بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر : ۱۴۷۴۹۰

در پایان جلسه معاملاتی گذشته، شاخص کل به نیمه کانال 65هزار واحد رسید. در جلسه مذکور، شاخص کل 632.1 واحد (حدود یک درصد) از ارتفاع خود را از دست داد و به رقم 65576.8 واحد رسید. با گشایش بازار، ارزش معاملات در بازه زمانی یک‌ساعته نخست، افزایش چشمگیری را در مقایسه با مدت مشابه روز پیش از آن تجربه کرد و به همین دلیل، شاخص کل بیش از نیمی از کاهش کل روز خود را در این بازه زمانی انجام داد. اما با گذشت زمان و بر خلاف آن چه انتظار می‌رفت، تقاضا افزایش نیافته و حتی از عرضه نیز کاسته نشد، چرا که سازمان دوباره در پی انجام عرضه اولیه است و مردم برای خرید از این عرضه، به فروش هیجانی روی آورده بودند. بدین ترتیب نرخ تقاضا بر عرضه تغییری را به نفع رشد شاخص تجربه نکرد.

تنها نکته قابل توجه در مورد بازار روز گذشته آن است که در شروع معاملات، تعداد اندکی از نمادها در رنگ مثبت خود قرار داشتند و با اتمام بازار تنها به تعداد آنها افزوده شده بود. ارزش معاملات بازار در روز گذشته با بیش از 20 درصد رشد نسبت به روز گذشته خود به رقم 101 میلیارد تومان رسید. بازار فرابورس ایران نیز در روز گذشته در مسیر نزولی خود به حرکت ادامه داد و با 5.7 واحد کاهش، به رقم 742 واحد رسید.ارزش معاملات این بازار حدود 84 میلیارد تومان بود که با کاهشی شدید نسبت به روز گذشته همراه بود.

سازمان بورس اوراق بهادار در نظر دارد تا در روز جاری 7 درصد از سهام شرکت پتروشیمی مبین (معادل 997 میلیون و 640 هزار برگه سهم) را برای نخستین بار در بازار بورس به فروش بگذارد. این شرکت در صورت‌های مالی خود سود سال 94 خود را 671 ریال اعلام کرده است و با عنایت به رشته فعالیت آن (تولید-ارائه خدمات) تحقق آن دور از ذهن نخواهد بود.اما با توجه به P/E صنعت که حدود پنج است قیمت نرمال هر سهم آن 335 تومان برآورد می‌شود. در این جا تنها نکته قابل توجه آن خواهد بود که سازمان چه قیمتی را برای عرضه اولیه این نماد در نظر گرفته است.هر قیمتی زیر 335 تومان می‌تواند این عرضه اولیه را جذاب به نظر برساند؛ اما با توجه به وقایع اخیر، سوال اصلی آن است که آیا سازمان قیمتی کم‌تر از قیمت نرمال برای این عرضه اولیه در نظر می‌گیرد یا خیر.از آنجا که جلب اعتماد بازار نسبت به عرضه‌های اولیه (آن هم در شرایط بحرانی کنونی بازار) برای سازمان هزینه‌ای به نام «هرمز» را در بر داشته است، به نظر نمی‌رسد که این عرضه اولیه با قیمتی کم‌تر از 400 تومان انجام شود. به عبارت دیگر، در صورت عرضه این نماد در کم تر از قیمت 400 تومان، سازمان به فصاحت بیان کرده است که «از حصول نتیجه فعالیت‌های تبلیغاتی هرمز اطمینان کافی ندارد.»

با عنایت به جو به وجود آمده در میان معامله‌گران مشتاق خرید عرضه اولیه مبین، به نظر می‌رسد امروز نیز بازاری همراه با عرضه‌های شدید را در مقابل دیدگان خود ببینیم.بدین ترتیب برای نیمه نخست بازار می‌توان حرکت شاخص کل به سمت کف کانال 65 هزار واحد را با ارزش معاملاتی حدود 75 میلیارد تومان (و حتی بیشتر) انتظار داشت. اما در ادامه این مسیر، انتظار می‌رود تقاضایی نسبتا قوی در بازار به وجود آمده و بنا بر قدرت این تقاضا می‌توان روز پایانی هفته را در رنگ قرمز یا سبز دید. در‌صورتی‌که ارزش معاملات روز جاری از 150 میلیارد تومان (بدون در نظر گرفتن ارزش معاملات مبین) فراتر رود، می‌توان انتظار داشت که بازار در روز چهارشنبه با عمومیتی سبز رنگ شروع به کار کند.با این حال به معامله‌گران توصیه می‌شود اگر قصد فروش ندارند اسیر هیجان فروشی که امروز در بازار وجود خواهد داشت نشوند، چرا که این جو فوق‌العاده ناپایدار و زودگذر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر