بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
گزارش باشگاه خبرنگاران از بازار کالای ایرانی؛

لطفا کالای ایرانی بخرید و به کالاهای وارداتی توجه نکنید!

در حالی که برای حمایت از تولیدات داخلی راه‌های بسیاری وجود دارد اما این طور که به نظر می‌رسد دولت بیشترین بار را بر روی دوش مردم انداخته و به فکر راه حل واقعی حمایت از تولید داخلی نیست.
کد خبر : ۱۴۷۳۹۰
به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمایت از تولید داخل چند سالی است که دغدغه مسئولان شده و تمام تلاش خود را در جهت تحقق آن به کار گرفته‌اند.

این اقدام در یک مقطع زمانی با ممنوعیت واردات برخی کالاها به کشور و اولویت‌بندی کالاها انجام شد و گاهی با پرداخت مشوق‌های صادراتی.

اما گام جدیدی که دولت خبر از آن می‌دهد ارائه یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی و یا حتی جایگزینی آن به جای یارانه نقدی است.

امری که در ابتدا در راستای حمایت از تولیدات داخلی اقدامی مؤثر به چشم می‌آید اما با قدری تأمل و نگاهی گذرا به سابقه ارائه یارانه کالایی دولت تنها این نکته به ذهن خطور می‌کند که نکند باز کالایی روی دست دولت مانده و با نزدیک شدن به تاریخ انقضای آن دولت می‌خواهد آن را در قالب یارانه کالایی به مردم تحمیل کند.

حمایت از تولید داخل آن قدر معادله پیچیده و چند مجهولی نیست که قابل حل نباشد و فقط نیاز به یک برنامه‌ریزی مدون و صحیح و اجتناب از تصمیمات لحظه ای دارد، اما این طور که به نظر می‌رسد این امر تبدیل به لقمه‌ای شده که دور سر پیچیده و بعد مصرف می‌شود.

چندی پیش مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از استراتژی جدید دولت در بحث پرداخت یارانه کالایی جایگزین یارانه نقدی خبر داد تا به واسطه این امر میزان مصرف کالاهای داخلی افزایش یابد.

حال سؤال این است که برای حمایت از تولیدات داخلی در حالی که راه‌های بسیاری وجود دارد چرا دولت بیشترین بار را بر روی دوش مردم می‌اندازد و به فکر راه حل واقعی حمایت از تولید داخلی نیست؟!

با این وجود می‌توان گفت حمایت از تولید داخلی تنها با خرید کالا به قیمتی نازل از تولیدکننده و ارائه آن در قالب سبد کالایی به مصرف‌کننده امکان‌پذیر نیست بلکه حمایت از تولید داخل وقتی به سرانجام می‌رسد که هنگامی که برای خرید به بازار مراجعه می‌کنیم کالاهای چینی و وارداتی با قیمتی نازل خودنمایی نکنند و در سبد خرید خانوار جای نگیرند و یا اینکه کودکان ایرانی با اسباب‌بازی‌های چینی بزرگ نشوند.

همچنین حمایت از تولید داخل وقتی جان تازه می‌گیرد که گل‌های وارداتی زینت‌بخش باغچه‌ها و منازل ایرانی نباشد و لباس چینی، کفش ترک، شلوار تایلندی و چادر مشکی چینی بر سر ما نباشد.

گفتنی است؛ حمایت از تولید داخل راه‌های بسیاری دارد که تنها نیاز به یک تلنگر دارد نه جلسات بسیار و همایش‌های آنچنانی.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
عزیز دل برادر اینقدر منت مردم را برای خرید کالای داخلی نکشید. اول کیفیت را بالا ببرید و دوم دست برادران وارد کننده ی اجناس بی کیفیت چینی را قطع کن. (آره قطع کن نه کوتاه.) بعد حرف از تولید و حمایت و ... بزنید. با شعار دادن که کار درست در نمیاد.
مجید آباد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
من هم خیلی دوست دارم کالای ایرانی بخرم ولی وقتی خدمات پس از فروش گمنام ترین کالاهای چینی و خارجی را با کالاهای تولید داخل مقایسه میکنم دچار بحران فکری میشم سر دورلهی میمونم کالای خارجی رو بخرم یا ایرانی .
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
من وقتی لوازم خانگی خوب و درجه یک آلمانی و ژاپنی و کره ای هست چرا باید جنس به درد نخور ایرانی بخرم؟؟؟؟؟
اون عزیزی که میخواد محصولش خریده بشه اول کیفیتشو ببره بالا بعد ما نوکرشم هستیم
akbar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
اول زمینه رقابت و ارتقای کیفیت و قیمت را فراهم کنید اگه درست شد شاید خریدیم متاسفانه هم قیمتشون از برکت رانتی که براشون بواسطه حمایت درست کردید بالاست هم کیفیت خیلی پایین مردم که گاگول نیستند چشم بسته حرفهای شما را گوش کنند