بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
توجه به این نکته حائز اهمیت است که بانک مرکزی از ابزار بلند مدت یعنی کاهش نرخ بهره برای اعمال اثر طی کوتاه مدت استفاده کرده که این امر چندان معقول و منطقی به نظر نمی رسد.
کد خبر : ۱۴۷۵۶۰
نویسنده :
جمشیدی
جلسه ای در شورای پول و اعتبار برگزار شد که براساس آن اعضای شورا بر کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده بانکی، کاهش چهار درصدی نرخ عقود مبادله ای و نیز یک درصدی عقود بانکی تصمیم گرفتند.

حال این سوال مطرح است که این امر چه تأثیری در وضعیت سودآوری بانک ها و جذب نقدینگی به سمت بورس اعمال خواهد داشت؟

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی از 18 به 23 درصد توسط شورای پول و اعتبار طی آذرماه سال گذشته تبعات منفی متعددی را بر وضعیت اقتصادی کشور و ایجاد رکود در آن در پی داشت و موجب بروز فاجعه در شاخص های اقتصادی و بورس شد.

مصطفی صفاری افزود: خوشبختانه مقامات ارشد اقتصادی و دولتی به این نتیجه رسیدند که نرخ بهره در کشور ما نسبت به سایر کشورهای خارجی در بالاترین سطح قرار دارد و می بایست این میزان کاهش یابد. براین اساس مقرر شد تا نرخ بهره به صورت پلکانی هر سه ماه یکبار کاهش یابد تا به تدریج به همان سطح قبلی یعنی 18 درصد برسد.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که بانک مرکزی از ابزار بلند مدت یعنی کاهش نرخ بهره برای اعمال اثر طی کوتاه مدت استفاده کرده که این امر چندان معقول و منطقی به نظر نمی رسد.

وی به طرح دو فوریتی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: طبق این طرح وضعیت موسسات مالی و اعتباری نیز همچون بانکها توسط بانک مرکزی کنترل می شود و از این رو می توان گفت تصمیمات جلسه اخیر شورای پول و اعتبار موجب کاهش 5 تا 6 درصدی نرخ سود سپرده های موسسات و نیز کاهش دو درصدی نرخ سود بانکها می شود.

علاوه بر این هزینه تأمین مالی شرکت ها که با تسهیلات بانکی 28 درصدی محاسبه می شد در شرایط کنونی با توجه به تورم 14 درصدی، به 14 درصد کاهش می یابد. براین اساس اگرچه این امر به یکباره اثر مثبتی بر وضعیت بانکها و هزینه های آنها اعمال نمی کند و ایده آل به نظر نمی رسد اما می توان گفت اتفاق خوشایندی است. چراکه بیانگر شروع روند کاهشی نرخ بهره می باشد.

مدیرعامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان همچنین با اشاره به کاهش نرخ سپرده های قانونی از 17.5به 13.5 درصد، در این خصوص افزود: دولت در حالی سیاست پولی انقباضی را درپیش گرفته که به نظر می رسد کاهش نرخ سپرده های قانونی سیاست های پولی را جهت اعمال سیاست انبساطی تشویق می کند. علاوه بر این الزام بانک ها برای اجرای برنامه افزایش سرمایه موجب می شود تا توان وام دهی آنها جهت تامین مالی شرکت ها بیشتر شود. بر این اساس می توان گفت تصمیمات اخیر همچون کاهش نرخ سپرده های بانکی، افزایش سرمایه بانکها و در نهایت کاهش نرخ سود سپرده های بانکی طی بازه بلند مدت می تواند آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری آنها اعمال کند و دولت و بانک مرکزی با اتخاذ سیاست های با ثبات درصدد کاهش نرخ بهره برآمده اند.

صفاری افزود: بانکها در حالی با پرداخت نرخ سود 23 درصدی هزینه های قابل توجهی را متحمل می شوند که انتظار می رود هزینه های آنها کاهش یابد. البته به این نکته حائز اهمیت است که اغلب تسهیلات بانکی اعطایی به متقاضیان با نرخ بهره 28 درصد و به صورت تجدید شونده هستند و وام های جدید با نرخ های تعدیل شده پرداخت می شوند.

وی در خصوص آثار مثبت ناشی از کاهش نرخ بهره بانکی بر وضعیت بازار سرمایه و جذب نقدینگی به سوی این بازار ابراز داشت: بازار سرمایه و پول رقبای یکدیگرند و در شرایطی کنونی کاهش نرخ بهره تنها موضوع موجود در بورس به شمار نمی رود و در کنار آن نتیجه مذاکرات هسته ای نیز مطرح است که در صورت حصول نتایج نهایی آثار اعمالی آن بر وضعیت صنایع طی ماه های مهر وآبان نمود پیدا می کند. بر این اساس می توان گفت کاهش نرخ سود سپرده های بانکی تنها موجب کاهش رقابت میان بانکها بر سر افزایش نرخ سود می شود و این اتفاق در کنار توافق جامع هسته ای موجب برگشت بورس به دوران طلایی سال های گذشته خود می گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
آقا هر موقع این سامانتون درست شد اصلاع رسانی کنید بیایم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
آقا دست بردار همه میدونیم روند نزولی بورس ربطی به چیزی نداره. بورس ایران از عجایب هفت گانه جهانه در ساعت 9:23 جلوی نماد مبین نوشته مجاز-متوقف!
تجربی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
فصلی که نکوست از بهارش پیداست ما سود از بازار نمیخواهیم همان سرمایهمان بر گردد خدا را شاکریم؟؟؟؟
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
با سلام چقدر اين كارشناسان نظر ميدهند خوب اگر قيمتها خوب است خوب بخريد والا به اعتقاد بنده بورس حامي خوب ميخواهد حالا تا ما ميگوييم دكتر احمدي نژاد از بازار و بخصوص سهامداران خرد ان حمايت ميكرد ديگران از روي بغض و كينه منفي ميگذارند مگر اين دولت تا امروز براي اين بازار جز رها كردن ان به حال خود كار ديگري كرده چرا در اوايل كه بالا ميرفت ميگفتند كه اميد به دولت مسبب بالا رفتن شاخص شده ولي در اين دو سال نمگويند چه چيزي عامل سقوط شده البته براي سهامدار جز بدون اطلاع حرف من اين است لااقل مردم را دريابيم والا حقوقيها كه پول خودشان نيست و برايشان مهم هم نيست باز هم ميگويم درود بر دكتر احمدي نژاد مرد بزرگ روزهاي طلايي بورس ايران كه در مقابل حقوقيها از حق حقيقيها دفاع ميكرد.
جلیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
احتمالا ایشان از بورس بیخبرند سال به سال قربون پارسال
علی
GERMANY
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
هر روز یه مافیای هفت سر میاد ظرف چند ثانیه 20 میلیون سهم را تا -4 میذاره در صادرات برای فروش ، اونوقت مینویسه فروش حقیقی.
شما هم بیا هر روز وعده های سر خرمن بده

کاش یه روزی بالاخره متوجه بشی که ما دیگه اعصاب این مصاحبه های الکی را نداریم
سهام دار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
دقیقا چند روزه داریم اثراتشو حس میکنیم . با توافقم اتفاقی نمیوفته تا وقتی رانت هست اختلاص هست . شما پول بلوکه شده رو بده من جیک ثانیه تمومش میکنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
در اقتصادی که همه بازارها و فعالیتها زیانده هست ، آیا وحی منزله که سپرده بانکی باید سود 10% بیشتر از تورم داشته باشه؟!!!! اونم به قیمت رکود و اشتغال زدایی و متوقف شدن تولید!؟
تا آخر این دولت محترم وضعیت همینه فقط ضرر!!!!
با کاهش فقط 2% سود بانکی آن هم یکسال بعد(چون تو این چند روزه همه رفتند حسابهاشونو تبدیل به 22% یکساله کردند) هیچ اتفاقی در اقتصاد نخواهد افتاد.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
دلار 7000 تومان هرچي داريد بفروشيد دلار بخريد ضررهايتان جبران ميشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
با عرضه های اولیتون بورس را داقون کردید ولکن ماجرا هم نیستید
مهران
ROMANIA
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
به خاطر کاهش تورم نرخ سود را بالا نگاه داشتند و عوارض اینکار ، و فاجعه عمیق تر شدن رکود خودش را نشان داده برای تحرک اقتصاد نرخ سود بیشتر از اینها باید پایین بیاد
علی
GERMANY
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
این بورس با این دولت و این وزیر اقتصاد؛ اگر هم بفرض محال توافق هسته‌ای شود؛ حتی اگر سود بانکی ۱۰٪‌ هم پایین بیاید؛ باز اتفاقی نمی‌افتد جز مثبت شدن دو سه روزه!! و باز روز از نو ریزش از نو!! زیرا اینها از اساس با بورس مخالفند و فکر میکنند احمدی نژاد آنرا تاسیس کرده یا سودش به جیب او میرود!!؟؟