بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
پس از بیست و هفت روز از آغاز عملیات طوفان قاطع عربستان به یمن ناگهان سخنگوی ائتلاف مهاجم خبر از پایان این عملیات را می دهد عملیاتی که عواقب سنگینی را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۴۷۳۸۰

دانان نوشت:پس از بیست و هفت روز از آغاز عملیات طوفان قاطع توسط سعودی ها با پشتیبانی آمریکا،”احمد عسیری” سخنگوی ائتلاف نظامی عربستان، شامگاه سه شنبه خبر اتمام عملیات طوفان قاطع را اعلام کرد.

بنابر اعلام منابع سعودی، رژیم آل سعود طی ۲۷ روز تجاوز، ۲۴۱۵ حمله هوایی علیه یمن انجام داد. طی این حملات نزدیک به ۳ هزار نفر که اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی بودند، به شهادت رسیدند. حدود ۴۰۰ تن از این شهدا کودک هستند. کشتار این همه کودک ظرف ۲۷ روز، در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. رکوردی که پیش از این تنها در اختیار رژیم صهیونیستی بود.

عملیاتی که به هیچ کدام از اهدافش نرسید، منصور هادی نه در یمن یا حتی استان عدن بلکه در ریاض است. توان نظامی انصارالله نابود نشده (که اگر شده بود، ریاض لحظه‌ای برای حمله زمینی به یمن و فیصله دادن به خطر انصارالله تردید نمی‌کرد.) انصارالله بر تنگه استراتژیک باب‌المندب تسلط «کامل» دارد. (همین یک مسئله برای پذیرفتن شکست هیمنه پوشالی ائتلاف سعودی-آمریکایی- صهیونیستی در جنگ با انقلابیون یمنی کافی است.) از ۲۰ استان یمن، ۱۸ استان در تسلط کامل انصارالله است و در دو استان باقی مانده نیز، درگیری‌هایی بین انقلابیون و القاعده در جریان است. چهار پایتخت تاریخی یمن یعنی، تعز، صنعا، عدن و صعده تحت کنترل انقلابیون است. پیش از حملات سعودی‌ها به یمن، انقلابیون فقط به مناطقی از شمال این کشور تسلط داشتند.

حال در خصوص چرایی پایان یک طرفه و ناگهانی جنگ از سوی عربستان در حالیکه پادشاه عربستان فرمان حضور گارد ملی برای شرکت در تهاجم علیه یمن را صادر کرده بود، نظرات متفاوتی ارائه می شود، به گزارش العالم، روزنامه "الاخبار” لبنان روز چهارشنبه در مقاله ای به قلم "ابراهیم الامین” درباره تحولات اخیر یمن نوشت: به دور از چشم رسانه‌های گروهی و حتی محافل دیپلماتیک متعدد، در ۲۴ ساعت گذشته یعنی پیش از اعلام توقف تجاوزگری سعودی علیه یمن، یک سلسله تحولات میدانی روی داد که نتیجه آن عربستان را مجبور کرد تا تجاوز گسترده علیه یمن را متوقف کند.

ابراهیم الامین در ادامه مطلبش می نویسد: ایرانخبرهایی رااز قصد عربستان برای گسترشبمباران هوایی کورکورانه یمن دریافت کرد و درپی آن بلافاصلهشماری از کشتی های نیروی دریایی خود را به دریای سرخ و مقابل خلیج عدن اعزام کرد. این امر آمریکا را بر آن داشت تا سریعا برای مقابله با آنچه آن را احتمال دخالت ایران خواند، از طریق دریا با اعزام کشتی های خود وارد عمل شود.

- ایران به تعدادی از کشورهای اروپایی پیام داد که در مقابل اقدامات عربستان دست بسته نخواهد ماند و اروپایی‌ها به سرعت وارد عمل شده و با آمریکایی ها تماس برقرار کردند و سپس به عربستان پیام ‌های اعتراض آمیزبه دلیلاستفاده مفرط از زور فرستادند چرا که این امر به کشته شدن شمار زیادی ازشهروندان منجرشد، آنها در پیام های اعتراض آمیز خود گفتند روشن شده است که بیشتر اهداف مورد حمله قرار گرفته،غیرنظامیبوده است.

- یگان هایی از کمیته‌های مردمی به سمت مرز عربستان حرکت کرده و عملیات غافلگیر کننده ای را در داخل خاک این کشور انجام دادند که به کشته شدن شمار زیادی از نیروهای سعودی منجر شد. عربستان سریعا این حادثه را بایکوت امنیتی و رسانه ای کرد. وزارت کشور عربستان در ریاض نیز سریعا وارد عمل شد و حالت آماده ‌باش کامل اعلام کرد و تدابیر امنیتی داخلی را برای مقابله با وقوع درگیری های زمینیاتخاذ کرد. این امر همچنین باعث شد که گارد ملی عربستان نیز جهتآماده باش و عزیمت بخشی از آنها به مناطق مرزی فراخوانده شد.این اتفاقات به نحوی از سوی محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز تایید شده بود.

علل پایان جنگ هر چه باشد یکی از پیامدهای آن شکل گیری حزب الله دوم در نزدیکی مرز عربستان و تنگه استراتژیک باب المندب می باشد مجاهدینی که همانند حزب الله در جنگ ۳۳روزه، علی رغم جنایت های جنگی طرف مقابل از مواضع خود عقب نکشیدند وتوانستند خود را به عنوان بازیگر جدید در منطقه استراتژیک نشان دهند بازیگری که از همان ابتدای شکل گیریش شعار مرگ بر اسرائیل سر می داد،لذا اسرائیل به لطف حماقت هم پیمانش دشمن جدیدی نیز یافت و دیگر نمی تواند زیردریایی هایش را با خیال راحت از خلیج عدن به سوی خلیج فارس راهی کند.

اصغر رئوفی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
لطفا در نوشتن کلمات دقت بیشتر داشته باشید و فاصله را در نوشتن رعایت فرمایید