بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود همکاری‌ تجاری مشترک ایران و آلمان در تحریم‌ها حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۳ میلیارد دلار رسید و باید همکاری چندجانبه بین ایران، آلمان و کشورهای آسیای مرکزی در اقتصاد شکل گیرد.
کد خبر : ۱۴۷۳۸۱

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، بعد از ظهر امروز اتاق بازرگانی ایران میزبان رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشور آلمان در رأس هیأت تجاری بود و طی چند ماه گذشته این دومین بار است که آلمان‌ها برای رایزنی با طرف ایرانی و امید ورود به بخش توسعه صنایع و صنعت حمل و نقل به ویژه صنعت ریلی عازم ایران می‌شوند تا به بحث برداشته شدن محدودیت‌های تحریم جزو نخستین کشورهایی باشند که بازار پرظرفیت ایران را از آن خود می‌کنند، البته در این جلسه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران اگر چه به روابط دیرینه اقتصادی ایران و آلمان صحه گذاشت، اما در لابه لای سخنان خود به کم‌لطفی آلمان‌ها در زمان تحریم‌ها نسبت به ایران گلایه کرد و گفت: آلمان‌ها در زمینه مواد غذایی و دارو در زمان تحریم به ما کم‌لطفی کردند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در طول چند سال گذشته به لحاظ روابط اقتصادی با محدودیت‌ زیادی روبه‌رو شده‌ایم، افزود: این مسئله حجم مبادلات تجاری ما را بسیار کاهش داد، تا حدی که از 6 میلیارد دلار به 3 میلیارد دلار رسید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه شرکت‌های آلمانی می‌خواهند، در توسعه صنعتی و نوسازی صنایع ایران حضور داشته باشند، خاطر نشان کرد: خارج شدن از همکاری‌ دوجانبه صِرف و رفتن به سمت همکاری‌ سه‌جانبه و چند جانبه به ویژه خدمات فنی و مهندسی در حوزه آسیای مرکزی و افغانستان مدنظر ماست.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که آلمان می‌تواند شریک خوبی برای مرکزیت صادرات خشکبار، زعفران و فرش ایرانی باشد، همان طور که از قبل این مسئله وجود داشته و به اروپا صادر می‌شده است.

شافعی بر این نکته هم تأکید کرد که توسعه روابط دو کشور، فعالیت بیشتر بخش خصوصی را می‌طلبد.

به گزارش فارس، در این نشست، طرف آلمانی رسماً از فعالان اقتصادی ایران برای ادامه مذاکرات و رسیدن به نتیجه مطلوب دعوت کرده، تا به آلمان سفر کنند و در جلسه امروز رؤسای اتاق‌های بازرگانی برخی استان‌ها مانند استان گلستان، خراسان شمالی، مرکزی و اصفهان حضور داشته و برخی نقطه‌نظرات خود را عنوان کردند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر