بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
مقامات رسمی آمریکا اذعان می کنند به حمله تحت رهبری ایران به داعش در تکریت کمک اطلاعاتی هوایی کرده اند.
کد خبر : ۱۴۵۸۹۲
روزنامه دیلی تلگراف نوشت: مقامات رسمی آمریکا اذعان می کنند به حمله تحت رهبری ایران به داعش در تکریت کمک اطلاعاتی هوایی کرده اند.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی نوشت: آمریکا در عملیات نظامی مشترک با ایران به انجام عملیات شناسایی هوایی در حمله کنونی به شهر تکریت اذعان کرد.

حمله به موطن صدام که اکنون تحت کنترل داعش است،‌ پس از موفقیتهای اولیه در روزهای اخیر متوقف شده است. نیروهای وفادار به دولت بغداد همراه با نیروهای داوطلب شیعه تحت حمایت ایران و برخی مردان قبایل سنی، اکنون جنگجویان «داعش» را در مجتمع قصر قدیمی صدام و بخش دیگری از شهر تحت محاصره دارند اما قادر به پیشروی بیشتر نبوده اند.

ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران علنا طراح اصلی آن حمله بوده و تصاویری از وی در خطوط مقدم جنگ منتشر شده است.

یک مقام رسمی عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عملیات هوایی بر ضد داعش در عراق و سوریه، حمایت شناسایی و اطلاعاتی هوایی از آن حمله را تایید کرد.

همچنین گفته می شود آمریکا منتظر یک درخواست رسمی فوری برای پیوستن مستقیم ائتلاف به عملیات نظامی از طریق حملات هوایی است که احتمالا با آن موافقت خواهد کرد.

فروپاشی ارتش عراق در برابر داعش در تهاجم تابستان گذشته موجب هراس بغداد و دو متحد اصلی آن شد.

ایران خود را به حمایت از جمعیت عراق و اماکن مقدسه مهم آن متعهد می داند و آمریکا منافع خود را در حفظ دولتی می بیند که پس از تهاجم سال دو هزار و سه با هزینه انسانی بسیار تاسیس شد.

بدین ترتیب آمریکا و ایران با وجود سالها خصومت، اکنون در یک جناح جنگ بر ضد داعش قرار دارند. این مسئله بخصوص با شروع عملیات نیروهای عراقی با حمایت نیروهای داوطلب شیعه برای بازپس گیری شهر آمرلی پس از بمبارانهای هوایی ائتلاف که آمریکا بیشترین نقش را در آن دارد، برجسته شد.

اما این مورد (حمله به تکریت) بارزترین نمونه از همکاری مستقیم بین نیروهای آمریکایی و نیروهای داوطلب شیعه همراه با مشاوران ایرانی شان است.

مشاهده جت های آمریکایی که عملا نقش نیروی هوایی را در حمایت از منافع منطقه ای ایران ایفا می کنند، هشدار دیگری برای منتقدان در داخل و در کشورهای سنی عرب است که از قبل با نگرانی نظاره گر آشتی احتمالی بین دو دشمن قدیمی پس از یک توافق احتمالی در مورد برنامه هسته ای ایرانند.

طبق برآورد ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هجده هزار تن از نیروهای شرکت کننده در تهاجم به تکریت را شبه نظامیان شیعه تشکیل می دهند و تعداد نیروهای ارتش عراق فقط سه هزار تن و تعداد جنگجویان سنی هزار تن است.

آن حمله که در دوم مارس شروع شد، در هفته اول پیشرفت خوبی داشت اما اکنون متوقف شده است. همچنین برخی نشانه ها از اختلاف در درون دولت عراق در مورد درخواست کمک از آمریکا حکایت دارد.

هفته گذشته یک ژنرال ارشد عراقی گفت که خواستار درخواست رسمی وزارت دفاع برای حمایت هوایی (از عملیات) شده بود گرچه آن اقدام هنوز صورت نگرفته است.

اما هادی العامری رئیس سازمان بدر، تشکل شبه نظامی شیعه برجسته در این جنگ ، و یکی از وزراء دولت گفت که نیازی به حمایت آمریکا نیست و نظامیانی را که چنین درخواستی دارند، ضعیف النفس خواند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
آمریکا اکنون شاهد باز پس گیری مناطق تحت تسلط داعش به دست نیرویهای مردمی که غالبا شیعه هستند می باشد . لذا برای حفظ وجهه خود با انتشار اخباری قصد دارد اعلام کند که در این آزادسازی ها دخالت داشته است در صورتی که در واقعیت عکس این است و حتی در مواردی اقدام به کشتار بمباران نیروهای عراقی می نماید تا مانع از پیشروی شود . اما در عمل هیچ کاری از پیش نمی برد . علت عمده تاخیر در باز پس گیری و پیشروی نیروهای مردمی هم مشکلات نظامی و فنی نیست هرچند این عامل تاثیر گذار است . بلکه نیاز به همراهی فکری افراد بومی است .
ناشناس
جمعه ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
این همه خصومت وکینه شما وامثال شما را من تعجب میکنم درقبال حالا نه امریکا هر جای دیگری (البته اگر برچسب بیگانه پرست نخوریم)ناشناس عزیز در شکست داعش که اگر اتفاق بیافتد؟ همه به صورت لازم و ملزوم دخیل بوده اند همانطور که اگر در آن مقطع که داعش پشت دروازه های بغداد بود وهمه خودشون را برای سقوطش آماده میکردن کدوم کشور با بمبارانشان متوقفشون کرد
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
ناشناس 19:37شما مثل اینکه حافظه بلند مدت وکوتاه مدت خود را باید تقویت کنی چه کسی ویا چه کشوری میتونست خطر بزرگ القائده و طالبان را در افغانستان ازبین ببره؟که اگر بودند مطمئن باش خراسان بزرگ راهم مدعی بودند.
وکی میتونست صدام خطرناک را از عراق محو کنه؟که مطمئن باش اگر بود ودوباره قدرت میگرفت باز هم به بهانه اروندردو (شط العرب)به ایران حمله میکرد.
وحالا هم داعش که به وضوح میتونیم ببینیم را به قول دوستمون ناشناس14:26کی میتونست از پشت دروازه های بغداد به عقب برانه .
ما باید واقع بین باشیم وخودخواهی را از خودمون دور کنیم وحقایق را ببینیم.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
آقا شهرام به نظرم شما خیلی ساده بازی رسانه های معارض را خورده اید . خوبه یه نگاهی به خبری که در رسانه ها در دو روز گذشته منتشر شده مبنی بر اینکه نیروهای مردمی اعلام کرده اند در صورت همکاری ارتش عراق با آمریکا در عملیاتهای آزاد سازی دخالت نمی کنند داشته باشید زیرا می دانند آمریکا قصد دارد افتخارات پیروزی را به نام خود ثبت کند . لازمه بدونید بیشتر از دوسوم مبارزان علیه داعش را نیروهای مردمی شیعه تشکیل می دهند و نیروهای کرد و سنی به همراه ارتش عراق تشکیل دهنده یک سوم باقی مانده هستند .
ناشناس
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
حسن تو چقدر مسائل را تنگ میبینی اصلا افتخار همه دنیا ماله شیعه های عراق خوبه ؟حالا از واقعیت میتونی فرار بکنی که اگر اینطوری باشه که تو بیسواد داری میگی پس در جنگ ایران وعراق کسانی که جوان های کشورمونا به خاک وخون کشیدن دو سومشون شیعه های عراق بودند این حرف خودته
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
حسن آقا چیزی که من میگم نیازی به مراجعه کردن به رسانه ها را نداره فقط کافیه مراجعه کنی به وقایع اتفاق افتاده طی پانزده سال گذشته تا به حال ،تا ببینی که چقدر ما در طی این سال ها وقبل از آن مرتکب اشتباهاته سیاست های خارجی خودمان شده ایم چیزی که الان به آن پی برده ایم وبابت آن در بخش های اقتصادی زیان های جبران ناپذیری خورده ایم ،دنیا ستیزی در جهان امروز برابر است با عقب افتادگی ما در بخش های صنعت ،سرمایه گذاری،تولیدناخالص،درآمدهای غیر وابسته به منابع فسیلی و نزول صادرات غیر نفتی .
حالا اگه شما مثل اقلیت سیاستمداران کشور که فقط شرط بودن را فقط در جنگ میبینند فکر میکنی به یقین از حرف های من نه سر درمیآوری واگر هم سردربیاوری نمی خواهی واقعیت ها را قبول کنی موضوعی دیگر است.
موفق باشی
حسن
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
آقا شهرام عزیز ، تشکر میکنم از زمانی که بابت پاسخ به من صرف کردید . بر اساس تجربم به این نتیجه رسیده ام که در اکثر موارد مباحثه بدون ثمره باقی مانده . لذا قطعا این آخرین پستم خواهد بود . ببین برادر من این جمله شماست .(فکر میکنی به یقین از حرف های من نه سر درمیآوری واگر هم سردربیاوری نمی خواهی واقعیت ها را قبول کنی موضوعی دیگر است.) حداقل یک درصد هم احتمال بدید شاید مصداق کلام ، خود شما باشید . هیچ کسی منکر مشکلات و تخلفاتی که در کشور صورت می گیرد ، رانتخواریها و غیره نیست . اما برادر من این مسئله چه ربطی به موضوع بحث ما دارد .هر زمانی که با شخصی با دلیل بحث کرده ام خونه ی آخرش به اینجا میرسه . مشکلات اقتصادی ما ناشی از عدم دینداری در بعضی سطوح اجرایی و مدیریتی و گاها در بدنه جامعه است . نه ناشی از رابطه با کشورهای بیگانه و استعمارگر شرقی و غربی . مگر ما دروران سلسله قاجار مشکل رابطه با دنیا داشتیم ؟ نداشتیم . چقدر از منابع ما را غارت کردند . چقدر از اراضی کشور را جدا کردند . چقدر به مردم ظلم تجاوز و تعدی شد . چقدر مردم در فقر بودند . خوب اگر قرار بود با دوستی و رابطه با آنها مشکلات حل بشه چرا آن موقع نشد ؟ آمریکا مگر کیست . آیا دلش برای من و شما سوخته است ، بیاید اقتصاد ما را درست کنه . نه عزیزم ، همه کشورها به فکر منافع خود هستند و در صورت امکان شما را له می کنند . حتی همین چین و روسیه . بحث ما چیز دیگری است بحث ما این است که شما بفهمی آمریکا مرد ، تمام شد چین دارد جایش را میگیرد و در این پازل کشور تو به واسطه دینش و مذهبش و ایدئولوژیش دارد رشد میکنه و همه را با خود همراه میکنه . البته به واسطه بعضی عناصر فاسد و دنیا طلب داخلی که بعضا پست های مهمی هم دارند، هم داره آسیب میبینه . مهم این است که شما بفهمی کی حق است کی باطل . معیار حق و حقیقت را بفهمی و سایر چیزها را با اون بسنجی که قطعا من شما را اینگونه میبینم . امیدوارم از دستم دلخور نشده باشید و در دنیا و آخرت سربلند باشی .
مصطفی بورسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
البته اگه من بجای مردم عراق بودم برام فرقی نمی کرد که بنام کی تموم بشه مهم اینه که از شر داعش خلاص بشن
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
آقا مصطفی دقیقا دارید درست میگید ولی افرادی مثل حسن وحسن ها آدم هایی هستند که همیشه میخواهند از آب گل آلود نهنگ بگیرند پیرو نظر شما اگر شیعه داره میجنگه سنی و مسیحی وکافرشم داره میجنگه چون مسئله امنیت کشور است نه دین و فرغه
ناشناس
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
امثال شما هم همیشه همه مطالب رو با هم ملغمه ای می کنند و نتایج خودشون رو می گیرند!
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۶
با این اخبار دروغ می خواهید چه چیزی را ثابت کنید
همه می دانند پس از ناکامی نیروهای شیعه به رهبری ایران در آزادسازی شهر تکریت از اشغال داعش حیدر عبادی نخست وزیر عراق رسما از آمریکا در خواست کمک کرد و رهبری عملیات از ایران گرفته وبه آمریکا واگذار شد و عملا نیروهای شیعه دیگر نقشی در این عملیات ندارند واحتمالا ایران اینگونه به صورت غیر مستقیم از آمریکا درخواست کمک کرده . تا حالا هیچ کدام از شهرهای کردستان و عراق بدون کمک آمریکا آزاد نشده حالا رجز خوانی کنید و از موهومات ساخته ذهن خودتان لذت ببرید . اگه صداقت دارید اینو منتشر کنید