بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر : ۱۴۷۲۵۲
آبزرور در گزارشی به قلم میکا هلپرن ادعا کرد ایران در واکنش به اتهاماتی که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برضد تهران مطرح کرده بود نیمی از ترکیه را در خاموشی فروبرد.
اردوغان تاوان داد؛ ایران ترکیه را به مدت 12 ساعت به عصر حجر بازگرداند

آبزرور در گزارشی ادعا کرد ایران در واکنش به اتهاماتی که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برضد تهران مطرح کرده بود نیمی از ترکیه را در خاموشی فروبرد.

به گزارش «انتخاب»، نیمی از ترکیه یعنی چهل و چهار استان از هشتاد و یک استان این کشور که شامل استانبول و آنکارا نیز می شود و در مجموع بیش از چهل میلیون جمعیت دارد، سه شنبه سی و یکم مارس دچار قطع دوازده ساعته برق شد. این اتفاق افتاد زیرا ایران می خواست چنین شود. این خاموشی در ترکیه به علت حمله ای سایبری روی داد که مبدا آن ایران بود.

این حمله سایبری یک تاوان بود، شمه ای از آنچه ایران توان اجرای آن را دارد. برق نیمی از ترکیه به طور کامل قطع شد و همه چیز از کار افتاد، رایانه ها، فرودگاهها، ترافیک هوایی، چراغ های راهنمایی، بیمارستانها، چراغ های برق، آسانسور ها و حتی خدمات آب و فاضلاب، همه چیز متوقف شد.

انگار ترکیه به دوران حجر بازگشته بود. حملاتی نظیر این با استفاده از یک بدافزار که از طریق نامه های الکترونیکی یا فلش مموری که به یک رایانه متصل به شبکه برق وصل می شود، صورت می گیرد. تمایلی برای اعلام اینکه این حمله سایبری بود وجود نداشت. بلومبرگ بیزنس اول آوریل محتاطانه درباره این حمله سایبری به ترکیه مطلبی منتشر کرد.

این سایت نوشت در حالی که منبع این مشکل هنوز مشخص نیست افشاگری های جدید نشان می دهد انفجار سال دو هزارو هشت یک خط لوله در ترکیه از طریق یک رایانه صورت گرفت و این مسئله از توان فزاینده برای نفوذ به سامانه ها حکایت دارد. ایران خواستار عذرخواهی اردوغان شده بود. با این حال ترکیه عذرخواهی نکرد. بنابر این ایران نیز چراغها در ترکیه را خاموش کرد. ارتش سایبری ایران خود را به عنوان یکی از بهترین ارتش های سایبری جهان معرفی کرده است. آنها تبدیل به یکی از بهترین ها در این زمینه شده اند و احتمالا آنها بوده اند که بد افزار را به شبکه برق بسیاری از کشورها و حتی شاید آمریکا وارد کرده اند. طی دوازده ماه گذشته می دانیم که ایران با موفقیت و به طور مکرر به شبکه های سامانه های دفاعی چندین کشور غربی نفوذ کرده است.

حتی بیست و هفت سپتامبر دو هزارو سیزده میلادی وال استریت ژورنال از حمله هکری ایران به رایانه های نیروی دریایی آمریکا خبر داد. و این هفته موسسه امریکن اینترپرایز و موسسه نورس که یک شرکت امنیت سایبری به شمار می رود در گزارشی با عنوان تهدید فزاینده سایبری ایران را منتشر کرده اند.

یواس ای تودی دوم دسامبر دو هزارو چهارده میلادی در گزارشی به تشریح یک حمله هکری به شدت پیچیده پرداختند که تازه صورت گرفته بود و ادعا کردند ایران پنجاه هدف را در شانزده کشور مورد حمله سایبری قرار داده است. سایلنس Cylance که یک شرکت امنیت سایبری واقع در کالیفرنیا به شمار می رود یک حمله هکری دیگر ایران را عملیات کلیور Cleaver توصیف کرد زیرا در بدافزاری که در این حمله استفاده شده بود عبارت کلیور بارها و بارها تکرار شده بود. یک تیم هکرهای ایران که حملات دیگری را صورت داده اند نام مستعار« بچه گربه تیز» را برای خود برگزیده اند که اشاره به گربه ایرانی دارد. این رویدادها همه پوشش داده شده اما این پوشش بسیار محدود بوده است.

گاهشماری وجود دارد که می تواند در درک اینکه چرا ایران تصمیم گرفته است ترکیه را مورد حمله هکری قرار دهد و چرا و چه زمانی این حمله روی داد کمک کند. همه اینها زمانی روی داد که یمن مورد حمله ائتلاف عربستان قرار گرفت. سعودی ها یمن را به علت رویارویی با حوثی های تحت حمایت ایران هدف قرار دادند.

بیست و ششم مارس اردوغان رییس جمهور ترکیه از بمباران های سعودی حمایت کرد. وی گفت شرایط کنونی غیرقابل تحمل است و ایران باید این را بداند. وی در اشاره به ایران و ادعای حمایت از حوثی ها این اظهارات را گفت.

با این حال رییس جمهور ترکیه نمی دانست با به چالش کشیدن علنی ایران در حال ارتکاب به گناه بزرگی است. چهار روز بعد، یعنی دوشنبه سی ام مارس کاردار سفارت ترکیه در تهران احضار شد. وزارت خارجه ایران به شدت برخورد کرد. مسئولان ایرانی گفتند ما خواستار پاسخ روشن و متقاعد کننده ترکیه هستیم. ایران خواستار عذرخواهی ترکیه به علت اظهارات نامناسب و غیرمعمول اردوغان شد.

ترکیه عذرخواهی نکرد و ایران کل برق ترکیه را قطع کرد و این اقدام در زمانی کاملا مناسب صورت گرفت. تیم هکرهای ایرانی که این حمله و حملات مشابه دیگر را صورت داده است به گروه امنیت دیجیتال آشیانه شهرت دارد. این تیم از شهرت بالایی در میان هکرها برخوردار است که وب سایت هایی ویژه پوشش خبری حملات این گروه وجود دارد.

این تیم ترجیح داد که به سامانه برق ترکیه به خوبی حفاظت می شود به طور مستقیم حمله نکند و در عوض شبکه توزیع را هدف قرار داد. این اقدام عمدی بود چرا که ایران می توانست به این ترتیب منابع برق ترکیه را قطع و هر زمان که مشخص شد ترکیه درس عبرت گرفته است این منابع را دوباره باز کند. به راحتی می توان این فرضیه را مطرح کرد که ایران پیش از این به شبکه برق ترکیه و دیگر اهداف حیاتی در سراسر اروپا که از امنیت سایبری ضعیف تری برخوردار است نفوذ کند. آنها احتمالا درست مانند آنچه در ترکیه روی داد بدافزار را وارد راکتورهای اصلی نکردند بلکه تنها اتصالات ضعیف سایبری را شناسایی کردند که بخش توزیع شبکه برق است. این حمله سایبری به ترکیه در واقع نخست حمله ای است که در آن ایران از طریق حمله سایبری شبکه برق یک کشور را هدف قرار می دهد و آن را به خاموشی فرو می برد. این نوع حمله می تواند به سرعت دشمن را به زانو درآورد. این نخستین حمله از دست بود و احتمالا تنها حمله نیز نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
زنده باد فرزندان آریا آریایی
ناشناس
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
تفرقه بنداز و حکومت کن این مقاله برای ایرانیان نوشته نشده بنابراین اثرات القایی انرا روی جامعه هدف در نظر بگیرید.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
واقعا شرم بر شما باد.
به خاطر یک حرف هزاران خدمات شهری را مسدود کرده اید که چه؟ جان هزاران مریض و بیمار را به خطر انداخته اید که چه؟
شرم بر شما که به این حرکت افتخار میکنید
رسول
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
شرم بر تو باد
که کشتار زنان و کودکان در یمن را نمیبینی
ناشناس
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
بیمارستان برق اضطراری دارد
ناشناس
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
بیمارستانها و ... برق اضطراری دارن شما حرص نخور . وقتی اردوغان علیه ایران حرف میزد هم بهش گفتی شرم بر شما ؟
ناشناس
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
امیر
اردوغان بی خود کرد به ملت ایران تهمت زد
حقش بود
ناشناس
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹
شرم بر لقمه ای که به تو خوراندند
سعید
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
شرم بر تو و امثال تو که به هر قیمتی و با مغلطه ، فاز منفی میدین. زنده باد ایران وفرزندان غیور ایران.
ناشناس
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
شرم بر اون فهم تو باد که این همه کشته شدن مردم سوریه و یمن و عراق و .. نمی بینی
ناشناس
-
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
جواب احمقها همینه.دست مریزاد.
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
ماشاالله ایول داره بخدا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
جناب امیر 11:37 هر کی خربزه میخوره پای لرزش هم باید بشینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
آقای امیر کامنت دوم شما حالتون خوبه !!!!!ترکیه یکی از حامیان داعشه ترکیه از حمله ی عربستان به یمن که باعث کشته شدن این همه غیر نظامیان شده حمایت کرده اون وقت شمانگران این هستید که چرا ایران برق اون کشور رو قطع کرده که مردم اونجا دچار مشکل شدند!!!!!!!!!معلومه فیلم های ترکی که از ماهواره نشون می دند خیلی شما رو جذب مردم این کشور کرده
12
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
نشستی خونه هرچی تلوزیون میگه باور میکنی و تازه نظرم میدی؟
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
دارید به این کارهای خراب کارانه و غیر انسانی به خاطر سخنان یک فرد افتخار می کنید؟؟؟
ناشناس
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳
بابا حقوق بشر ، برق خونه الکسم قطع کنید دفعه دیگه
ناشناس
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹
اووو ، خراب کارانه! غیر انسانی!
نکته سنج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
در پاسخ امیر میگم وقتی ترکیه در امور یمن دخالت میکنه و به ایران توهین میکنه که دیگه ما تحمل یمن قدرتمند در دسته ایران رو نداریم وباید اونا سرکوب بشن ولو تا کنون چندین هزار کشته وزخمی بی گناه ازشون گرفته شده حال خود قضاوت کنید مگه خدماته شهری ترکیه فقط مهمه که شما غصشو میخوری در یمن خدمات که هیچ با لا تر از همه جان میلیونها انسانه بی گناه با شراکت ترکیه وعربستان و مصر و دیگران به خطره نابودی ومرگ رفته که این کمترین مقابله در برابره آن است .شما بهتره یکم واقعگرا باشین تا ببینین دشمنه صهیونیست چجور ترکها رو ماله خودشون کردن که مثله وهابیا در خدمته منافع غرب باشن و اول داعش رو راه انداختن حالا یمنیا رو سرکوب میکنن.
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
هموطنان عزيز. اين بازيه آمريكاي بيشرفه. خودش اينكارو كرده انداخته گردن ايران كه بين دو كشور همسايه دشمني ايجاد كنه. دقيقا همين سياستي كه در قبال عربستان و ايران در پيش گرفته. ما نبايد گول اين حرفا رو بخوريم. مطئمنا اين كار ايران نبوده. ايران سريع بايد در برابر اين حرف موضع بگيره. سياست ماكياوليستي: اختلاف بيانداز و حكومت كن. شرم بر آمريكاي حقه باز
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
ما می توانیم مردم قهرمان ایران جنگ طلب نیستن ولی اگه کسی برما وکشور ما خاک وابروی مان توهین کند جواب شان را بیشتر ازاین خواهیم داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
ادعای اعلام آماده‌باش در ارتش اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد به ارتش این رژیم برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران دستور آماده‌باش داده شده است.این دروغ هم کار دشمنان ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
مردم ودولت کشور ترکیه دوست و برادر ماهستند.این دروغ را برای تفرقه افکنی دارند اشاعه میدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
این خبردروغ راد شمنان ایران وترکیه دارنددر می اورند تا از اب گل الود ماهی بگیرند دست دشمنان کاملا اشکار
ناشناس
CANADA
جمعه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
بزرگنمایی تهدید ایران برای کشورهای همسایه اش یکی از سیاستهای رسانه های غربی است. هیچ چیزی بهتر از بکش بکش و جدال کشورهای همسایه و تلف کردن اموال و ذخایر ارزی خود در راه نزاع بی هدف و بی پایان به نفع انها که کنار گود نشسته اند نیست.

بستر اینترنت کاملا در اختیار شرکتهای امریکاییست و هر وقت بخواهند به انی نه تنها کل اینترنت که کل برق کشور را هم می خوابانند. همانطور که در مورد کره شمالی بعد از حمله هکری به سونی پیکچرز رخ داد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
واقعا هدف وسیله را توجیه می کند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
بابا دارن شلوغش میکنن ، ایران هراسیه ، دم مذاکرات میخوان ... به مذاکرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
میخواست بی خود عرعر نکنه.وقتی گاز و برقش رو ایران تامین میکنه بتمرگه حرف زیادی نزنه.چند ساله که به دم آمریکا چشبید فکر کرد آدمی شده.
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
1 ايران 0 تركيه
اردوغان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
آره سایبری یه کلمه فارسی اصیله!!! اصلا سایبری رو پارسها اختراع کردند!!! همسایگان افغانستان، زیاد هندونه زیر بغلتون گذاشتن !!!؟؟؟
سهراب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
ترکیه از روز اول بحران سوریه و عراق حامی وحوش داعش و نصره هست و باعث مرگ هزران انسان بی دفاع و زن و بچه شده....حتی در کمال بی شرمی مرز رو به روی اوارگان سوری میبنده و از اون طرف وحوش در کمال ارامش و امنیت از مرز ترکیه وارد سوریه میشن...باید با این دولت ریاکار و کثیف بدتر از این برخورد بشه
tab
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
از کجا اینقد مطمئن حرف میزنی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
ساده نباشید باور نکنید کار صهیو نیستهاست میخان تو منطقه تفرقه بندازن
وطن اوغلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
توهم توطئه.کار کار انگلیساست.
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
چرا باید با ملت بجنگد؟ و بعد با افتخار از خاموشی برق در بیمارستانها صحبت بگوید. آیا این خبر صحت داره؟
............
ایلیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
بابا امیر یه شکری خوردشما دیگه این بی سواد رو به........خوردن نندازین ولش نمی کنید؟
بچه ی خوبی هستا
ماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۹
خوب کاری کردن.تادیگه از این غلطا نکنه.اینایی هم که سنگ این اردوغان خائن رو به سینه میزنن برن بمیرن .وطن فروشا
ترک
ROMANIA
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
چرا به عربستان حمله سایبری نکرد.ما ترک ها یه مثل داریم که میگه .اششک گوجن چاتمر نیه؟ پالانی تاپلران؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
چرا حرف مفت ميزني....
خطاب به مدیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸
عزیزم ببین بین بچه ها تفرقه انداختی باو ناسلامتی یه زمانی ترکیه جزو ایران بود حالا اینقدر نباید به خاطر یه حرف اینکارو کنن باید به بزرگی خودمون ینی ایران اون اردوغان ابله رو ببخشیم