بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
کد خبر : ۱۴۷۱۰۰

پس از آنکه برنامه‌های وزارت راه‌ و شهرسازی برای توسعه دو بندر رجایی و بهشتی در خلیج فارس وارد مرحله‌ی اجرایی شد، حالا معاون وزیر در رابطه با توسعه بندر امیرآباد به عنوان قطب دریایی شمال توضیحاتی ارائه کرده که نشان از اهمیت این بندر در برنامه‌های سازمان بنادر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعید‌نژاد از بندر امیرآباد به عنوان قطب نگهداری و حفظ غلات کشور نام برده که می‌تواند در صورت به نتیجه رسیدن طرح‌های توسعه‌ای در این بندر، از سال‌های آینده آغاز به کار کند.

طبق اعلام معاون آخوندی در کنار نقش مهم این بندر در جابه‌جایی و ترانزیت مواد معدنی و کالاهای خوراکی از شمال شرق ایران به سمت کشور‌های حاشیه دریای خزر می‌توان در آینده با پیگیری طرح‌های توسعه‌ای انبارداری در بندر امیرآباد بحث جابه‌جایی و نگهداری سیلوهای گندم کشور را نیز در این بندر مطرح کرد.

طبق اعلام رییس سازمان بنادر در حال حاضر این بندر توانایی ذخیره 120 هزار تن غله را دارد که پس از نهایی شدن طرح دوم توسعه در بندر امیرآباد و ساخت حوضچه شماره 2 این بندر که به وسیله کارفرمایان داخلی پیگیری می‌شود می‌توان این سطح را به شکلی بالا آورد که توان ذخیره موادغذایی بخش قابل توجهی از شمال کشور در آن به وجود آید.

در کنار این موضوع بحث افزایش اراضی و ظرفیت بندر امیرآباد نیز از جمله طرح‌هایی است که از سوی سازمان بنادر در دست پیگیری قرار دارد. در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر امیرآباد در حدود 5.6 میلیون تن تخمین زده می‌شود که بناست پس از اجرای طرح‌های توسعه‌ای به 18 میلیون تن برسد.

همچنین اراضی این بندر نیز از 160 هکتار در آینده به 2120 هکتار خواهد رسید.

شهربندری امیرآباد که در شمال شرق ایران و شرق استان مازندران قرار دارد در طول سال‌های گذشته طرح‌های توسعه‌ای مختلفی را پشت سر گذاشته که در راستای تکمیل مراحل مختلف پروژه صورت گرفته است.

هرچند نمی‌توان ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس و دریای عمان را با دیگر مناطق کشور مقایسه کرد، اما قطعا حضور پرقدرت ایران در سواحل دریای خزر و نقشی که ایران می‌تواند در تامین مواد غذایی مورد نیاز برای کشورهای همسایه این دریا ایفا کند، از نظر اقتصادی و جایگاه ترانزیتی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر