بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
کد خبر : ۱۴۶۸۶۲
سال گذشته کمپانی بی‌ام‌و محصول جدید خودش یعنی بی‌ام‌و سری 4 را به بازار عرضه کرد که در واقع نسخه‌ای جدید از خودرویی است که پیشتر کوپه یا کروک سری 3 نامیده می‌شد و اکنون در سال 2015، این خودروساز نسخه عملکرد بالای این خودرو یا همان بی‌ام‌و M4 جدید را روانه بازار کرده است. شاید اسم آن زیاد به گوش آشنا نباشد ولی عملکرد و چهره آن به لطف وابستگی به خودرو نام آشنای بی‌ام‌و M3 بسیار بالا و عالی است. البته هنوز هم خودرو بی‌ام‌و M3 تولید می‌شود ولی فقط به شکل یک سدان چهار درب.

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

خودروی بی‌ام‌و M4 در مقابل رقبای سنتی یک خودرو کاملاً جدید محسوب می‌شود، با این حال، شاید هنوز هم بخواهید نگاهی به رقبای دیگری چون آئودی RS 5 بیندازید که به لطف برخورداری از سیستم چهار چرخ متحرک از ثبات و پایداری خوبی بهره می‌برد. مرسدس بنز C63 AMG مدل 2015 نیز مدتی است روانه بازار شده است و از یک موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برد که صدایی بسیار گوشنواز دارد. لکسوس RC F مدل 2015 نیز از عملکردی بالا و چهره‌ای زیبا برخوردار است. البته هرجا سخن از عملکرد بالا به میان می‌آید، نمی‌توان شورولت کوروت مدل 2015 را از قلم انداخت. این خودرو با این که صندلی عقب ندارد ولی در جاده هیچ رقیبی به گرد پایش نمی‌رسد. البته هر یک از این خودروها ممکن است بتوانند رضایت شما را به دست بیاورند ولی کوپه و کروک بی‌ام‌و M4 مدل 2015 به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که بین سربراهی و سرکشی تعادل برقرار کنند.


طراحی بدنه و امکانات رفاهی

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

بی‌ام‌و M4 مدل 2015 یک خودرو دو درب عملکرد بالاست که در دو مدل کروک و کوپه به بازار عرضه می‌شود. تجهیزات استاندارد این خودرو عبارتند از: رینگ‌های 18 اینچی به همراه تایرهای تابستانی، چراغ‌های زنون تطبیقی، آینه الکتروکرومیک، روکش چرمی، صندلی‌های برقی جلو با قابلیت حرکت در 10 جهت و مجهز به گرمکن، حافظه تنظیمات راننده، صندلی‌های تاشو عقب، کروز کنترل تطبیقی و کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه‌ای. اگر پکیج Technology را خریداری کنید این تجهیزات در اختیارتان قرار می‌گیرند : اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر 8.8 اینچی، GPS، مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند که تحت عنوان بی‌ام‌و ConnectedDrive فعالیت می‌کنند، سیستم iDrive، سیستم صوتی مجهز به سی‌دی خوان و 9 بلندگو، رادیو HD و درگاه USB/iPod. اگر پکیج Executive را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار می‌گیرند: شوینده چراغ‌های جلو، سنسورهای پارک جلو و عقب، دسترسی بدون کلید، نمایشگر مجازی، گرمکن غربیلک فرمان، دوربین دید عقب و رادیوی ماهواره‌ای. پکیج Lighting این تجهیزات را در اختیار خریدار قرار می‌دهد: چراغ‌های تطبیقی LED و نور بالای اتوماتیک. چانچه پکیج Driver Assistance را خریداری کنید، تجهیزاتی نظیر سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، دوربین در جلو و بالای خودرو، محدود کننده سرعت، سیستم پیشگیری از تصادف و ترمز اتوماتیک در اختیارتان قرار می‌گیرد. تجهیزاتی که به صورت تکی قابل خریداری هستند عبارتند از: رینگ‌های 19 اینچی، دیسک ترمزهای کربن-سرامیک، سیستم تعلیق تطبیقی، سیستم پارک دوبل اتوماتیک، تزیینات تمام چرم، آفتابگیر برقی عقب و سیستم صوتی Harman Kardon به همراه 16 بلندگو و صدای فراگیر. در مدل کوپه، برای مشتری این امکان وجود دارد که انتخاب کند جنس سقف از پلاستیک مستحکم شده با فیبرکربن (CFRP) باشد یا از جنس فولاد سنتی به همراه سانروف. مدل کروک بی‌ام‌و M4 نیز مجهز به سقف سخت برقی و یک بادشکن است. روکش‌های چرمی نیز ارتقا یافته‌اند و تزیینات روی قسمت داخلی درب‌ها نیز مطابق با یک فناوری ساخته شده‌اند که نور خورشید را منعکس می‌کنند. در این تیپ چنانچه پکیج Executive را خریداری کنید، علاوه بر تجهیزات فوق، گرمکن گردن برای صندلی‌های جلو نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد.

قدرت و عملکرد موتور

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

نیروی پیشران بی‌ام‌و M4 مدل 2015 را یک موتور شش سیلندر 3 لیتری تأمین می‌کند که به توربوشارژر مجهز است و می‌تواند 425 اسب‌بخار نیرو و حدود 550 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، دور موتور نیز می‌تواند به 7,600 دور بر دقیقه برسد. این موتور قوی می‌تواند در کنار دو نوع گیربکس قرار بگیرد: یک گیربکس شش سرعته دستی که به صورت استاندارد عرضه می‌شود یا یک گیربکس هفت سرعته دو وضعیته (M-DCT) به همراه پدل شیفترهایی روی پایه فرمان. بنا به ادعای کمپانی بی‌ام‌و، خودرو بی‌ام‌و M4 مدل 2015 هنگامی که به گیربکس M-DCT مجهز باشد، قادر است ظرف 3.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند. سیستم stop-start اتوماتیک (که به منظور صرفه‌جویی در مصرف بنزین، هنگامی که خودرو بی‌حرکت است مانند پشت چراغ قرمز، موتور را خاموش می‌کند) به صورت استاندارد عرضه می‌شود. میزان مصرف سوخت بی‌ام‌و M4 با گیربکس دستی و در سیکل ترکیبی 13.69 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 10.53 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. البته استفاده از گیربکس اتوماتیک، مصرف را اندکی بالا می‌برد. گفتنی است با این که وزن مدل کوپه 227 کیلوگرم از وزن مدل کروک بیشتر است، ولی مصرف سوختی مشابه با مدل کروک دارد.

ایمنی

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

بی‌ام‌و M4 مدل 2015 به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای جلو و محافظ زانوی برقی و میله‌های محافظ (در مدل کوپه). سیستم BMW Assist شامل این موارد است: خدمات اضطراری (دکمه درخواست کمک و هشدار برخورد اتوماتیک) و خدماتی نظیر پیدا کردن خودرو مسروقه و قفل و باز کردن درب‌ها از راه دور. سیستم کنترل پایداری چند ابزار مختلف که برای افزایش عملکرد ترمزها طراحی شده‌اند را به صورت یکپارچه در می‌آورد، به طور مثال هر وقت برف‌پاک‌کن ها روشن می‌شوند، دیسک ترمزها را خشک می‌کند و هنگامی که راننده به ناگهان پایش را از روی پدال بر‌می‌دارد، آرام آرام لنت‌ها را به دیسک نزدیک می‌کند. تجهیزات ایمنی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: دروبین دید عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم پیشگیری از تصادف (شامل سیستم محافظت از عابر پیاده) و ترمز اتوماتیک هنگامی که احتمال برخورد از جلو زیاد باشد. دیسک ترمزهای کربن-سرامیکی عملکرد بالا نیز به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. این ترمزها قادرند بی‌ام‌و M4 را پس از پیمودن حدود 32 متر به حالت توقف در بیاورند که مسافت نسبتاٌ خوبی است.

طراحی داخلی و امکانات خاص

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

کابین داخلی بی‌ام‌و M4 مدل 2015 شباهت زیادی به کابین داخلی بی‌ام‌و سری 4 دارد که برای همه آشناست و اگر پکیج Technology را خریدرای کنید تجهیزاتی نظیر GPS، نمایشگر بزرگتر، صفحه لمسی مخصوص سیستم iDrive، تزییناتی از جنس آلومینیوم و فیبرکربن و نشان M نیز در اختیارتان قرار می‌گیرند. علاوه بر همه این‌ها، مواد اولیه مصرف شده و کیفیت ساخت نیز بسیار عالی هستند.

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

آمپرهای کلاسیک پیوندی تاریخی با نسل‌های قبلی بی‌ام‌و برقرار می‌کنند، از طرفی شاهد نمایشگر مجازی هستیم که اطلاعات را به صورت دیجیتال بر روی شیشه حلو به نمایش می‌گذارد. سیستم iDrive دارای منوها و گرافیکی ساده است و خیلی سریع به لمس انگشت‌ها واکنش نشان می‌دهد. صندلی‌های جلو راحت هستند و هنگامی که تهاجمی رانندگی کنید، خوب از کمر حمایت می‌کنند، فضای سر و فضای پای زیادی نیز وجود دارد. در صندلی عقب نیز برای بزرگسالان به اندازه کافی فضای سر و فضای پا وجود دارد. فضای بار حتی در مدل کروک نیز زیاد است. جمع کردن سقف کروک نیز فقط 20 ثانیه طول می‌کشد.

تجربه رانندگی

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

تجربه رانندگی با هر محصولی از کمپانی بی‌ام‌و که نشان M بر خودش داشته باشد، با در نظر گرفتن موتور شروع می‌شود و موتور شش سیلندر خطی و مجهز به توربوشارژر دوگانه نیز کارش را به درستی انجام می‌دهد. واکنش موتور بسیار سریع است و خودرو در تمامی لحظات سبک و چالاک احساس می‌شود. بی‌ام‌و M4 در شهر مطیع و سر براه است ولی هر وقت از آن بخواهید به غولی خشمگین تبدیل بشود. نسخه‌ای تعدیل شده از صدای موتور و اگزوز از طریق بلندگوهای سیستم صوتی پخش می‌شود که بسیار تأثیرگذار است و به هیچ عنوان شبیه صدای به نظر نمی‌رسد که توسط کامپیوتر تولید شده است. مورد دیگری که بسیار قابل توجه است، فرمان خودرو است. بی‌ام‌و M4 نیز مانند بسیار دیگر از خودروهای امروزی، به جای فرمان هیدرولیک سنتی، از فرمان الکتریکی بهره می‌گیرد. مشکلی که وجود دارد این است که فرمان‌های الکتریکی حس خوبی در مورد چرخ‌های جلو به راننده منتقل نمی‌کنند ولی این واقعیت در فرمان بی‌ام‌و M4 صدق نمی‌کند و شما را به هیچ عنوان ناامید نخواهد کرد.

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

واقعیت این است که در دوران مدرن به سر می‌بریم و این سیستم نیز مانند هر سیستم پیشرفته دیگری بسیار خوب کار می‌کند. این فرمان بسیار خوب واکنش نشان می‌دهد، بسیار حساس و دقیق است و به هیچ عنوان پیچیده نیست. یکی دیگر از نقاط قوت بی‌ام‌و M4 دیفرانسیل آن است که نیرو را به اندازه مورد نیاز بین چرخ‌ها توزیع می‌کند، به این ترتیب، هندلینگ بسیار بالا می‌رود و اعتماد به نفس بالایی به راننده می‌دهد. سیستم تعلیقی که به صورت استاندارد عرضه می‌شود به هیچ وجه خشک نیست و برای رفت و آمدهای روزمره کاملاً مناسب است، به همین خاطر مجبور نخواهید بود سیستم تعلیق تطبیقی که به صورت سفارشی به فروش می‌رسد را خریداری کنید. گیربکس اتوماتیک M-DCT بسیار سریع و نرم عمل می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد بیشتر بر رانندگی‌اش تمرکز داشته باشد ولی اگر به درگیری کامل راننده علاقه‌مند هستید، باید گیربکس شش سرعته دستی را انتخاب کنید به سیستم تنظیم دور اتوماتیک مجهز است تا هنگام کاهش دنده، دور موتور بیش از حد بالا نرود.

بررسی بی‌ام‌و M4 کوپه مدل 2015

اشتراک گذاری :
ارسال نظر