بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر : ۱۴۶۰۷۲

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، باب بایر همچنین مداخله زمینی نیروهای مصری در یمن را بعید دانست و به احتمال اجرای طرح کیسنجر یعنی اشغال منابع نفتی یمن توسط آمریکا در صورت امتداد جنگ به خلیج فارس اشاره کرد.

بایر در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت ثبات به یمن در مدت زمان نه چندان دور گفت: انصار الله در حال پیشروی به سمت عدن دومین شهر بزرگ یمن است و این شهر علی رغم بمباران هوایی به زودی به دست انصار الله می افتد و این کشور به چند ایالت تجزیه می شود که از یک سو جنبش انصار الله شیعه را داریم و از سوی دیگر گروههای سنی افراط گرا ( القاعده) در شبوه و قبایل مارب و گروههای دیگر در هر استان این کشور را شاهدیم.

بایر در این گفت وگو افزود: عربستان نسبت به هرج ومرج در مرزهای جنوبی خود اظهار نگرانی می کند و از سرایت آن به خود می ترسد و ما باید خاطر نشان سازیم که دستکم یک میلیون یمنی در عربستان زندگی می کنند و اسامه بن لادن هم در اصل یمنی بود.

مفسر سی ان ان درباره ائتلاف عربی به ریاست عربستان در منطقه گفت: عربستان تلاش می کند مصر را هم داخل این ماجرا کند و از ورود هر هم پیمانی از جمله آمریکا استقبال می کند اما به عقیده من بازگشت تسلط کشورهای حوزه خلیج فارس بر یمن و بازگشت مشروعیت عبدربه منصور هادی به قدرت امری محال است.

بایر درباره اهمیت ثبات یمن برای منطقه نیز گفت: یمن پهلوی شکسته شده عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و ترس بزرگتر عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا کشیده شدن هرج ومرج به خاورمیانه است.

وی ادامه داد: تاکنون 5 یا 6 جنگ داخلی در منطقه راه افتاده و در صورت کشیده شدن این حوادث به کشورهای حاشیه خلیج فارس که 60 درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند همه چیز به ضرر ما خواهد بود.

'علی رغم اینکه این راه حل در حال حاضر بعید به نظر می رسد اما این احتمال وجود دارد که آمریکا مجبور به اجرای طرح کیسنجر مبنی بر اجرای مداخله نظامی برای حفاظت از چاههای نفتی و نجات اقتصاد جهانی شود که در حال حاضر بعید می باشد اما احتمال دارد به واقعیت بپیوندد؛ پنج سال قبل چه کسی پیش بینی می کرد که خاورمیانه امروز در آن واحد شاهد 5 جنگ داخلی بزرگ باشد؟'

بایر درباره مداخله نظامی در منطقه برای برقراری ثبات نیز گفت: مطمئنا حملات هوایی نتیجه بخش نخواهد بود و با اینکه نیروی هوایی عربستان خوب است اما به اندازه نیروی هوایی آمریکا قوی نیست و قادر به از بین بردن جنبش انصار الله هم نمی باشد از سویی هم نیروهای مصری در حال حاضر سرگرم اوضاع سینا و مشکلات لیبی هستند.

وی ادامه داد: من شک دارم که قاهره نیروی نظامی به یمن اعزام کند به همین دلیل در کنار دیگر کشورهای سنی با عربستان اعلام همبستگی نموده و اعتراف کرده است که حوادث یمن خطر امنیتی برای آن به حساب می آید اما آیا می تواند کاری انجام دهد؟ من که گمان نمی کنم.

کنترل شهر «عدن» تا چند ساعت دیگر توسط ارتش

یک پایگاه خبری یمنی نیز اعلام کرد که ارتش یمن با همکاری انصارالله تا چند ساعت دیگر کنترل شهر عدن را به دست می‌گیرد.



درگیری‌‌های خشونت‌بار در برخی از مناطق شهر عدن همچنان ادامه دارد و ارتش و نیروهای انقلابی موفق شده‌اند، کنترل بسیاری از مناطق این شهر را به دست گیرند.

این در حالی است که قرار است، یک نیروی نظامی از استان «ابین» و یک نیروی دیگر از استان «لحج» به کمک نیروهای ارتش و انصارالله در عدن بیایند.

به نوشته پایگاه خبری یمنی «المساء پرس»، طی چند ساعت آینده، ارتش شهر عدن را کاملا تحت کنترل درخواهد آورد.

پیش از این نیروهای انصارالله توانسته بودند بر شهر «تعز» سومین شهر بزرگ یمن در 150 کیلومتری شمال «عدن» تسلط یابند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر