بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر : ۱۴۷۱۰۹
تشریح تغیرات گسترده در مجموعه ارم سبز و باغ وحش طی چهار سال گذشته ، راه اندازی اولین تله سیژ شهری کشور ، پاسخ به شایعات و نامه های مجهول ، شفاف سازی ابهام در مورد مسوولیت نگهداری ببر سیبری سازمان محیط زیست ، تشریح مجوز های سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری با EEP ، تشریح پروزه ورود شیر ایرانی به کشور بعداز گذشت یک قرن و نیم ، نحوه رعایت استاندارد های زیست محیطی و بین المللی در باغ وحش و پارک ارم و ..... موضوعات مطرح شده در نشست مطبوعاتی مدیران ارم سبز با خبرنگاران رسانه های گروهی بود .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بنیاد مستضعفان، ایرج جهانگیر مدیر عامل ارم سبز ، پرویز قندالی مدیر باغ وحش تهران ، دکتر ایمان معماریان دامپزشک ارشد و مسوول فنی باغ وحش تهران طی نشستی با نمایندگان رسانه های گروهی با تشریح فعالیت ها و طرح های توسعه باغ وحش تهران و پارک ارم به سوالات و شایعات اخیر مطرح شده پاسخ گفتند .

راه اندازی اولین تله سیژ شهری کشور

ایرج جهانگیر مدیر عامل پارک ارم ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب و اعیاد این ماه به اصل پاسخگویی در مجموعه ارم اشاره کرد و گفت : در جلسات قبلی از همه نمایندگان واقعی افکار عمومی و کارشناسان منصف دعوت کردیم که از تمام نقاط مجموعه ارم سبز بازدید به عمل آورند و انتقادات منصفانه خود برای رفع مشکلات و افزایش کیفیت خدمات ارم را مطرح کنند ولی انتقاد را منوط به شنیدن توضیحات مدیران و مسوولان ارم اعلام کردیم .

وی با گلایه از انتقادات غیر منصفانه اخیر و هجمه های برخی افراد گفت : در تمام دنیا هزینه های نگهداری و حتی توسعه باغ وحش کلان شهر ها از طریق شهرداری ها با استفاده از منابع عوارض شهری تامین می شود و بنیاد مستضعفان با توجه به اهمیت مسوولیت های اجتماعی به عنوان بخش خصوصی اجازه داده که این مسوولیت را که در هیچ جای دنیا توسط بخش خصوصی بدون استفاده از یارانه انجام نمی شود از سوی شرکت ارم سبز با تخصیص بخش قابل توجهی از درامد های شهر بازی های ارم به باغ وحش با در نظر گرفتن امکانات و مقدورات انجام دهد .

وی با اشاره به روش نادرست نقدگذشته مجموعه با هدف تخریب سلیقه ای تلاش های اخیر کارکنان ارم سبز افزود: ازحدود چهارسال گذشته مجموعه ارم سبز علاوه بر تخصیص یارانه هنگفت تمرکز ویژه ای برای اجرای طرح های توسعه ای باغ وحش داشته به طوری که بعد از گذشت نزدیک به 10 سال نسل جدید شامپانزه ،فیل ، کانگرو ، میرکت و سایر حیوان به مجموعه باغ وحش افزوده شد و علاوه بر آن در بخش تحقیقات علمی فعالیت های منحصر به فردی برای نگهداری و حفاظت از پلنگ ایرانی ، شیر ایرانی ، شیر آفریقایی و ببر بنگال و همچنین رعایت آخرین استاندارد های روز دنیا با همکاری و ارتباط گسترده با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دانشگاه ها و موسسات بین المللی معتبر فعال در حوزه محیط زیست و دامپزشکی صورت گرفته است .

جهانگیر در انتهای سخنان خود با اشاره به اخذ استاندارد ایزو برای مجموعه ارم سبز اعلام کرد : در پایان مراسم اولین تله سیژ شهری کشور توسط نمایندگان رسانه های گروهی در پارک ارم افتتاح خواهد شد.

وی مسیر حرکت این تله سیژ با چشم اندازه های زیبا را از مبدا شهر بازی لونای یک و از روی دریاچه زیبای پارک ارم تا بخش انتهایی لونای دو اعلام و تاکید کرد: کارکنان ارم سبز افتخار آن را دارند که پذیرای بیش از 5 میلیون نفر از مخاطبان منصف و شایسته در یک فصل کاری خود باشند از همه کارکنان رسانه های گروهی دعوت می کنم در طول ایام پیک کاری از مجموعه ارم سبز بازدید کرده و پس از مشاهده و شنیدن توضیحات کارشناسان ارم سبز و انچه که واقعیت دارد را برای بهتر شدن خدمت رسانی ما بنویسند ولی مجموعه همکاران مرا به جهت آنچه سال ها پیش قبل از پذیرفتن مسوولیت من و معاونان من رخ داده با جو سازی به چالش نکشند تا ما فرصت بهبود مستمر خدمات تفریحی و گردشگری را با مقابله با تهدید هجمه های غیر منصفانه فرسایشی جایگزین نکنیم و رسما اعلام می کنم اگر از چهار سال گذشته تا کنون و در آینده هر اتفاقی یا مشکلی در هر یک از بخش های مجموعه رخ دهد من و همه همکارانم شجاعت عذر خواهی و پذیرفتن مسوولیت را داریم

استفاده از ایمپلت کنترل جمعیت شیر ها اولین بار در کشور

در ادامه نشست دکتر ایمان معماریان دامپزشک ارشد و مدیر فنی باغ وحش تهران در مورد گربه سانان باغ وحش گفت : در حال حاضر از گونه­های مختلف گربه سان از جمله پلنگ ایرانی، پلنگ آفریقایی، شیر آفریقایی، ببر بنگال، کاراکال، سیاه گوش و گربه جنگلی در باغ وحش نگهداری می شود ، 3 گونه از این گربه سانان در حال حاضر تکی و بدون جفت هستند و جایگاه نگهداری آنها کاملا تغییر کرده و در حد استاندارد های بین المللی است.

در مورد شیر آفریقایی تغییرات جایگاه و بهینه سازی آن به طور کامل و مبتنی بر استانداردهای بین المللی صورت گرفته و زاد و ولد انها برای اولین بار در کشور با همکاری موسسات علمی کشور آلمان با روش قرار دادن ایمپلنت ضد بارداری برای مدت 2 سال به علت تکثیر فراوان این گونه در باغ وحش تهران متوقف شده است تا جایگاه مناسب و استانداردی برای تعدادی تعیین شده از شیر آفریقایی در اختیار داشته باشیم.

لازم به ذکر است فیل آسیایی، کانگرو قرمز، ببر بنگال و میرکت گونه های جدید باغ وحش تهران در 2 سال اخیر هستند که در نهایت سلامت تولید مثل هم می کنند.

ببرهای سیبری متعلق به باغ وحش نیستند

دکتر معماریان در پاسخ به ابهام ابتلا به مشمشه ببر سیبری قرنطینه پارک ارم و تاکید بر اینکه این ببر متعلق به سازمان محیط زیست است و مکاتبات زیادی در این زمینه انجام شده گفت : بعد از شیوع بیماری مشمشه که در زمان مدیریت قبلی و حدود 5 سال پیش در باغ وحش تهران رخ داد،کلیه اقدامات صورت گرفته و معدوم سازی شیرها با توجه به قوانین سازمان دامپزشکی و توسط این سازمان و در جهت حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از شیوع بیماری صورت گرفت.

وی افزود : ببر های سیبریایی که توسط سازمان محیط زیست ایران از کشور روسیه به ایران آورده شده بودند تحت مالکیت سازمان محیط زیست بوده و تنها به دلیل عدم وجود جایگاه نگهداری و تا به امروز تحت نظارت این ارگان در قرنطینه قرار دارد.

باغ وحش تهران بارها اعلام آمادگی خود را برای پرداخت کلیه هزینه های آزمایش مجدد و فراهم سازی جایگاه مناسب برای انتقال ببر به داخل باغ وحش اعلام کرده است . مکاتبات بین المللی با مراکز معتبر دنیا جهت تعیین تکلیف این ببر نیز از سوی باغ وحش تهران صورت گرفته و از مراکز مختلف در اروپا و استرالیا توصیه نامه هایی به ایران ارسال شده است که متاسفانه بروکراسی اداری علاوه بر تحمیل هزینه های بسیار زیاد در رابطه با نگهداری در قرنطینه خارج از محوطه باغ وحش مانع تعیین تکلیف این حیوان شده است .

یک جفت ببر سالم جایگزین ببر بنگال بیمار می شود

پرویز قندالی مدیر باغ وحش تهران در مورد حادثه سال گذشته ببر بنگال که به علت بیماری در حوضچه آب غرق شد ،توضیح داد : این حادثه بسیار متاثر کننده بود ولی لازم به ذکر است نزدیک به 7 سال قبل مسئولان گذشته باغ وحش، دو توله ببر را با قیمتی بسیار پایین بدون رعایت استاندارد های پزشکی خریداری می‌کنند به طوری که توله ببر نر، حین انتقال به تهران به علت بیماری و تشنج متناوب تلف می‌شود و توله ببر ماده، برای مدتی تنها ببر مقیم باغ وحش تهران می ماند،در ابتدا، کسی متوجه بیماری صرع ببر نمی‌شود تا اینکه حملات صرع او افزایش پیدا می‌کند و پس از تست‌های دامپزشکی مشخص می‌شود که حیوان از بیماری صرع رنج می‌برد و بدیهی است تمامی تست ها وتشخیص در زمان مدیریت جدید صورت پذیرفته است. این ببر مبتلا به بیماری صرع Epilepsy با پیشینه ژنتیکی و مادر زادی بود که به صورت متناوب دچار حمله‌های صرعی می‌شد. حیوان تحت درمان با داروی Phenobarbital قرار داشت که به همین دلیل تعداد حملات به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده بود. این ببر بعدازظهر روز 14 مرداد ماه سال 1392 در جایگاه خود دچار حمله مجدد صرعی شده و بر اثر همین حمله نیز، سر حیوان به داخل حوضچه تعبیه شده در محوطه‌اش وارد می‌شود. با وجود آنکه نگهبان جایگاه ببر متوجه این اتفاق شده و به سرعت برای خارج کردن حیوان از داخل آب وارد محوطه نگهداری ببر می‌شود، اما حیوان بر اثر خفگی در آب تلف می‌شود. این مشکل نا خواسته که در زمان حملات صرعی با برخورد سر حیوان به اجسام مختلف و یا حتی ورود پوزه حیوان به داخل ظرف آب محتمل بود، حادثه ای است که در بسیاری از نقاط دنیا حتی در مورد انسان ها رخ می دهد و تنها یک هفته بعد از مرگ ببر بیمار باغ وحش تهران در باغ وحش لندن توله ببر سیبریایی که بسیار با ارزش تر از ببر بیمار و با مشکلات ژنتیکی باغ وحش تهران بود در استخر آب خوری خفه شد . بنابراین با وجود صرف هزینه های هنگفت درمان موفق به حفظ ان نشدیم ولی خوشبختانه با همکاری EEP موفق شدیم ببر جدیدی را با آزمایشان کامل پزشکی خریداری و بر اساس اصول استاندارد بین المللی به صورت رسمی وارد کشور کنیم که به زودی انشا ا.. ببر ماده نیز با همین روش قانونی و علمی وارد کشور خواهد شد .

رفع ابهام در مورد ذبح گوزن های قرمز

قندالی مدیر باغ وحش تهران با اشاره به محدودیت فضا و ضرورت رعایت استاندارد های محیطی برای نگهداری حیوانات باغ وحش گفت : ما ملزم به رعایت فضای مورد نیاز برای نگهداری حیوانات هستیم و علاوه بر ان گوزن قرمز اروپایی به زعم همه کارشناسان دنیا از نظر درجه اهمیت در مقایسه با سایر حیوانات باغ وحش اهمیت کمتری برای نگهداری و تکثیر دارد و حتی گروهی از کارشناسان نگهداری و تکثیر ان را در طبیعت ایران خطرناک می دانند به همین دلیل طی نامه مورخ 12 شهریور ماه و مستندات پس از اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست در مورد واگذاری گوزن های مازاد اقدام کردیم .

ورود شیر های ایرانی بعد از 150 سال به کشور

دکتر معماریان در مورد پروژه ورود شیر ایرانی با نام علمی Panthera leo persica، که با نام‌های شیر ایرانی، شیر هندی، شیر آسیایی و شیر اورآسیایی توضیح داد: این حیوان زیر گونه‌ای از شیرها می‌باشد که هم اکنون تنها در جنگل گیر در گجرات هند یافت می‌شود جایی که «شیر هندی!» نامیده می‌شود.

با وجود این که نام اصلی این تحت گونه از شیر، شیر ایرانی بوده و این مهم از نام پرسیکا که در تمام دنیا نام تحت گونه این گونه است مشخص می شود. این شیر در گذشته در دشت‌های ایران بسیار فراوان بود و نماد ملی ایران هم محسوب می‌شد. اطلاعات ذکر شده سفرنامه‌ها و گزارش‌های محققان نشان می‌دهد که تا حدود ۱۵۰ سال قبل این حیوان در شمال خوزستان و جنوب فارس تا بوشهر حضور داشته‌است. دشت ارژن از بهترین زیستگاه‌های شیر بود. بلنفورد جانورشناس معروف در قرن نوزدهم می‌نویسد: «هر سال تعداد ۴ تا ۵ شیر در منطقه دشت ارژن شکار می‌شد و بچه شیرها را در بازار شیراز بفروش می‌رساندند .

بر اساس یک روایت آخرین شکار شیر در ایران توسط پسر ناصرالدین شاه انجام شده است که خود او در خاطراتش (که در ۱۳۲۳ ه. ق تنظیم شده) به شکار شیر اشاره کرده‌است.

ایرانی ها پس از آن بارها تلاش کردند که نماد کشور خود را به ایران بازگردانند تا سنگ نوشته های تخت جمشید برای ایران، تنها خاطره ای از دست رفته نماند. هر بار این تلاش ها با عدم موفقیت روبرو بود و از پیش از انقلاب اسلامی تلاش ها برای گرفتن شیر ایرانی از هند با کارشکنی مواجه می شد. پس از انقلاب هم بارها به درب بسته هندی ها خوردیم و حتی طرح تعویض شیر ایرانی و یوزآسیایی از سوی هندی ها مطرح شد که خوشبختانه ایرانی ها با آن مخالفت کردند.

دکتر معماریان افزود : باغ وحش تهران در حال حاضر عضو موسسه موسوم به EEP است و بابت حضور خود حق عضویت می‌پردازد. ایران به عنوان یک عضو، این اجازه را دارد که درخواست داده و در صورتی که استاندارد لازم برای نگهداری شیرایرانی را داشته باشد، این درخواست بررسی شده و با آن موافقت خواهد شد.

این موسسه پس از بررسی‌های لازم و بدون دریافت هیچ‌هزینه اضافی، حیوان را در اختیار باغ وحش خواهد گذاشت که در معرض دید عموم گذاشته شود و با شرایط مناسب بتوانند تولید‌مثل کنند.

پس از دو سال مکاتبه و کار مداوم، موسسه اروپایی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها پس از بررسی‌های انجام شده و ایجاد استانداردهای لازم، حضور یک جفت شیر ایرانی در باغ وحش تهران را تایید کرده است. قرار است یک جفت شیر ایرانی به باغ وحش تهران داده شود؛ یک شیر نر و یک شیر ماده.

موسسه اروپایی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها موسوم بهEAZA با دو تشکل همکاری و برنامه‌های خود را هماهنگ می‌کند. یکی «برنامه گونه‌های در خطر انقراض» یا EEP است و دیگری هم ESP نام دارد که تلاش آن روی ثبت و ضبط گونه‌های حیات وحش و حفظ اسناد مرتبط با آن است.

در نسخه‌های نامه‌های ارسال شده از سوی باغ وحش تهران، شرایط لازم و مناسب از جمله برخورداری از نور طبیعی، دسترسی به منابع کافی آب و همچنین حصار لازم و مساحت مناسب به طور مشخص اعلام شده است .

تصاویری که به شکل سه بعدی یا «تری دی» هم برای محل زندگی شیر در نظر گرفته شده، در مجموعه‌ای جمع‌آوری شده است .

حدود شش ماه پیش اعلام شد که با درخواست ایران موافقت شده و مجوز ورود شیرها به ایران و باغ وحش تهران، اعطا شده است .

دراین راه جایگاهی بافضای بیرونی 850 مترمربع که کاملا مناسب از نظر استانداردهای بین‌المللی برای تکثیر شیر ایرانی است درنظرگرفته شد، نقشه‌ها به اتحادیه باغ وحش های اروپا ارسال شده که با تایید آن‌ ها ساخت جایگاه شروع شد.

مشخصاتی که برای نگهداری شیر پیشنهاد شده همگی تایید شده و حتی مراحل نهایی ساخت آن در حال انجام شدن است .

پس از پایان ساخت جایگاه، کارشناسان اروپایی از آن بازدیدنهایی کرده و اجازه انتقال شیر ایرانی را صادر خواهند کرد.

گفتنی است این تصمیم مهم و ملی با مشورت و حمایت بخش حیات وحش دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، دکتر رستمی و دانشگاه محیط زیست دکتر فاضل اخذ شده و کارشناسان ایرانی و بین المللی در این راه کمک رسان باغ وحش تهران بوده اند.

گفتنی در انتهای برنامه نشست بر طبق برنامه پیش بینی شده خبرنگاران رسان های گروهی طی مراسمی اولین تله سیژ شهری کشور را افتتاح کرده و ضمن بازدید از سردخانه و انبار های غذای حیوانات از بخش های مختلف باغ وحش به ویژه جایگاه شیر ایرانی بازدید کردند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر