جنبه سیاه‌نمایی پیدا می‌کند و برای تأمین اغراض سیاسی به نحوی تعبیر می‌شود که گویا همه جای کشور را فساد گرفته است.

**مسئولان مبارزه با مفاسد را از دستگاه‌های زیر مجموعه خودشان آغاز کنند
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه ترویج فساد همه‌گیر نوعی «سیاه‌نمایی» و استفاده سیاسی از آن «غلط است» افزود: این نوع سیاه‌نمایی به نفع هیچ‌کس نیست؛ بهره‌برداری‌های سیاسی تا این اندازه ارزش ندارد که زحمات کارکنان شریف نظام را زیر سؤال ببریم و حتی کارهای درست دیگران را تخریب کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی به همه مسئولانی که می‌خواهند با مفاسد مبارزه کنند توصیه کرد که این مبارزه را از دستگاه زیرمجموعه خودشان آغاز کنند.
آیت‌الله آملی لاریجانی به مسئولان بلندپایه سه قوه توصیه کرد که «باملاحظه مصالح کشور» سخن بگویند و دراین‌باره افزود: مسئولان کشور نباید در اظهارنظرهای خود افراطی سخن بگویند و الفاظ و عباراتی را به کار بگیرند که موجب اختلاف قوای سه‌گانه شود؛ زیرا قوای مجریه، مقننه و قضاییه نباید از مسیر خدمت‌رسانی به مردم خارج شوند.

رئیس دستگاه قضا برگزاری جلسات سران قوا را برای «رفع برخی سوءتفاهم‌ها و جلب برخی همکاری‌ها و تسهیل امور» مفید ارزیابی کرد و افزود: برگزاری جلسات سران قوا گذشته از هماهنگی‌هایی که در آن برای پیشبرد امور صورت می‌گیرد، به دلیل اینکه نمادی از وحدت در نظام به شمار می‌رود حائز اهمیت است زیرا دست‌هایی در تلاش است که میان قوا اختلاف انگیزی کنند.
رئیس قوه قضاییه از بین رفتن خلأ سیاسی در عراق را نیز منشأ «قطع طمع بیگانگان» دانست و تأکید کرد: سیاستمداران و دولتمردان عراق با هدایت مرجعیت و کمک مردم نباید بگذارند که خلأهای سیاسی در این کشور طولانی شود و باقی بماند.

آیت‌الله آملی لاریجانی گروهک تروریستی داعش را «مخلوق کشورهای سلطه» دانست و بر این اساس حملات هوایی اخیر آمریکا به این گروهک را «شک‌برانگیز» خواند.


آیت‌الله آملی لاریجانی بابیان اینکه تأمل در نقشه ژئوپلیتیک منطقه جبهه مقابل در عراق و سوریه را آشکار می‌کند افزود: نظام سلطه و کشورهای مرتجع حامی داعش بدانند که این تروریست‌ها چند صباح دیگر حتماً به سراغ آن‌ها خواهند رفت و از سوی دیگر مطمئنیم بساط آن‌ها با ایجاد طمأنینه سیاسی در عراق از این کشور برچیده خواهد شد.


آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: متأسفیم که وضع رسانه‌ای دنیا به‌گونه‌ای است که این سخنان غیرقابل‌قبول امکان طرح شدن دارد و اگر نبود حمایت‌های بی‌دریغ دولت‌های غربی، هیچ‌وقت اسرائیل جرأت نمی‌کرد که به این شکل مردم یک سرزمین را به خاک و خون بکشد. امیدواریم مجامع بین‌المللی و نیز حقوقدانان مسئله جنایت جنگی رژیم غاصب صهیونیستی را بررسی و مجرم را به مجازات برسانند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبدالهي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
با وجود اينكه اقاي بورس نيوز تمام نوشته هاي واقعي كه به اقايان و اقا زاده ها مربوط مي شود سانسور مي كند،ولي اقاي الريحاني عزيز چاقو دستشو نمي بره،فقط شعار بريدن مي دهد،
تازه موضوع اون فيلم چي شد،همون فيلمي كه احمدي نژاد تو مجلس پخش كرد،مرسي