بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
کد خبر : ۱۴۶۹۳۲

من تنها یک نظارت عمومی بر این موضوع دارم و آن به اینگونه است که تحریم ها چگونه کاهش یابند و اگر نقض توافق باشد چگونه آنها دوباره بازگردند و راه ها و روش های گوناگونی برای اجرای این موضوع وجود دارد.
توافق نهایی با ایران، معاهده رسمی نخواهد بود / این توافق نیازی به تصویب کنگره نخواهد داشت / از اینکه روسیه تا امروز برای فروش S300 به ایران صبر کرده بود، شگفت زده ام

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد مهمترین نگرانی درباره توافق ایران آن است که اگر این کشور از توافق هسته ای پیروی نکند، آمریکا لازم نیست برای از سر گرفتن تحریم ها به آب و آتش بزند.

به گزارش «انتخاب»، اوباما در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا در واشینگتن گفت: پیش نویس لایحه کنگره را مانعی در برابر مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور نمی دانم.

وی این لایحه را که به کنگره اجازه خواهد داد هرگونه توافق با ایران را بررسی کند «مصالحه قابل قبول» توصیف کرد که قصد دارد آن را امضا کند.

اوباما در بخش دیگری گفت: من تنها یک نظارت عمومی بر این موضوع دارم و آن به اینگونه است که تحریم ها چگونه کاهش یابند و اگر نقض توافق باشد چگونه آنها دوباره بازگردند و راه ها و روش های گوناگونی برای اجرای این موضوع وجود دارد.

وی افزود: بخشی از این موضوع به اقدامات جان کری،بخشی از آن به اقدامات ایرانی ها و بخشی از آن به گروه پنج به علاوه یک بازمی گردد و آنها باید روشها و فرمول هایی را پیدا که نگرانی های عمده ما را رفع و چیزی را عرضه کنند که قابل پذیرش تر باشد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: نگرانی عمده من در اینجا این است که مطمئن باشیم که اگر ایران به تعهدات خود بر اساس توافق پایبند نباشد تحریمها را از دوباره وضع کنیم.این مهمترین نگرانی من است و به نظرم این هدف و احتمال وضع دوباره تحریم های شدید در صورت نقض توافق، می تواند تحقق یابد.ما به مذاکراتی خلاقانه نیازمندیم و معتقدم که جان کری و دیگران موفق خواهند بود و من از حمایت نخست وزیر رنتسی در این رابطه تشکر می کنم.

اوباما گفت: توافق نهایی هسته ای با ایران، معاهده رسمی نخواهد بود، بلکه توافق نامه ای سیاسی است و نیازی به تصویب کنگره نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: تفسیر او از قوانین این است که روسای جمهوری نیازی به کسب مجوز از کنگره برای امضای توافق نامه های سیاسی با دیگر کشورها ندارند.

باراک اوباما در مورد لغو ممنوعیت فروش موشک های اس ۳۰۰ به ایران هم گفت «شگفت زده امکه روسیه تا این مدت هم برای لغو این ممنوعیت، صبر کرده بود.»
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
اقایان مدیران کشور ببینند که در ضمن توافق راهی مسکو شدند و سادلوحانه روس را دوست خود میانگارند
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
اون چيزي كه اوباما تو سي ان ان گفت ديشب جالب بود كه مي گفت با انجام مذاكرات رييس جمهور هاي بعدي آمريكا مي فهمند كه واسه انجام اين نوع مذاكرات و بدست آوردن نتيجه نيازي به كنگره نيست.و دوباره گفت اگر كتگره اشتباه قدم بر دارد براي آمريكا در دنيا جلوه خوبي ندارد و فقط تحريمها باعث شده ايران پاي مذاكرات بياد كه اگر ما باعث بهم خوردن مذاكرات بشيم ديگر كشورها مثل چين و روسيه و خيلي از هم پيمان هامون تحريم هاي روي ايران رو بر مي دارند و ما ضرر مي كنيم. اصلا هم نگفته معاهده رسمي نيست. خيلي هم رسميه 5+1