بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر : ۱۴۷۲۸۸

چند روز دیگر شورای پول و اعتبار برای نرخ سود بانکی تصمیم گیری می کند. این گفته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی است و همچنین بیان کرده است که دولت یازدهم تصمیم گرفته به صورتی جدی وارد مقوله ساماندهی نرخ سود تسهیلات بانکی شود.

وزیر اقتصاد افزوده است: دولت یازدهم در اولین جلسه پول و اعتبار، تصمیمات خود را برای ساماندهی این امر مطرح می کند و برخی از بانک ها داوطلبانه پیشنهاد کاهش نرخ سود بانکی را داده اند. در یکسال اخیر، حدود ۲۵ واحد کاهش تورمی داشته ایم و طبیعی است که نرخ سود سپرده و تسهیل بانکی متناسب با آن کاهش پیدا کند. براین اساس در صدد هستیم بسته ای در شورای پول و اعتبار تهیه کنیم تا نرخ سود تسهیلات بانکی را ساماندهی کنیم.

اما به هر حال نرخ سود بانکی به عنوان یک نرخ پایه تاثیرات خود را بر سایر بازارها از جمله بازار سرمایه خواهد داشت و مطمئنا دولت و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در صورت تصویب هر طرحی این موضوع را مد نظر قرار خواهد داد.

کلید قفل بازار سرمایه در دستان سیف!

اغلب کارشناسان بازار سرمایه هر چند با دیدی مثبت به این موضوع می نگرند و معتقد هستند که کاهش نرخ سود بانکی می تواند پولها را به سمت بازار سرمایه بکشاند و حتی اعلام خبر آن برای بزاار سرمایه خوشایند بود، اما برخی دیگر هم به این موضوع با دیده تردید می نگرند.

اما محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که کاهش نرخ سود بانکی باعث رونق بورس می شود و با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی در وضعیت فعلی بازار سرمایه را تحت تاثیر منفی قرار می دهد، بنابراین باید تلاش جدی در خصوص رفع این مشکل صورت گیرد.

به گفته فطانت، مسئولان اقتصادی و تصمیم گیران درباره کاهش نرخ بهره بانکی متفق القول هستند و در این برهه زمانی تلاش می کنیم که کاهش نرخ سود سپرده بانکی سریع تر با مصوبات مطابقت داده شود.

به هر حال همه در انتظار این هستند که با تعیین تکلیف نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار، این معمای بزرگ هر چه زودتر برای بازار سرمایه حل شود. گرچه نرخ سود بانکی تنها دلیل وضعیت فعلی بازار سرمایه نیست.

کارشناسان بازار سرمایه چه گفتند

عسکری مارانی در گفتگو با مهر در مورد تاثیر کاهشنرخ سود بانکی بر بازار سرمایه کشور گفت: نرخ سود بانکی در بازار سرمایه تاثیر گذار است، نرخ بازار پول نرخ پایه است و همه بازارها باید خود را با آن تطبیق دهند، یعنی وقتی P/ B بازار پول افزایش می یابد، به تبع آن P/B در بازارهای سهام، ملک و اجاره خانه هم تاثیرگذار است. این نرخ به عنوان نرخ پایه در تمامی بخش های اقتصادی تاثیر می گذارد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه کاهش نرخ سود بانکی را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: این نرخ باید زودتر و با شدت بیشتری کاهش می یافت، اما در همین حد هم قابل قبول است و مطمئنا بانکها پس از این با مشتریان خود تماس خواهند گرفتکه حساب های کوتاه مدت آنها را به بلندمدت و یکساله تبدیل کنند. در این شرایط اگر کسی بخواهد پول خود را یکسال در بانکها بخواباند بهتر است یا اینکه وارد بازار سهام کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بازار پول بتواند خود را با شرایط جدید نرخ سو بانکی تنظیم کند و مدیران ارشد طوری برنامه ریزی صحیحی کنند که مردم را وارد این بازار شوند و برای آن جذابیت ورود ایجاد کنند، این بازار حتما جای حرکت خواهد داشت و به P/B بازار مطمئنا افزایش خواهد یافت.

همچنین حامد ستاک کارشناس دیگر بازار سرمایه در گفتگو با مهر در این زمینه اظهارداشت: به طور کلی بازار پول و سرمایه به صورت سنتی رقبای یکدیگر هستند و در صورت رونق هر یک رکود در بازار دیگری محتمل خواهد بود.

مسئولان بورس چه برنامه ای تدارک دیده اند

وی ادامه داد: اگر پول را به صورت یک کالای پر کشش نسبت به نرخ بهره در نظر بگیریم، در صورت کاهش نرخ بهره حجم مناسبی از پول از بازار پولی کشور به سمت بازار سرمایه روانه خواهد شد، این امر در صورتی اتفاق خواهد افتاد که صاحبان سپرده در بازار پولی کشور از بازده و ریسک بازار سرمایه کشور و همچنین سازو کارهای این بازار مطلع باشند و سرمایه خود را وارد بورس کنند.

این کارشناس بورس تصریح کرد: اما در صورت نبود اعتماد و دلگرمی از حفظ و صیانت از سرمایه خود با وجود کاهش نرخ بهره همچنان در بازار پول باقی خواهند ماند و بعضا متاسفانه به سوداگری با سرمایه خود خواهند پرداخت.

همچنین محمدیوسف امین داور کارشناس بازار سرمایه در این زمینه با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی تاثیر زیادی در میان مدت در بازار سرمایه دارد و می تواند P/E (شاخص سود) را بالا ببرد، افزود: علاوه بر این کاهش نرخ سود سپرده های بانکی هزینه های مالی را کاهش می دهد و این امر اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار سرمایه کشور خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته ناگفته نماند که کاهش نرخ سود جذابیت سهام بانک ها را کاهش می دهد زیرا برخی معتقدند با این کاهش، نقدینگی از بازار پول به سایر بازارها سرازیر می شود. کاهش نرخ سود بانکی می تواند جو ناامیدی در بازار سرمایه را کاهش دهد و فعالان بازار معتقدند که این امر می تواند امید را به بازار بازگرداند.

امین داور با اشاره به فروش های روزهای گذشته، اظهار داشت: روزهای گذشته هیجان بی منطق بر بازار حاکم بود البته به دلیل نامشخص بودن این امر کاملا مشهود بود که این وضعیت عمر طولانی نخواهد داشت.

همچنین امیر افسر دیگر کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار پول رقیب بازار سرمایه است و زمانی که نرخ سود بانکی افزایش یابد به تبع آن بخشی از نقدینگی از بازار خارج و به سمت بانک ها روانه می شود، ادامه داد: بدیهی است با کاهش نرخ سود بانکی مطلوبیت سرمایه گذاری در بانک کاهش می یابد و بخشی از سپرده های بانکی به بازار سرمایه تزریق می شود بنابر این افزایش شاخص در معاملات امروز را می توان تحت تاثیر خبر کاهش نرخ سود بانکی دانست.

امین داور تصریح کرد: با عملی شدن این نرخ ها در سیستم بانکی کشور به طور حتم وضعیت شاخص بورس بهبود می یابد. همچنین پس از کاهش شاخص بورس در روزهای گذشته، قیمت سهام بسیاری از شرکت ها با افت محسوسی مواجه شده و مطلوبیت سرمایه گذاری را این روزها در بازار سرمایه افزایش داده است.

شاهین شایان آرانی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه گفت: با کاهش نرخ سود بانکی رغبت سرمایه گذاران برای نگهداری پول در بانک ها کاهش می یابد و منابع خود را از بانک ها خارج می کنند و به بازارهای دیگر می برند. بخشی از این منابع ممکن است به سمت بورس برود و سرمایه گذاری های جدیدی را در بورس انجام دهد.

وی متذکر شد: این اتفاق خوب است، اما به شرط آنکه منابعی که به سمت بورس سرازیر می شود، بادقت و حرفه ای گری سرمایه گذاری شود و یک دفعه موجی وارد بازار نشویم؛ چرا که این موضوع می تواند اثر مخرب روی شاخص و قیمت سهام بگذارد.مهر


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
UNITED ARAB EMIRATES
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
هفته پیش که اعلام شد سود سپرده 2% و سود تسهیلات 3% از 15 اردیبهشت کاهش می یاید. این آقایون انگار خواب بودند.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
زیاد تاثیری روی بورس ندارد چون اگر کسی بخواهد از سود قبلی یعنی 22درصد استفاده کند هنوز وقت دارد
ع ش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
هیچ اتفاقی نمیفته و هیچ رونقی هم در کار نیست اینا همش لاف هست