بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر : ۱۴۶۱۰۵

گفتگوهای هسته ای ایران و ۱+۵ امروز هم ادامه می یابد. وزیران خارجه شش کشور روز دوشنبه دو دور باهم مذاکره کردند. وزیر امور خارجه آمریکا پس از این مذاکرات گفت: موضوعات پیچیده همچنان باقی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه اعلام کرد هنوز در مذاکرات هسته ای ایران با گروه 5+1 دشواری هایی وجود دارد.


جان کری، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان، تاکید کرد: هنوز نکات دشواری (در مذاکرات) وجود دارد و سخت تلاش می کنیم تا آن ها را رفع کنیم. وی افزود: سه شنبه نیز با هدف دستیابی به توافق، به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

مذاکرات هسته ای لوزان
کری افزود : همه می دانند مفهوم (سه شنبه) چیست: پایان مهلت دستیابی به توافق در زمینه برنامه هسته ای ایران.


وزرای امور خارجه امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین در شهر لوزان باقی مانده اند تا به هیئت های مذاکره کننده کمک کنند. اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه سوئیس را ترک و تاکید در صورت وجود بخت واقعی برای دستیابی به توافق، روز سه شنبه به لوزان باز خواهد گشت.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: وزیران امور خارجه گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا ،‌ روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) به دومین نشست هماهنگی خود در چارچوب مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته ای ایران پایان دادند و درباره مسائل مهم به پیشرفت هایی دست یافتند.
مذاکرات هسته ای لوزان
فابیوس پس از این نشست که بدون حضور ایران برگزار شد گفت :« مسائل مهم حل شده است. ما با جدیت در تلاش هستیم.»

منابع غربی نیز از قول حمید بعیدی نژاد از مقامات وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره کننده ایران روز دوشنبه اعلام کردند ایران احتمال مطرح شدن پیشنهادهای جدید را به منظور حل مسائل مهم باقی مانده در چارچوب مذاکرات تهران با گروه پنج به اضافه یک در سوئیس منتفی نمی داند. وی افزود نشست های بیشتری نیاز است و در این نشست ها پیشنهادهای جدیدی نیز مطرح خواهد شد.


تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف چهارشنبه گذشته به منظور شرکت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای وارد شهر لوزان شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب در شهر لوزان بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: همه با جدیت تلاش می‌کنند و امیدواریم راه‌حل‌های مدنظر به دست بیاید.

سفیر فرانسه در آمریکا می گوید مشکلات بسیار اساسی در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 باقی مانده اند. وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه مسائل مهمی باید حل شود، گفت: تمام شب کار می‌کنیم.

اوباما در سخنانی در بوستن، تلاش جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را که درحال حاضر در لوزان سوئیس است و مذاکرات سخت با ایرانی ها را برای دستیابی به توافق دنبال می کند ستود.


اوباما در آغاز سخنانش گفت :« (کری) مذاکرات با ایران و جامعه بین المللی را دنبال می کند و از اصلی که تد و تا حد زیادی برادرش پرزیدنت کندی به آن پایبند بودند دفاع می کند ، "ما نباید به هیچ وجه زیر بار ترس مذاکره کنیم اما نباید به هیچ وجه از مذاکره بترسیم"».


کری دوشنبه اعلام کرد هنوز «دشواری هایی» در مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای ایران وجود دارد و مذاکرات در طول شب در لوزان در تلاش برای دستیابی به توافق در مهلتی که سه شنبه به پایان می رسد ادامه خواهد یافت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر