بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
مهرماه امسال بود که پل طبیعت، اولین پل صرفا پیاده رو در ایران به بهره‌برداری رسید و بوستان آب و آتش را به پارک جنگلی طالقانی متصل کرد. این پل یکی از زیباترین سازه‌هایی است که حداقل در تهران احداث شده است و بازدید از آن به شهروندان توصیه می‌شود.
کد خبر : ۱۴۵۹۷۴
پل طبیعت در نقطه‌ای واقع شده که محل تلاقی شریان‌های اصلی پایتخت مانند بزرگراه‌های مدرس، همت، حقانی و رسالت است. پل طبیعت پلی که در خاورمیانه همتایی ندارد و همچنین بزرگ‌ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور به حساب می‌آید که مساحت آن ۷۰۰۰ متر مربع است.

پل مذکور با شرایطی منحصر به‌ فرد، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و دست آخر هم نماد جدیدی برای پایتخت به حساب می‌آید. وقتی زمین‌های عباس‌آباد طراحی می‌شد دو پل به‌ عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال دو جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده بود؛ این دو پل با یکدیگر تلفیق و به صورت یک پل در چند سطح در آمد و به این ترتیب پل طبیعت شکل گرفت.

در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو و همچنین تجربه آرامشی فوق‌العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین است. مساحت این پل ۷۰۰۰ متر مربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت. شهروندان می‌توانند روی کفپوش‌های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده‌روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری لذت برند.

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی‌شاپ گرفته تا گالری و رستوران‌های متنوع به‌ عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد شود. روی پل به تفکیک سه مسیر مشخص اسب‌رو و کالسکه‌رو، دوچرخه‌رو و انسان‌رو در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.

چطور به دیدن پل طبیعت برویم؟

اگر می‌خواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کنید یا بعد از گذشتن از چهار راه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید.

اگر هم بوستان طالقانی را برگزیده‌اید باید از ایستگاه مترو حقانی استفاده کنید یا از محور غرب به شرق بزرگراه حقانی به این بوستان جنگلی وارد شوید و پس از عبور از مسیرهای پیاده راه طراحی شده در این بوستان به پل طبیعت قدم بگذارید.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر چراغی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
پل طبیعت تهران اول پل از این نوع در کمشور نیست و پل طبیعت اهواز مدت هاست مورد بهره برداری قرار گرفته است و دومین پل طبیعت اهواز نیز به زودی وارد عملیات اجرایی می شود...