بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر : ۱۴۷۳۱۹

به گزارش دانشجونیوز، سعید جلیلی عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر با اشاره به سیاست خارجی در عرصه بین‌الملل و با طرح سوالاتی پیرامون سیاست خارجی و ریشه یابی چرایی عدم رابطه سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت: همیشه این سئوال مطرح است که در سیاست خارجی آمریکا چه چیزی است که ایران به آن نگاه ویژه دارد.

وی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی مثل سیاست خارجه هر کشوری مانند یک پارادایم است که در آن اصول و اهداف و ارزش هایی مطرح و منافع و حقوقی تعریف می شود که نقاط و فرصت های تعامل یا تقابل را شکل می دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: یکی از اصول اصلی سیاست خارجی آمریکا این است که باید رهبری جهان را در اختیار داشته باشد ‌و‌ رهبری قوی و مستمر آمریکا در جهان ضروری و همیشگی است اما این اصل در کمتر کشوری به این صورت وجود دارد و این سوال را به وجود می آورد که چه کسی این حق را به آنها داده است.

وی با اشاره به اینکه اشتراکات زیادی در منافع و حقوق ملت ها برای همکاری وجود دارد بیان داشت: همیشه ما نسبت به ایالات متحده آمریکا یک نگاه ویژه داشته ایم و البته آمریکا نیز رویکرد ویژه ای نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.

جلیلی ادامه داد: برای یافتن پاسخ به این نگاه و رویکرد ویژه، که باعث شناخت بهتر و بیشتر نگاه آمریکایی ها می شود، مردم را به مطالعه متن فکت شیت آمریکا از توافق لوزان و سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ دعوت می کنم.

وی اضافه کرد: طبق سند استراتژی امنیت ملی آمریکا آنچه آمریکا را قوی می کند اجماع بر سر این است که رهبری همیشگی او را بر جهان اجتناب ناپذیر می کند و این رهبری بر پایه منافع ملی آن کشور می باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به بخش‌های دیگری از این سند استراتژی بیان کرد: طبق این سند هیچ جایگزینی برای رهبری آمریکا بر جهان وجود ندارد و رهبری آمریکا برای همیشه ضروری و اجتناب ناپذیر است.

سعید جلیلی گفت: امروز کسانی که چنین ادعاهای زورگویانه ای دارند، با وقاحت و تزویر مدعی دموکراسی و صلح و خلع سلاح هسته ای هستند در حالی که منطق آن ها این است که چون زورگوییم می‌توانیم بمب هسته‌ای هم داشته باشیم.

جلیلی در ادامه تصریح کرد: آمریکایی ها حتی در سند استراتژی خود هم دروغ می گویند، زیرا در سند ملی آمریکا آمده است که کشور های متحد با او کشورهای دموکراتیک هستند و این در حالی است که کشورهایی با آمریکا متحد شده اند که در آنها حتی یک انتخابات هم برگزار نمی شود.

وی افزود: دروغ دیگر آمریکایی ها این است که مدافع حقوق بشر هستند و می گویند کشتار جمعی بی احترامی به قوانین جامعه بشری است و این ها همه در حالی ادعا می شود که در مقابل جنایات غزه، یمن و سوریه سکوت اختیار می کنند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور اذعان داشت: آمریکا خودش را رهبر بلامنازع جهان می داند و می خواهد با زور و تزویر رهبری خود را تثبیت و استمرار بخشد ولی با ظهور پدیده انقلاب اسلامی تمام مناسبات آمریکا به هم خورده و اکنون آمریکا می‌بیند که اراده انقلاب اسلامی ایران به او و متحدانش تحمیل می‌شود.

سعید جلیلی اظهار داشت: اعتمادسازی آمریکایی ها برای ژاپن بیش از ۷۰ سال به طول انجامیده و همچنان بی نتیجه مانده است ولی ملت ما در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا مقاومت کرده و آمریکا نیز نگران همین موضوع است.

وی با انتقاد از سیاست زورگویانه آمریکا یادآور شد: آمریکایی ها بیان می کنند که باید تاسیسات فردو را تعطیل کنیم ولی همانگونه که خود آن ها هم می دانند فردو یکی از تاسیسات قانونی است که زیر نظر کارشناسان آژانس فعالیت می کند و جالب این است که بهانه آنها برای این ادعا این است که چون فردو زیر کوه است و ما با بمباران نمی توانیم آن را نابود کنیم باید تعطیل شود.

 وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ایستادگی و مقاومت شهید شهریاری ها و شهید احمدی روشن ها آمریکا را نسبت به کشور ما حساس و نگران کرده است و به این نتیجه رسیده اند که انقلاب اسلامی نمی‌خواهد زیر بار زور برود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶
همش حرفهای کلیشه ای وشعاری برای توجیه اشتباهات بزرگ و کوچک کردن کارهای دیگران