بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
ورود بانک ها برای تامین نقدینگی بازار سرمایه مسئله تازه ای نیست، در حالی که در سال‌های اخیر صحبت‌هایی در خصوص ورود بانک به این بازار شنیده می‌شد این روزها بر صحت این صحبت ها افزوده شده و بانک مرکزی اجازه‌ی ورود بانک‌ها به بازار سرمایه را صادر کرده است.
کد خبر : ۱۴۵۹۷۱
به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،ورود بانک‌ها از طریق صندوق‌ها سرمایه ‌گذاری می‌تواند کمک بسزایی برای بازار سرمایه باشد تا از این طریق با سود آوری بانک ها حجم نقدینگی صندوق‌های سرمایه ‌گذاری نیز افزایش یابد و از این طریق رونق به بازار سرمایه باز‌گردد.

جریان ورود بانک‌ها به بازار سرمایه از سالها پیش مطرح بوده ولی هیچ‌گاه با دیدی واقعی به ان توجه نشده است،چون بیشتر توجه بانک‌ها به سمت بازار ارز،طلا و سکه بوده است و به بورس توجه چندانی صورت نگرفته است.

سرمایه بانک‌ها با ورود به بازار سرمایه می‌تواند در بخش تولید و رشد بازار سرمایه کمک بسزایی نماید و رونق از دست رفته‌ی بازار را تا حدودی باز گرداند.

ورود بانک ها برای تامین نقدینگی بازار سرمایه ، درگذشته هم هرگاه شوک هایی به بازار سرمایه وارد می شد، این بانک مرکزی بود که از طریق ارتباطی که با بانک ها داشت فرمان غیر مستقیمی صادر می کرد تا آنها با نقدینگی در اختیار خود به بازار سرمایه ورود پیداکرده و سهم باقی مانده حقیقی را جمع کنند؛ از این رو قطعا در این شرایط برای حفظ منافع سهامداران، بالخصوص سهامداران خرد ورود بانکها امری ضروری است.

قطعا افزایش شاخص بورس با ورود بانک ها به منظور تامین نقدینگی بازار سرمایه،با تبلیغ و گفتمان های امید بخش امکان پذیر نیست .

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص ورود بانک‌ها به بازار سرمایه گفت:ورود و کمک بانک به بازار سرمایه می‌تواند از جهتی خوب و کمک کننده باشد و از جهتی نگران کننده، زیرا در صورت خروج نقدینگی بانک ها از بازار سرمایه این بازار مجددا افت مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد:ورود بانک ها و کمک آن ها به بازار سرمایه نباید مقطعی و هیجانی باشد و این عملکرد باید با آینده نگری و برنامه‌ریزی صورت گیرد تا نقدینگی واریزی از سمت بانک‌ها بتوانند در جهت بهبود بازار سرمایه کار ساز باشند.

ندیمی با اشاره به اینکه بازار سرمایه باید مورد حمایت قرار گیرد، اظهار کرد: بازار سرمایه برای بازگشت به دوران رونق نیازمند حمایت ویژه از طرف دولت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطر نشان کرد:خرید در بورس طبق رفتار سرمایه‌گذارانی که وارد بازار می‌شوند، انجام می‌شود و طبق همین خرید، سرمایه گذاران می‌توانند از تسهیلات بانک که برای کمک به بازار سرمایه فراهم آمده استفاده و معاملات این بازار را رونق بخشند.

روح‌الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه وجوه تزریقی از طرف بانک ها در کوتاه مدت اثر گذار خواهد بود، گفت:وجوهی که از طریق بانک‌ها وارد بازار سرمایه می‌شود، در کوتاه مدت و مقطعی اثر گذار است، اما نمی‌تواند مشکلات اساسی بازار سرمایه را حل کند.

وی ادامه داد:تحولات بازار سرمایه ناشی از مسائل اقتصادی و سیاسی بوده و ورود بانک نمی‌تواند تغییرات محسوسی در شرایط بازار سرمایه ایجاد کند.

میرصانعی تصریح کرد:تزریق نقدینگی، بانک‌ها در کوتاه مدت می‌تواند هیجانات کاذب موجود در بازار سرمایه را کنترل کند و در این موضوع می تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورسی در ادامه افزود:نقدینگی واریز شده از طریق بانک‌ها به بازار تنها در کوتاه مدت مفید بوده و در بلند مدت باید راهکارهای اساسی و بنیادی برای بر طرف کردن ریسک های بازار سرمایه ارائه شود تا بتوان روند این بازار را روبه بهبود برد.

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص دیدگاه ورود بانک ها برای کمک به بازار سرمایه گفت: اگر دید بانک مرکزی ،دید حمایتی از بازار سرمایه باشد، این موضوع می تواند نقطه ی مثبتی برای بازگشت رونق به بازار سرمایه به شمار آید، اما اگر ورود بانک ها با دیدی منفعت طلبانه نسبت به بازار سرمایه باشد،باعث متشنج شدن بیش از بیش این بازار خواهد شد.

نکو ادامه داد :ورود بانک ها باید به عنوان یک پشتیبان برای بازار سرمایه باشد و در این پشتیبانی تمام جوانب برای کمک به این بازار در ان مورد توجه قرار گیرد، تا موجبات بازگشت رونق به بورس را فراهم آورد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان افزود: ورود بانک ها برای رونق به بازار سرمایه باید با دید بلند مدت و نه مقطعی صورت گیرد تا مثمر ثمر باشد.

با توجه به این نظرات امید میرود تا با ورود برنامه‌ریزی شده‌ی بانک‌ها به صندوق‌های سرمایه گذاری حجم نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه افزایش یابد و روند رونق به این بازار باز گردد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
بله الان با پایین امدن قیمت سهام وبه قول خود نگارنده مقاله جمع کردن سهام ....منافع سهامداران خرد حفظ می شود ؟؟؟!!!سود بانکی بالا باعث این قضیه نشده ؟؟؟؟البته مسایل دیگری هم هست ؟؟؟!!