بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
کد خبر : ۱۴۷۰۰۶
فولاد هرمزگان که در عرضه اولیه با عدم اقبال فعالان مواجه شده بود، در ۸ روز کاری ۳۶ درصد بازدهی سهام داد تا اولین شگفتی سال را رقم بزند و جوجه اردک زشت بازار سهام تلقی شود.

به گزارش پایگاه خبریبورس پرس، اصل عدم قطعیت بازار سهام و قابل پیش بینی نبودن آن طی روزهای اخیر به شکل جدیدی به نمایش گذاشته شده تا بار دیگر ثابت شود نمی توان بر هیچ قطعیتی اصرار کرد.

براساس این گزارش ، عرضه های اولیه سهام شرکت ها به دلیل سابقه سودآوری شیرین 10 تا 20 درصدی در کوتاه مدت ( به جز چند مورد)، مورد توجه ویژه است اما بعد از اعتقاد بسیاری به گران بودن نخستین عرضه اولیه سال جاری یعنی سیمان خوزستان و تکیه به پیش بینی سود یک ریالی هر سهم دومین شرکت جدید سال یعنی فولاد هرمزگان، اکثر کارگزاران و سرمایه گذاران حقوقی از کشف قیمت 120 تومانی هر سهم این شرکت اعلام نارضایتی و از خرید سهام آن کناره گیری کردند و حتی کمپینی در فضای مجازی مبنی بر عدم خرید سهام این شرکت تشکیل شد.

با این رویداد و بعد از عرضه و فروش 350 میلیون سهم " هرمز" در روز چهارشنبه 19 فروردین، مسئولان فولاد مبارکه به عنوان مالک اصلی فولاد هرمزگان اعلام کردند سرمایه گذاران در خرید مختارند اما از این پس سهام این شرکت فقط به صورت بلوکی عرضه خواهد شد. این مواضع موجب شد تا 400 میلیون سهم قابل عرضه برای معامله گران آنلاین با اقبال سرمایه گذاران حقیقی مواجه شود و در مجموع برای خرید 750 میلیون سهم فولاد هزمزگان حدود 90 میلیارد تومان صرف شود.

اما طی 8 روز کاری اخیر ، روند قیمتی سهام این شرکت 1500 میلیارد تومانی و حاضر در فرابورس نشان داد یا اکثر سرمایه گذاران در تصمیم گیری و تشخیص اشتباه کرده اند یا اعتقاد سهامدار عمده و برخی فعالان به آینده آن عامل اصلی رشد قیمت سهام است . یا اینکه دیگر شرکت های فولادی از جایگاه واقعی خود فاصله دارند یا اینکه سهام "هرمز" در وضعیت حبابی قرار گرفته و یا ....؟

چرا که در شرایطی طی سال جاری هیچ بازار و شرکت و صنعتی قادر به سودآوری مناسب و چندین درصدی نشده که رشد قیمت هر سهم فولاد هرمزگان از 120 تومان 19 فروردین به 163 تومان امروز ، موجب شد تا سهام این شرکت طی 8 روز کاری با بازدهی خیره کننده 36 درصدی همراه شود. سود و درصدی جذاب که موجب شکل گیری نخستین شگفتی سال جدید بازار سهام شده و تا به این جای کار ، "هرمز" را به جوجه اردک زشت بازار تبدیل کرده و معلوم نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

دیروز هم که اکثر خریداران روز عرضه ، اعتقاد به خروج از این سهم و شناسایی سود 29.5 درصدی داشتند، بیش از 428 میلیون سهم "هرمز" معامله شد و در برابر خروج بیش از 14 هزار و 416 سهامدار حقیقی و حقیقی ، هزار و 442 خریدار اقدام به خرید کردند که بیش از 264 میلیون سهم توسط یک فرد حقوقی خریداری شد.

اما در برابر این حجم از معامله و خروج اکثر سرمایه گذاران روز اول عرضه ، امروز هم سهام فولاد هرمزگان با رشد 5 درصدی قیمت و صف خرید بیش از 222 میلیون سهمی همراه است تا شگفتی این سهم تازه وارد ادامه دار باشد.

با این حال در شرایی برخی از عدم خرید سهام این شرکت ابراز پشیمانی کرده اند که فازغ از آینده این سهم و درست و غلط بودن کشف قیمت و رشد 36 درصدی قیمت هر سهم " هرمز" آن هم در 8 روز کاری، کشف قیمت مناسب سهام شرکت های تازه وارد بار دیگر نشان داد که چه اهمیتی دارد.

موضوعی که متاسفانه مورد توجه سهامداران عمده سیمان خوزستان قرار نگرفت و در برابر اصرار مسئولان بورس به عرضه سهام " سخوز" به قیمت های مدنظر بازار ( 380 تا حداکثر 410 تومان) این گروه قیمت های نزدیک به 500 تومان را نشانه گرفته بودند و بعد از اصرار مسئولان ، حاضر به عرضه با قیمت 445 تومانی هرسهم سخوز شدند.

به هر حال هرچند هر اوجی، فرودی هم دارد و در بازار سهام هیچ قطعیتی را نمی توان مدنظر داشت که نکات مثبت و منفی عرضه اولیه دو شرکت جدید سال 94 می تواند در عرضه های اولیه بعدی مورد توجه سهامداران عمده و عرضه کنندگان و سرمایه گذاران قرار گیرد تا در نهایت به شکل گیری تفکر بیشتر و ایجاد تعادل در رفتار و عمیق شدن بازار منتهی شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
با این صف سنگین خرید شاید شبندر دیگری در راه است.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
خوشم میاد چه رکبی زد هرمز به خیلیها همین بورس نیوز روز عرضه هرمز کارناوال راه انداخته بود که این نمی ارزه و این حرفا ولی بدونید تازه اولشه از یه منبع موثق اینو میگم که منتظر باشید هرمز همرو مات و مبهوت کنه.
بابک
GERMANY
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
حقوقیش حمایت نمیکرد روز سوم ریخته بود...بدجور انداختنش به سهامدارا درست مثل قاسم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
سهم چاق کنی دولت!
سهامدار زرنگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
شما هم اگه پول داشتید هر کاری دلتون میخواست میکردید دم فولاد مبارکه گرم که هم خودشون تا خرخره خریدن هم سهم رو داره بالا میبره
علی
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
دقیقا دم حقوقیش گرم اونایی هم که نخریدن یا از ترس فروختن الان دارن قبطه میخورن و هی غر غر میزنن که این سهم فلانه و بهمان در صورتی که بدونید شگفتی ساز سال 94 همین سهمه
سهامدار زرنگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
شما هم اگه پول داشتید هر کاری دلتون میخواست میکردید دم فولاد مبارکه گرم که هم خودشون تا خرخره خریدن هم سهم رو داره بالا میبره
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
مطمئنا هیچ کدام از این قضیا اتفاقی نبوده و آنچه که مسلم است سهامدار خرد کمترین تاثیر را در این داستان داشته است ،شما به نحوه و تعداد عرضه آون لاین هرمز توجه فرمایید متوجه داستان خواهیدشد که هرمز برای ما سهامداران خرد جوجه اردک زشت بوده و گرنه از ما بهتران خبر از افزایش قیمت سهم داشتند
و از طرفی این سهم برای جناب آقای فطانت و دوستانش ضرب شستی بود برای دوستان خوب ما که در کمپین عدم خرید عرضه اولیه شرکت داشتند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
مردم جو زده و ضررهای کلان و شکایت از زمین و زمان....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
سهمایی با پی بر ای زیر 4 و سابقه خوب مورد توجه نیستند. اما سهمی با سود یک ریالی، در 8 روز 38 درصد رشد کرده!!! آنوقت نمیدانم چرا بعضیها میگویند سرمایه مان دود شد. این سهم فقط توسط سفته بازی حقوقی و بازی دادن حقیقیهای ناآگاه تا این حد رشد کرده. کافیست به آمار خرید و فروش حقوقی نگاه کنید. آمار فروش حقوقی به مراتب بیشتر میزان خرید آن است!!
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
تجربه 15 ساله من در بورس بهم ميگه اين سهم خيلي خطرناكه چون با سفته بازي حقوقي و .... اينجوري شده ! فولاد مباركه اگه راست ميگه چرا سهم خودشو نميتونه تكون بده ؟!
ناشناس
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
واقعا حرفتون درسته
اقتصادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
هشدار به خریداران . این سهم فقط برای لجبازی با سهامداران خرد که انرا تحریم کردن و نخریدن توسط عوامل ظیب نیا الکی افزایش قیمت داده شده و بزودی تمام خریدارانش را پشیمان و نابود میکند.
هرمز
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
تا کور شود هرآنکه نتواند دید .
احمد
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
نه عزیزم این سهم به خاطر اینکه امثال شما فقط دنبال سود نقدی شرکتید و توجهی به ظرفیتها و برنامه های آتی ندارید و به عوامل پشت پرده اهمیتی نمیدید و فقط دنبال نسبت p/e هستید افزایش قیمت داشته تا ثابت کنه سهام بازای بورس ایران خیلی کوته فکرانه معامله میکنن
ناشناس
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
حقیقت تلخه دوستان
واقعیت اینه که فقط به خاطر اینکه سهامداران رو سرجاشون بنشونن تا از عرضه های بعدی استقبال بشه دارن سهم رو بالا می برن وگرنه خبری توش نیست. (کمپین نخریدن عرضه اولیه که یادتونه. این جواب اون حرکت فعالان بازاره!!!)
اگه قبول ندارید برید از یه تحلیلگر حرفه ای و بی طرف بپرسید.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
در مورد شبندر هم میگفتن به درد نمی خوره
اما هجده برابر شد
قطعا آینده خوبی داره
احمد
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
دقیقا موافقم
ح پرویز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
بدلایل زیر رشد قیمت هرمز فرمایشی است این را برای سهامداران جزء میگم که بالاتر نخرند وپلکانی بفروشند 1- بهر حال نسبت p/e پارامتریست که بورس باز آنهم درایران باید مورد نظرداشته باشد 2- ارزش جایگزین این شرکت ازقیمتهای فعلی خیلی بیشتر نیست ذوب و فولاد را با هرمز مقایسه کنید 3- رکود بازار فولاد که حالا حالا ظاهرا مهمان اقتصاد ماست 4- منطق بازار که درنقطه وزمانی خودرا بر روند سهم تحمیل میکند وآنرا واقعی میسازد 5-خوشحالم ازسود دوستان خریدار سهم و میگویم طمع نکنید و حواستان جمع باشه که رکب نخوریداز.......
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
امیدوارم برای تمام سهام جدید همین تبلیغات منفی راه بیفته تا بلکه سهامدار عمده اش برای لجبازی هم که شده از سهمش حمایت کنه!
mehdi333
ROMANIA
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
ما که در1530 ریال ازش خارج شدیم.ودیگر قدرت ریسک نداشتم امیدوارم برای سهامدار حقیقی خرد سود خوبی نصیبشان کند اما از حالا به بعد باید خیلی مواظب بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱
چنان یه دفه بندازه و در بره