بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
اظهارات ضد‌ونقیض دستگاه‌های دولتی؛

سرنوشت نامعلوم در انتظار نان

در حالی که گزارش‌ها از افزایش تعداد نانوایی‌های آزاد‌پز در سطح شهر حکایت دارد، وزارت صنعت اعلام کرده است که هنوز ۲۰ درصد نانوایی‌های کشور آزاد‌پز نشده‌اند.
کد خبر : ۱۴۷۰۲۵
در کنار مصوبه دولت که به موجب آن در آذر ماه سال گذشته پس از مدت‌ها قیمت نان۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت، بندی وجود دارد که به موجب آن به تدریج نانوایی‌های کشور به سمت آزادپزی بروند که در فاز اول ۲۰ درصد از مجموع ۷۲ هزار نانوایی سراسر کشور مشمول این طرح می‌شوند.

اما دوم اسفندماه سال ۹۳ بود که ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در چهل‌وششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از افزایش قیمت نان در سال ۹۴ خبر داد و گفت: علاوه ‌بر نرخ حامل‌های انرژی، اصلاح قیمت آرد و نان توسط مجلس در دستور کار قرار گرفته است چراکه در بسیاری از استان‌ها آرد دو قیمتی است و این امر به بروز فساد منجر شده است. به این ترتیب در حالی که هنوز چند ماه از افزایش قیمت نان نگذشته بود، کمیسیون اقتصادی مجلس برای زمینه‌سازی افزایش مجدد قیمت به دولت چراغ سبز نشان داد. اکنون اما با گذشت چند ماه از افزایش ۳۰ درصدی نان خبرها حاکی از آن است که بسیاری از نانوایی‌ها با وجود اینکه از سهمیه آرد دولتی برخوردار هستند، نان خود را با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند.

اظهارات ضد‌ونقیض دستگاه‌های دولتی
در حالی که فاضلی، رییس اتاق اصناف کشور اعلام کرده بود به‌زودی همه نانوایی‌ها آزادپز می‌شوند، مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصوبه‌ای درخصوص حذف یارانه نان تا پایان سال نداریم و قیمت این محصول تنها با دستور رییس‌جمهور افزایش می‌یابد. کاظم‌نژاد در واکنش به اظهارات رییس اتاق اصناف ایران مبنی برحذف یارانه نان تا سه ماه آینده گفت: حذف یارانه نان جزو برنامه‌های دولت است اما قطعا تا سه ماه آینده انجام نمی‌شود. این در حالی است که رییس اتاق اصناف کشور قبلا اعلام کرده بود: مقام تصمیم‌گیر صنفی تاکید کرده که از سه ماه دیگر قرار است همه نانوایی‌ها نان خود را با قیمت آزاد به مردم عرضه کنند. این اظهارات ضد‌ونقیض در حالی است که همچنان نانوایی‌های متخلف از این سردرگمی میان دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده استفاده کرده و ضرر آن تنها متوجه مصرف‌کنندگان عادی یعنی مردم می‌شود.

نانوایی‌ها چه زمانی آزادپز می‌شوند؟
در حالی که براساس خبرها و اظهارات رییس اتاق اصناف پیش‌بینی می‌شد تمام نانوایی‌ها حداکثر تا حد فاصل خرداد یا تیرماه سال‌جاری آزادپز شوند، سخنان مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی این پیش‌بینی‌ها را با تردید مواجه کرده است. نکته حائز اهمیت آن است که چرا و چگونه تصمیمات مهمی مانند تغییر قیمت نان که تاثیر مستقیمی بر سبد مصرفی خانواده‌ها دارد به این صورت توسط مسوولان رها شده و یک سیاست واحد و مشخص در مورد نانوایی‌ها اعمال نمی‌شود. با این حال باید تا ابتدای تابستان منتظر ماند و دید تا این اظهارات متناقض چه سرنوشتی را برای قوت غالب مردم رقم خواهد زد.

یارانه ندهید
در همین رابطه محمد‌رضا مرتضوی رییس انجمن آرد با بیان اینکه دولت باید یارانه نان را حذف کند، تصریح کرد: دولت با پرداخت یارانه نان باعث بی‌کیفیت شدن قوت اصلی مردم شده است.وی افزود: دولت نمی‌تواند با ثابت نگه داشتن قیمت نان وضعیت را مساعد جلوه دهد زیرا هر سال قیمت کارگر، سوخت و هزینه‌های روزانه نانوایی افزایش می‌یابد بنابراین اگر قیمت تمام شده ثابت بماند، نه‌تنها اندازه نان کوچک می‌شود بلکه از کیفیت آن نیز کم می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد: اگر نانوا آرد را با قیمت آزاد بخرد مشکلات موجود این حوزه برطرف خواهد شد و شاهد نان باکیفیتی خواهیم بود اما در حال حاضر نانی که ما می‌خوریم به دلیل یارانه دولتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و نانوا از سر و ته آن می‌زند.وی در ادامه به واردات گندم نیز اشاره کرد و گفت: کارخانه‌های ما در حال حاضر با ظرفیت خالی کار می‌کنند.

در واقع ۱۰ میلیون تن ظرفیت خالی باعث شده تا کارخانه‌ها به سمت تعطیلی بروند این در حالی است که اگر برای گندم وارداتی برنامه صادرات داشته باشیم، ارزآوری قابل توجهی خواهیم داشت.مرتضوی افزود: در حال حاضر کشورهای همسایه به خصوص عراق نیاز شدیدی به آرد دارند که این نیاز از طریق ترکیه برآورده می‌شود اما اگر دولت اجازه دهد که پیشنهاد واردات گندم برای صادرات آرد عملی شود، ایران می‌تواند جای ترکیه را در تامین آرد موردنیاز کشورهای همسایه بگیرد.رییس انجمن آرد درباره احتمال سوءاستفاده در واردات گندم نیز توضیح داد: معمولا رانتخوارها از بخش‌خصوصی نیستند و دولت نباید حساب همه را یکی کند. شاید در بخش واردات کسانی که ورود پیدا می‌کنند به دنبال سوءاستفاده هم باشند اما موضوع گندم و متعاقب آن صادرات آرد موضوعی نیست که بتوان از آن به این دلیل گذشت و کل صورت‌مساله را پاک کرد.

مرتضوی همچنین درباره اینکه آیا ممکن است صادرات آرد باعث گرانی نان در داخل شود، اظهار کرد: صادرات آرد کوچک‌ترین ارتباطی با قیمت داخلی ندارد زیرا دولت قیمت نان را مشخص می‌کند.

وی افزود: ما امیدواریم دولت برای کمک به کارخانه‌های داخلی با پیشنهاد واردات گندم موافقت کند.

قیمت نان زیاد می‌شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت نان و توسعه نانوایی‌های آزاد‌پز براساس توان و استقبال مردم منطقه برای خرید نان با‌کیفیت‌تر است.امکان قطع یارانه نان به‌طور کامل در تیرماه وجود ندارد و مواردی که در این خصوص مطرح می‌شود حدس و گمان است زیرا تصمیم نهایی را در این خصوص دولت باید بگیرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: مواردی نیز که وزارت صنعت در خصوص آزاد‌سازی نان طی این بازده زمانی (تیرماه سال‌جاری) مطرح می‌کنند برنامه ذهنی است که امکان انجام یا عدم انجام آن وجود دارد.

بودجه نان تا پایان سال است
قنبری اظهار داشت: قطع یارانه نان نیازمند طرحی مدون همراه با نظرات کارشناسی است که باید در هیات دولت با حضور رییس‌جمهور در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: بودجه نان تا پایان سال تامین شده است و قراری برای آزاد‌سازی قیمت این محصول وجود ندارد مگر اینکه طرحی آماده و مورد تایید قرار گیرد.

قنبری یادآور شد: یارانه‌های پرداختی دولت از قبیل نان باید به حداقل برسد اما زمان و چگونگی اجرای این طرح هنوز معلوم نیست.وی تاکید کرد: نان قوت غالب مردم است و حذف یکباره آن تاثیرات نامناسبی بر جامعه دارد به همین منظور به مردم قول داده می‌شود که این طرح به یکباره و بدون برنامه‌ریزی قبلی به مرحله اجرا نرسد.

وی در واکنش به موضوع فروش نان قسطی در مناطق محروم کشور بعد از گرانی این محصول گفت: به نظر نمی‌رسد اخباری که درخصوص عرضه نان قسطی در برخی از مناطق محروم کشور مطرح می‌شود صحت داشته باشد، این موضوع طرح‌هایی بوده که در ذهن بعضی از افراد شکل گرفته و به صورت عملی در نیامده است.وی تاکید کرد: در حال حاظر تغییری در تصمیمات دولت درخصوص قیمت نان صورت نگرفته است و تاپایان سال ۲۰ درصد نانوایی‌های آزاد‌پز شده و نانوایی‌های دولتی نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

نانوایی‌های آزاد‌پز جاذبه‌های نان را زیاد کنند
این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر به‌طور ‌میانگین ۹ درصد نانوایی‌های کشور آزادپز شده‌اند، گفت: آزاد‌پزی نان به منظور بهبود کیفیت، بهداشت و ایجاد رقابت بین نانوایی‌هاست و نانوایی‌های آزاد در صورتی که محصول خود را باکیفیت مناسبی ارایه نکنند خریداری نخواهند داشت.

وی اظهار داشت: نانوایی‌های دولتی از کیفیت و بهداشت مناسبی برخوردارند بنابراین نانوایی‌های آزاد‌پز اگر می‌خواهند مشتری خود را حفظ کنند علاوه بر بالا بردن کیفیت باید جاذبه‌هایی مانند کنجد و زعفران و... بر نان اضافه کنند.وی در واکنش به سخنان خسروتاج، معاون وزیر صنعت در خصوص امکان آزاد‌سازی قیمت نان در تیرماه براساس بودجه سال ۹۴ گفت: افزایش قیمت نان براساس توان و استقبال مردم منطقه برای خریداری نان با‌کیفیت‌تر است.قنبری گفت: گسترش نانوایی‌های آزاد‌پز تنها در مناطق بالایی شهر نخواهد بود و در هر منطقه که درخواست و کشش لازم وجود داشته باشد این طرح به اجرا درمی‌آید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر