بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
افزایش عرضه سهام شرکت های بورسی یا انجام عرضه اولیه شرکت های تازه وارد به بورس در شرایط روند صعودی و رونق بازار سرمایه امری صحیح و معقول ارزیابی می شود تا با استفاده از این ابزارها از رشد هیجانی و حبابی قیمت سهام شرکت های بورسی جلوگیری شود.
کد خبر : ۱۴۷۳۳۲
نویسنده :
جمشیدی
معاملات روزهای ابتدایی بازار سرمایه در حالی در پی ارائه بیانیه مشترک لوزان و امیدواری برای بهبود وضعیت سیاسی کشور در مسیری مثبت آغاز شد و بسیاری از سهام شرکت های فعال بورسی با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شدند که این روند صعودی چندان دوام نیافت و بورس زودتر از حد تصور سهامداران رنگ قرمز به خود گرفت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عوامل مختلفی را در تغییر روند زود هنگام بورس تأثیر گذار می دانند که دراین میان می توان افزایش عرضه سهام توسط سهامداران حقوقی و عرضه اولیه سهام شرکت های دارای شرایط نا مناسب سود آوری را از جمله مهمترین این عوامل بر می شمرد.

از این رو، این پایگاه خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان زیر نموده است.

عرضه اولیه سهام شرکت ها در شرایط رکود بورس غیر منطقی است/اخبار سیاسی تعیین کننده روند آتی

بر اساس اطلاعات موجود بیش از پنج هزار و سیصد نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که بیش از 87 درصد از شرکت کنندگان با سیاست ها و شیوه مدیریت سازمان بورس در کنترل هیجان بازار سرمایه و برنامه عرضه های اولیه موافق نبوده اند و مابقی نیز گزینه اول را انتخاب کردند.

درهمین ارتباط، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: افزایش عرضه سهام شرکت های بورسی یا انجام عرضه اولیه شرکت های تازه وارد به بورس در شرایط روند صعودی و رونق بازار سرمایه امری صحیح و معقول ارزیابی می شود تا با استفاده از این ابزارها از رشد هیجانی و حبابی قیمت سهام شرکت های بورسی جلوگیری شود. همچون روندی که سهامداران طی سال 92 همراه با رشد پر شتاب شاخص کل و ارزش سهام شرکت های بورسی تجربه کردند.

محسن محمود زاده افزود: عرضه اولیه سهام شرکت ها توسط هلدینگ های بزرگ و مطرح بورسی با حجم و ارزش بالا همچون مخابرات و معدنی می تواند موجب جذب نقدینگی به منظور جلو گیری از رشد فزاینده قیمت سهام شرکتها شود.

این در حالی است که در شرایط کنونی حاکم بر بازار سرمایه و رکود حاکم بر آن افزایش عرضه سهام توسط بزرگان بورس یا انجام عرضه اولیه شرکت های تازه وارد امری غیر منطقی ارزیابی می شود و در شرایط کنونی بسترهای لازم جهت اجرای چنین برنامه هایی وجود ندارد. براین اساس بهتر به نظر می رسد تا عرضه های اولیه در شرایط فعلی انجام نپذیرد. هرچند که عرضه های انجام شده طی سال جاری حجم و ارزش کمی از معاملات را به خود اختصاص ما دهند.

وی نگرانی سهامداران نسب به نتایج نهایی مذاکرات هسته ای را عامل اصلی تغییر روند بازار سرمایه برشمرد ودر این خصوص گفت: بازار سرمایه در وضعیتی قرارگرفته که به نظر می رسد مسئولان ارشد بازار سرمایه و سهامداران هدایت کننده روند فعلی نیستند و جو حاکم بر این بازار ناشی از اخبار منتشر شده در حوزه سیاسی تعیین کننده روند بورس می باشد. به گونه ای که اتفاقات و اظهارنظرهای مسئولان ارشد سیاسی داخلی و خارجی پیرامون مذاکرات هسته ای موجب شده تا سهامداران نسبت به وضعیت آتی سیاسی نگران شوند و به افت قیمت سهام شرکتها منجر شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه افزود: البته در این بین نباید فراموش کنیم اجرای برخی از سیاستهای دولت همچون واگذاری زیر مجموعه های بانک ها موجب افزایش عرضه ها می شود و در شکل گیری روند تأثیرگذار است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
مشکل ناظر بازاره که اجازه فروش خرید های بلوکی رو بصورت خرد میده و اجازه رشد به سهم نمیده ،همشو میان میندازن گردن هیجان و عرضه اولیه و فلان. بازار بورس کاملا دستوریه ،حمایتها و مقاومتهای ساختگی،سهامدارا خ،فقط به ما سهامدارای حقیقی زیان وارد میشه و حقوقیداره سودخودشو میبره ،اینا طوری محاسبه کردن سودی که بورس گیر سهامدار بیاد کمتر از سود بانکی باشه،لعنت بر بازار دستوری که فقط روزای مثبت خوب بلده دستور بده،یه سنگک شد 1000 تومن،بنزین شد هزار تومن ،صادرات هنوز دنبال اینه که یه حمایت 100 تومنی درست کنه.شبندر 1700 رو بعد 8 ماه 500 باز کردن...
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
شبندر رو چند ماه دیگه 200باید تحویل بگیری چه با توافق چه بی توافق...
مهراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
من نمی دونم اینکه حقوقی ها تلاشی جهت حمایت از سهم نمی کنند , مگه غیر از اینه که ارزش روز هر برگه سهم بیانگر دارایی ها و اموال شرکتهاست آخه شبندی که 1200 بوده الان 500 منظور اینه که کل اون تشکیلات از زمین و ساختمان و هر آنچه در ان هست نزدیک 60 درصد کاهش قیمت پیدا کرده است. واقعا چه منطقی پست این رفتارها می توان عنوان کرد.