بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
حسین ابراهیم زاده فاضل درگفتگو با «نسیم» افزود: از تولید کشتی ایرانی حمایت نمی‌کنند؛ کشتی دست دوم وارد می‌کنند/ افراد زیادی در سالیان اخیر تسهیلات دریافتی را به سمت کشتی سازی نبرده‌اند
کد خبر : ۱۴۶۹۳۸

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی، از افزایش 25 میلیون دلاری اعتبارات صندوق متبوع خود در سالجاری خبر داد و به نسیم گفت که مقرر شده در سالجاری هم ، منابع دیگری از طریق عرضه سهام اوراق بهادار طرح ها در بورس، جذب این صندوق شود.

"صندوق توسعه صنایع دریایی، یک شرکت تخصصی دولتی نسل یک و وابسته به وزارت صنعت ، معدن و تجارت بوده که با هدف تحقق توسعه پایدار در بخش صنایع دریایی کشور تأسیس شده و به عنوان موتور توسعه صنایع دریایی کشور، رابطی است بین حاکمیت و بخش خصوصی تا بتواند با انجام مطالعات توسعه ای ، سرمایه گذاری و اعمال انواع حمایت هدفدار ، موجبات توسعه‌ی روز افزون این صنایع در کشور را فراهم آورد."

حسین ابراهیم زاده فاضل اعلام کرد که درحال حاضر صندوق توسعه صنایع دریایی با بحران طرح مواجه بوده و نتیجه گیری کرد که متهم کنندگان این صندوق به ضعف عملکرد، بی انصاف بوده و یا فاقد اطلاعات کافی در این خصوص هستند.

به گفته وی، صندوق توسعه صنایع دریایی به دنبال طرح های خوب و دارای توجیه اقتصادی بوده تا از این دست طرح ها، به طور جدی حمایت کند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با بیان اینکه این صندوق امکان حمایت از طرح‌های صد درصد دولتی را ندارد، تصریح کرد که توان حمایت قانونی این صندوق از طرح های تا سقف 20 درصد دولتی است.

وی، با بیان اینکه درحال حاضر صندوق مورد اشاره تسهیلاتی در زمینه ساخت کشتی های بزرگ پرداخت نمی کند، حمایت صندوق از ساخت کشتی های بزرگ را منوط به مهیا شدن زیر ساخت های آن در کشور دانست و افزود که تسهیلات اعطایی این صندوق برای ساخت کشتی تا سقف پنج هزارGTاست.

ابراهیم زاده فاضل، با اعلام اینکه تعدادی افراد متصل به منابع دولتی تمایل به واردات کشتی دارند، از اینکه این افراد درکنار صنعت کشتی سازی قرار نگرفته و سفارش تولید در داخل نمی دهند انتقاد کرد و خواستار‌ آن شد که کارفرمایان دولتی،به کمک صنعت کشتی سازی بیایند تا این صنعت رونق بگیرد.

وی، از علاقه برخی از کارفرمایان بخش خصوصی به ثبت سفارش تولید کشتی در داخل خبر داد و در عین حال به نسیم گفت که تعداد دیگری از کارفرمایان بخش خصوصی به دلیل صرفه اقتصادی و شرایط حاکم بر بازار، به خرید و واردات کشتی های کار کرده ( دست دوم) مبادرت می ورزند.

به گفته مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی، این صندوق برای ارایه تسهیلات به تعمیرات و تغییر کاربری کشتی دست دوم محدودیتی ندارد.

"از قرار معلوم،صندوق توسعه صنایع دریایی به صاحبان شناورهای دریایی برای انجام تعمیرات شناورهای تا سقف پنج میلیارد ریال تسهیلات ارایه می دهد که دوره بازپرداخت تسهیلات این صندوق دو سال با نرخ سود سالانه 14 درصد بوده هر چند که صاحبان شناورها می توانند شناورهای خود را به عنوان وثیقه در نزد این صندوق قرار دهند.

براساس مطالعات صورت گرفته 15 شرکت داخلی در کشور برای انجام تعمیرات شناورهای کشور فعال بوده در حالی که ظرفیت بالقوه آنان برای انجام تعمیرات سالانه شناورهای دریایی حدود 578 فروند است"

وی، درباره امکان تولید کشتی های با قابلیت حمل نفت وگازخبرداد که مذاکراتی پیرامون این امر در داخل صورت گرفته اما باید مطمئن بودکه افراد مدعی ساخت این قبیل کشتی ها، توانایی ساخت چنین کشتی هایی را دارا هستند.

ابراهیم زاده فاضل، اظهار داشت که در سالیان اخیر افراد زیادی تسهیلاتی را برای ساخت کشتی از این صندوق دریافت کرده اند اما متاسفانه این امر درنهایت به ساخت کشتی منتج نشده است.

وی، رفع تحریم های بین المللی را عامل مهمی در حضور سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در این صنعت در داخل کشور خواند و گفت که شرکت های خارجی زیادی پس از مذاکرات فراوان و به دلیل عدم رفع تحریم های بین المللی از حضور در این صنعت پا پس کشیده اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر