بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد خبر : ۱۴۷۳۹۹
فرارو- هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران همراه با پرونده مذاکرات هسته‌ای به نیویورک رفت؛ پرونده‌ای که قرار است رسما از روز چهارشنبه در این شهر باز شد و محلی باشد برای نگارش «برجام». 

به گزارش فرارو، محمد جواد ظریف وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، امروز در راس هیاتی عازم نیویورک شد تا در اجلاس بازنگری معاهده ان‎پی‎تی شرکت کند. 

کنفرانس بازنگری در پیمان منع اشاعه تسلیخات اتمی (ان پی تی) از فردا در نیویورک آغاز به کار می‌کند. ۱۸۸ کشور عضو قصد دارند در این کنفرانس یک ماهه که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، با هدف ایجاد جهانی امن‌تر و بهره‌مند از فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای در اصول این پیمان بازنگری کنند. 

این کنفرانس تاکنون سه دور در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ برگزار شده است و کمکی در بازنگری این پیمان و ایجاد جهانی امن از تسلیحات هسته‌ای نکرده است. 

چرا که پس از گذشت ۱۵ سال از تصویب ۱۳ گام عملی در مورد خلع سلاح که در کنفرانس سال ۲۰۰۰ مورد بررسی قرار گرفت، هنوز شاهد پیشرفت ملموسی در این زمینه نبوده‌ایم. 

بنابراین با توجه به سوابق کنفرانس‌های قبلی و اختلافات عمیق میان کشورهای عضو، ناشی از برداشت متفاوت از ارکان اصلی پیمان ان پی تی، امید چندانی وجود ندارد که در کنفرانس ۲۰۱۵ هم تغییرات عمدی در ان پی تی انجام شود. 

با این حال این کنفرانس از دو جنبه برای جمهوری اسلامی ایران مفید است. نخست آنکه کنفرانس بازنگری ان پی تی، با توجه به اینکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، نخستین سخنران این کنفراس خواهد بود، امکانی است برای بیان صریح و شفاف اهداف و برنامه‌های ایران در پیگیری انرژی صلح آمیز هسته‌ای و ایجاد اطمینان نسبت به اینکه در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی، با استناد فتوای مقام معظم رهبری تسلیحات جایی ندارد. 

دومین حسن برگزاری این کنفرانس برای ایران، حضور کشورهای طرف مذاکره و عضو گروه ۱+۵ در نیویوک است و حاشیه این کنفرانس می‌تواند فرصتی باشد برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و نگارش ادامه متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام). 

در همین حال سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: با توجه به اینکه همه کار‌شناسان فنی و کار‌شناسان خلع سلاح جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشور‌ها در اجلاس نیویورک حضور دارند، تصمیم گرفتیم که از این فرصت استفاده کنیم و درحاشیه آن اجلاس کار نگارش را هم در سطح معاونان و هم در سطح کار‌شناسی ادامه دهیم. 

برهمین اساس امروز به همراه محمد جواد ظریف، تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان هم راهی نیویورک شدند تا در حاشیه این کنفرانس از روز چهارشنبه پرونده مذاکرات هسته‌ای را در این شهر بازگشایی کنند. 

مذاکرات نیویورک، دومین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پس از رسیدن به توافق سیاسی و تفاهم روی کلیات برنامه جامع اقدام مشترک در لوزان سوئیس است. 

نخستین دور مذاکرات پس از تفاهم لوزان، از دوم اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار و کار نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آغاز شد. 

عراقچی در پایان این کنفرانس گفته بود: در این ۳ روز کار روی نگارش متن را شروع کردیم و سه روز خیلی فشرده ابتدا روی چارچوب کاری که می‌خواهیم انجام دهیم بحث کردیم سپس بحث نگارش را از موضوع مشخص تحریم‌ها آغاز کردیم. 

رفع سوء تفاهم "فکت شیت" 
در همین حال به گفته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مذاکرات وین مواردی از «ابهام‌هایی که پس از مذاکرات سوئیس و با انتشار فکت‌شیت آمریکایی نسبت به مواضع طرف مقابل به ویژه آمریکا ایجاد شده بود» رفع شد. 

به دنبال تفاهم‌نامه لوزان در سیزدهم فروردین بر سر چارچوب راه‌حل‌های رسیدن به یک موافقتنامه جامع هسته‌ای تا اول ماه ژوئیه (۱۰ تیرماه)، در اظهارات طرف‌های اصلی این مذاکرات یعنی ایران و آمریکا برداشت‌های متفاوتی درباره توافق جامع به خصوص در دو مسئله لغو تحریم‌ها و غنی سازی اورانیوم دیده شد. 

بعد از تفاهم لوزان، مقامات ایران تاکید کردند که تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شده است به محض امضای موافقتنامه و اجرایی شدن مفاد آن تماما لغو خواهد شد. 

این در حالی است که در اظهار نظرهایی متفاوت از مقامات آمریکایی آن‌ها مدعی شدند تحریم‌هایی ایران نه یکباره بلکه مرحله به مرحله لغو خواهد شد. به گفته ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همواره این بخشی از موضع آمریکا در این مذاکرات بوده است. 

بر همین اساس عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پیش از سفر به وین برای آغاز دور نخست مذاکرات پس از تفاهم لوزان، تاکید کرده بود که تمرکز مذاکره کنندگان ایرانی در این دور از مذاکرات موضوع تحریم‌ها خواهد بود. او همچنین گفته بود در این دور از مذاکرات قطعا از هیات نمایندگی آمریکا در مورد جزییات مرتبط با لغو تحریم‌ها از آن‌ها اطلاعات دقیق و روشنی مطالبه خواهیم کرد. 

در پایان مذاکرات وین هم اعلام کرد که «بحث بسیار خوبی را به‌خصوص با هیئت آمریکایی داشتیم و از آن‌ها خواستیم که موضع خود را در مورد تحریم‌ها روشن کنند و بگویند که در کنگره چه می‌گذرد. به‌نظر من توضیح هیئت آمریکایی بسیار مفید بود. اکنون ما کار روی تهیه پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک را شروع کرده‌ایم.» 

بر این اساس پس از رفع سو تفاهمات، کنفراس نیویورک فرصتی است برای ادامه نگارش متن برجام و نزدیک شدن بیشتر ایران و گروه ۱+۵ به توافق جامع و نهایی.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
هدف از تحریم ناراضی کردن مردم است از نظام اما کور خوندن.