بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر : ۱۴۶۱۶۹
رئیس سابق شورای رقابت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: دلخوش کردن به توافق اشتباه است/ برای بهتر شدن وضع اقتصاد کشور باید به توانایی داخلی اقتصاد متکی باشیم تا این که به توافق دلخوش کنیم/ نیلی نفوذ چندانی در دولت ندارد

جمشید پژویان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم» در خصوص مصاحبه اخیر دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در خصوص لزوم مدیریت انتظارات اقتصادی بعد از توافق هسته ای اظهار کرد: باآنچه که دکتر نیلی به آن اشاره کرده موافقم، زیرا کشور یکبار در زمان پذیرش قطعنامه 598 و پایان یافتن جنگ تحمیلی با این مشکل رو به رو شد.

وی افزود: در آن زمان شاهد بودیم که در بازار ارز و بسیاری از شاخص های اقتصادی تغییرات بسیار فاحشی ناشی از پیشگویی غلط مردم اتفاق افتاد.

پژویان بیان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که چون مردم ما در گذشته حضور فعالی در مسائل اقتصادی نداشتند، تجربه پیشگویی اقتصادی را ندارند.

وی ادامه داد: الزامی ندارد که مردم اقتصاددان باشند که انتظاراتشان، انتظارات درست و عقلایی باشد، بلکه نقش آفرینی در گذشته می توانست این تجربه را به آن ها بدهد که متاسفانه در حال حاضر این تجربه را ندارند.

ماجرای پرداخت 5000 دلار توسط بانک مرکزی دولت سازندگی

رئیس سابق شورای رقابت با اشاره به پرداخت 5 هزار دلار به مردم توسط بانک مرکزی در دولت سازندگی برای شکستن قیمت ارز گفت: در آن زمان آقای عادلی رئیس کل وقت بانک مرکزی اعلام کرد که به هرکس با شناسنامه 5 هزار دلار ارز بانکی می دهد که به این وسیله قیمت ارز در بازار را شکسته و ارز تک نرخی شود.

پژویان با انتقاد از آن تصمیم عنوان کرد: این اقدام بسیار غلط و اشتباهی بود اما نکته قابل توجه این است که مدتی طول کشید تا مردم و بازار متوجه شوند که این پول بر پایه دلار ارزانی پرداخت می شود و حتما رانتی در آن وجود دارد.

وی بیان کرد: با توجه به درآمد نفتی ما شرایط اقتصادی ما در آن زمان قیمت دلار بیشتر از آن چیزی بود که بانک مرکزی می داد اما مردم متوجه این مسئله نشده بودند و تا مدت کوتاهی عده اندکی به بانک ها مراجعه می کردند و 5000 دلار از بانک ها می گرفتند.

این اقتصاددان افزود: کم کم عده زیادی از مردم با جمع کردن شناسنامه ها به بانک ها هجوم بردند و در نهایت این مسئله متوقف شد بود ولی در عین حال میلیون ها دلار از بانک مرکزی خارج شده بود.

پژویان گفت: بی توجهی مردم در آن زمان به این رانت بی جهت، نمونه خوبی از رفتار اقتصادی نسجیده آن ها بود که در نهایت با هجوم به بانک ها این مسئله را به خوبی اثبات کردند.

اشتباهات اقتصادی مردم بعد از پذیرش قطعنامه 598

وی به دوران پذیرش قطعنامه 598 اشاره و به نسیم توضیح داد: در آن دوران همه فکر کردند که قیمت دلار افت کرده و به قیمت پایین گذشته باز می گردد، همین مسئله باعث شد عده ای که دلار داشتند دلارهای خود را فروختند و در نهایت قیمت دلار پایین بیاید و بعد دو مرتبه با افزایش قیمت رو به رو شد.

رئیس سابق شورای رقابت هشدار داد: این اشتباه ممکن است دوباره بعد از توافق با گروه 5 +1 رخ دهد و قیمت ارز را کاهش دهد که نشان دهنده این است که که مردم ما آن پیش بینی های مناسب و انتظارات عقلایی لازم را از شرایط ندارند.

پژویان تصریح کرد: عده ای از مردم انتظار شرایط متفاوتی را بعد از توافق هسته ای دارند و فکر می کنند ممکن است ما به دلار 1000 تومان بازگردیم که این مسئله به هیچ وجه به وقوع نخواهد پیوست و آثار این مسئله می تواند یک نوع شوک به اقتصاد کشور وارد کند.

نیلی نفوذ لازم را در دولت ندارد

وی با اشاره به اظهار نظر اخیر مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: وقتی آقای نیلی به عنوان مشاور رئیس جمهور به این شکل اظهار نظر می کند یعنی آنقدر نفوذ ندارد که بتواند دولت و رسانه ها در راستای مدیریت کردن انتظارات به کار بگیرد.

رئیس سابق شورای رقابت ادامه داد: مدیریت انتظارات به رسانه ها و دولت بر می گردد و آقای نیلی دولت نیستند و به صورت یک مشاور مستقل فعالیت می کنند.

پژویان گفت: اگر دولت به حرف آقای نیلی توجه کند، ایشان حتما راهکارهای لازم را دارد.

دلخوش کردن به توافق اشتباه است

وی با اشاره راهکارهای برخورد با این مسئله به نسیم بیان کرد: یکی از راهکارها این است که باید این مسئله را رسانه ای کرد و برای مردم توضیح داد که تحریم ها یک شوک بوده و آثار خود را بر اقتصاد کشور گذاشته است بنابراین به یکباره برداشته نمی شوند و به فرض اینکه برداشته هم شوند، قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرده و تصور این که ما به شرایط دو یا سال گذشته بازگردیم، وجود ندارد.

این اقتصاددان افزود: ما مقداری از خریداران نفتمان را از دست داده ایم و اگر مجوز فروش بیشتر نفت را پیدا کنیم باید به سراغ مشتریانی برویم که در شرایط رکود فعلی بازار توسط عرضه کنندگان دیگر نفت ربوده شده اند.

پژویان گفت: در دست گرفتن بازار نفت زمان می برد و هزینه دارد، بنابراین برای بهتر شدن وضع اقتصاد کشور باید به توانایی داخلی اقتصاد متکی باشیم تا این که به توافق دلخوش کنیم.

گفتگو از مهدی کاشی پزها


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
پژویان آدم با انصاف و با ارزشی هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
اصلا توافق و قطعنامه ای در کار نیست که ملت به پیامدش فکر کند شما هم خیلی حالتان خوش است
ظاهرا پولهای نفت را خرج میکند و خواب های خوش می بینید برای خودتان
علی رضا زندی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
lمتاسفانه ایشان هیچ اشاره ای به مصیبت های بوجود آمده از تحریم ها برای این ملت طی 10 سال نمیکنند و نمیگویند اگر ما نتوانیم مازاد محصولات صنایع نفت -پتروشیمی و صنایع فولاد یا غذایی و خودرو سازی وغیره را خارج از مرزها یمان بفروشیم پس آنها را چکار کنیم ؟ در جهان معاصر دیگر اتکا به اقتصاد داخلی مفهوم زیادی ندارد چون اگر ایشان بیمار شوند اول با تکنولوزی پزشکی که متاسفانه کشور ما از آن 30 سال عقب است و متعلق به فرانسه - آلمان انگلیس و امریکاست بیماری او را تشخیص و سپس دکتر او را درمان میکند ! و یا تکنولوژی اتوماسیون که متاسفانه کشور ما حرفی در این زمینه بر ای گفتن نداره پس نیاز صنایع کشور را چگونه بر طرف کنیم !! الا در تعامل با کشورهای صنعتی!؟ اگر اقتصاد خود اتکایی الگو است لطفا در جهان امروز کشوری را نام ببرید!
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
قطعا دلار میاید پایین چون اثر روانی خودش را میگذارد ولی این که دلاری در بازار برای خریدو فروش باشد به نظر فروشندگان وخریداران بستگی دارد البته در اقتصاد ازاد وبه دور از تصمیمات خلق الساعه برخی از دانشمندان اقتصادی
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
چیزی که در این چند سال باعث رکود در اقتصاد شده مهمترین مسله گرانی اجناس است اگه لوازم خانگی ارزان و باکیفیت تولید یا وارد کشور بشه من از ماسین لباسشویی چندین سال استفاده نمیکنم و همینطور موارد دیگه تو کشور ما تولید گران تمام میشه اگه تحریم برداشته بشه مهمترین اتفاق که میافته سرمایه گزار خارجی با سرمایه وارد ایران میشه تولید کننده امروز علاوه بر اینکه روی تولیدش نظارتی نیست بیکیفیت و گران به بهانه تحریم و سود بالای بانکی اجناس بنجول را به بازار عرضع میکنه اگه توافق بشه و راه را برای ورود سرمایه گزاران خارجی باز و شرایط را مها بشه مشکل پول و تکنولوزی حل خواهد شد و رقابت شایسته و پایین امدن قیمت بدنبال ان انجام خواهد گرفت چیزی که در این چند سال پس از انقلاب به بهانه های مختلف از جمله حمایت از تولید در کشور اتفاق نیافتاده است یا نگزاشتند اتفاق بیافتد چرا که اکثر بدنه حکو.مت یا دولت دست اندر کار واردات و تولیدات کشور هستند این توافق به افزایش تولیدات باکیفیت و واردات اجناس مشابه با کیفیت و با قیمت ارزان مردم را مشتاق به خرید و کیفیت اجناس داخلی افزایش خواهد یافت تا زمانی که رقابت نباشد و حمایت کورکورانه از تولید داشته باشیم از جیب مردم و بیتالمان هزینه کردیم هزینه ای که جز برای مردم تورم و زیان نداشته است ما با سیاستهای غلط و بعضا منفعت طلبانه کشور را به سمت واردات بی رویه اجناس بی کیفیت چینی و هندی سوق دادیم و الان انتظار داریم چین با توافق موافقت کنه چاهی که با دستان خودمان برای کشور کندیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
یکی می مرد از درد بی نوایی یکی می کفت زردک می خواهی
ادم عاقل بزار اول توافق بشه این ها همه اش سر کاری است
مگر نمی بینی که فابیوس می گوید امده ام تا توافق کنم انوقت بنون هیچ نتیجه ای لوزان را ترک میکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
صد رحمت به سنگ پا!
با طرح هدفمندی یارانه ها کشور را به نابودی کشاندی حضرتعالی
اُرد هم میدهی حالا !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۰
از ایشون این انتطار میرفت چون مشاور احمدی نزاد بود مردم کشور در سایه افرادی مانند شما پیشگو ی اقتصادی و دلال ماهری شدند چرا که شما مردم را از تولید به دلالی و سفته بازی ترغیب کردید الان هم دست از سر مردم بر نمی دارید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰
مشاور دلالی
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
سلام کاملا درست فرمودید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
سلام
دوستان بجای تیکه انداختن به کارشناسان، سعی کنند جواب منطقی و خردپسند ارایه دهند. کسی که حرفی برای گفتن ندارد دیگران را به دلیل مسایل دیگر زیر سؤال می برد.