بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
از بالاترین مقام مدیریتی سازمان بورس تا دوستان تحلیل گر تکنیکال بر ناکارآمدی شاخص کل این بازار ازعان دارند اما باز شاهد تحلیل تکنیکال شاخص کل در فضای مجازی هستیم. آیا از این داده های غلط وغیرمعقول، میتوان نتیجه قابل قبول و معقول گرفت؟
کد خبر : ۱۴۷۴۲۵

چند سالی است استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیش بینی روند حرکتی سهام و شاخص فراگیر شده و تحلیل گران این علم بشدت در این بازار رو به گسترش است . اما نکته مهم و کمتر مورد عنایت این است که هر ابزاری نیاز به مقدمات و به عبارتی پیش نیاز ها دارد.

قصد بررسی مزایا و معایب تحلیل تکنیکال یا نفی این روش تحلیل گری را ندارم. تحلیل تکنیکال یک علم ثابت شده است که دقیقا بر اساس روانشناسی معامله گران بازار استوار است اما نکته ای که به آن با کمال تاسف کمتر توجه میشود مقدمات و زوایای این روش است .

مفروضات و داده های این تحلیل بر اساس بازار های کارا است . آیا انطباق این تحلیل با بازار بورس ایران که به دلایل متعدد از کارایی ، عمق و ثبات کم بهره است قابل اجرا است؟ وجود قوانین ناکارا همچون حجم مبنا ، محدودیت دامنه نوسان و یا عدم امکان معاملات بصورت دو طرفه فروش و خرید که قطعا باعث کاهش آزادی عمل معامله گران میگردد ، آیا باعث فاصله گرفتن بازار بورس ایران از تحلیل تکنیکال نمی گردد؟ 

کاستی ها تحلیل تکنیکال 

در مقدمه علم تکنیکال داریم کلیه عوامل موثر بر یک سهم تآثیر خود را در قیمت روز آن نمایان می سازد. آیا در این تعریف برای صفوف خرید و فروش که به دلیل محدودیت دامنه نوسان بوجود می آید اعتباری قائل شده است؟ هیجان های ناشی از این صفوف چطور؟ خواست و سیاست حقوقی های بازار ، میزان سهام شناور بازار که در ایران فاصله معنا داری از سایر بازار های مشابه دارد و ده ها عامل دیگر چه جایگاهی در این تعریف دارند؟

از بالاترین مقام مدیریتی سازمان بورس تا دوستان تحلیل گر تکنیکال بر ناکارآمدی شاخص کل این بازار ازعان دارند اما باز شاهد تحلیل تکنیکال شاخص کل در فضای مجازی هستیم. آیا از این داده های غلط وغیرمعقول، میتوان نتیجه قابل قبول و معقول گرفت؟

از تحلیل تکنیکال برای تمامی بازار ها و موارد تجارت می توان بهره برد اما آیا صرفا در کف بودن قیمت ، نزدیک بودن به خطوط حمایتی دلیلی برای ورود به سهامی که از نظر بنیادی در شرایط خوبی نیستند می توان بهره جست؟

تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال ، برای بیش بینی روند حرکتی قیمت ها در بورس هستند و قطعا تسلط توامان تحلیل گر بر این دو ضامن موفقیت میباشد . تحلیل گر نمیتواند صرفا با یکی از این دو خود را مسلط بر نحوه پیش بینی بازار بداند.

در سال های اخیر با فراگیر شدن استفاده از نرم افزار های تحلیل تکنیکال در رایانه های شخصی و همچنین سهولت آموزش و بکارگیری ، این علم تحلیلی بسرعت در جامعه سهامداری گسترش یافته بنحوی که معامله گران با تجسم روند آینده سهام و ترسیم خطوط فرضی برای آینده هر سهم ، تارگت های مختلفی گاه با عدد هایی بسیار دقیق ترسیم میکنند و آنچنان بر قطعی بودن این پیش بینی اصرار می ورزند که هر گونه مخالفتی را با تحلیل خود غیر قابل قبول می نمایند.

دیده شده در بازار های افزایشی گاه لازم است سهام تا 100% رشد کنند تا پیش بینی تحقق یابد و امان از زمانی که بازار روندی کاهشی داشته باشد . هیچ خط حمایتی نمی تواند جلوی ریزش قیمت ها و شاخص را بگیرد و ناامیدی سهامداران را با توان بسیار افزایش میدهد. اما آیا تحلیل تکنیکال این است؟ آیا این روش از تحلیل بنیادی بی نیاز است؟

تفکیک تکنیکال از فاندامنتال

با کمال تاسف بیشترین چالشی که بازار بورس ایران در این ماه های اخیربرای تحلیل و پیش بینی با آن روبرو بوده تفکیک و عدم تلفیق دو روش بنیادی و تکنیکال است . عمق مشکل زمانی بیشتر هویدا می شود که عده کثیری از تحلیل گران تکنیکال هنوز احساس نیاز به تحلیل بنیادی برای انتخاب یا حذف سهام از لیست خود پی نبرده اند و صرفا با تحلیل تکنیکال قصد پیش بینی آینده بازار یا سهام را دارند.

شاهد این موضوع پیشنهاد خرید سهامی با مشکلات بنیادی فراوان برای اهداف بسیار کوتاه مدت و کم ارزش است که در هر فضای مجازی از سوی افراد مختلف پیشنهاد می شود. آیا این روش ها و این شکل تحلیل ها باعث سردرگمی سرمایه گذاران و معامله گران نمی شود؟

وقتی در بازار تحلیل تکنیکالی دست به دست میچرخد که شاخص در عدد فلان مقاومت دارد ، بمحض رسیددن به محدوده آن عدد ( خدا را شکر اکثر معامله گران در حال حاضر به سیستم معاملات آنلاین مجهز هستند ) آماده فروش سهام بدلیل امکان برگشت شاخص می شوند .

دومینوی عرضه با مشت اول 

کافی است یک معامله گر مشت اول را بزند ، دومینوی عرضه شروع میشود و باید ببینیم این مشت چند می ارزد یعنی چقدر ار ارزش بازار به دلیل هیجان می کاهد . سهام ارزنده یا حباب ، تفاوت ندارد ، میشود بازار مکاره که انگار قیامت شده ، صف خرید یا فروش فرقی ندارد فقط فروشنده ایم ، وقتی پیگیر علت شویم برخورد شاخص به خطوط مقاومت و دلایل دیگر در کنار هم قرار میگیرند .

 از سیاسی ، اقتصادی ، ........ حتی غیر مرتبط ، دلیلی میشوند برای ریزش بازار . آیا تغییرات شاخص در ارزش دارایی ما که سهام شرکت ها هستند به این میزان اهمیت دارند؟ گاه شاهدیم سرمایه گذارانی با دارایی چند میلیون تومانی آنچنان به تغییر عدد شاخص واکنش نشان میدهند که گویی تغییرات شاخص قابل معامله میباشد .

 با کمال تاسف سایر معامله گران را با افکار خود هم جهت ساخته و بانی گسترش نابسامانی ذهنی سرمایه گذاران می گردند . در اینجا شاید فرصت مناسبی برای تعریف جایگاه شاخص کل درتحلیل نباشد و به همین موضوع بسنده می کنم که عموما تغییرات شاخص بازارهای بورس برای تحلیل ، جایگاه اقتصادی بازارها در بازه های بلند مدت اهمیت پیدا می کند و معتبرمی باشد و برای تحلیل گران اقتصاد کلان اهمیت دارد. اما بدلیل حساسیت بوجود آمده طی سال های اخیر از سوی مدیران اسبق سازمان بورس در تغییرات عددی این شاخص باعث گسترش حساسیت در سایر سطوح فعالین بازار سرمایه گردیده ، بطوری که این تغییرات در بازه های زمانی ساعتی هم برای معامله گران هم حساسیت ایجاد می نماید ، شایسته است با فرهنگ سازی مناسب از این مشکل عبور نماییم.

حقوقی های منفعل 

در حال حاضر حقوقی های بازار بدلایل مختلف و اکثرا بنیادی منفعل هستند و انگیزه قوی برای فعالیت در بازار ندارند .عمق بازار بسیار کاهش یافته و با کمترین انرژی تغییر جهت می دهد .

فعالان و سرمایه گذاران با داشتن ذهنی پویا و جستجو گر می توانند هدایت این بازار را با انگیزه های مثبت و رو به جلو کمک نمایند. قطعا با کاهش بار روانی منفی بازار و خروج از بلاتکلیفی ، سرمایه گذاران با انگیزه مضاعف به این بازار جذب میگردند . همچنین لازم است مدیران بورس ، صرفا" ناظر وتسریع کننده فعالیت این بازار باشند و به تغییرات روزانه شاخص واکنش های احساسی نشان نداده تا این طفل به مسیر صحیح اقتصادی بازگردد

در پایان لازم است بر این خصوص واقف باشیم که ارزش یک سهم در این بازار ، قطعا در شرایط هیجانی نشان داده نمی شود و لازم است با آرامش انتخاب ، و تا رسیدن به هدف قیمتی مورد نظرمان ، از هیجان دوری کنیم و با نوسان های کوتاه مدت ، دارایی و اندوخته مان را بر باد ندهیم.


ابراهیم نوایی - کارشناس بازار سرمایه 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
مشکل تحلیل تکنیکال تحلیل گران نیست ، مشکل دخالت حضرات در بازار است . مگر در فضای مجازی و شبکه های موبایلی قرار نشد هرمز تحریم شود ؟ چه شد ؟ هرمز 50 % سود آوری داشت . بازار با کامنت ها و تحلیل های اشخاص تغییر روند نمی دهد بس کنید این عوام فریبی و حرکات پوپولیست را
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
این تحلیل در گذشته در این بازار جواب داده حلا بخاطر برخی عملکردهای هدفدار مثلا سود بانکی بالا این وضع برای صنایع ایجاد شده وادامه هم خواهد داشت //سود بانکی 20درصد هم بشه فایده نداره چون هنوز بالاست
علیزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
بهترین تحلیل که تو این سایت قرار دادید همینه.
احسنت به تحلیل گرش.


احسنت
افشین
ROMANIA
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
این عکس در واقع ناک اوت حقیقی ها در مقابل حقوقی های قوی و باند باز است
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
تکنیکال کیلویی چند تو بورس ایران ؟بورس ایران همش دستوریه چه صعود چه نزول واقعا برای شخص خودم بسیار متاسفم گه گول دولت روحانی رو خوردم و سرمایم جلو چشمم اب شد
پویا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
با سلام اقا تحلیل تکنیکال درست حق با شما .ولی چه زمانی این تحلیل درسته زمانی که ابهام در بازار نباشه .شما بگید در کدوم گروه از صنایع بورسی ابهام وجود نداره. پلایشگاهیا که شدن یه فیلم با سناریوهای مختلف اقای فطانتم که با بازگشایی این نمادها با این همه ابهام فکر کرد مغز متفکر بورس ایشونه و مدیران گذشته عقلشون نمیرسیده . خودروه ایها :مزد کارگر و کارمند افزایش پیدا میکنه مالیات بیشتر میشه ولی یه شورایی به اسم رقابت باید تصمیم بگیره ایا گران شود یا نه/اونم که هر روز یه جور حرف میزنه معلومم نیست بلاخره چی میشه.مسکنم که بردنش توی یه رکود وحشتناک . پتروشیمیها ابهام معادن ابهام سیمانیا در سایه رکود مسکن دیگه کدوم صنعتو بگم .اقایون شما به مردم تحلیل تکنیکال یاد ندید شما ابهامات بورسو اگر میتوانید که اونم فکر نکنم بتونید بر طرف کنید .بعد ببینید ایا بورس در جهت درست حرکت میکنه یا نه/ با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
احتمالا خودت ضرر کردی اینجوری تحلیل میکنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
حالا تا شما مسائل کلان و عمق بازار و مدیریت بورس و این چیز هارو حل کنی ، ما به امر شریف نوسان گیری و سفته بازی مشغول هستیم. بازار هم هر بلایی خواست سرش بیاد بیاد. اصلا" منفجر شه! دلار و سکه و دلالی و ملک و زد وبند و پول بازی رو که ازمون نگرفتن!!!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
از زمانی که این تازه به دوران رسیده هایی که فقط خط خطی کردن نمودار بلدند و کمی از فاند سر در نمیارن در بورس ایران زیاد شد نتیجه اش همین شد که میبینید. این به اصطلاح تحلیلگران که در گروههای تلگرامی جولان میدهند اگر عرضه داشتند میرفتند دو دلار از بازار جهانی سود میگرفتند. اگر بورس این قوانین مسخره حجم مبنا و دامنه نوسان را برمیداشت آنوقت فرق تحلیلگر و تریدر واقعی با صف نشین و خط کش مشخص میشد. این موضوع دقیقا در بازار توافقی جواب داده است.
حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
متاسفانه اکثرا کسانی که تحلیل تکنیکی انجام میدهند بچه های فنی هستند و کمتر از روش بینادی مطلع هستند. با دروس حسابداری ، اقتصاد و دانش مالی چندان آشنا نیستند. راه چند ساله را طی 2 ماه اموزش تکنیکال طی خواهند کرد. خوب نتیجه اش همین خواهد شد. وقتی که سهمی طی یکماه صف خرید هست و حتی به اندازه جحجم مبنا عرضه می شود چطور می توان برای ان تحلیل تکنیکال نوشت؟ اگر دامنه نوسان قیمت ها و حجم مبنا وجود نداشت می توانستیم به نمودارها تا حدودی اعتماد کنیم ولی با توجه به محدودیت های گسترده ای ( همچنان که نوسینده محترم ایراد نمودند) مواجه هستیم این روش خرید و فروش چندان نمی تواند موفقیت باشد.
ناشناس
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
مشکل تحلیل تکنیکال نیست مشکل افرادین که همه چیز را فقط سود خودشون میبینن مخصوصا"حقوقیا
کوروش
UNITED STATES
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
تحلیلها را اگر درست انجام دهید نه تکنیکال مشکل دارد نه فاندامنتال!
بازار بورس حدود 6 هفته دیگر کار دارد تا زمان اصلاحش تمام شود . تا قبل از آن خودتان را خسته نکنید
علیرضا
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳
والا بخدا
همه شدن تحلیلگر الان یکی نیست بگه برید چهارتا کتاب بخونید به جای نق زدن !
ناشناس
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۲
کاملا موافقم تقریبا میشه از 18 خرداد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
آقای زنگنه همچنین از نبود اختیارات کافی برای مدیریت شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی واگذار شده خبر داد و از نحوه واگذاری این شرکت‌ها ابراز نارضایتی کرد چرا که این بخش به حوزه خصوصی واگذار نشده بلکه شبه دولتی‌ها و سایر وزارتخانه‌ها عملا سکان مدیریت و مالکیت شرکت‌های واگذار شده را عهده‌دار شدند این در حالی است که پاسخگویی در مورد درآمدها برای جبران منابع هدفمندی همچنان بر عهده وزارت نفت باقی مانده است. تمام مشکلات از اینجا ناشی می شود...خصوصی سازی های شرکتهای دولتی بهشبه دولتی در دوره های قبل واسلام
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
مشکل مدیریت در بازاره که دستور میده تو روز خاصی عرضه سهام انجام بشه تا از رشد حبابی بورس جلوگیری بشه با تفکر حاکم فعلی سقف رشد شاخص کل در دست مدیر بورسه ولی کفش بازه تا هر جایی امکان نزول داره و همین میشه که بازار یکطرفه می شه مشکل عرضه سهم جدید در زمانی که گلایه از کمبود نقدینگی هست - مشکل دخالت در بازاره - مشکل رانته - مشکل عملکرد حقوقی هاست - مشکل عدم شفافیته - مشکل رفتار های ناصحیحی هست که در اثر تکرار مدیران بورس به فعالان بازار عملا آموزش شده - مشکل زیاده ولی راه حلش عدم مداخله در بازار و شفافیته
قاسم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
وضع فعلی بورس ناشی ازنتایج مدیریت کلان مملکت است . رفع تحریم و یا ورود و خروج سرمایه گذار خارجی و یا تحلیل های فاندامنتال و یا تکنیکال رایج تاثیر اساسی در وضع موجود ندارد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
با همین خط خطی ها ما در بورس رانتی ایران هم سود گرفتیم و خواهیم گرفت ، این مباحثی ( تکنیکال و فاندمنتال و شاخص قابل تحلیل نیست و ... )در بازار عقب مانده ما هنوز وجود دارد ، در بازار آمریکا نزدیک چهل پنجاه سال است که دیگه این موارد که مصداق اول مرغ بود یا تخم مرغ حل شده و گذشته ! اگر به شخصی که تریدر و تکنیکالیست خبره در بازار جهانی است همین بازار بورس تهران بقول نویسنده با حجم مبنا و دامنه نوسان و ... را به عنوان بدترین و به نظر شما بی منطق ترین بازار دنیا به او معرفی کنید و چارت شاخص کل را با همین فرمول فعلی به او نشان دهید و به او بگوئید که این بازار قابل تحلیل تکنیکال نیست ، برای او مضحک و خنده دار خواهد بود .
چارتیستهای های حرفه ای هم عوامل فاندمنتال را از نظر دور نمی دارند .
مشکل فقط در بازار بورس اینجا نیست ، مشکل در ذهنیت عقب مانده بعضی فعالان این بازار است که ادعای کارشناس بازار سرمایه را دارند و مسائل حد شده دهه ها قبل در دنیا را هنوز مطرح می کنند و برای آن مقاله هم می نویسند و کارشناس بازار سرمایه هم شده اند !!!

مشکل در فعال بودن فارغ التحصیلان رشته های فنی در کار تحلیل تکنیکال هم نیست ، برای دهه ها بهترین هوشهای ریاضی ما جذب رشته های فنی شده اند و بدترین هوشهای از اینجا رانده و از آنجا مانده جذب اقتصاد و رشته های مالی ! مشکل از جای دیگر و سیستم آموزشی فشل ما است وگرنه مطمئن باشید یک مهندس که کار فنی می کند به صورتهای مالی شرکتها عملگرایانه تر و دقیقتر از یک حسابدار نگاه می کند .
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
قرار بود در عيد سال قبل تنقلات گرون بشه مردم بسج شدن اطلاع رساني كردند تا كسي نخرد.
دولت دست بكار شد و خودشا قاطي ماجرا كرد و انبار نفراتي كه احتكار كرده بودند را به قول خودش كشف كرد درحالي كه اون نفرات از ارتباطات دولتي استفاده كرده بودند وميخواستند احتكار كنند .
مثل مرگ مرحوم پاشايي دولت هم اومد با ارسال تسليت و.....
الان دولت داره كسري بودجه را از جيب سهامدارا در مياره اينجانب بدليل دعوت دولت در رسانه ها براي به حركت در آمدن چرخ صنعت سرمايه ام را وارد بورس كردم و.....
بياييد خارج شويم و.....
علیرضا اکبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
پالایشی ها 60 در صد در ضرر واقعا که
عبدالقادر ناکازاکی
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱
من تو دهن این بورس میزنم !
ناشناس
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۸
خیلی خوب بود
عبدالقادر کلی خندیدیم
پویا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
با سلام اقا تحلیل تکنیکال درست حق با شما .ولی چه زمانی این تحلیل درسته زمانی که ابهام در بازار نباشه .شما بگید در کدوم گروه از صنایع بورسی ابهام وجود نداره. پلایشگاهیا که شدن یه فیلم با سناریوهای مختلف اقای فطانتم که با بازگشایی این نمادها با این همه ابهام فکر کرد مغز متفکر بورس ایشونه و مدیران گذشته عقلشون نمیرسیده . خودروه ایها :مزد کارگر و کارمند افزایش پیدا میکنه مالیات بیشتر میشه ولی یه شورایی به اسم رقابت باید تصمیم بگیره ایا گران شود یا نه/اونم که هر روز یه جور حرف میزنه معلومم نیست بلاخره چی میشه.مسکنم که بردنش توی یه رکود وحشتناک . پتروشیمیها ابهام معادن ابهام سیمانیا در سایه رکود مسکن دیگه کدوم صنعتو بگم .اقایون شما به مردم تحلیل تکنیکال یاد ندید شما ابهامات بورسو اگر میتوانید که اونم فکر نکنم بتونید بر طرف کنید .بعد ببینید ایا بورس در جهت درست حرکت میکنه یا نه/ با تشکر
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
قبلا سهامداران از بورس با استفاده از تحلیل تکنیکال نوسان می گرفتند اما الآن بورس از سهامدارن نوسان گیری میکند.کجای کار اشکال دارد؟؟؟؟.
کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کارشناس محترم ، خبرها تو بورس ما به دلیل عدم شففیت و اطلاع رسانی به موقع پیش خور میشه ، مسئله بعد اینکه متاسفانه دخالت های بیجای سازمان بورس کار رو خراب میکنه ، و سوال من اینه که صندوق های سرمایه گزاری که کلی کارشناس و دفتر و دستک دارن چطور سال 93 این همه ضرر دادند چرا نتونستند استراتژی را به کار ببرن که کمترین ضرر را داشته باشن ؟ اونها با اون همه کارشناس اکثرا دارن هیجانی خرید و فروش میکنند
بی نام
FRANCE
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
آقای نوایی عزیر احتمالا خبردارین که این نمودارهای کندل استیک که چارتیستها از روی اونها تحلیل می کنن از بازار برنج ژاپن اومده.
درسته چارتها ایراد داره و غالب افرادی که میگن تکنیکال تحلیل م یکنن سواد درستی از چارتها ندارن ، ولی این متن شما نشون میده شما کلا دلتون می خواد تکنیکالی تو کار نباشه که راحت تر شایعه تو بازار عمل کنه.
سهم اگر خوب باشه فاندامنتال و تکنیکال یه چیز رو نشون میده، مطمئن باشین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
تحلیل تکنیکال دقیقترین روش پیشبینی قیمت میباشد.تمامی عوامل موثر در اقتصاد بر روی قیمت اثرش گذاشته میشود حتی عوامل سیاسی و طبیعی
البته به شرطی که تحلیلگرش ابکی نباشه و با دو سه تا کتاب ابتدایی مدعی استادی باشه
در واقع کار هر بز نیست خرمن کوفتن
به راحتی توسط یک تحلیل گر تازهکار هم ریزش بازار پیش از اتخاب روحانی مشخص بود
اکنون نیز انتظار زیادی از بازا نباید داشته باشیم حداقل تا 6 ماه دیگر