بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳
در مورد بازار ثانویه نیز شاهد یک رویکرد جدید در بازار هستیم. ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت مشارکت برای آحاد مردم رویدادی است که در سال 93 بطور مکرر مشاهده شده است. در این مدت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بطور مداوم در بازار پذیره نویسی شده اند.
کد خبر : ۱۴۵۹۷۸

به نظر می رسد که در حدود دو سالی که از فعالیت دولت جدید می گذرد شاهد اصلاحاتی هرچند کوچک در بخش مالی کشور هستیم. اصلاحاتی نظیر آزادسازی تدریجی نرخ های بهره (اسناد خزانه اسلامی)، حفظ نقش نظارتی و عدم ورود بانک مرکزی به عنوان بازیگر در بازار (اوراق مشارکت 23 درصدی) در این راستا می باشند.

براساس گزارش بورس نیوز، در سال پیش رو در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات و کاهش تحریم های وضع شده علیه کشور اگر بتوان با جلوگیری از بازده های نامعقول بازارهای سفته بازی (مسکن، طلا و ارز) نقدینگی موجود را به سمت بازار سرمایه سوق داد آنگاه آگاهی از رویکرد سازمان بورس اوراق بهادار و بطور کلی تیم اقتصادی دولت در مورد شیوه هدایت این نقدینگی بسیار مهم می باشد.

از آنجایی که تجربه نشان داده است که در بلندمدت بازار ثانویه ظرفیت نگهداشت نقدینگی را ندارد با دنبال کردن سیاست های اجرا شده می توان فهمید که رویکرد تیم اقتصادی به سمت تقویت بازار اولیه تغییر کرده است. به عنوان مثال این تقویت را می توان در ارائه راهکارهای انتشار اوراق به صورت ترکیبی از نرخ قطعی و علي‌الحساب، تأمین مالی پروژه‌ها به کمک ابزارهای مالی جدید مثل صندوق زمین و ساختمان و ... مشاهده کرد.

البته در مورد بازار ثانویه نیز شاهد یک رویکرد جدید در بازار هستیم. ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت مشارکت برای آحاد مردم رویدادی است که در سال 93 بطور مکرر مشاهده شده است. در این مدت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بطور مداوم در بازار پذیره نویسی شده اند. اخیرا نیز صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم (سپاس) عرضه عمومی شد که بازدهی 30 درصدی را برای مدت 13 ماه و 15 روز تضمین کرده است.

اگر در آینده شاهد افزایش این نوع از صندوق سرمایه گذاری در بازار باشیم آنگاه آگاهی از این موضوع تا حدودی می تواند استراتژی فعالیت در بازار را مشخص کند. صندوق سپاس از استراتژی غیرفعال جهت مدیریت سبد استفاده می کند که در ذیل بطور مختصر در مورد آن توضیح داده می شود.

اگر بازار در شرایطی قرار داشته باشد که قیمت سهام ها با وجود اطلاعات در دسترس، در سطوح معقولی باشد آنگاه خرید و فروش اوراق بهادار با حجم زیاد منطقی نیست، زیرا این کار هزینه معاملات بالایی را ایجاد می کند بدون آنکه بهبودی در عملکرد سرمایه گذار حاصل شود. پس در چنین شرایطی مدیریت فعال (خرید و فروش مداوم) سبد سرمایه گذاری تلاشی بیهوده بوده و راهکار منطقی استفاده از استراتژی سرمایه گذاری غیرفعال می باشد.

در این استراتژی تلاشی برای برتری نسبت به بازار صورت نمی گیرد. در واقع هدف استراتژی غیرفعال، تشکیل سبد سرمایه گذاری به خوبی متنوع شده از اوراق بهادار است که در آن تلاشی برای یافتن اوراق بهادار زیر ارزش یا بالای ارزش انجام نمی گیرد. مدیریت غیرفعال را بیشتر با استراتژی خرید-نگهداری مشخص می کنند.

معمولا استراتژی متداول برای مدیریت غیرفعال ایجاد صندوق شاخصی است که برای تکرار عملکرد شاخص سهام طراحی می شود. سرمایه گذاران این صندوق، تنوع بخشی را با کارمزدهای مدیریتی نسبتا پایین به دست می آورند. کارمزدها را می توان در حداقل مقدار خود نگه داشت، زیرا این صندوق ها هزینه ای به تحلیل گران بابت ارزیابی چشم اندازهای سهام پرداخت نمی کند و هزینه های معاملاتی حاصل از گردش سبد سرمایه گذاری را نیز تحمیل نمی کند.

در واقع صندوق سپاس نیز صندوق شاخصی با مدیریت غیرفعال است که سود تضمین شده ای را برای پایان فروردین سال 95 اعلام نموده است. اگر نگاهی به سبد سرمایه گذاری این صندوق بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در این مدت این صندوق در حدود 15 درصد نرخ بازده سود تقسیمی دریافت خواهد کرد (البته بدون احتساب سود سرمایه گذاری مجدد سودهای تقسیمی) و در نتیجه اگر این صندوق بازدهی 30 درصدی را در این مدت تضمین کرده باشد می توان دریافت که رویکرد سازمان بر این مبنا است که قیمت های فعلی سهام موجود در این صندوق که نماینده بازار هستند در سطح معقولی بوده و با شیب ملایمی در طول این دوره افزایش خواهد یافت.

همچنین از آنجایی که استراتژی این نوع از صندوق ها خرید و نگهداری سهام است آنگاه با افزایش حجم سرمایه آن ها در بازار، می توان شاهد افزایش ثبات در بازار ثانویه بود.

البته بدیهی است که این نتیجه گیری به صورت کلی بوده و قطعا در بازار ثانویه به صورت موردی می توان سهام با نوسان قیمت بالا و دارای بازدهی متفاوت از کل بازار مشاهده کرد و به همین دلیل ممکن است سرمایه گذاران حرفه ای کماکان از استراتژی فعال در مدیریت سبد سرمایه گذاری خود بهره ببرند و تنها ممکن است وزن مدیریت فعال را در سبک مدیریتی خود کاهش دهند.

مهدی کارنامه حقیقی

دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان


اشتراک گذاری :
ارسال نظر