بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر : ۱۴۷۰۷۷
تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی، یکی از دو نوع تحلیل پرطرفدار در بورس است. این نوع تحلیل برای پیش بینی جهت گیری قیمت های اوراق بهادار در آینده از طریق بررسی داده های آماری گذشته بازار خصوصا در مورد قیمت و حجم معاملات انجام می شود. تکنیکال بیشتر کاربرد کوتاه مدت داشته و برای افرادی توصیه می گردد که زمان های بیشتری را در بازار سرمایه هستند.

عصر بانک؛یک مدرس دوره تحلیل تکنیکال معتقد است: بازار در حال حاضر به علت گسترش فضای مجازی و تالارهای گفت و گو،‌تحلیل ها نادرست زیادی را مشاهده می کند. به همین علت بی اعتمادی نسبت به این تحلیل ها رو به افزایش شده است. اما توجه داشته باشیم تحلیل تکنیکال برآیند عرضه و تقاضا است و می توان بر مبنای آن در کوتاه مدت تصمیمات منطقی اتخاذ کرد.

بنیادی یا تکنیکال؟ این دو واژه در کنار اخبار سیاسی روز و کلیدواژه هایی شبیه به تحریم، مذاکرات، ‌لوزان، تفاهمنامه، توافق نهایی و ... این روزها به کرات شنیده می شود. از یک طرف بورس بازان بطور دائم اخبار سیاسی را پی گیری می‌کنند اما از طرف دیگر به دنبال تحلیل بازار هستند. تحلیل هایی که گفته می شود در تصمیم گیری های فعالان این بازار موثر است.

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی، یکی از دو نوع تحلیل پرطرفدار در بورس است. این نوع تحلیل برای پیش بینی جهت گیری قیمت های اوراق بهادار در آینده از طریق بررسی داده های آماری گذشته بازار خصوصا در مورد قیمت و حجم معاملات انجام می شود. تکنیکال بیشتر کاربرد کوتاه مدت داشته و برای افرادی توصیه می گردد که زمان های بیشتری را در بازار سرمایه هستند.

در مقابل آن تحلیل بنیادی یا پایه‌ای قرار دارد. تحلیل بنیادی یک شرکت شامل تحلیل گزارشات مالی و سلامت مالی شرکت، مدیریت و امتیازات رقابتی، رقبا و بازارهای مربوطه‌است. اساس پیش بینی بر مبنای وقایع و رخدادهای واقعی پایه گذاری شده‌است. معامله گر با تحلیل اتفاقات و اخبار دنیای واقعی و بر اساس دانش و استراتژی خود، به پیش بینی بازار می‌پردازد. این نوع از تحلیل نسبت به تحلیل تکنیکال بسیار زمان گیرتر است و معمولا همراه با جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف ممکن می گردد.

بنیادی یا تکنیکال؟


بهرشکل سهامداران حرفه‌ای به فراخور نیاز از یکی از این دو تحلیل معروف بازار سرمایه برای تصمیم گیری هایشان در خرید و فروش استفاده می‌کنند. اما اخیرا شاهدیم که کارشناسان بازار سهام تاکید دارند با توجه عدم تعادل های بازار با توجه به اخبار سیاسی واقتصادی، جو روانی و هیجانی و سواستفاده برخی از افراد فرصت طلب در بازار بهتر است در این مقطع به تحلیل بنیادی روی بیاورند.

حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس چندی پیش در این باره به اقتصادنیوز گفته بود که بهتر است حرفه ای های بازار به تحلیل های بنیادی توجه کنند و از تحلیل های فنی فاصله بگیرند. به گفته او بازار در حال حاضر باتوجه انتظار برای سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای با عدم تعادل های مواجه است در شرایط فعلی با توجه هیجانی بازار تحلیل های بنیادی می تواند به سهامدار کمک بیشتری کند.

او تاکید دارد که در این شرایط هیجانی بازار بهتر است حرفه ای ها نوع تحلیل خود را تغییر دهند و تحلیل بنیادی را مبنا قرار دهند.

آینده بورس از نگاه تکنیکال ها


با این وجود تحلیل های تکنیکال طرفداران بسیاری در بازار دارد چراکه نسبت به تحلیل بنیادی زمان کمتری می گیرد و در کوتاه مدت به نیاز سرمایه گذار پاسخ می دهد.


در ادامه این گزارش نیز از نگاه تکنیکال به توصیف وضعیت بازار پرداختیم که براین اساس بهزاد صمدی، مدرس دوره تحلیل تکنیکال و تحلیلگر بازار در گفت و گو با اقتصادنیوز به دفاع از تحلیل تکنیکالی و گفت: بازار در حال حاضر به علت گسترش فضای مجازی و تالارهای گفت و گو،‌تحلیل ها نادرست زیادی را مشاهده می کند. به همین علت بی اعتمادی نسبت به این تحلیل ها رو به افزایش شده است. اما توجه داشته باشیم در واقع تحلیل تکنیکال برآیند عرضه و تقاضا است. اما توجه داشته باشیم تحلیل تکنیکال برآیند عرضه و تقاضا است و می توان بر مبنای آن در کوتاه مدت تصمیمات منطقی اتخاذ کرد.

به گفته او، موج صعودی اخیری که بازار به علت خوش بینی توافق لوزان انجام داد در اهداف پیش بینی شده تکنیکال بودند. مثل عرضه های گسترده گروه های بانکی و خودرویی.

او افزود: این اشتباه است که تصور می شود که بازار در حال حاضر تکنیکالی نیست. چارت های تکنیکالی دقیقا همین مقاومت بازار و عرضه هایی که اتفاق افتاد را نشان می دهد.

صمدی درباره پیش بینی تکنیکال ها از شاخص گفت: بر اساس سیستمی که تحلیل کردم،‌ شاخص کل در یک روند اصلاحی قرار گرفته است. برخی از تحلیلگران تکنیکالیست عدد 56 هزار و 57 هزار را به عنوان کف مقاومت شاخص قرار داده اند. البته بازه زمانی دقیقی نمی توان برای این محدوده ها مشخص کرد زیرا تحلیل تکنیکال زمانی در بورس تهران هنوز قابل دسترسی نیست.

او افزود: البته می توان گفت که دو موج زمانی 35 روزه و 11 روزه برای افزایش شاخص در نظر گرفته شده است. در این مدت شاخص نوسانی دنبال می شود مگر این که با یک خبر خاص، شاخص از مرز 71 هزار و 400 واحدعبور کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: متاسفانه سهامداران اخیرا بر مبنای برخی تکنیک های خاص سهم ها و شاخص ها را بررسی می کنند در حالی که باید بر اساس زمانی که برآیند اخبار و تکنیکال و بنیادی است و تفسیر این بخش هاست.

آرام ملک محمدی، دیگر تحلیل گر تکنیکال بورس در گفت و گو با اقتصادنیوز به بررسی وضعیت آینده کوتاه مدت بازار در تحلیل تکنیکال پرداخت. به گفته او شاخص بورس اوراق بهادار تهران بعد از برطرف شدن بخش عمده از ریسک های سیستماتیک بازار رشد قابل توجهی راتجربه کرده که پس از برخورد به سقف کانال نزولی در حوالی 71 هزار از ادامه صعود باز ماند.(لازم به ذکر است که این مقاومت خط روند همپوشانی دارد با فیبو 61.8درصد اصلاحی موج نزولی قبلی )

این تحلیل گر در ادامه اظهار کرد: با توجه به موارد گفته شده می توان فرض کرد که موج چهارم نزولی پایان یافته است و در حال حاظر در موج 2 از 5 هستیم. البته اینکه بخواهیم با قاطعیت عنوان کنیم که روند صعودی شکل گرفته هنوز ممکن نیست و بعد از شکسته شدن محدوده 71 هزار واحد و خزوج کامل از کانال نزولی می توان این فرض را بیان کرد.

ملک محمدی افزود: احتمال دارد این ریز موج نزولی(2 از 5 فرضی) به صورت یک abc به اتمام برسد که موج a می تواند طی یک الی دو روز کاری دیگر به اتمام برسد و وارد ریز موج صعودی b بشویم. همچنین انتهای موج c را هم میتوان 65400 دید(فیبو 61.8%) که از این محدوده بعد از تشکیل کف جدیدی که بالاتر از کف قبلی خواهد بود و اندیکاتور ها قدرت کافی رو برای رشد خواهند گرفت موج 3 از 5 استارت زده می شود که تا محدوده 86 هزار هم فرصت رشد دارد. باید توجه داشت که تا اآن زمان بازار نوسانی خواهد بود که احتمال دارد تا تیر ماه به طول بینجامد.

این تحلیل گر اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که در صورت شکسته شدن کف قبلی،‌ این تحلیل ارزش خود را از دست می دهد.

او درباره شاخص گروهی سهام بازار سرمایه گفت:شاخص مواد دارویی زیر مقاومت خط روند نزولی خود قرار گرفته است و اندیکاتور ها در موقعیت اشباع خرید قرار دارند.همچنین شاخص بانک ها در حال بازگشت به خط روند نزولی شکسته شده خود هستند و اکثر سهام این گروه نزدیک به نقطه حمایتی خود شده اند در میان مدت و بلند مدت و با رفع تحریم سوئیفت، سهام این گروه می توانند رشد خوبی داشته باشند.

او افزود: شاخص گروه انبوه سازی زیر مقاومت خط روند نزولی خود قرار گرفته است برای ورود ریسک دارند.همچنین شاخص سیمانی ها در کوتاه مدت جای رشد دارد اما لازم به ذکر است که روند کلی شاخص این گروه نزولی است و سهامدارن با ده درصد کل سرمایه فقط به دید نوسان به این گروه نگاه کنند.

به گفته این تحلیل گر تکنیکال بازار سرمایه،‌ شاخص محصولات شیمیایی در یک کانال نزولی در حال حرکت است و بعد از برخورد به خط روند نزولی و تشکیل واگرایی منفی در اندیکاتور ار اس ای rsi هم اکنون در اصلاح به سر می برد و نزدیک حمایت قرار دار گرفته است اما سیگنال رشدی داده نشده است. لازم به ذکر است که صنعت پتروشیمی با لغو تحریم ها می‌توانند فروش تنی خود را بالا ببرند و هزینه صادرات هم کاهش پیدا خواهد کرد و با توجه به این که برداشته شدن تحریم ها باعث تسریع افتتاح فاز های عسلویه هم می شود و از طرفی از قطعی گاز پتروشیمی های آن منطقه هم کاسته خواهد شد که خود باعث افزایش تولید می شود.

او خاطرنشان کرد: شاخص فراورده های نفتی بعد از بازگشایی ها و رشد اخیر در حال حاضر حالت اصلاح به خود گرفته و اندیکاتور ار اس ای در حال بازگشت به عدد 30 میباشد ولی با این قیمت جهانی نفت و رشد اخیر توصیه به سرمایه گذاری نمی شود.

ملک محمدی گفت: در شاخص گروه خودرویی شاهد شکسته شدن خط روند اندیکاتور ار اس ای( rsi) هستیم که زودتر هشدار نزول رو خواهد داد. البته شاخص این گروه در بلندمدت وضعیت مطلوبی ندارد. هر چند امکان نوسان مثبت و بازگشت اندیکاتور rsi به محدوده شکسته شده وجود دارد ولی در کل وضعیت نگران کننده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
UNITED ARAB EMIRATES
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
این تحلیل ها هیچ وقت در بورس تهران معتبر نبوده است.
علی
UNITED STATES
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
پس جناب ملک محمدی میشه بفرمایید کدوم گروه برا سرمایه گذاری خوبن همه شاخص ها که از نظر شما خطرناکن
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
مخلص کلام رو بگو فعلا بازار ریزشی است وکسایی که دید بلند دارند نفروشند وکسایی که قصد خرید دارند دست نگه دارند...
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
ممنون از تحلیلهایتان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
یه تحلیل به معنای واقعی مزخرف.اگه بالا شکست میره بالا اگه پایین شکست میره پایین!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
بعد از اینکه موج تموم میشه که اسمش تحلیل نیست الان را بایند بگند که تو کدوم موج هستیم نه اینکه درباره ی آینده نظر مبهم بدند ولی گذشته را بگند ما می دونستیم بازار ایران قابل تحلیل نیست
چه تحلیل گری بنیادی پیش بینی کرده بود که هرمز می تونه تا 180 بره ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
داداش مردم بدبختو با چهارتا نمودار شمعی ژاپنی یا کاکی یا رنکو یا فیبونانچی یا سه خط شکست سر کار نزارید این بورس بر اساس دستور بالا وپایین میشه با لابی پشت سرش. نمونش شبندر کاملان تو یه روند صعودی بود با حربه گره معاملاتی کجا بستنش کجا باز کردن تا لابی پشت سهم خالیش کردن بدون اطاع بدون خبر قبلی بستن حالا خبر اومده تعدیل منفی داره جالبه جیک هیچ مسئولی در نمیاد چرا چون تمام کله گندها تا خرخره تو پالایشی ها هستن و این بندازو جمع کن همچنان ادامه داره سرمایه گذار ساده لو رویای یه شبه پولدارشدن مال تو نیست مال از شما بهترونه برو پولتو بذار تو بانک با خیال راحت سود بگیر کنارشم یه کسب وکار ایجاد کن تکنیکال پکنیکال مال این بورس در پیتی نیست
hatef
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
سلام دوستان.اگر برای مدیران بلندمنش بورس نیوز زحمتی نیست.با استاد بزرگ و بلندمنش دکتر کنی درباره شخص و تحلیل تکنیکی شاخص یک گفتگویی بکنید.وبا افراد باتجربه و کارشناسان نام دار بورس هم درباره اینده بورس تهران گفتگویی بکنید.سپاس دار شماییم.
اسماعیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
من میخوام یکی این او تحلیل کنه آقا
یکی میاد به طور شانسی سهمی رو انتخاب میکنه میخره سود کلانی هم میبره بدبخت تمامی صورتهای مالی شرکت رو میخوره و شاخصها و نمودارها و تکنیکالها را مطالعه میکنه بعد ضرر میکنه این کجای تحلیل شما قرار دارد
پویا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
فردا ثتران رو بخرید چند روز نگه دارید سود خوبی میده