بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
کد خبر : ۱۴۶۰۲۴
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است.
هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است/ مذاکرات وزرای خارجه 1+5 صبح دوشنبه
به گزارش خبرنگارسیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،"سید عباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای از لوزان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: امروز هم مذاکرات بسیار فشرده‌ای در سطوح مختلف داشتیم. دیروز و امروز وزرای خارجه 1+5 و خانم موگرینی وارد شدند با ورود وزرای خارجه شکل جدی‌تری به خود گرفت.

وی اضافه کرد: در مجموع مذاکرات بسیار فشرده‌آی در جریان است و به لحظات سختی رسیده موضوعات به جزییات خود نزدیک شده و بحث‌ها نزدیک جریان دارد. هنوز هیچ توافقی حاصل نشده، شایعات و فضاسازی‌هایی که صورت گرفته با اهداف خاص سیاسی است ولی آنچه مسلم است ما هنوز به هیچ توافقی نرسیدیم. برای خیلی موضوعات راه‌حل پیدا شده برای دو سه موضوع هنوز راه‌حل نداریم.

عراقچی گفت: توافق دو مرحله‌ای نخواهیم داشت. قصد این است برای همه موضوعات راه‌حل پیدا شود و بعد مکتوب شود.

وی با بیان اینکه ما برای تمام موضوعات دنبال راه حل هستیم، گفت: وقتی راه حل‌ها پیدا شد قدم بعدی این است که آن را مکتوب کنیم و به شکل یک توافق که مورد قبول همه باشد درآوریم که برای آن تا چند ماه مهلت لازم است و کار زیادی خواهد برد اما قسمت اصلی آن است که به راه حل دست یابیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه در خصوص بسیاری از مسائل راه حل پیدا شده است، اظهار داشت: درباره برخی موضوعات که دشوار بوده به راه حل رسیده‌ایم و روی یکی دو موضوع دیگر باید کار کنیم که دو حوزه را شامل می‌شود.

عراقچی با ذکر این نکته که 2 هدف ما در مذاکرات یکی مربوط به برنامه صلح آمیز هسته‌ای است و دیگری رفع تحریم‌هاست، یادآور شد: ما با این مذاکرات و توافق احتمالی به دنبال آن هستیم که اهداف صلح آمیز برنامه هسته‌ای خود را نشان دهیم و ماهیت صرفاً صلح آمیز آن تایید شود. هدف بعدی رفع تحریم‌هاست که به دلیل برنامه هسته‌ای ایران برقرار شده است.

وی ادامه داد: در موضوع برنامه هسته‌ای و اعتماد سازی بحث ظرفیت غنی سازی ایران مطرح است. همچنین ذخایر هسته‌ای، مواد غنی شده ایران و نحوه نظارت بر آنها، تاسیسات هسته‌ای ما در نطنز و فردو و همینطور راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک است که درباره آنها باید راه حل‌هایی پیدا شود که ماهیت صلح آمیز آنها تایید شود و اطمینان کافی بدست آید.

عضو تیم مذاکره کننده ایرانی افزود: در مقابل، تحریم‌ها نیز باید برداشته شود. از جمله تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و تحریم‌های شورای امنیت که از اهمیت بسیار خاصی به لحاظ سیاسی و حقوقی برخوردار است.

عراقچی اضافه کرد: 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران وجود دارد که حتماً باید لغو شود و تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا نیز حتما باید برداشته و لغو شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در بسیاری از مسائل حاصل شده است و توانسته‌ایم در بسیاری موارد به راه حل‌ها و ترتیباتی برسیم که اهداف دو طرف را تامین کند، اظهار داشت: اما گفت‌وگوها ادامه دارد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به ادامه مذاکرات در روز آینده گفت: فردا صبح قرار است جلسه اصلی 1+5 با حضور همه وزرای خارجه تشکیل شود. قرار بود امشب این نشست برگزار شود که بدلیل تاخیر یکی از وزرا برنامه به فردا موکول شد.

عراقچی نشست وزرای ایران و 1+5 در روز آینده بسیار تعیین کننده دانست که می‌توان در پایان جلسه یا ادامه آن به یک جمع بندی نزدیک شد یا نه و افزود: ممکن است کل فردا و پس فردا وقت بگیرد و ما تا هر زمان که نیاز باشد پشت میز مذاکره خواهیم بود.

وی ادامه داد: اراده سیاسی جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکره و رسیدن به یک راه حل است و اراده‌ای قوی وجود دارد. ما تا هر زمان که نیاز باشد در این مذاکرات حضور خواهیم داشت و طرف‌های ما نیز از اراده لازم برخوردارند اما رسیدن به یک توافق کار سختی است.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه به دنبال توافقی هستیم که برای همه خوب باشد، گفت: وقتی توافق حاصل می‌شود هر طرف باید بتواند از این توافق در کشور خود دفاع کند و بتواند اعلام کند که به خواسته‌های خود رسیده است.

عراقچی افزود: خواسته طرف مقابل اعتماد سازی است و خواسته ما نیز احترام به برنامه هسته‌ای مان، شناسایی بین‌المللی برنامه هسته‌ای ما و در کنارش رفع تحریم‌هاست.

وی یادآور شد: اینکه چگونه به یک توافق برسیم که همه آنها را با هم داشته باشد کار سختی است ولی ما راه زیادی رفته‌ایم و معتقدیم که ادامه راه نیز قابل رفتن است.

معاون وزیر خارجه رسیدن به یک توافق را کاملاً در دسترس خواند و گفت: نیاز است که طرف مقابل تصمیم جدی بگیرد. ما به سهم خود برای اعتماد سازی جدی هستیم و تصمیمات لازم را گرفته‌ایم و طرف مقابل نیز باید تصمیمات لازم را در رفع تحریم‌ها و احترام به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بگیرد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر