بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۲
با خوابیدن هیجان فروش طی چند روزه اخیر ، عرضه اولیه مبین و قیمت های جذاب به دلیل این عرضه اولیه، و همچنین کم شدن قدرت رقیب دیرینه و چغر به نام بازار پول( بانک ها) باعث خواهد شد روندی صعودی در سهم های بزرگ و پیشرو بازار اتفاق بیافتد .
کد خبر : ۱۴۷۴۲۸
در بازار های مالی و سرمایه گذاری همه چیز با دو عامل بازدهی و ریسک سنجیده می شود ولی متاسفانه در بازار سرمایه ایران مدت هاست عامل ریسک ارزش خود را از دست داده است و صرفا به بازدهی به عنوان ملاک سرمایه گذاری بها داده می شود . 

این امر دلیلی خواهد شد تا سرمایه گذاران نهادی یا به عبارتی حقوقی که بیشتر به عامل ریسک توجه می کنند سهام را در قیمت هایی که همه به دنبال بازدهی بیشتر و بر اساس هیجان به دنبال خرید آن هستند به شدت عرضه کنند. زیرا برای آنها فقط بازدهی قیمتی سهم مهم نیست و ریسک هم یک عامل اصلی برای ارزش گذاری سهم به حساب می آید

بعد از امضای بیانیه مشترک یا تفاهم لوزان همه فقط به دنبال کسب بازدهی بودند. از خارج از بازار بورس هم همه به امید یک هفته ای پولدار شدن به بازار بورس کوچ کردند اما هنوز مهمترین عوامل سرمایه گذاری یعنی ریسک و بازدهی را نمی شناختند.

همین امر سبب شد تا با شدت عرضه ها در روز دوشنبه و سه شنبه عطش سهامداران عجول برطرف شود و دیگر پول جدیدی وارد بازار نشود. نمی توان گله ای به عرضه کنندگان داشت زیرا آن ها با در نظر گرفتن ریسک آینده وهمچنین بازدهی خیره کننده در یک ماه قبل از تفاهم ( شاید حدود 50 درصد در بسیاری سهام) دلیل کافی برای عرضه داشتند. در کنار آن عرضه اولیه دو شرکت نیز تا حدودی به طور کامل هیجان بازار را از بین برد.

روزهای سخت بعد از عرضه سنگین شکل گرفت و سهامداران در عین ناباوری شاهد کاهش ارزش سرمایه خود بودند. کسانی که کوتاه مدت تر فکر میکردند با بیش از 10 درصد زیان از بازار خارج شدند و دیگران فقط نشستند و غصه خوردند و دچار بدبینی مفرط به نهاد ناظر و نهاد های حقوقی شدند.

باید این باور در جامعه سهامداری شکل بگیرد که ما سهم خوب و بد نداریم بلکه قیمت خوب و بد در سهام و در زمان خاص داریم. صرفا برای مثال شاید بانک صادرات در قیمت بالای 100 تومان در 18 فروردین سهم بد به حساب بیاید و قیمت 88 تومان این سهم در 8 اردیبهشت سهم خوب به حساب بیاید. (بهتر هست نگوییم دزد نگرفته پادشاه است چون صرفا یک مثال بود و دیگر هیچ)در بازار 3نوع تحلیل بنیادی و تکنیکال و مالی رفتاری وجود دارد. بر اساس هر سه نوع تحلیل بازار آماده برگشت از روز چهارشنبه 9 اردیبهشت می باشد و انتظار صعود بازار می رود. اما دلیل آن چیست ؟

رسیدن قیمت های سهام به حدی که دوباره برای خرید ارزشمند خواهد شد و به خصوص عرضه اولیه روز سه شنبه( پتروشیمی مبین ) باعث خواهد شد در روز دوشنبه و سه شنبه شاهد افت قیمت ها باشیم در روز سه شنبه بعد از بازار دلیلی منطقی برای رشد بازار به وجود خواهد آمد. تصمیم گیری در خصوص نرخ بهره بانکی روز سه شنبه در شورای پول و اعتبار در حالی خود بانک ها قبلا تصمیم به کاهش آن گرفته اند مهمترین دلیل برای این می باشد که روند بازار صعودی خواهد شد .

از دید تکنیکال رسیدن به نقاط حمایتی بسیاری از سهام پیشرو بازار ، همچنین شاخص کل سهام به عدد 65 هزار واحد می تواند دلیلی بر برگشت بازار باشد. از دید بنیادی مهمترین دلیل کاهش نرخ سود بانکی و کم شدن بازده مورد انتظار سهامداران که باعث افزایش پی بر ای بازار و افزایش قیمت های می شود.

 از طرفی افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت محصولات نسبت به اسفند ماه و فروردین ماه در بورس کالا نیز می تواند علتی برای تحلیل گران بنیادی باشد. نزدیکی به مجامع و سود های تقسیمی هم می تواند جز دلایل بنیادی به حساب بیاید. اما مهمترین عامل از دید تحلیل مالی رفتاری که نگارنده این متن نیز بر آن تاکید دارد این است که هر بالایی یک پایینی دارد و هر پایینی یک بالا .

با خوابیدن هیجان فروش طی چند روزه اخیر ، عرضه اولیه مبین و قیمت های جذاب به دلیل این عرضه اولیه، و همچنین کم شدن قدرت رقیب دیرینه و چغر به نام بازار پول( بانک ها) باعث خواهد شد روندی صعودی در سهم های بزرگ و پیشرو بازار اتفاق بیافتد . اما ذکر این نکته لازم است که این صعود تا چه اندازه می تواند باشد. از نظر نگارنده متن بازدهی حدود 20 درصدی در سهم های پیشرو و بعد از منتظر خبر های مهمتری از اقتصاد یا سیاست باید بود.

مطلب را اگر خلاصه بندی کنیم و برای نتیجه گیری ، بهترین وقت برای خرید سهام می تواند قیمت های منفی در سه شنبه 8 اردیبهشت باشد که هم جذابیت قیمتی دارد و هم می تواند کاهش نرخ سود بانکی بر آن تاثیر بگذارد و پیش بینی می شود از روز چهارشنبه روند صعودی نسبتا پر قدرتی را در بازار سرمایه شاهد باشیم .

البته لازم به ذکر است در صورت عدم کاهش نرخ سود بانکی این روند اتفاق نخواهد افتاد و دیر تر انجام خواهد شد. پس عدم کاهش نرخ سود بانکی( که احتمال آن این دفعه بسیار کم است) هم به عنوان ریسک این تحلیل عنوان می شود و باید به آن توجه ویژه ای داشت.


رامین عباسی
کارگزاری مشاوران سهام

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
با سلام و تشکر از بورس نیوز
به نظر بنده اشکالی که به متن نوشته شده اقای عباسی و نتیجه ان می توان گرفت عدم تاثیر بازار مسکن در چرخه گردش مالی و اقتصاد است !!! و ایشان فقط به تحلیل و سنجش این دو بازار یعنی سرمایه و پولی در مورد رکود و یا صعود پرداخته اند ؟؟؟ و هیجانات بازار مسکن رو در تحلیل هایشان مشارکت نداده اند!!! با اوضاع و احوال بورس و روند منفی ان و همچنین کاهش نرخ سودهای بانکی بایستی منتظر جهش در بخش مسکن باشیم چون اراده ای در پشت این بازار هست که اعتقاد دارد بخش مسکن بایستی از رکود خارج شود !!! ولی با اطمینان خاطر می گویم که با توجه به اثرات تورمی سالهای قبل و کاهش قدرت خرید اقشار جامعه تا جند سال بعد هم , احتمال اینکه بخش مسکن تا پایان سال 95 از رکود خارج شود بعید به نظر می رسد!!! و کسانی که با تجویز این نسخه دارند شانس و اقبال بخش مسکن را در سال 94 به بوته ازمایش می سپارند سخت در اشتباه هستند.
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
رامین عزیز امیدوارم پیش بینی شما درست باشد ولی هیچ اشاره ای به نتیجه مذاکرات هسته ای که گریبانگیربورس شده نداشته ای
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
با سپاس بازار بورس متاسفانه رفتار هیجانی گرفته که یقینا با توافق هسته ای و نگارش ان . سود بانکی و رسیدن قیمتها به کف و شناسایی سود مجامع سهام بنیادی از روز چهار شنبه احتمالا پر تقاضا خواهند شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قندعلی ناصری
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
با سلام واحترام :
بازار امروز متوجه غواهد شد که عرضه اولیه پتروشیمی مبین چنگی به دل نخواهد زد. وآنان که به خاطر این عرضه سهامهایشان را به حراج گذاشته اند متوجه خواهند شد که سرشان تا گوش کلاه رفته است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
من قبول ندارم.نقدینگی فعلا وارد بورس نمیشه
علی شاه
GERMANY
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
( شاید حدود 50 درصد در بسیاری سهام)

آقا رامین بیدار شو عزیزم
بنده در 13 صنعت معتبر بورس سهم دارم
برای رضای خدا در یکی از اونها هم بیشتر از 20 درصد رشد ندیدم . بعدش هم که کل 20 درصد و یه چیزی اضافه تر منفی خوردم

این 20 درصدی که شما از فردا پیش بینی میکنی ، اگه 10 درصد هم باشه ما کلاهمون را میندازیم بالا.
در بورس ظالمانه ی ما حقوقی نمیذاره بازار کار خودش را بکنه و بخواد حرکت مثبت کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
اخه سهامهای زیر ارزش اسمی زیر 100 تومان یعنی سود برای حقوقی عمده بفرمایید حضرات سهامشون را چند خریده اند که 100 تومان برایشان یعنی 50 درصد سود شما درمورد ما چی فکر کردید اقا عرضه های سنگین یک دلیل بیشتر نداشت وانهم دستور ی بود اظهارات روز قبل اقای فطانت درمورد به تعادل رسیدن بازار در زمان کم موید این واقعیتی است که حالا شماها با تکنیکال فاندامتال وغیره دنبال توجیهش هستید برادر سرمایه ترسو است انطوری که وحشیانه عرضه شد معلومه که پول فرار میکنه بعدشم این رفتار حقوقی بسیار وقیحانه بود توجیه نکنید حقوقی بازار را نابود کرد این به ضرر حوقوقی هم هست رفتار جنون امیز حقوقی توجیه ندارد لطفا نمک روی زخممان نپاشید
ناشناس
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
به اندازه ستاره های اسمون امتیاز مثبت.
همگی دلمون از این حقوقیا خونه.حالا هم که بازار منفیه دست بردار نیستن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
اقای کارشناس! پول با تکنیکال وفاندامنتال یا تحلیل بنیادی یا هرچیز دیگری که شماها بلدید وارد بازار نمیشه پول با اعتماد وارد بازار میشه وحقوقی که شما دارید ازش دفاع میکنید بارفتار غیرحرفه ای اش اعتماد را ازبین برد البته بماند که دستوری عرضه کرد ومتولیان بازار که دم از اعتماد سازی میزدند خودشان تیشه به ریشه بازار واعتمادبه بازار زدند
سهامدار خرد
-
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
این تحلیل بسیار جهت دار است .
بازار سهام به هیچ وجه قابل اعتماد نییت
چرا ؟
چون اطلاعات سایت کدال با آنچه در معاملات رخ می دهد هم خوانی ندارد.
شرکت با ای پی اس 1 ریال صف خرید می شود .
در یک هفته یک شرکت دوبار شفاف سازی می کند و....
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
تحریم بهانه ای بیش نیست
رامین عباسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
در برخی سهام 50 درصد برای مثال :
وبصادر قیمت کف 67 تومان ابتدای برج 11 و 105 تومان سقف قیمت ( بازدهی 56 درصد)
خبهمن کف قیمت ابتدای برج 11 150 تومن ، سقف قیمت فروردین 250 تومان( بازدهی 66 درصد)
بانک تجارت کف قیمت 76 و سقف 110 تومان ( بازدهی 44 درصد )
موارد زیاد هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
مردم اعتمادشان به بورس از بین رفته با هزارتا خبر خوب هم این بازار قابل اعتماد نیست دیگه چون متاسفانه مافیای وحشتناکی ان را در چنگال خودش گرفته و هیچ رحم و مروتی هم نداره و به هیچ چیزی هم اعتقاد نداره جز پول و پول و پول
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
رسیدن شاخص به65000هدف اول دولت بوده واین مطلبو یکی از آقایان مسئول قبلا ذکر کرده بود.این افت شاخص برنامه ریزی شده بوده وهیچ ربطی به مسائل ذکر شده ندارد.با شاخص 65000نبض بازار در دست دولت خواهد بود وکمبود بودجه خودراازاین طریق تا حدودی میتواند جبران کند.بستن نمادها در زمان رشد قیمتهای آن وباز کردن آنهادرزمان رکودبازار گواه عمدی بودن این وضعیت می باشد.عرضه هادرست زمانی که بازارمیرفت رشدکند وقدریضررسهامدارها راجبران کند انجام شد آیااین کار نمتوانست کمی دیرتر انجام شود یا باشیب ملایمتر .پس افت بازار خواسته دولت بوده وهست .هدف شاخص65000است البته اگراعتراض نشود ممکن است هدف پایینتر هم بیاید ولی فعلاهدف65000است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
اقبال مردم به بورس در سال 92 نتیجه امید به اقدامات دولتی بود که انشاالله در سال جاری محقق می شود. جهان تا ابد نمی تواند به رویه ای (تحریم و انحصار) که ماهیت خود را (بازار آزاد) عمیقاً به چالش می کشد ادامه دهد. بویژه اگر بهانه های امنیتی از دست تندروهای جنگ طلب گرفته شود. انشا الله که روزهای روشن در راه است.
الی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
باخودم عهد کردم قیمتها به محدوده یه ضرر متوسط برام برسه سهامم بفروشم و برای همیشه از این خانه دزدی فرار کنم.متاسفم برای این همه ناعدالتی یه لطف کنید تو هر صفحه یک گزینه به نام فیمت جذاب هم درج کنید تا مردم خر نشن سرشون کلاه بره...
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
سود آوری پتروشیمی ها با افزایش شش برابری خوراک و معدنی ها با بهره های سنگین از بین رفته. بخش بزرگی از سرمایه گذاری بانک ها و سرمایه گذاری ها و صندوق ها هم در این صنعت ها است. تا تصمیم گیری های نادرست و سوء استفاده گرانه دولت و مجلس در این موارد تصحیح و خسارت وارده با اعطای مشوق جبران نشود انتظار رشد بی معنا است. روز به روز سود شرکت ها کاهش می یابد و انتظار دارند با حرف و شعار قیمت سهم بالا برود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
این همه تحریم تحریم برای چیست چین خود دروازه های تحریم را برای خود اماده کرد با وجود این همه نخبه درکشور وفریاد مرگ بر .... باز بدنبال او هستید که رفع تحریم کند خود تریم را بوجود بیاوری واز ان عبور نمایید اگر در خانه کس است بس...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
کارشناس جان تو که مبنای تحلیل ات را از اول اسفند می گذاری سخن ات درست به نظر می رسد اما امثال من که شپنا را 3600وشبندر 1700 و شپاس 3400 و وساپای 140 تومانی خریده ام و سهامداری کرده ام کی توانسته ام به سود برسم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
خطاب به مدیران بانک مرکزی و بانکها:
آقایون اینقدر که به فکر سپرده گذاران و بانکها هستید، کمی هم به فکر ما مردم سهامدار و سرمایه گذار باشید که نه تنها ازرش سرمایمون همگام با تورم پیش نرفت بلکه ای کاش پارسال 0% سود میکردیم درحالیکه 20-30% ضرر هم کردیم یعنی سود منفی دادیم.
شما که اعتقاد دارید سود سپرده باید از مقدار تورم بیشتر باشد، این قانون خوبه ولی درشرایطی که رکود عذاب آور و بطور تدریجی کشنده در بازار حاکم نباشه و تورم هم زیر 5% یا لااقل تک نرخی باشه.
نه اینکه با تورم 20% در سابق یا 15% کنونی سود سپرده 24% و درآینده (10 ماه بعد 20%) باشه و سود تسهیلات هم 27 و درآینده 24% باشه. در این شرایطی باتوجه به تورم همچنان بالا و رکود شدید اقتصادی هر کسی که بدون ریسک و زحمت اندازه تورم از بانک سود بگیره و ارزش پولشو بتونه حفظ بکنه ،خیلی هم باید راضی باشه و شاکر و اگه راضی نیست ببره ببینم تو کدوم بازار میتونه تو این وضعیت بازارها سود 24% دربیاره!
سپرده گذاران محترم دلخور نشوند ولی این واقعیته.
متاسفانه هر دولتی با حرکت تک بعدی از یک طرف دیوار سقوط میکنه!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
زمانی استارت خواهد خورد که تیم مغرض اقتصادی از مسند تصمیم گیری کنار بروند.