بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر : ۱۴۷۶۷۹

روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی و عربی می‌گویند که کشورهای عربی مهم در حاشیه خلیج فارس از کاخ سفید می‌خواهند که در ازاء حمایت از یک توافق هسته‌ای با ایران به آنها سامانه‌های نظامی جدید و تعهدات امنیتی بدهد.

رهبران این کشورها، شامل عربستان، امارات متحده عربی و قطر قصد دارند تا در نشستی که قرار است اواخر ماه جاری با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا داشته باشند درخواست خود برای جت‌های جنگنده بیشتر ، سامانه‌های موشکی و تجهیزات جاسوسی را ارائه دهند.

به گفته‌ این مقامات، آنها همچنین میخواهند اوباما را برای توافقات دفاعی جدید میان آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تحت فشار قرار دهند که بر اساس آنها واشنگتن موظف خواهد بود در صورت تهدید این کشورها مداخله کند.

این خواسته‌ها نشان می‌دهد که اوباما هم زمان که به یکی از اصلی‌ترین اهدافش در عرصه‌ سیاست خارجی نزدیک می‌شود با چه پیچیدگی‌های دیپلماتیکی روبرو است. این کشورها همچنین با اعلام این خواسته‌ها تاکید می‌کنند که یک توافق هسته‌ای با ایران منجر به بروز رقابت در منطقه می‌شود.

به نوشته وال استریت ژورنال،رهبران کشورهای حاشیه خلیج ( فارس) مدت‌هاست که به دنبال تجهیز زرادخانه‌های نظامی‌شان هستند اما این درخواست‌ها مشکلاتی را برای دولت آمریکا که همزمان تلاش می‌کند از همپیمانان عربی‌اش که بسیاری‌شان پایگاههای نظامی آمریکا را در خود جای داده‌اند حمایت کند و به اسرائیل اطمینان دهد که از برتری نظامی در منطقه بهره می‌برد به وجود خواهد آورد.

هرگونه اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای پاسخ به درخواست رهبران عرب منطقه ممکن است با مخالفت کنگره و اصطکاک جدید با مقامات صهیونیستی روبرو شود، به ویژه این که مذاکرات هسته‌ای با ایران با هدف دستیابی به یک توافق جامع نهایی همچنان ادامه دارد.

سناتور لیندزی گراهام در این باره گفت: من نگران این هستم که رئیس جمهور اوباما هر ابزار نظامی که آنها همیشه به دنبالش بوده‌اند و حتی یک توافق امنیتی را به آنها بدهد تا بتواند حمایت این کشورها از توافق هسته‌ای را به دست آورد. اگر من روزی متوجه این مساله شوم برای جلوگیری از آنها هر کاری می‌کنم.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
بله وقتی سنگی یه .... میندازه چقدر باید براش کشور و مردم مستضعف تاوان بدهند که دادهاند البته به این باج دهندگان باید مخالفان داخلی را هم اضافه کرد