بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر : ۱۴۶۹۲۶
تقریبا در روزهای پایانی سال گذشته بود که خودروسازان کشور با ارسال نامه‌ای به مسئولان، تقاضای افزایش قیمت در سال جاری را داشتند اما این درخواست با واکنش بسیاری از مسئولان امر روبه‌رو شد و همه از ثبات قیمت این چهارچرخه مسئله ساز در کشورمان خبر دادند اما ظاهرا هنوز یک‌ماه از این اظهار نظر نگذشته که روند صعودی قیمت خودروهای داخلی کم کم آغاز شده و بسیاری از خریداران و البته فروشندگان خودرو رااز این موضوع متعجب کرده است.
اما سوال اصلی اینجاست که چطور با توجه به تمام دستورالعمل‌ها و البته اظهار نظرهای کارشناسان و مسئولان دولتی بازهم این روند آغاز شده، روندی که قرار بود کاملا کنترل شده باشد نه اینکه ناگهان در برخی موارد با افزایش نزدیک به 6 میلیون تومان همراه شویم. این اتفاق این شائبه را در ذهن برخی از مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است که توان کنترل بازار از دست رفته و سازندگان یکه‌تاز میدان شده‌اند.
دلیل این گرانی از سوی خودروسازان، بالا رفتن نرخ شماره‌گذاری خودروها و مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده بود، در حالی‌که برخی از انواع خودروها، بیش از میزان مقرر، اقدام به افزایش قیمت کرده بودند. این در شرایطی است که قیمت برخی از انواع خودروها نیز تا 5/5 میلیون تومان، افزایش رسمي‌داشته است.
چرا انتظار داریم خودرو گران نشود
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره گرانی خودرو به خبرنگار ما می‌گوید: من متعجب هستم که چطور وقتی قیمت اقلام مصرفی دیگری در جامعه غیرقانونی افزایش پیدا می‌کند رسانه‌ها زیاد واکنش نشان نمی‌دهند اما خودرو تبدیل به سوژه‌ای شده که همواره در صدر اخبار است.
نعمت‌بخش با اشاره به افزایش برخی هزینه‌های کارخانجات در ادامه می‌افزاید: این تصور اشتباه است که کارخانجات قیمت را افزایش داده‌اند چون این‌گونه نیست بلکه با افزایش کاملا قانونی یک سری عوامل تعیین کننده در قیمت نهایی مثل ارزش افزوده، دستمزد کارگران و تعرفه واردات ناخودآگاه قیمت تمام شده بالا رفته است که باید در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی داشته باشیم. به عنوان مثال با توجه به افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از عوامل یاد شده یک خودروی 30 میلیون تومانی ، 300هزار تومان افزایش قیمت داشته است و درباره دیگر عوامل نیز می‌توان کاملا محاسبه کرد.
این مقام مسئول در صنعت خودروی کشورمان ضمن تاکید بر دخالت عوامل مختلف در تعیین قیمت نهایی محصولات خودروسازان می‌گوید: یکی از ماده‌های اصلی مورد نیاز کارخانجات، فولاد است که براساس قانون رسمي‌تعرفه آن از 4 به 10 درصد افزایش قیمت داشته است خوب حالا شما حساب کنید یک اتومبیل چند کیلو‌گرم آهن و فولاد لازم دارد که تنها قیمت آن 6درصد افزایش داشته است؟ پس چطور انتظار داریم خودروساز بازهم افزایش قیمت نداشته باشد این مورد که کاملا قانونی بوده است حالا از نرخ آب، برق، گاز و ده‌ها عامل دیگر بگذریم، این یک حساب کاملا دودوتا چهارتاست که باید به آن توجه داشته باشیم.
نعمت بخش در واکنش به این موضوع که افزایش دوباره قیمت خودرو زمینه رکود مجدد این کالا را ایجاد خواهد کرد، این‌گونه پاسخ داد: اینکه قدرت خرید مردم کم شده کسی منکر نیست ولی به هر ترتیب اگر خودرو را با سایر کالاها اعم از مسکن، سکه، دلار، میوه و گوشت مقایسه کنیم افزایش قیمت خودرو نسبت به همه این‌ها کمتر بوده است. ولی قدرت خرید مردم کم شده و این واقعیت امر است که باید به آن نیز توجه داشته باشیم.
گرانی بیش از 800 هزار تومان مجاز نیست
این درحالی است که رئیس شورای رقابت در آخرین اظهارات خود درباره افزایش قیمت خودرو با بیان اینکه سازمان حمایت مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است گفت: حداکثر افزایش قیمت خودرو با اعمال نرخ جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۸۰۰ هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت، مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است افزود: اگر خودروسازی مغایر با دستورالعمل شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت پایه محصولات خود کند شورا موظف به رسیدگی این موضوع است. این اظهار نظر رئیس شورای رقابت درحالی مطرح شده که هم اکنون با توجه به قیمت‌های جدید بازار درخواهیم یافت برخی از محصولات داخلی حتی تا نزدیک به 6 میلیون تومان نیز افزایش قیمت داشته‌اند و کسی در این زمینه یعنی تولیدات داخلی واکنش نشان نداده درحالی که نظارت سنگین در بازار وارداتی‌ها کاملا مشهود است.
معاون نعمت‌زاده:معرفی متخلفان به تعزیرات
با توجه به افزایش قیمت خودروهای تولید داخل و التهاب ایجاد شده در بازار خودرویی کشورمان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر کنترل کامل دولت بر بازار واردات خودرو و قیمت آن اعلام کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دقت بازار خودروهای وارداتی را رصد کرده و بر قیمت‌گذاری این خودروها و حسن اجرای دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قیمت خودروهای وارداتی به طور دقیق نظارت می‌کند.
وی تصریح کرد: بر این اساس، نمایشگاه‌های فروش خودرو نیز به صورت مرتب بازرسی می‌شوند و آن دسته از متخلفانی که ضوابط را رعایت نکنند، به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد.
به گفته نوابی، نمایشگاه‌های اتومبیل مانند واحدهای خرده‌فروشی هستند و باید مبایعه‌نامه‌ای که به دست مشتری داده می‌شود، مطابق با درصد سودی که تعيين شده و در ضوابط قیمت‌گذاری نیز لحاظ شده است، باشد.
سنگین وزن‌ها هم روی خط صعود
هرچند تاکنون اخبار کمتری از قیمت خودروهای کار و سنگین در بازار خودرو به گوش می‌رسیده اما ظاهرا این التهاب ایجاد شده در بازار خودرو به واسطه افزایش قیمت‌های اخیر خودروهای سنگین نیز از سکوت خبری بیرون آمده اند و کم کم زمزمه‌های افزایش قیمت سرداده‌اند به صورتی که یک تولیدکننده خودروهای تجاری گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای تجاری در سال جاری حدود 10 درصد افزایش یابد.
ناصر اسفنجی، مدیرعامل ارس خودرو دیزل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت خودروهای تجاری رأساً از سوی تولیدکنندگان تعیین شده و شورای رقابت دخالتی در این حوزه ندارد.
وی با بیان اینکه در سال جدید تعرفه واردات قطعات سی‌کی‌دی بین پنج تا 10 درصد افزایش یافته، خاطرنشان کرد: همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز با رشد یک درصدی، از 8 به 9 درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل ارس خودرو دیزل ادامه داد: علاوه بر آن میزان حقوق و دستمزد پرسنل نیز 17 درصد و نرخ ارز مبادله‌ای نیز بین 16 تا 17 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: بنابراین برای جبران رشد هزینه‌های تولید باید قیمت خودروهای تجاری حدود 10 درصد افزایش یابد که البته این افزایش قیمت منوط به کشش بازار خواهد بود.
اسفنجی با بیان اینکه تولید این شرکت در سال گذشته با رشد بالایی به 4421 دستگاه رسید، تصریح کرد: در صورت رفع برخی ابهامات و راه‌اندازی طرح‌های عمرانی رشد تولید در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

منبع: قانون
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ehsan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
زودتر گرونش کن بده بره