بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
البته نباید آن روی سکه را نیز فراموش کرد؛ چراکه اگر نتیجه منفی از مذاکرات بیرون بیاید یا زمان مذاکرات تمدید شود، بدون شک روند بازار در جهتی عکس تغییر خواهد کرد.
کد خبر : ۱۴۶۰۱۱
نویسنده :
کیوان فر

سومین روز کاری بورس نیز در حالی پایان یافت که طی روز جاری معاملات بازار سهام حول محور مذاکرات پیگیری شد و تمام چشم ها به لوزان و اخبار حواشی آن مطوف بود؛ بطوریکه با نگاه مثبت سرمایه گذاران و سهامداران به این اخبار بازاری سراسر رو به صعود را همراه با رکوردزنی های جدید شاخص کل در سال 94 شاهد بودیم.

به گزارش بورس نیوز، بدین ترتیب با جدی تر شدن گفتگوها با سران شش کشور در لوزان سوئیس، وزرای روسیه و چین نیز امروز به تیم های مذاکره کننده می پیوندند تا مشورت های دو و چند جانبه با سرعت بیشتری پیگیری شود.

بدین ترتیب دیدار دو طرف مذاکره کننده دوباره از شب گذشته شدت گرفته تا برای برخی اختلافات باقیمانده راه حل هایی ارایه گردد. در این میان، برداشته شدن تحریم ها در حالی نکته اساسی توافق هسته ای است که حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، هدف از این توافق را ایجاد اعتماد بین دو طرف عنوان کرد.

علاوه بر مذاکرات دو جانبه، مذاکرات درون گروهی و چند جانبه نیز در سوئیس همچنان ادامه دارد و در همین شرایط ظریف اعلام کرد که با اراده سیاسی موجود در طرفین مذاکره، امکان رسیدن به راه حل های مورد نیاز بر سر اختلافات باقیمانده وجود دارد. اما گویا همچنان بر سر دو موضوع اصلی یعنی حق غنی سازی و نیز امکان تحقیق و توسعه در فعالیت های هسته ای ایران همچنان باقی است.

قرار است امشب و یا فردا گزارشی از نتایج مذاکرات برگزار شده طی چهار ماه گذشته میان ایران با گروه 1+5 ارایه شود که آیا بر سر راه حل های پیشنهادی توافق حاصل شده تا پس از آن طی حدود سه ماه باقیمانده تا تیرماه و پایان مهلت تعیین شده، نگارش توافقنامه نهایی به اتمام برسد.

بدین ترتیب با وجود آنکه شرایط منطقه ای در پی حملات هوایی عربستان به یمن و بمباران پایتخت این کشور چندان مساعد نیست، اما به نظر می رسد بورس وزن بیشتری به اخبار منتشر شده از مذاکرات داده تا خوش بینی ناشی از این اخبار مثبت رشد 1474 واحدی شاخص کل را با صعود همه جانبه قیمت سهام شرکت های فعال در صنایع مختلف رقم بزند.

در پی این اتفاقات، امروز در تالار حافظ تقاضا بر عرضه سهام می چربید و آنچه که اکثر نمادها را در برگرفته بود، روند مثبت قیمت ها و حتی تشکیل صفوف میلیونی خریداران آن هم در شرایطی بود که بسیاری از سرمایه گذاران در تعطیلات نوروزی فعالیت چندانی ندارند.

در این میان، نمادهای خودرویی و بانکی دو گروهی بودند که به اعتقاد بسیاری حصول توافق نهایی می تواند بیشترین آثار مثبت را بر آنها اعمال کند. بطوریکه سهم های این دو گروه جزو پراقبال ترین سهم های امروز بازار بودند. سایر گروه ها نیز از این روند مثبت بی نصیب نماندند تا در سومین روز کاری بورس از فصل بهار حرکتی دسته جمعی را در مدار صعودی شاهد باشیم.

بطوریکه در نتیجه خوش بینی های به وجود آمده در تالار حافظ، بازار امروز شاهد طوفانی بهاری در سومین روز کاری سال 94 بود تا با جو روانی بسیار مثبت حاکم بر معاملات اقبال قابل توجهی در سهام صنایع مختلف ایجاد گردد. گرچه در مقابل آن عرضه ها نیز کم نبود که در نتیجه این عرضه ها به ویژه در برخی نمادهای پراقبال، واگذاری صف های خریداران را نظاره کردیم. 

با این اوصاف می توان این ادعا را مطرح کرد که انتظار می رود چنانچه توافق هسته ای حاصل گردد، وضعیتی شارپی را در قیمت سهام شاهد باشیم. آن هم پس از نزول قابل توجهی که از دی ماه سال 92 و در ادامه آن طی سال 93 پیش چشم سرمایه گذاران و سهامداران رقم خورد تا خاطره ای تلخ را از ماه های گذشته بورس در ذهن ها به یادگار گذارد.گرچه نباید فراموش کرد که لازم است از حرکت های هیجانی پرهیز کرد تا در صورت حصول نتایج قطعی در مذاکرات قیمت سهام آثار احتمالی را در اصلاح پیشخور نکرده باشد.

البته نباید آن روی سکه را نیز فراموش کرد؛ چراکه اگر نتیجه منفی از مذاکرات بیرون بیاید یا زمان مذاکرات تمدید شود، بدون شک روند بازار در جهتی عکس تغییر خواهد کرد. اما به هر ترتیب امیدواریم انتظار سرمایه گذاران برای به ثمر نشستن این گفتگوها پس از ماه ها مذاکره و دیدارهای فشرده به پایان رسیده و روزهای بهاری بورس و روند صعودی پس از تداوم حدود یک سال و نیم روند فرسایشی و پیگیری معاملات سرد و بی رمق در تالار حافظ بالاخره کلید خورده و این توافق ماشه ای باشد برای شروع حرکت دوباره و رو به بالای بورس برای پیشی گرفتن از سایر بازارهای رقیب خود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
FRANCE
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
اگر ایران دست از لجبازی بردارد و منطقی باشد همه چیز خوب پیش میرود والا همان اشن و همان کاسه
ناسلامتی ما 35 سال است که برضد کشرها شعار داده ایم حالا هم باید کمی صبور باشیم هم چیز یک شبه حل نمیشود و تحریم ها برداشته نمیشود
این ایران است که باید ابتکار به خرح دهد و با ایحاد باری جذاب در اایران کاری کند تا طمع غربیها را زیاد کند تاغربیها خود برای منافعشان هم که شده تحریم ها را برارند اما یواش یواش
ناشناس
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۴
1- ما شعار دادیم چون اونها جنایت و خباثت کردند
2- سیاست اونها سیاست هویج و چماق است اگه ایران به زعم جنابعالی به سمت هویج بره با چماق میزنن تو سرش! در واقع اگه یک قدم عقب بیایم ده قدم جلو میان!
3- این تنها اصطکاک ما با غربیها نیست اگه امروز کوتاه بیایم در واقع به اونها فهموندیم که چه جوری میتونن ما رو از داشته هامون جدا کنن!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
اینقدر بدبین نباش بورس نیوز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
دروغه مذاکرات هیچ تاثیری در بورس نداردجناب اقای تحلیلگر دوسال است که تحلیلهاتو میخونم حرفهات همش دروغه بایستی برعکس حرفهات رفت عمل کرد
ناشناس
FRANCE
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
متاسفانه مذاکرات به بن بست خورده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
مذاکرات به بن بست خورده اینجور که بوش میاد ملت ایران حالا حالاها گیر هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
توافق به صورت مشروط و گام له گام از طرفین پذیرفته شده است
malek
UNITED STATES
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
میبینم که اوضاع خوبه همه کم بیش تو سودن از سهامدارای ناشی صدایی در نمیاد هیچ کامنتی نمیبینم خیلی خوبه ادم تو مسیر صعوده انتقادی داره بگه نه اینکه رفتن تو نزول ایه یاس بخونه پس یادتون باشه اینجا بورسه روی صحبتم با اونهلیی که تو چند ماه گذشته تا دلشون خواست به دولت بدو بیراه میگفتن
ناشناس
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
ین دولتی که شما سنگشا به سینه میزنی تا حالا کار خیلی مهمی برا اقتصاد کشور انجام نداده و فقط به بهانه کنترل تورم رکود ایجاد کرده.حالا اگه مذاکرات به نتیجه برسه اون وقت میشه امیدوار بود والا هیچ.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
مذاكرات جواب نداده فريب نخوريد 40 درصد سهامها افت مي كنند ضمنا مي خواهند عربستان را به جون ايران بندازند بحرين بهانه است احتمال جنگ اوضاع خيلي خطرناك
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
اولا ماشه نيست و دليلش يارانه و بي پوليه دولته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
بورس نیوز فقط نظرات منفی رو میذاری؟؟؟ هدفت از این کار چیه؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
اين دولت نميذاره كسي از بورس پولدار بشه