بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
کد خبر : ۱۴۶۰۶۲
مثلث آنلاین : در حالی که مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس همچنان ادامه دارد برخی رسانه های غربی از نزدیک بودن توافق خبر داده اند .
آخرین خبرها از لوزان را در ادامه می خوانید:

اسپوتنيک/ فابيوس: ايران حق داشتن برنامه صلح آميز هسته اي را دارد 

خبرگزاری اسپوتنیک از لوزان سوئیس گزارش داد:لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه قبل از حضور در نشست امروز دوشنبه با وزرای امور خارجه ایران و آلمان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد تهران حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای را دارد.
فابیوس در عین حال گفت این برنامه باید شفاف و تحت کنترل باشد.
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان نیز قبل از آغاز این نشست ابراز امیدواری کرد گروه پنج بعلاوه یک و ایران بتوانند درباره موضوع هسته ای تهران به توافق برسند. وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت آخرین مرحله دشوارترین مرحله و در عین حال مهمترین مرحله است .
گزارش های منتشر شده حاکی است روز دوشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با همتایان فرانسوی و آلمانی خود دیدار کرد.


مقام فرانسوي/ برخي موانع در مذاکرات هسته اي همچنان باقيست 

خبرگزاری اسپوتنیک از لوزان سوئیس گزارش داد:
نیکلا دو ریویر Nicolas de Riviere مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد مذاکرات درباره برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران بین مذاکره کنندگان گروه پنج بعلاوه یک و تهران همچنان ادامه دارد اما « برخی موانع همچنان بر سر جای خود باقیست.»
دو ریویر همچنین گفت:« ما هنوز مذاکرات خود را به پایان نرسانده ایم. چند مانع همچنان وجود دارند. ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد.»
لوزان میزبان دور دیگری از مذاکرات درباره برنامه هسته ای تهران است. عباس عراقچی - معاون وزیر امور خارجه - و مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرده است یک نشست با حضور وزرای امور خارجه گروه پنج بعلاوه یک و ایران روز دوشنبه انجام خواهد شد.
گروه پنج بعلاوه یک - متشکل از روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان - و ایران از نوامبر 2013 در حال برگزاری مذاکراتی درباره برنامه هسته ای ایران هستند.
دور جدید مذاکرات پنج بعلاوه یک با تهران روز پنجشنبه در لوزان آغاز شد . یک منبع در هیئت ایرانی حاضر در لوزان اعلام کرد پیش بینی می شود تا روز 31 ماه مارس مذاکرات ادامه داشته باشد.


يک منبع آگاه پيش بيني کرد: مذاکرات وزراي خارجه ايران و 5+1 تا ديروقت امشب ادامه يابد 
یک منبع آگاه پیش بینی کرد مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 که از صبح امروز دوشنبه آغاز شده است تا دیروقت امشب ادامه یابد.
نشست وزیران خارجه ایران و گروه 5+1 پیش از ظهر امروز دوشنبه (9صبح به وقت محلی سوییس) در هتل بوری واژ لوزان سوییس آغاز شد.
در نشست عمومی امروز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ، جان کری وزیر خارجه آمریکا ، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ، وانگ یی وزیر خارجه چین ، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان ، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت دارند.
همچنین همه اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز در این نشست حضور دارند.
سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دیشب اعلام کرد این جلسه بسیار تعیین کننده خواهد بود.



آمريکا: با رفع شدن موانع، توافق هسته اي با ايران نزديک است 
روزنامه ایندیپندنت نوشت: درحالی که مقامات تهران و قدرت های بزرگ جهان برای حل اختلاف های مهم خود نشست های فشرده ای برگزار کردند، یکشنبه شب به نظر می رسید دستیابی به یک توافق ابتدایی اما تاریخی بر سر برنامه هسته ای ایران نزدیک باشد.
این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم روپرت کورن ول افزود: با نزدیک شدن به پایان زمان تعیین شده برای مذاکرات وزرای خارجه ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در لوزان گردهم آمده اند تا اختلاف های موجود را حل کنند.
به گفته دیپلمات های غربی مطلع از روند مذاکرات، به نظر می رسد برخی از موانع موجود بر سر راه امضای توافقنامه حل شده باشند که مهمترین آنها به موافقت ایران با کاهش چشمگیر تعداد سانتریفوژهایی مربوط می شود که برای غنی سازی اورانیوم از آنها استفاده می کند.
البته برخی موانع کلیدی دیگر همچنان باقی مانده اند که لغو سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به واشنگتن برای شرکت در مراسم یادبود ادوارد کندی مبین آن است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هنوز کارهای جدی اما دشواری باقی مانده است که باید انجام شود.
گفته می شود برخی از موانع موجود شامل عدم توافق بر سر چگونگی لغو تحریم های تهران و دوره ده ساله ای است که آمریکا و دیگر قدرت ها اصرار دارند ایران باید فعالیت های هسته ای خود را محدود کند. مسئله دیگر به بازرسی های سرزده بازرسان سازمان ملل از تاسیسات هسته ای و نظامی ایران مربوط می شود. غرب بر دو مورد اخیر تاکید دارد که مذاکره کنندگان ایرانی هم در هر دو مورد مقاومت می کنند.
حتی اگر این مشکلات هم در کل حل شوند، جزئیات مهمی همچنان باقی خواهند ماند که طرفین برای دستیابی به توافقنامه جامع تا 30 ژوئن باید در مورد آنها به نتیجه برسند.
موانع موجود بر سر راه توافق در هیچ کشوری جدی تر از آمریکا نیست. هر توافقی که در لوزان حاصل شود بعید است بتواند منتقدان داخلی اوباما را راضی کند.


منبع ايراني:شمار دقيق سانتريفوژهاي ايران پس از ماه مارس مشخص مي شود 

خبرگزاری اسپوتنیک از لوزان سوئیس گزارش داد:
یک منبع در هیئت ایرانی حاضر در مذاکرات هسته ای در لوزان اعلام کرد شمار دقیق سانتریفوژهای ایران پس از ضرب الاجل ماه مارس مشخص خواهد شد.
این منبع درباره تعداد سانتریفوژهایی که ایران می تواند بر اساس توافق نامه هسته ای در اختیار داشته باشد، اعلام کرد:« این موضوع هنوز نهایی نشده است.»
او همچنین گفت ارقامی که رسانه های خبری درباره آن سخن می گویند، به ارقامی که گروه پنج بعلاوه یک درباره آن بحث و گفتگو می کنند، نزدیک است. رسانه های خبری اعلام کردند پنج بعلاوه یک حدود شش هزار سانتریفوژ عملیاتی را به ایران پیشنهاد کرده است.
این منبع افزود:« امروز، ممکن است ما درباره این موضوع بر اساس یک راه حل توافق کنیم اما جزییات این موضوع بعدها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
این منبع همچنین گفت گروه پنج بعلاوه یک و ایران به تلاش های خود ادامه می دهند . او افزود هنوز مشخص نیست آیا تحریم های ضد ایران به مشکلی در توافق نامه نهایی تبدیل خواهد شد یا خیر.
دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس در حال برگزاری است.
تهران در ابتدا پیشنهاد ده هزار سانتریفوژ را مطرح کرده بود اما در ماه فوریه، آمریکا پیشنهاد کاهش این تعداد به شش هزار و 500 سانتریفوژ را ارائه کرد.



صالحي :مذاکرات تازه شروع شده است 
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران که به همراه سید عباس عراقچی ، معاون وزیر خارجه تصمیم داشت پس از پایان نشست صبح وزرای خارجه ایران و گروه 5+1 وارد هتل بوری واژ شود ,در پاسخ به سوال یک خبرنگار که نشست صبح چگونه بوده است ,گفت: مذاکرات تازه شروع شده است.
نشست وزیران خارجه ایران و گروه1+5 که پیش از ظهر امروز دوشنبه ( 9صبح بوقت محلی سوییس ) در هتل بوری واژ لوزان سوییس آغاز شده بود پس از یک ساعت و نیم پایان یافت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر