بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر : ۱۴۷۱۳۳
روزنامه واشنگتن پست نوشت: اوباما آماده است برای توافق هسته ای هر امتیازی به ایران بدهد.

به گزارش «انتخاب»، چند روز پس از انتشار چارچوب توافق هسته ای ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که آمریکا بر لغو تدریجی تحریم ها تاکید دارد. ایران از این سخنان به طور علنی انتقاد و اعلام کرد بر کاهش فوری تحریم ها تاکید دارد.

اوباما نیز روز جمعه گفت مسئله اصلی ما این است که مطمئن شویم اگر ایران به تعهدات خود پایبند نباشد، اعمال مجدد تحریم ها برای ما سخت نباشد.

این یک تغییر بزرگ و البته احمقانه در موضع دولت آمریکا است. همانطور که هنری کسینجر و جورج شولتز، وزرای امور خارجه سابق آمریکا هشدار داده اند، اعمال مجدد تحریم ها سخت و بی تاثیر است. پس از لغو تحریم ها و آغاز تجارت قدرت های غربی با ایران، اعمال مجدد آنها بسیار دشوار خواهد بود.

اما اوضاع بدتر نیز می شود. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت اوباما تخمین زده است که در نتیجه تحریم ها حدود صد تا 140 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در حساب های خارجی مسدود شده است. مقامات آمریکایی گفتند دولت به کنگره اطلاع داده است که احتمالا به عنوان بخشی از توافق نهایی، تهران به این درآمدها به صورت مرحله ای دست خواهد یافت. ایران به محض امضای توافق، حدود سی تا پنجاه میلیارد دلار دریافت خواهد کرد. این مبلغ کمک بزرگی به اقتصاد ایران خواهد کرد. ا

مایکل ماکوفسکی (Michael Makovsky) مدیر اجرایی نهاد امور امنیت ملی یهودیان گفت: «اوباما می خواهد به محض امضای توافق به ایران امکان دسترسی به پولی را بدهد که برابر با ده درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. این هدیه ای وحشتناکی بود که اوباما به مناسب روز ارتش به ایران داد. روزی که ایران برخی از سلاح های خود را با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل به نمایش گذاشت.»

وی افزود: «کم اهمیت دانستن تصمیم روسیه برای فروش سامانه دفاع هوایی اس سیصد به ایران که حمله نظامی به تاسیسات هسته ای این کشور را بسیار دشوار تر خواهد کرد از سوی اوباما در همان کنفرانس خبری مسئله نگران کننده دیگری است.»

شاید اوباما در تلاش است وجهه خود را حفظ کند یا دیگر با این اقدام روسیه مخالف نیست زیرا بدین ترتیب اسرائیل به سختی خواهد توانست توافق هسته ای را با اقدام نظامی نابود کند.

نویسنده این مقاله افزود اسرائیلی ها نباید از سخنان روز جمعه اوباما در مورد رضایت دادن به خواسته ایران برای لغو فوری همه تحریم های اقتصادی و دفاع وی از موافقت روسیه برای ارسال این سامانه دفاعی به ایران متعجب شوند. رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به این توافق هر امتیازی به ایرانی ها می دهد.

این امتیاز دهی ها منجر به مخالفت گسترده کنگره و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس خواهد شد زیرا آنها نگران هستند اوباما سلطه خاورمیانه را به ایران بسپارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
پولهاي بلوکه شده که حق مااست اسمش رو گذاشتند هديه،