بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶
تلخ و شیرین های بورس در سال 93 به زبان آمار:

خروج 36 درصد سهامداران از بورس و کاهش 40 درصدی ارزش معاملات

در واقع سال 93 سالي شگفت انگيز براي بازار سرمايه بود و ركورد بیشترین ریزش در نماگر‌هاي بازار سهام به قوي ترين شكل ممكن شكسته و بازار سهام با کاهش های قابل توجهی مواجه شد تا بدين ترتيب روز‌هايی بي سابقه در كارنامه 93 بورس به ثبت برسد.
کد خبر : ۱۴۵۹۲۸
نویسنده :
کیوان فر

سال ۹۳ سال پرفراز و نشیبی برای بازار سرمایه کشورمان بود. بطوریکه بورس این سال را با روندی منفی پشت سرگذاشت تا با کاهش شاخص و ارزش بازار نگرانی هایی را برای اهالی بازار سرمایه به وجود آورد. بطوریکه سال سرد بورس در حالي با بازدهي منفی نزدیک به 21 درصدي به پايان رسيد كه شايد چنين عملكردی تا مدت ها در خاطر سرمایه گذاران و سهامداران باقی بماند.

به گزارش بورس نیوز، در واقع سال 93 سالي شگفت انگيز براي بازار سرمايه بود و ركورد بیشترین ریزش در نماگر‌هاي بازار سهام به قوي ترين شكل ممكن شكسته و بازار سهام با کاهش های قابل توجهی مواجه شد تا بدين ترتيب روز‌هايی بي سابقه در كارنامه 93 بورس به ثبت برسد.

در سالی که گذشت، شاخص کل با سقوط 17 هزار و 481 واحدی از 79 هزار و 13 واحدی با حرکت در سراشیبی نزول به مدار 61 هزارتایی افت کرد تا تجربه ای تلخ را به کام سهامداران و سرمایه گذاران بازار سهام بچشاند.

گرچه طی این بازه زمانی میانگین حسابی نرخ بازدهی سهام حدود 13 درصد مثبت بود، اما این نرخ تنها تحت تأثیر رشد قیمت برخی تک سهم ها رقم خورد که عمدتاً در بازار پایه توافقی معامله می شدند و اکثر غریب به اتفاق سهم ها از رشد قیمت بی نصیب ماندند.

اما شاید بتوان گفت در میان حدود سه میلیون و سیصد هزار سهامدار فعال طی معاملات سال 93، مالکان سهام شرکت های فعال در صنعت فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط شامل متولیان بازار سرمایه از جمله شرکت های بورس، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و نیز سپرده گذاری، پیروز میدان بودند و بیشترین بازدهی مثبت را در سال 93 کسب کردند. بدین ترتیب این مجموعه ها به طور متوسط بازدهی بیش از 350 درصدی را عاید سهامدارانشان کردند تا در مدتی که بازار سرمایه شرایطی فراسایشی را پشت سر گذاشته، بازدهی شگفت انگیزی را به سهامدارانشان هدیه کنند. پس از آن، صنعت وسایل ارتباطی نیز تحت تأثیر رشد بیش از 558 درصدی قیمت سهام در نماد "لکما" توانست به عنوان پربازده ترین صنعت بازار انتخاب شد.

صنعت منسوجات نیز رتبه سوم پربازده ترین صنایع را در معاملات سال گذشته از آن خود کرد و این کارنامه کاری مثبت را مدیون نماد "نبروج" بود.

این در حالی بود که قند و شکری ها با کاهش حدود 41 درصدی قیمت سهام خود تلخ ترین روزها را برای سهامدارانشان رقم زدند و با این کارنامه نامطلوب به قعر جدول رتبه بندی صنایع از منظر بازدهی سقوط کردند.

پس از آن نیز صنعت استخراج نفت و گاز به جز اکتشاف با حضور تک نماد خود یعنی "حفاری" و نیز صنعت کاشی و سرامیک بدترین عملکردها را طی سال 93 در میان سایر صنایع از خود بر جای گذاشتند.

در رتبه بندی سهام شرکت ها نیز اگر سهام نهادهای مالی و متولیان بازار سهام را کنار بگذاریم، "لکما" بیشترین بازدهی را با رشد بیش از 558 درصدی قیمت سهام خود رقم زد تا به عنوان شگفتی ساز بازار در سردترین روزهای بورس معرفی گردد.

جایگاه های بعدی پربازده ترین سهام نیز به هم بازاری های سهم فوق در تابلوی پایه توافقی فرابورس اختصاص یافت تا پیرامون معاملات سال 93 از بازار پایه ای ها کارنامه ای درخشان به دست سهامداران و سرمایه گذاران بورسی برسد.

در مقابل اما سهام سه شرکت قند مرودشت، کف و نیز بهسرام در انتهای جدول بازدهی سهام در معاملات سال 93 ایستادند تا بیشترین بازدهی های منفی را محقق کنند. در مجموع اما بیش از 303 نماد با کسب بازدهی منفی سال 93 را به پایان رساندند و تنها 202 نماد توانستند بازدهی بالای صفر کسب کنند.

از نظر نقدشوندگی نیز گروه بهمن بالاترین جایگاه را از آن خود کرد و رتبه آخر جدول در این قیاس به بهمن لیزینگ رسید.

علاوه بر این، متوسط نسبت قیمت به درآمد سهام در بازار حدود دو واحد کاهش یافته و از ۷.۱ مرتبه در ابتدای سال 93 به ۵ مرتبه در اسفند ماه همان سال رسید که این کاهش به دلیل افت قیمت ها و افزایش سودآوری شرکت ها نسبت به سال پیش از آن بوده است.

در مجموع طی سال 93 بیش از سه میلیون و سیصد و 25 هزار کد معاملاتی با حدود 16 میلیون و 281 هزار دفعه معامله بیش از 172 میلیارد و 161 میلیون و 772 هزار سهم را به ارزش بیش از 463 هزار و 402 میلیارد ریال جا به جا کردند که در مقایسه با سال 92 تعداد کدهای معاملاتی فعال کاهش 36 درصدی و ارزش معاملات افت بیش از 40 درصدی را تجربه کرده است. در سال 93 اما بیشترین نگاه سرمایه گذاران به سهام گروه بانکی و خودرویی معطوف شده بود تا نمادهای این دو گروه در زمره پرگردشترین سهام بازار قرار گیرند.

حال با ورود به سال ۹۴ این سوال در ذهن فعالان و اهالی بازار سرمایه مطرح است که آیا باز هم افت ها در سال جاری ادامه خواهد یافت یا اینکه سال ۹۴ سالی متفاوت با معاملاتی داغ و روزهایی پرهیجان برای سرمایه گذاران بورسی خواهد بود؟


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
fateh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۳
بنده اوایل سال 93 از بورس خارج شدم. با 10 درصد سود.
بعد حساب کردم در طی معاملاتی که انجام داده ام 15 درصد به کارگزاری داده ام.
تو بورس آخرش می بینی که یه چیزی هم بدهکاری!
فیروز
ROMANIA
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۸
افت پی به ای در اثر همان افت قیمت بوده وگرنه اکثر شرکتها که تعدیل منفی دادند.کدام رشد سودآوری؟!مگر از غیب دستی برآید و کاری بکند.جناب طیب نیا برای مقابله با شوک مثبت ناشی از توافق در مذاکرات نقشه کشیده اند ولی نگفته اند که اگه باز دوباره آقایون اومدن بیرون و گفتند خداحافظ تا آخر تیر ویا کلا اگه زدند زیر میز و بی خیال مذاکره شدند،ما سهامداران نگون بخت،چه گلی باید به سرمون بگیریم؟؟؟(با این وضع منطقه)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
اگر مذاکرات به نتیجه برسد سالی داغ برای بورس و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد سالی سردتر از سال 93 برای بورس خواهد بود که البته تا اینجا که مذاکرات در لوزان دوباره به بن بست خورده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
صبح اول وقت فاز منفی دادی که !!!!
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
صحبت از تمديد مذاكرات است تا سه ماه ديگر نفت هم كه كاهشي است دليلي براي ماندن در بازار نيست شركتها هم اكثريت زيان ده شدن خودتان تصميم بگيريد
علی
UNITED ARAB EMIRATES
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
تعداد کد معاملاتی فعال غلط است.این کدها یونیک نیستند و تکراری هستند.
ناشناس
GERMANY
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
بلاخره این هم یک جور تدبیر امید است
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
خیر