بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر : ۱۴۶۹۱۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سهامداران بورس تهران که در سال گذشته روزهاي سختي را پشت سر گذاشته و زيان هاي زيادي را متحمل شده بودند، در ابتداي سال و با رشد طوفاني بورس و آغاز رشد قيمت ها اندکي از زيان هاي خود را جبران کرده و نسبت به آينده بازار سهام اميدوار تر شدند.

بورس تهران در نخستين روزهاي سال جديد و تحت تاثير خوش بيني ناشي از مذاکرات هسته‌اي شروع طوفاني را تجربه کرد و در صدد جبران زيان سهامداران خود برآمد؛ بر اين اساس سهام شرکت‌هاي بورسي که در سال گذشته با بي اقبالي سهامداران مواجه شده و به قيمت هاي ناچيزي رسيده بود، بار ديگر مورد توجه اهالي تالار شيشه اي قرار گرفت و با افزايش مواجه شد.

به اين ترتيب بعد از پايان مذاکرات هسته اي و انتشار بيانيه لوزان، بورس تهران روي ديگري از خود نشان داد و با افزايش بي سابقه قيمت و تقاضا ،اميد هاي ناشي از رفع تحريم‌ها و بهبود شرايط اقتصادي و نيز سودآوري شرکتها را تقويت کرد.

اين اتفاق موجب شد تا اکثر شرکتهاي حاضر در بورس با استقبال سهامداران مواجه شده و شرکتهايي که به کف قيمتي رسيده بودند، حرکت صعودي خود را آغاز کنند؛ با اين رويه ميانگين زيان 20 درصدي سهامداران بورس در سال گذشته طي تنها 12 روز به سودآوري 10 درصدي رسيد و نويد يک سال مثبت را براي فعالان تالار شيشه اي به ارمغان آورد.

بررسي سودآوري صنايع بورسي نشان مي دهد که با آغاز روند صعودي بورس تهران و ورود نقدينگي به بازار، اکثر صنايع حاضر در بورس طي يکماه اخير مثبت شده و تنها چند صنعت به روند منفي و نزولي خود ادامه دادند.

بر اين اساس با تغيير روند بورس تهران و بازگشت بورس به روزهاي اوج خود، سهامداران تالار شيشه اي مجددا به سمت صنايع بزرگ حرکت کرده و از تک سهم ها فاصله گرفتند بر اين اساس از ميان 38 صنعت حاضر در بورس در يکماه اخير تنها 9 صنعت روند منفي داشته و مابقي صنايع سودآوري مطلوبي نصيب همراهان خود کردند.

به طوري که صنعت حمل و نقل و انبارداري که سهم هاي بزرگي همچون تايدواتر، کشتيراني، حمل و نقل بين المللي خليج فارس و توسعه خدمات دريايي و بندري سينا را در اختيار دارد توانست بالاترين سود را در بين صنايع بورسي کسب کرده و با بازدهي 43 درصدي سهامداران خود را خوشحال کند.بعد از اين صنعت،گروه خدمات فني و مهندسي که سهم تاثير گذار مپنا را در اختيار دارد، با کسب بازدهي 20 درصدي در يکماه اخير رتبه دوم صنايع بورسي را به خود اختصاص داد و سهامداران خود را خوشحال کرد.

بانکها و موسسات اعتباري که بعد از بيانيه لوزان و احتمال لغو تحريم ها با افزايش بي سابقه قيمت و تقاضا مواجه شده و صف‌هاي ميلياردي خريد تشکيل داده بودند، با بازدهي 13 درصد در يکماه اخير مواجه شده و بيشترين بازدهي را نصيب همراهان خود کرده است.

در اين ميان سهامداران صنايعي همچون واسطه گري هاي مالي و پولي با سودآوري 12.5 درصدي،ساير واسطه گري هاي مالي با 11.7 درصد، فلزات اساسي با 9.6 درصد،رايانه و خودرو با 9.7 درصد، ارتباطات راديويي با 8.8 درصد،املاک و مستغلات با 8.6 درصد،سرمايه گذاري ها و مواد دارويي با 8.4 درصد، محصولات غذايي با 7 درصد و شرکتهاي چند رشته اي صنعتي با 6.4 درصد از ديگر صنايع خوشحال تر بودند.

علاوه بر اين محصولات شيميايي، محصولات چوبي و استخراج کانه هاي فلزي از صنايعي بودند که بازدهي بالاتر از بازدهي شاخص بورس تهران کسب کرده و در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.در اين ميان ساخت محصولات فلزي،استخراج ساير معادن، سيمان و آهک، دباغي، ساير محصولات کاني غير فلزي و منسوجات بازدهي يک تا 4.3 درصدي کسب کرده و کام سهامداران خود را شيرين کردند.

اما از ميان صنايع بورسي، صنعت فرآورده هاي نفتي با در اختيار داشتن شرکتهاي پالايشگاهي بيشترين زيان را در يک ماه اخير عايد سهامداران خود کرده و با کسب زيان 32 درصدي در رتبه اول اين جدول ايستاده است.

صنعت ماشين آلات و دستگاه هاي برقي،با 8 درصد، کشاورزي با 4.8 درصد،استخراج ذغال سنگ با 4.5 درصد،محصولات کاغذي با 3.6 درصد،انتشار و چاپ با 2.6 درصد،قند و شکر با 2.2 درصد،کاشي و سراميک و لاستيک و پلاستيک هر کدام با يک درصد از صنايع زيان ده بازار در يک ماه اخير بودند که کام همراهان خود را تلخ کردند.
منبع:ایسنا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
ROMANIA
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
خجالت بکشین کدوم رشد طوفانی؟ 8% رفت بالا الان بالای 25 % افت کردند
ناشناس
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
کتاب ریاضی پنجم ابتدایی رو به شما پیشنهاد می کنم
ضرر کرده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
چرا دروغ میگید ما از سال 92 سهامدار خودرویی هستیم و بعد از گذشت بیشتر از یکسال نه تنها اون 9.7 درصد که گفتین سود نکردیم بلکه از اصل سرمایمون هم هنوز 40 درصد تو ضرریم.نمونه خرید ورنا در 190 تومن که الان 120 تومنه و خرید وساپا در 185 که اونم الان زیر 120 تومنه.
محم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
قيمت سهام هايي که ميگيد رفته بالا و همين بانکي ها من باب مثال برگشتند به قيمت قبل اعلام توافق. مثال بانک گردشگري قبل اعلام توافق ١٨٠ بود الان ١٧٠
يا دارويي ها همينطور
يا حمل و نقل تايدواتر همينطور
لطفا اطلاعات نادرست پخش نکنيد فقط يکسري نوسان گير سود کردند نه سهامدار
تورانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
تو این دولت هیچ سهامدار حقیقی خوشحال نیست ...
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
حالت خوبه شما؟ سهام دارها از پارسال تا امسال 10درصد سود کردن ؟؟؟؟؟مطمئنی حالت خوبه
صفر
ROMANIA
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
آخه چرا اینهمه دروغ میگید
بخداقسم400میلیون تومان آواخرسال 92در اوج85000واحد آورده ام بورس الان ارزش سهامم250میلیون شده
تاپیکو510خریدتعداد200.000تاباافزایش سرمایه ازانباشته شده 300.000تا وقیمت تمام شده337تومان
ونفت410خرید=100.000تا
شبندر1700خرید=4000.0تا
خبهمن310خرید=50.000
فلوله200خرید=130.000
دتولید1200خرید+23درافزایش سرمایه انباشته=30.000
تیپیکو640خرید=40.000تا
رکیش600خرید=20.000
مارگارین1250خرید=25.000
کاصفا318خرید16ماهه بسته=10.000
سیدکو168خرید=120.000
فسپا1100خرید=12000تا
حالا وجدانا خودتون قضاوت کنید
وقیمتهای فعلی سهام مذکور راببینید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
دوستان منظورش ما نیستیم نوسانگیرای محترمو اشغال تر از اونا حقوقی ها رو میگن که ما رو به خاک سیاه نشوندن باید هم خوشحال باشن وقتی هرکدوم از ما 40درصد تو ضرریم یعنی اونا تو سودن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷
در اندر احوالات خرسند ترین سهامداران بورسی چنین آورده اند :
خوش حالترین شان کسانی هستند که به رحمت ایزدی پیوستندی و از زحمت بورس ایران خلاصی یافتندی ...
زهی سعادت ...
که رحمت بر آن تربت پاک بادشان ...
akbar
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
علی داداش حرف حق رو شما گفتین