بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد خبر : ۱۴۶۰۷۷
خبرنگار فرانس بیست و چهار در لوزان تاکید کرد در مورد مسائل مورد مناقشه در مذاکرات هسته ای پیشرفت هایی حاصل شده است اما اختلافات به طور کامل حل نشده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، آنتوان ماریوتی در مورد فضای کنونی مذاکرات در لوزان گفت هر دو طرف تمایل دارند به توافق دست یابند. صبح امروز یکی از دیپلمات های اروپایی حاضر در مذاکرات گفت دو مسئله اصلی وجود دارد که باید حل شود. اگر این مسائل حل شوند ما به توافق دست خواهیم یافت.
ماریوتی گفت مسئله نخست لغو تحریم های اتحادیه اروپاست که از چند روز و حتی چند هفته پیش در مورد آن سخن گفته می شود. واضح است که ایران با تحریم های اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد رو به روست. در مورد تحریم های اروپا و آمریکا مشکل چندانی وجود ندارد و اگر توافق حاصل شود هرچه سریعتر لغو خواهند شد. اما تحریم های سازمان ملل متحد است که مشکل ایجاد کرده است. اما به نظر می رسد پیشرفت هایی حاصل شده است. پیشنهادهایی در لوزان در این مطرح شده است.
مسئله دیگر این است که گروه پنج بعلاوه یک می خواهد مکانیزمی به راه اندازد که در صورتی که ایران در سالهای آینده به تعهدات خود عمل نکرد بار دیگر تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شود. در این باره نیز پیشرفت هایی حاصل شد اما مسئله به طور کامل حل نشده است. مسئله مدت زمان توافق نیز مطرح است. پنج به علاوه یک و ایران تا اندازه ای در مورد توافق ده ساله موافق هستند. اما کشورهای اروپایی می خواهند این مدت به پانزده سال افزایش یابد.
این سه مسئله اصلی موجب بروز تنش شده است. اگر این مشکلات حل شوند توافق سیاسی حاصل خواهد شد و در سه ماه آینده به جزئیات توافق پرداخته خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر