بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
همزمان با سفر هیأت اقتصادی سوئیس به تهران، طرح پیشنهادی صادرات گاز ایران به این کشور اروپایی آماده شده است.
کد خبر : ۱۴۷۳۸۸
هیات اقتصادی سوئیس به ریاست سفیر سابق این کشور در ایران قرار است روز یکشنبه وارد تهران شود تا درباره گسترش همکاری اقتصادی میان دو کشور از جمله صادرات گاز ایران به سوئیس گفتگو کنند.

مقامات اقتصادی ایران و سوئیس هفت سال پیش نیز همکاری هایی برای صادرات گاز ایران به سوئیس آغاز کرده بودند اما در میانه های راه به دلیل تشدید تحریم ها، این همکاری ها متوقف شد.

در دولت نهم نیز مذاکراتی میان ایران با یک شرکت سوئیسی برای صادرات گاز ایران به سوئیس صورت گرفته بود اما به دلیل سنگ اندازی ترکیه، این مذاکرات به نتیجه نرسید. براساس این مذاکرات، توافق شده بود تا گاز ایران از طریق ترکیه به سوئیس منتقل شود و از طریق سوئیس به ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی ترانزیت شود.


بر همین اساس به نظر می رسد مسئولان وزارت نفت ایران در پی سرمایه گذاری مستقیم سوئیس در روند پروژه انتقال گاز هستند و تمایلی به سرمایه گذاری کشور سومی در این همکاری ندارند.

گفتنی است هیات سوئیسی که سال گذشته به ایران سفر کرده بود، از طرح واردات گاز ایران به سوئیس استقبال کرده بودند.

اگرچه تاکنون صحبت‌های رسمی در خصوص حجم صادرات گاز ایران به سوئیس مطرح نشده است، اما براساس توافقات اولیه که 7 سال قبل با این کشور اروپایی انجام شده بود و هم اکنون نیز برخی از مسئولان صنعت نفت بر آن تاکید می‌کنند، ایران می‌تواند سالانه حداقل 2 میلیارد متر مکعب گاز به سوئیس صادر کند که با توجه به افزایش تولید گاز در کشور طی سال گذشته، ظرفیت افزایش صادرات گاز به این کشور اروپایی وجود دارد./پرس تی وی
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲
ایران حالا حالاها هیچ گازی به اروپا صادر نمیکنه، چون کشور دوست و برادر یعنی روسیه خوش نام و اعتبار در تمام دنیا از دستمون ناراحت میشه.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۸
ایران حالا حالاها هیچ گازی به اروپا صادر نمیکنه، چون کشور دوست و برادر یعنی روسیه خوش نام و اعتبار در تمام دنیا از دستمون ناراحت میشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸
ایران باید درجهت منافع ملی صدور گاز به اروپا رو شروع کنه . اینکه بخاطر خوشامد یا بد آمد روسیه اینکاررا نکنیم یا بکنیم بایدکنار بگذاریم . در ماجرای تحویل s300مشخص شد که روسیه قابل اعتماد نیست . گفت S300میدیم تافشارهای اقتصادی غرب رو کم کنه ووقتی نتیجه گرفت به ایران گفت حالا نمیدیم و دبه کرد
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
عمرا اگه روسيه اجازه بده اگه شده كل گفتگوهاي صلح رو بهم ميزنه تا ايران نتونه صادرات گاز انجام بده .